Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rangorde mens/hond: hoe ver gaat dat?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Rangorde mens/hond: hoe ver gaat dat?

Ongelezen bericht door billy »

Om even Baco als voorbeeld te nemen, je hoeft niet overdreven dominant te zijn , wel duidelijk en consequent, altijd je wil met een kaukaas geen twistpunt bereiken dat hij niet aan de kant wil, dan ben je al veel en veel te laat :schrik: Ik heb Baco best wel intensief opgevoed de eerste 3 jaar, door hem te sturen en laten weten wat ik van hem wil, geen kleine dingetjes over het hoofd zien, waardoor hij kon groeien in bepaald gedrag, dat klinkt allemaal erger als het lijkt, het is voor mij een manier van omgaan met mijn honden en dat gaat heel vanzelf . :wink:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Dat zoek ik morgen even na, Nettie!
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik weet niet eens wat de rangorde bij mijn honden precies is :oeps:
Ik denk Dumas. Al pikt Luca lang niet altijd correcties van Dumas. Ze leven hier alle 3 goed samen. Luca en Csiva zijn een tweeeenheid. Waar de 1 is is de ander. Dumas is een beetje een eenling.

Verder zijn de regels hier in huis beperkt. Maar wat gisteren niet mocht mag vandaag niet en morgen ook niet.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

De relatie tussen mens en hond gaat vooral over leiden of volgen, initiatieven nemen of reageren.
Wie er als eerste door de deur gaat is alleen interessant in de vorm waarbij de één de ander voor laat gaan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

JoyAmy schreef:ik moet zeggen dat ik wel deel van de ''rangorde regels'' hanteer. Ik ga bij aankomst of vertrek als eerste door de voordeur, wij eten eerst en dan pas de hond, en dan moet ze ook nog netjes op toestemming wachten voordat ze mag beginnen. Als wij eten moet Amy netjes in haar mand blijven liggen. Maar ze mag ook veel weer wel, op de bank, slapen in bed. prima allemaal. Maar als ik ergens wil zitten dan ga ik ook zitten ongeacht of zij er ligt.
Ik houd wel van wat grenzen stellen, schept toch duidelijkheid.
O, sommige van die dingen doe ik ook hoor, maar veel meer uit praktisch oogpunt dan omdat het een rangorderegel is. Ik zie dat meer als basis huisregels, net zoals dingen als 'niet van mijn bord eten', 'niet achter de katten aan rennen', 'niet zomaar lopen blaffen', etc. Ik vind dat iets anders dan heel bewust bezig zijn met die rangorderegels puur en alleen omwille van die rangorde.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Cleva schreef:
Jaap* schreef: Wie er als eerste door de deur gaat is alleen interessant in de vorm waarbij de één de ander voor laat gaan.
Het gaat er om wie de deur open kan maken.
En de ijskast.
dat is zo en daarbij: hoe graag wil je door die deur kunnen?
dan geef je degene die de deur opent de ruimte, als je slim genoeg bent.
anders kan je er niet door.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef:
Cleva schreef: Het gaat er om wie de deur open kan maken.
En daarmee ook bepaalt wanneer die deur open gaat en wanneer niet.
De wolven slapen op de rots en wanneer de roedelleider opstaat om te gaan patrouilleren, komt de meute gapend en rekkend in actie: "follow the leader" :ok:
Daarmee ben je eigenlijk al meteen top-aap ;-)
Dan is mijn laptop de baas. Zodra ik die dichtklap staan er 3 honden voor de deur :LOL:
Corneliana
Zeer actief

Nanna schreef:
De wolven slapen op de rots en wanneer de roedelleider opstaat om te gaan patrouilleren, komt de meute gapend en rekkend in actie: "follow the leader" :ok:
oh.. dan ben ik best wel een baas :roll:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Cleva schreef:
Jaap* schreef: Wie er als eerste door de deur gaat is alleen interessant in de vorm waarbij de één de ander voor laat gaan.
Het gaat er om wie de deur open kan maken.
En de ijskast.
Nee hoor, deuren openmaken kan Skadi prima. Net als allerlei andere dingen.
Zoals bijvoorbeeld de curverbak waar haar voer in ligt te ontdooien.
Ze *doet* het alleen niet zonder toestemming.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik doe niet aan eerst eten, de deur uit, etc. maar ze moeten wel luisteren... Ik beslis of er bijv. geknokt gaat worden en als ik het dus zie aankomen grijp ik in... op dat moment beslis ik dus wel dat het over en uit is met het getoonde gedrag. En dit geldt in principe voor alle gedrag, als ik vind dat het te ver gaat dan grijp ik in.
Maar verder keutelen ze lekker met uitlaten... mogen hun ding doen tot een bepaalde hoogte, jagen, patsen etc. hoort daar dus absoluut niet bij :neenee: en luisteren wel als ik denk dat het nodig is dus dat kan op elk moment zijn.
Zo kan ik heerlijk een paar uurtjes lopen hoor... en zonder dat ik dus robotjes heb of iets dergelijks... want baasgericht wil niet zeggen dat ze 24/7 aan het volgen zijn. Ze kunnen zich uitstekend vermaken met z'n 3-en en ook alleen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:
Muk schreef: Haha, ik denk dan altijd aan van die hele fanatieke hondensportmensen. Die gaan vaak helemaal niet zo leuk met hun honden om helaas.

