Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gelukkig geen jachtinstinct!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Gelukkig geen jachtinstinct!

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Afgelopen zondag zijn we extra vroeg ons bed uitgegaan om even naar het industrieterrein te gaan en een balletje te gooien voor Tessa.

Tessa heeft dus totaal geen jachtinstinct :P In de tuin jaagt ze wel eens op vogeltjes, maar verder komt ze weinig wild tegen dus hadden wij geen idee wat ze zou doen. Na 3 keer de bal gooien, gooide ik voor de 4e keer en precies waar die neer kwam, vloog er een fazant weg! Ik schrok me dood, want Tessa rende op 3 meter oid. Maar mevrouw haalde gewoon haar bal op en kwam helemaal blij terug. Na nog een paar keer gooien komt ze haar bal terug brengen en rent er een haas vlak langs haar. Ze kijkt opzij, maar haar conclusie was waarschijnlijk 'niet boeiend', ik had een bal dus er kwam er één al stuiterend aangerend. :D
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Re: Gelukkig geen jachtinstinct!

Ongelezen bericht door miriam »

Oeh...ik ben jaloers. Math, mijn man, gooide laatst de bal midden in een hazenleger :schrik:
Per ongeluk uiteraard....het ging al de hele tijd goed.
Dag haas, dag Pleun :gvd:
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Miriam: is Pleun de Toller of de Drent?

En idd, wat fijn voor je, ben jaloers ;)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Het interesseert haar blijkbaar ook totaal niet? We lopen wel eerst altijd een rondje zonder haar om alles te verjagen, maar de haas kwam achter een gebouw vandaan en de fazant vond het waarschijnlijk veiliger om te blijven zitten :schrik:

Ik ben er wel enorm blij mee, want dat industrieterrein zit er nog al vol mee. Staan ook schapen naast dat veld, die vindt ze wat spannender als ze gaan rennen. Dus gaan we daar niet in de buurt staan.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik hoor t me nog tegen m'n vriend zeggen in n gesprek over hazen en konijntjes.

Jaaa ze graaft wel in die holen , maar Ziefie gaat er niet achteraan hoor.
Dat doet ze echt niet.

Wel dus, vorige week voor t eerst. Ziet n konijn en mevrouw was pleite
Gelukkig is de weg daar heel ver weg, maar zat toch wel wat in de zenuwen want terugkomen ho maar.

Terwijl Kenji en Kyto dat wel doen.

Kon dr gelukkig ineens bij dr kladden grijpen en heb even n verhaaltje verteld.
Hoop dat ze t goed in dr oren heeft geknoopt ;)

Echt waar , dat hondje gaat steeds meer dingen doen die Elena ook deed.
Niet erg, als ze die hondagressie maar achterwege laat en ze de volgende keer gewoon maar terugkomt.

Elena is door zo'n geintje eens 15 min kwijt geweest.
Hoop ik toch niet weer mee te maken
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Bink2009
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Zo dan mag je echt wel blij zijn! Bink is niet te houden met kleine dieren, maar hij heeft dus al een paar keer succes gehad dus volgens mij denkt hij nu dat hij alles kan grijpen..
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

1x is genoeg....
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ruilen? ;-) die van mij snapt niks van ballen maar hazen daarentegen...
Char7
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Char7 »

Wij zijn nog nooit echt wild tegen gekomen dus daarvan weet ik niet wat Mchumba doet..
maar we lopen hier de plas en poep ronden altijd langs de sloot en daar zitten meneer en mevrouw eend en Mchumba loopt er altijd heel netjes langs en doet niets, kijkt er niet eens naar om als ze het zelf niet vertrouwen en dichter naar het water lopen :cheer:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ligt er hier aan met welke hond het is. Sita is pleitte zeker als ze de bal in haar bek heeft. Als ze de keuze kan maken op dat moment bal of jagen, ligt het eraan hoever ik weg ben.

Taro rent er achteraan, maar na 10 meter komt hij terug. Daar word je wel moe van namelijk hard rennen.

