Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grr... Golden van mijn nichtje aangevallen in eigen tuin II

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Corneliana
Zeer actief

Re: Grr... Golden van mijn nichtje aangevallen in eigen tuin

Ongelezen bericht door Corneliana »

herejede schreef:
Ilupa schreef:
herejede schreef:Waarom altijd in een kennel, er zijn toch wel plekken waar je ze kan uitlaten
Die mensen zelf moeten beter opletten
Tegenover ons wonen mensen met 2 goldens, nou die van mij willen die goldens ook opvreten
Maar een poort met 4 sloten en verstevigd beton eronder zorgt ervoor dat de poort netjes dicht blijft
En hier worden ze ook gewoon uitgelaten

Het kan best, het isniet altijd even makkelijk, maar daar heb ik zelf voor gekozen
Een beetjemeer moeite en het zou die eigenaren ook lukken
Zolang je nooit, maar dan ook nooit ook maar één ongelukje hebt vind ik het prima. :pffff:
Zelf zou ik dan weer niet met die stress willen leven, dat verstrooidheid rampzalige gevolgen kan hebben.

Ik zou jullie wel niet graag tegenkomen tijdens de wandeling... :(: Hoe houd je al die rottweilers onder controle als ze een andere hond willen opvreten? :hmmm:
Die kans hebben ze nog nooit gehad, en zien we een andere hond in de verte zijn ze makkelijk terug te roepen
Luisteren moeten ze :zweep:
ach het ras zegt niet zoveel, de lab van mn vader (golden met kort jasje) vrat een keer bijna een rottweiler op. de rottweiler was de straat opgeschoten om aan te vallen maar durfde nooit meer. en wij vonden het allemaal zielig voor de rottweiler en hebben een kluif langsgebracht.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ongeacht wat voor ras.

Honden die zo door het lint gaan dat ze een hek omver denderen en de hond van hun buren te grazen nemen. Ik vind het nogal wat.
Die zijn gevaarlijk omdat ze gewoon door het lint slaan. Ik zou eisen dat de buurman er voor zorgt dat die honden niet meer kunnen ontsnappen naar mijn tuin als het ons zou overkomen. Het zou of dat zijn of de honden zouden weg moeten. Met minder zou ik geen genoegen nemen.

Ik zou desnoods naar een rechter stappen en zorgen dat er serieus wat aan gedaan zou worden. Als de buurman zich echt inzet om de hoinden veilig te kunnen houden. Dan zou ik er vrede mee hebben.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Naima »

Ik zou er zeker melding van maken, al is het in dit geval wel prettig dat de eigenaar er meteen tussensprong. Minder prettig dat hij niet belette dat de honden uitbraken. Beterschap voor de golden, mooie hond. De andere golden op de foto lijkt een beetje op mijn hond, die vind ik dus ook leuk :mrgreen:
Het enige gedrag dat je in de hand hebt is dat van jezelf, dus ik zou idd als het mijn golden zou overkomen, zorgen voor een stevig hek, náást het hek dat de buren al hebben staan. Heel sneu voor zo'n hond op leeftijd om in eigen tuin zo overvallen te worden.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Ilupa

Ongelezen bericht door Ilupa »

Vandaag is 1 van de pitbulls opnieuw in de tuin van mijn nichtje geraakt... (Ondanks nieuwe verstevigingen.) :ugh: Het was gelukkig de minst agressieve, maar hij klapte uiteraard alsnog meteen bovenop de golden en ze hebben flink gevochten. Gelukkig niet zo erg als de vorige keer, maar toch weer een hoop schrammen. Mijn nichtje en een andere buurman hebben ze zelf uit elkaar moeten halen.
Uiteraard dient mijn nichtje nu wél klacht in bij de politie... Ik houd jullie op de hoogte.

Bah, KUTBEESTEN! :gvd:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

:ugh: Arme Golden zeg... Hebben ze nog naar de dierenarts gemoeten?
Afbeelding
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Arme Golden! Ik hoop dat de fysieke schade mee valt!
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Ilupa

Lothian schreef::ugh: Arme Golden zeg... Hebben ze nog naar de dierenarts gemoeten?
DA komt vanavond langs...Denk dat de fysieke schade wel meevalt, maar dit wordt constant in stress leven op deze manier voor mijn nicht.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Wat een horror zeg, 2x :schrik:
Hopelijk valt de schade mee.