Meh. De huishondenmensen die zo nodig ook een hond moesten maar er eigenlijk niet zo geïnteresseerd in zijn vind ik stukken erger, eerlijk gezegd.
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik doe niet aan rangorde. Zij weten wat ze aan mij hebben, en ik weet wat ik aan hun heb.
En dat voelt heerlijk.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ze mogen heel veel, maar als ik zeg dat iets klaar is, moet het wel klaar zijn. En heel af en toe moeten de touwtjes weer wat strakker. Zoals nu met Pasha, die echt hysterisch wordt als er iemand binnenkomt. En er komen nu natuurlijk ook wel heel veel mensen over de vloer met de pups.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Cleva schreef:
Nanna schreef:
Machie schreef:
Dan is mijn laptop de baas. Zodra ik die dichtklap staan er 3 honden voor de deur :LOL:
Hier de bureaustoel ;-) Één millimeter naar achteren schuiven en de hele handel schiet krijsend naar de riemen. :mrgreen:
Hahaha! Hier ook zo.

En die onhebbelijke neiging om te duiden dat ik zonder er me er van bewust te zijn "zo." zeg als ik besluit in hondenactie te komen.
de handrem aantrekken in de auto: 'we zijn er! wáár zijn we! ik mag eruit! hoera!'.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Hier hoeft vriend tussen tien en elf s' avonds maar te gaan verzitten en Figo staat paraat.
Als het te lang duurt gaat hij pal voor hem zitten, dat is meestal zo dat vriend niks meer van de tv ziet haha.

Als ik alleen ben is het vaak de laptop die dichtgeklapt word.

Die rangorde nam ik eerst heel erg serieus. Ik wou deze hond perse een geslaagde opvoeding geven.
Ik wou een brave hond. En deze moest en zou lukken. Mocht niet op bank, ik als eerst de deur uit, eten verdienen. Niet aaien als ie druk is, enz enz

Na n paar maanden vond ik er geen zak meer aan. Vergat te genieten van mijn hond. Werkte ook averechts.Toen het meeste gewoon even laten gaan, en opgepakt wat ik belangrijk vind.

Als eerste door de deur is leuk, als de hond jou die ruimte geeft. Niet omdat je hem/ haar dat vraagt.
Ik ben heel hard gaan werken aan mijn houding en lichaamstaal. En meer gaan genieten van mijn hond.
Ik vind vertrouwen een belangrijk iets, tussen hem en mij. Daar ben ik me meer op gaan richten.
Gaat nu stukken beter.
Hilde
Zeer actief

Jaap* schreef:De relatie tussen mens en hond gaat vooral over leiden of volgen, initiatieven nemen of reageren.
Wie er als eerste door de deur gaat is alleen interessant in de vorm waarbij de één de ander voor laat gaan.
Dus nooit in de vorm dat je de hond beveelt te wachten, of hem dwingt? Als in, overgave of juist leiderschap is niet af te dwingen.

En heb je niet ook veel te maken met motivatie? Bijvoorbeeld als je als voorbeeld neemt de honden die willen patsen tegen andere honden. Zij hebben daar een motivatie voor. Zou je -als ze het doen ondanks dat de 'baas' zegt dat het niet mag- daar direct een conclusie uit kunnen trekken? Heb je niet per situatie te maken met motivatie versus leiderschap? Zoals honden met een heel sterk jachtinstinct, die er vandoor gaan ondanks de baas die ze probeert terug te roepen? Is hun motivatie dan niet TE groot en het gedrag TE zelfbelonend en overtreft daarmee de baas? Want als je stelt dat een hond altijd doet wat de baas vraagt, is zegmaar heel veel procent van de beagle-eigenaren niet de baas zijn. Als voorbeeld. Als ik wandel met Beau kan ik hem zeggen andere honden te negeren, er langs te lopen. Langs afval ed ook. Maar langs een grote berg vlees als hij los loopt is wat anders....
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hilde schreef:
Jaap* schreef:De relatie tussen mens en hond gaat vooral over leiden of volgen, initiatieven nemen of reageren.
Dus nooit in de vorm dat je de hond beveelt te wachten, of hem dwingt? Als in, overgave of juist leiderschap is niet af te dwingen.