Rowan is de braverd, die wil wel, maar die is heel makkelijk terug te roepen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

** Angela ** schreef: Elena is door zo'n geintje eens 15 min kwijt geweest.
Hoop ik toch niet weer mee te maken
Noah is eens een hele drukke weg overgestoken! paar seconde later en er kwam een hele stoet auto's aan :schrik: Ik heb me nog nooit zo bang gevoeld, want ik moest die weg ook over en ik was zo bang dat ze terug kwam rennen. Gelukkig had ik het besef niet te roepen, even later hoorde ik wel een auto remmen. Noah was achter een haas aan gegaan
Perry en Noah

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:Met mijn honden krijg je niet eens de kans om een bal op een fazant te gooien, die hebben zo'n sterke neus (en zoveel passie voor veerwild) dat ze al ver van te voren aangeven dat er een fazant zit.
Bal gooien heeft dan ook helemaal geen zin meer, want éérst willen ze die fazant voorstaan.
Hier is dat ook zo :lol1:

@TessaThomas, je hebt mazzel :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
miriam
Zeer actief

Leonie. schreef:Miriam: is Pleun de Toller of de Drent?

En idd, wat fijn voor je, ben jaloers ;)
Pleun is de toller. Tibbe zou er ook wel even achteraan vliegen, maar die komt snel terug.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Leonie.
Zeer actief

miriam schreef:Pleun is de toller. Tibbe zou er ook wel even achteraan vliegen, maar die komt snel terug.
Oh jammer. De Toller staat nu op 1 in mijn lijstje, maar ik hoop toch stiekem op wat minder jachtinstinct.
miriam
Zeer actief

Leonie. schreef:
miriam schreef:Pleun is de toller. Tibbe zou er ook wel even achteraan vliegen, maar die komt snel terug.
Oh jammer. De Toller staat nu op 1 in mijn lijstje, maar ik hoop toch stiekem op wat minder jachtinstinct.
Pleun is toch wel een uitzondering hoor. We hebben geregeld een toller-wandeling, en daarvan is zij de enige die zo'n extreme jachtdrift heeft. Mijn vriendin heeft er 3....geen enkel probleem.
Heb een paar logeetjes gehad, alles kon los...dus tja :roll:
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Onbeheerst jachtinstinct ontstaat ook (niet alleen, maar ook) als de honden te weinig begrensd worden in hun actie buiten.
Vooral als ze dan ook nog succes hebben (= iets vangen)

Voor mijn gevoel is het nog altijd beter om geen jachthond te nemen als je het jachtinstinct niet ziet zitten :tongue: :lol1:
Niet dat je dan bevrijd bent van elk risico, maar de kansen worden wel gunstiger.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
miriam
Zeer actief

ranetje schreef:Onbeheerst jachtinstinct ontstaat ook (niet alleen, maar ook) als de honden te weinig begrensd worden in hun actie buiten.
Vooral als ze dan ook nog succes hebben (= iets vangen)

Voor mijn gevoel is het nog altijd beter om geen jachthond te nemen als je het jachtinstinct niet ziet zitten :tongue: :lol1:
Niet dat je dan bevrijd bent van elk risico, maar de kansen worden wel gunstiger.
Ben ik met je eens. Hierna komt er dan ook geen jachthond meer.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Leonie.
Zeer actief

Tja, ik dacht dat ik een 'gezelschapshondje' had met het Markiesje. Nou, mooi dat ie mij niet meer interessant vindt als hij een konijn heeft gezien. En bij een Toller had ik het ook niet zo verwacht. Dus je weet maar nooit.
miriam
Zeer actief

Leonie. schreef:Tja, ik dacht dat ik een 'gezelschapshondje' had met het Markiesje. Nou, mooi dat ie mij niet meer interessant vindt als hij een konijn heeft gezien. En bij een Toller had ik het ook niet zo verwacht. Dus je weet maar nooit.
Dat klopt wel....maar zoals Ranetje al zei....het risico is wel minder.
Neem je een echte jachthond weet je het wel zo goed als zeker.
Voordat Pleun kwam, heb ik me heel goed ingelezen, was al een hele tijd lid van een forum.
De meeste tollers hebben niet zo'n uitgesproken jachtdrift als Pleun.
Het eerste jaar heel veel met haar bezig geweest, en ze deed alles voor me.
Toen kwam de winter, veel sneeuw, veel duidelijk zichtbaar wild, en de "ellende"begon.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Denk dat Pleun inderdaad wel een uitzondering is hierin. Wel vervelend hoor, kan ze helemaal niet loslopen Miriam?