Het had niet mogen gebeuren en de schuld ligt niet bij je nicht, maar is hun tuin dan ook niet helemaal afgezet ofzo? (ik heb niet alles gelezen dus het misschien gemist)
Ilupa

Mijn nicht heeft de laatste keer niet de politie gebeld omdat de tuin van die eigenaars eigenlijk al een versterkte burcht is en niemand had verwacht dat die honden dat zware hekken zouden kunnen wegduwen. De plaats waar ze er toen doorheen zijn gegaan is inmiddels ook heel erg verstevigd geworden en de buren hadden zelf alles grondig geïnspecteerd, zelf dierenarts laten komen etc... Dus relatief goed met de situatie omgegaan zodat het niet nodig leek er politie bij te gaan halen.
Deze keer heeft mijn nicht niet gezien hoe de hond er uit is gekomen... Die beesten hebben bovenmenselijke kracht blijkbaar. :ugh:
Ilupa

Ik ken de wetgeving niet precies, maar ik weet niet of zij kan eisen dat die honden afgespoten worden... Ik vrees van niet eigenlijk. Een geldboete normaal gezien wel. Hopelijk motiveert dat die tokkies om hun honden zelf pijnloos af te maken en die arme dieren een leven in een gesloten hok te besparen. :ugh:
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Oh arme golden, hoop dat de politie hier wat mee doet.
Die kutbeesten van de buren sporten blijkbaar niet.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
Woezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door Woezel »

Bah, afschuwelijk. :( Heb dit verhaal destijds meegelezen toen ik nog geen lid was. Echt erg dat het nu wéér is gebeurt.Hopelijk kan er wat aan gedaan worden.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

He jezus zeg, voor de tweede keer. Wat sneu :(:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ja, dat is het wel 'mooi' geweest. Als je in je eigen tuin niet eens veilig kan zijn en dan tot twee keer toe... ik had nu ook de politie
gebeld.
Ik hoop dat het voor het oude beestje nu echt rust gaat worden, het dier zou doodsbang worden om in z'n eigen tuin te gaan :(:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

jeetje wat erg. ik vraag me ook af hoe een hond door een schutting met bijvoorbeeld beton aan de onderkant kan komen.
maar daar gaat het niet om. die hond was weer in haar tuin. grrr....
ik denk ook niet dat die honden ingeslapen kunnen worden. dan moeten ze eerst een mens grijpen vrees ik.
wat zal je nichtje een stress voelen zeg. vreselijk, je zou erom verhuizen zeg.
Ilupa

Caro. schreef: Ik hoop dat het voor het oude beestje nu echt rust gaat worden, het dier zou doodsbang worden om in z'n eigen tuin te gaan :(:
Ze is gelukkig niet echt bang geworden, maar is wel heel fel geworden naar andere honden toe blijkbaar. Ze gaat niet vechten of zo, maar er is toch blijkbaar een groot verschil met vroeger. Sneller snauwen en grommen. Tja, dat kan je haar niet kwalijk nemen natuurlijk.

Het verschil met de vorige aanval was dat ze deze keer ook de golden er vanaf moesten trekken. Ze is dus niet zo zeer bang geworden, maar best nog strijdlustig naar deze honden toe. Hoewel ze dus geen schijn van kans heeft als gezellige oude dikkerd tegen die monsters.
Deze pitbull heeft gelukkig niet de neiging zich echt vast te gaan bijten en het was dus een "normaler" gevecht. :blauwoog: Een andere buurman heeft de golden in bedwang gehouden en mijn nicht dat pitje. Godzijdank was zijn teef er niet bij. Zij bijt zich wel vast. :schrik:
Ilupa

Inge O schreef:en nu is het dus heel jammer dat ze de vorige keer ook geen aangifte gedaan hebben want wat de wetgever betreft is het pas de eerste keer en valt de schade erg mee dus :blauwoog: .

vreselijk, om daarnaast te wonen :19: .
Tja.. Dat is natuurlijk wel zo, maar op het moment zelf is het een beetje afwegen... De relatie met de buren verpesten of niet. Ik begrijp wel dat ze echt dacht dat dit gewoon niet KON, dat ze er nog een keer uit zouden komen.
Als het mij zelf ooit overkomt, doe ik onmíddellijk aangifte. Dat heb ik wel geleerd...