En heb je niet ook veel te maken met motivatie? Bijvoorbeeld als je als voorbeeld neemt de honden die willen patsen tegen andere honden. Zij hebben daar een motivatie voor. Zou je -als ze het doen ondanks dat de 'baas' zegt dat het niet mag- daar direct een conclusie uit kunnen trekken? Heb je niet per situatie te maken met motivatie versus leiderschap? Zoals honden met een heel sterk jachtinstinct, die er vandoor gaan ondanks de baas die ze probeert terug te roepen? Is hun motivatie dan niet TE groot en het gedrag TE zelfbelonend en overtreft daarmee de baas? Want als je stelt dat een hond altijd doet wat de baas vraagt, is zegmaar heel veel procent van de beagle-eigenaren niet de baas zijn. Als voorbeeld. Als ik wandel met Beau kan ik hem zeggen andere honden te negeren, er langs te lopen. Langs afval ed ook. Maar langs een grote berg vlees als hij los loopt is wat anders....
Met een pistool op de kop kan je iemand bijna alles laten doen. Maar je kunt je afvragen of dat dan dankzij een goede relatie gebeurt.
Een hond moet vooral wíllen. En daar kan een baas veel aan doen, maar niet álles.
Want niet alles is maakbaar, en dat heeft niks te maken met wat voor theorie je erop nahoudt.
Een baas kan wel degelijk heel veel invloed uitoefenen op hoe magnetisch hij of zij is voor de hond. Dat heeft echter niet zoveel met deuren of banken te maken, maar vooral met het je kunnen verplaatsen in een hond, begrip voor de manier waarop hij zich gedraagt enzo.
En dat dan op een realistische, nuchtere, manier.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik ben gewoon de baas en doe niet aan regeltjes van op de bank,eerst door de deur of voerbak gedoe.
Blacky had even baknijt toen hij hier pas was maar naar een paar keer boos gezegd te hebben dat ik geen agressie duld was het over.
En somige hondjes motten ze buiten niet dan zeg ik he stop die onzin en loop door en de volgende keer doen ze normaal,ik reageerd dus op de momenten dat het nodig is en niet in het vooruit
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik doe maar gewoon wat, de honden doen ook maar gewoon wat.
Meestal klikt het, soms botst het.

We komen prima overeen en passen ons wel aan, een kwestie van te geven en te nemen :ok:

Het enige wat Runar ooit opvoedkundig heeft meegemaakt, is dat het niet ok is om in iemands anders huis de kortste weg te nemen door als een razende tornado over de zetel te springen. Hij dacht even dat de "in huis ben je kalm" regel enkel bij ons van tel was :engel:
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Hier geen rangorde. Ze mogen gezellig bij mij op de bank, s morgens krijgen ze als eerste hun eten net als tussen de middag, alleen s avonds als laatste. Hier zit geen bedoeling achter het is er gewoon zo ingeslopen. Ik let niet eens op wie als eerste door de deur gaat. Wel moet Balou buiten voor mij lopen, anders kan ik niet zien wat hij allemaal naar binnen probeert te werken. En ik ben de baas in huis, ik bepaal wat en wanneer iets gebeurd. Hier moet ik Mowgli af en toe wel aan helpen herinneren, als ze de kans krijgt probeert zij de regie in poten te krijgen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

malinois schreef:
Cleva schreef:
Muk schreef: Haha, ik denk dan altijd aan van die hele fanatieke hondensportmensen. Die gaan vaak helemaal niet zo leuk met hun honden om helaas.