Nilo zou hetzelfde reageren als Tessa. Ik heb wel eens gehad dat ik met hem fietste en er schiet zo een konijn voor m'n fiets langs. In een flits denk ik: "Daar ga ik, nu lig ik omver"..Maar Nilo loopt gewoon door :mrgreen: Konijn? Ja, en?

Coda is wel meer gericht op wild, ze rent achter vogeltjes aan maar ze is altijd terug te roepen. Dat oefen ik wel veel met haar, juist om het binnen de perken te houden. Het is nu een leuk spelletje voor haar, als ze in de achtervolging gaat fluit ik soms (willekeurig) een keer en dan draait ze om en rent met diezelfde snelheid naar mij toe voor een beloning :cheer:
miriam
Zeer actief

Maeve schreef:Denk dat Pleun inderdaad wel een uitzondering is hierin. Wel vervelend hoor, kan ze helemaal niet loslopen Miriam?

Nilo zou hetzelfde reageren als Tessa. Ik heb wel eens gehad dat ik met hem fietste en er schiet zo een konijn voor m'n fiets langs. In een flits denk ik: "Daar ga ik, nu lig ik omver"..Maar Nilo loopt gewoon door :mrgreen: Konijn? Ja, en?

Coda is wel meer gericht op wild, ze rent achter vogeltjes aan maar ze is altijd terug te roepen. Dat oefen ik wel veel met haar, juist om het binnen de perken te houden. Het is nu een leuk spelletje voor haar, als ze in de achtervolging gaat fluit ik soms (willekeurig) een keer en dan draait ze om en rent met diezelfde snelheid naar mij toe voor een beloning :cheer:
Als we met een grote groep honden lopen in het bos, kan het wel enigszins.
In het veld is helemaal geen optie. We laten haar tussendoor op verschillende velden achter een bal rennen, zodat ze wel even lekker kan rennen. En dan nog gaat het wel eens mis.
Zodra ze haar bal heeft gevonden, kijkt ze gelijk om zich heen of er ergens iets beweegt.
Je komt dus ogen tekort....constant opletten.
En dan het "geluk"hebben dat we op een enorm wildrijke plek wonen.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Hier ook drie honden die wel geïnteresseerd kijken naar wild maar er niet achter gaan. Ik snap niet hoe sommige mensen zo kalm om kunnen gaan met een hond die uit zicht verdwijnt, ik zou zeven kleuren schijten :schrik:

Een drietal weken geleden rook Nanuq iets in de struiken en een seconde later springen er twee reeën uit die net niet bovenop hem landden. Zijn de reeën nog niet uit zicht, komt er een vos uit dezelfde struiken, beestje helemaal verward en hij rende eerst naar mijn hond toe, op nog geen meter van elkaar stonden ze. Mijn hond net zo perplex als ik :mrgreen:
Leonie.
Zeer actief

Ik blijf ook heel kalm als die van mij de bosjes is ingeschoten en niet meer terugkomt. Maar ondertussen weet ik wel heel goed dat het zomaar kan dat hij het spoor of de weg op rent, een konijn achterna. Maar goed, je lost het eerder op als je rustig blijft denk ik.