De huisbaas van de woning waar mijn nicht woont heeft overigens weet van minimaal 7 incidenten van hondaggressie van deze honden, waarvan 1 met dodelijke afloop voor het slachtoffer. :ugh:
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Maar komt die hond/honden er niet gewoon overheen? In asiels moet je de pitbull/staff kennels verhogen tot het plafond (de 'springhokken'), omdat die grapjassen er gewoon overheen klimmen/springen. Dat doen ze met een schutting van 1.80 zonder problemen. Ik zou het dan ook niet alleen in versteviging zoeken, maar ook in verhoging en dan eventueel ook een schuin stuk, zodat het moeilijker wordt eroverheen te komen. Ik heb er zelf wel eens een in midsprong uit de lucht geplukt, die gekke kikkerbilspieren van die beesten...

Alhoewel dat wel een spuit elf-oplossing is na 7 incidenten....
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Ah wat verschrikkelijk, arme golden! :ugh: Hopelijk houdt de Golden er niet te veel aan over, fysiek en vooral mentaal!

Ik snap echt die eigenaar(s) van die twee honden (pitbull achtige) niet, met name dat hek. Als ik het zo lees moet het echt een flut hek/schutting zijn.. Wij hebben een gewone houten schutting van twee meter hoog, echt niet dat daar een hond doorheen komt, ook niet toen wij net onze hond hadden meteen mot had met de herder van de buren (ze zagen elkaar niet maar hoorden elkaar wel), ze sprongen en beukten met veel lawaai tegen de schutting en dat is in totaal toch wel ruim 70 kilo (Bink+die herder) en op een paar krasjes in het hout na geen schade.. Nu gebeurt dat niet meer (allebei ouder en verstandiger zal maar zeggen), maar pas viel er een halve boom op en alsnog bleef het staan, dus als ik lees dat die honden een "loodzwaar" hek opzij kunnen beuken dan zal het weinig soeps zijn..

Misschien kan je nichtje een degelijke en hoge schutting laten plaatsen en de kosten verhalen bij de buren. Tenminste zo zou ik het doen, maar ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is dat je zoiets kan eisen.
Ilupa

Bink2009 schreef:Ah wat verschrikkelijk, arme golden! :ugh: Hopelijk houdt de Golden er niet te veel aan over, fysiek en vooral mentaal!

Ik snap echt die eigenaar(s) van die twee honden (pitbull achtige) niet, met name dat hek. Als ik het zo lees moet het echt een flut hek/schutting zijn.. Wij hebben een gewone houten schutting van twee meter hoog, echt niet dat daar een hond doorheen komt, ook niet toen wij net onze hond hadden meteen mot had met de herder van de buren (ze zagen elkaar niet maar hoorden elkaar wel), ze sprongen en beukten met veel lawaai tegen de schutting en dat is in totaal toch wel ruim 70 kilo (Bink+die herder) en op een paar krasjes in het hout na geen schade.. Nu gebeurt dat niet meer (allebei ouder en verstandiger zal maar zeggen), maar pas viel er een halve boom op en alsnog bleef het staan, dus als ik lees dat die honden een "loodzwaar" hek opzij kunnen beuken dan zal het weinig soeps zijn..

Misschien kan je nichtje een degelijke en hoge schutting laten plaatsen en de kosten verhalen bij de buren. Tenminste zo zou ik het doen, maar ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is dat je zoiets kan eisen.
Ik ben er zelf nog nooit geweest dus ik kan het niet zo goed inschatten... (Ze woont er nog maar pas, wat wellicht ook de reden was dat ze niet gelijk ruzie met de buren wou en niet wist dat het al zo veel keren gebeurd was tot nadat ze de zaak al min of meer voor afgehandeld had beschouwd met de buren zelf.) Ze heeft zelf overigens niet gezien hoe hij in haar tuin is kunnen komen deze keer geloof ik.