Meh. De huishondenmensen die zo nodig ook een hond moesten maar er eigenlijk niet zo geïnteresseerd in zijn vind ik stukken erger, eerlijk gezegd.
Ook mee eens, maar daar is niet echt sprake van een ouderwetse rangorde zoals Hilde dat bedoelt. Bij hondensport ook niet, maar die fanatiekelingen proberen dat op het moment suprême wel zo af te dwingen.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hier denken we niet echt na over rang orde de katten en Toots komen gewoon op de bank. Maar als er visite is dan mogen ze niet op de bank. En ze eten eerst voor ons. Wel is het zo dat e niet mogen bedelen en dan niet op de bank ´´wij eten op de bank´´
Toots loopt buiten ook voor mij. Hij moet iets doen bijv zitten en wachten voor zijn eten. Wij bepalen maar bij veel dingen is niet na gedacht. behalve dat zitten voor het eten omdat hij anders al aan het eten is voor alles in zijn bakje ligt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ze mogen veel totdat ik zeg dat het niet mag of anders moet. Ze mogen op de bank maar als ik zeg dat ze eraf moeten gaan ze gewoon. Dus ik geloof niet zo in de regels dat ze niet op de bank mogen of laatst door een opening maar meer dat wanneer ik vind dat het anders moet dat dat geaccepteerd wordt als de normaalste zaak van de wereld.

Ze mogen grapjes maken, ondeugend zijn en zogenaamd niet luisteren totdat ik laat merken dat het genoeg was en ze weer in de luister modus moeten :wink:
JoyAmy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Russell terrier

Ongelezen bericht door JoyAmy »

DeDiana schreef: O, sommige van die dingen doe ik ook hoor, maar veel meer uit praktisch oogpunt dan omdat het een rangorderegel is. Ik zie dat meer als basis huisregels, net zoals dingen als 'niet van mijn bord eten', 'niet achter de katten aan rennen', 'niet zomaar lopen blaffen', etc. Ik vind dat iets anders dan heel bewust bezig zijn met die rangorderegels puur en alleen omwille van die rangorde.
Daarom had ik ook term rangorde regels tussen haakjes gezet. Ik gebruik ze ook niet puur en alleen om rangorde hoog te houden, is ook niet nodig bij mijn hond.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Muk schreef:
malinois schreef:
Cleva schreef:

Ook mee eens, maar daar is niet echt sprake van een ouderwetse rangorde zoals Hilde dat bedoelt. Bij hondensport ook niet, maar die fanatiekelingen proberen dat op het moment suprême wel zo af te dwingen.

tgoch, ik kan mezelf toch wel fanatiek noemen in de hondensport, maar mijn honden zijn toch gewoon hond hoor.
ik dwing wel hier en daar wat af, maar nooit vooraleer er iets ultiems tegenover kan staan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
Machie schreef:
Nanna schreef:
Hier de bureaustoel ;-) Één millimeter naar achteren schuiven en de hele handel schiet krijsend naar de riemen. :mrgreen:
:mrgreen:
Die baas heet Pavlov :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Hilde schreef:

Met een pistool op de kop kan je iemand bijna alles laten doen. Maar je kunt je afvragen of dat dan dankzij een goede relatie gebeurt.
Een hond moet vooral wíllen. En daar kan een baas veel aan doen, maar niet álles.
Want niet alles is maakbaar, en dat heeft niks te maken met wat voor theorie je erop nahoudt.
Een baas kan wel degelijk heel veel invloed uitoefenen op hoe magnetisch hij of zij is voor de hond. Dat heeft echter niet zoveel met deuren of banken te maken, maar vooral met het je kunnen verplaatsen in een hond, begrip voor de manier waarop hij zich gedraagt enzo.
En dat dan op een realistische, nuchtere, manier.
Dat denk ik ook :ok:
En ik denk dat je daar uiteindelijk veel verder mee komt in de samenwerking.

Dat zijn anderen dan weer niet met me eens, maar dat ligt aan ieders manier van denken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Hilde
Zeer actief

Oh, het stuk heet 'Goed getraind: paard en hond' en komt uit 2003. Het is geschreven door M. Appel, J. Beets, A. Geerling - ter Veen en H. Van Leeuwen.
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Hilde schreef:Oh, het stuk heet 'Goed getraind: paard en hond' en komt uit 2003. Het is geschreven door M. Appel, J. Beets, A. Geerling - ter Veen en H. Van Leeuwen.
hadden ze er 5 voor nodig om dat te bedenken? :wink:
theorie staat altijd heel ver van de praktijk af, gek genoeg
ranetje
Zeer actief

Hilde schreef:Oh, het stuk heet 'Goed getraind: paard en hond' en komt uit 2003. Het is geschreven door M. Appel, J. Beets, A. Geerling - ter Veen en H. Van Leeuwen.
Dank je :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”