Om nou echt een giga hek te laten zetten... Het is een huurwoning, dus ik weet ook niet of dat wel de moeite waard is. De golden is trouwens in principe enkel in het weekend bij haar en doorheen de week bij haar ouders thuis...
Tja, ze heeft vanavond nog een gesprek met die eigenaars. Benieuwd wat ze te zeggen hebben. :devil:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nou, lekker dan. En dan maar weer roepen dat het 'zóóó zielig is een arme hond af te maken, want zo'n hond is toch ook maar de dupe van een onverantwoordelijke eigenaar.' :roll:
Dat een ándere hond de dupe is, maakt dus kennelijjk niet uit. Want die zielige vechthond kan er toch heus niet aan doen dat hij zijn natuurlijke instinct volgt. :piew:

Heerlijk toch, dit soort honden met hun natuurlijke instinct en hun fijne verantwoordelijke eigenaren. Daar moeten we vooral rekening mee houden. Niet met die suffe haardkleedjes die in hun eigen tuin een ommetje maken.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Tara schreef:
Lucia schreef:Wat een horror zeg, 2x :schrik:
Hopelijk valt de schade mee.

Het had niet mogen gebeuren en de schuld ligt niet bij je nicht, maar is hun tuin dan ook niet helemaal afgezet ofzo? (ik heb niet alles gelezen dus het misschien gemist)
Wat doet dat er toe? Als de buren die honden niet op op eigen erf kunnen houden is dat hun probleem.
Zij moeten dan maatregelen nemen, niet nichtje.

Wat rot Ilupa, wat zal je nichtje weer geschrokken zijn!
Meer ter beeldvorming vroeg ik me af of de hond dan zelfs door 2 omheiningen is gegaan.

Ilupa, goed dat ze aangifte doet, als er de vorige x foto's zijn gemaakt van de schade kan dat misschien een nog beter beeld over de honden geven bij de politie.

Ik snap ook niet echt waarom je na zelfs 2x nog op deze manier deze honden zou willen houden, bah
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Ilupa schreef:
Bink2009 schreef:Ah wat verschrikkelijk, arme golden! :ugh: Hopelijk houdt de Golden er niet te veel aan over, fysiek en vooral mentaal!

Ik ben er zelf nog nooit geweest dus ik kan het niet zo goed inschatten... (Ze woont er nog maar pas, wat wellicht ook de reden was dat ze niet gelijk ruzie met de buren wou en niet wist dat het al zo veel keren gebeurd was tot nadat ze de zaak al min of meer voor afgehandeld had beschouwd met de buren zelf.) Ze heeft zelf overigens niet gezien hoe hij in haar tuin is kunnen komen deze keer geloof ik.

Om nou echt een giga hek te laten zetten... Het is een huurwoning, dus ik weet ook niet of dat wel de moeite waard is. De golden is trouwens in principe enkel in het weekend bij haar en doorheen de week bij haar ouders thuis...
Tja, ze heeft vanavond nog een gesprek met die eigenaars. Benieuwd wat ze te zeggen hebben. :devil:
Logisch dat ze niet meteen ruzie wil, je moet er als het goed is nog een aantal jaar naast leven. Ook al is de hond er maar af en toe, het zou niet mogen gebeuren dat die andere uit hun tuin kunnen komen!!

Ik begreep dat er aangifte is gedaan? Ik weet niet hoe de regels zijn en of de honden in beslag worden genomen of ingeslapen moeten worden, maar stel dat de eigenaar ze mag houden dan kan je nichtje misschien bij de politie aangeven dat ze doodsbang is en evt via hun ook eisen dat dan wel er een muilkorfplicht komt én een fatsoenlijke schutting op kosten van die buren zodat haar hond én die van buurtgenoten veilig zijn.

Lijkt me dat de buren dan ook redelijk zouden moeten reageren zonder ruzie, of dat of een spuitje, en als ze echt gek op die beesten zijn dan zit er voor hun niks anders op dan aan die eisen te voldoen want een volgende keer is de kans groot dat het minder goed afloopt..

Ben benieuwd naar het gesprek.
Ilupa

Mijn nichtje heeft hen teruggebeld vooraleer ze langs zijn geweest om te zeggen dat ze eigenlijk niets meer tegen hen te zeggen had dat ze nog niet wisten en dat ze niet meer langs hoefden te komen. En ook om hen te zeggen dat ze aangifte had gedaan bij de politie.

Verder was de eigenaar van die pitbulls van plan zijn eigen vader laten langsgaan, die is veearts, maar mijn nicht wil dus dat haar eigen dierenarts langs komt omdat ze anders geen verhaal heeft bij de politie. (En ook omdat ze niet tevreden was over de medische verzorging van haar hond door die man bij het eerste gevecht. Hij had blijkbaar onder andere niet eens opgemerkt dat er een gat in haar oor zat. :scratch: Lijkt meer zo een oudere vee-dierenarts die veel op het platteland is en van mening is dat honden nou eenmaal af en toe een robbetje vechten of zo. :19: ) De eigenaresse van de pitbulls had aan de telefoon begrip voor dit alles en zei dat ze dan de factuur van de dierenarts maar in de brievenbus moest komen stoppen zodat zij het konden terugbetalen.
Ik laat jullie weten hoe het verder verloopt!
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Jemig zeg...
Als je beesten in je eigen tuin al niet eens meer veilig zijn. :(

Sterkte voor je nichtje en de Golden.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ilupa schreef:Mijn nichtje heeft hen teruggebeld vooraleer ze langs zijn geweest om te zeggen dat ze eigenlijk niets meer tegen hen te zeggen had dat ze nog niet wisten en dat ze niet meer langs hoefden te komen. En ook om hen te zeggen dat ze aangifte had gedaan bij de politie.

Verder was de eigenaar van die pitbulls van plan zijn eigen vader laten langsgaan, die is veearts, maar mijn nicht wil dus dat haar eigen dierenarts langs komt omdat ze anders geen verhaal heeft bij de politie. (En ook omdat ze niet tevreden was over de medische verzorging van haar hond door die man bij het eerste gevecht. Hij had blijkbaar onder andere niet eens opgemerkt dat er een gat in haar oor zat. :scratch: Lijkt meer zo een oudere vee-dierenarts die veel op het platteland is en van mening is dat honden nou eenmaal af en toe een robbetje vechten of zo. :19: ) De eigenaresse van de pitbulls had aan de telefoon begrip voor dit alles en zei dat ze dan de factuur van de dierenarts maar in de brievenbus moest komen stoppen zodat zij het konden terugbetalen.
Ik laat jullie weten hoe het verder verloopt!
Laat haar vooral een kopie van de factuur maken en bewaren. Kan ook handig zijn bij aangifte (toont ernst van zaak als die gespecificeerd is).
Verder zou ik de verklaring van de verhuurder proberen op papier te krijgen. Toont aan dat dit geen incident is.
Deze honden horen niet waar ze nu zitten en met zoveel (hond agressieve) incidenten moet er toch eens ingegrepen worden.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:Ik zou aandringen op afspuiten. Honden die door roeien en ruiten gaan om in blinde razernij een soortgenoot te grijpen horen wat mij betreft niet in onze maatschappij thuis. Wèg ermee!
Zou van mij ook mogen , zou geen eens zo'n hond willen hebben.
Misschien een nieuwe regel/wet instellen dat bij een x aantal forse aanvallen of doodbijten de hond gewoon afgemaakt word.
Ben je gelijk van het gezeik af.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

bouvierpoedel schreef:
Tara schreef:Ik zou aandringen op afspuiten. Honden die door roeien en ruiten gaan om in blinde razernij een soortgenoot te grijpen horen wat mij betreft niet in onze maatschappij thuis. Wèg ermee!
Misschien een nieuwe regel/wet instellen dat bij een x aantal forse aanvallen of doodbijten de hond gewoon afgemaakt word.
Ja helemaal mee eens. Versterkt huis en hek of niet, maar een ongeluk is zo gebeurt dat zie je maar. Zoiets hoort de kans daar niet voor te krijgen, ook ik zou ze in laten slapen als het mijn honden waren.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

bouvierpoedel schreef:
nou er wordt flink getekend hoor hier op het hf om bij bijtincidenten dat juist niet te doen :19:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Corneliana schreef:
bouvierpoedel schreef:
nou er wordt flink getekend hoor hier op het hf om bij bijtincidenten dat juist niet te doen :19:
Bijtgevalletjes en vechtpartijdjes kunnen altijd gebeuren net zoals een ontsnapping uit je tuin/huis.
Maar als zelfs een goed afgesloten tuin met stevig matriaal niet helpt en er toch nog 7 gevallen waarvan 1 dood op die honden hun naam staan dan mag je ze van mij laten hemelen.
Iemand anders zijn plezier of veilgheid hoeft niet vergalt te worden omdat je zo nodig honden moet houden die niet te houden zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”