Vind het echt moeilijk om een hond haast niet meer los te kunnen laten lopen.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Inge O schreef:het was daar druk in die struiken :LOL: .
Wie weet waar "wild" nog voor staat :cool2:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Zulke honden eer is. Ik heb de mazzel ook twee van zulke exemplaren. Kay kan overigens in de uitzonderlijke gevallen ook een sprintje achter een ree trekken en niet luisteren, maar in 4,5 jaar is dat maar 4 keer gebeurd. In de meeste gevallen kan ik hem als hij ree ziet heel gemakkelijk bij mij roepen af laten negeren. Als het andere wild kan hem geen moer interesseren. Al loopt het onder zijn poten door. Voor hem was wild zien een balletje gooien met vrouwtje. Dat heeft dus goed gewerkt vanaf pups af aan. Norah is gelukkig ook niet echt een najager van wild. Ook laatst ging ze niet de reeen achterna toen ik met haar alleen op pad was. Als ik Kay bij mij hebt, ziet ze sowieso niks anders van de wereld dan Kay....

Nee ik zou erg blij zijn met zo'n hond. Voor mij dus ook de reden om geen jachthond te nemen.
Afbeelding
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Ongelezen bericht door ayke »

Kira doet niet zo veel, reeën is ze redelijk gewent, wel roep ik haar bij mij als er reeën in de buurt zijn. Nou ja als ik de ree zien dan. Net was ik aan het fietsen op het industrieterrein, rijd er een auto langzaam. Oké kan niets raars aan. Kijk ik nog een keer, wtf springt er een ree voor de auto uit, beest was behoorlijk in paniek en was voor de auto terecht gekomen op een plek waar normaal geen ree te vinden is.
Kira liep los, versnelde wel even en keek heel aandachtig, wat een pas op van mijn uitlokte. Daarna liep ze gelijk weer met koppie vooruit verder.
Ree is op een gegeven moment de stoep op gegaan en op een parkeerplaats beland, daarna is hij een weg ingeslagen. Dom beest, niet midden in een dorp gaan zitten als er genoeg groen omheen is.
Regelmatig kom ik buiten het dorp wild tegen, hazen, nijnen, vogels in allerlei soorten. Ze wil er wel achteraan maar is prima te stoppen.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn honden zijn waakhonden maar mooi dat ze ook graag jagen, vooral Tama houd ervan.
Nikkie en Jarah jagen niet als Tama er niet bij is.
Maar als ze wat zien dan gaan ze er wel achteraan, maar zelf bewust gaan zoeken dat doen ze niet.

Gelukkig laten ze vogels wel met rust en zijn het alleen hazen en konijnen waar ze achter aan gaan.
Groot wild heb ik ze ook nog nooit achter aan zien gaan, niet dat er hier in het stadspark groot wild zit, maar in Oostenrijk wel en daar gaan ze er dus niet achteraan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ik heb 1x gehad, dat er een haas recht op mij en Elmo af kwam gerend. Ik schrok mij de blubber, had niet door dat het een haas was :mann: En Elmo stond al klaar met mes en vork :8): Gelukkig voor de haas, kon ik Elmo nog net vastpakken.

Paar weken later, liep ik weer door het bosje. En ik zag wel een roofvogel laag in een boom, een duif oppeuzelen. Dus loop gewoon door. En Elmo ook. Waren we een eindje verder, zie ik hem ineens zijn oren spitsen. En weg was hij. En ik zie hem terug rennen naar de plek waar die roofvogel zat. Die was op de grond beland, en Elmo jatte zo de duif bij hem weg :80: Hij kwam ook direct na mijn "elmo, voor" en leverde mij netjes de duif :kotz: (ik moet echt wat aan jachttraining met hem gaan doen).
Afbeelding
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Ongelezen bericht door ayke »

Tara schreef:
ayke schreef: Ree is op een gegeven moment de stoep op gegaan en op een parkeerplaats beland, daarna is hij een weg ingeslagen. Dom beest, niet midden in een dorp gaan zitten als er genoeg groen omheen is.
Dat ree kan zomaar opgejaagd zijn geweest door honden of mountainbikers, en de dekking uit zijn gevlucht. :(:
Een ree zal niet graag de dekking verlaten, en is uiterst voorzichtig altijd om zich heen aan het kijken.
Aan verkeer wennen ze snel, daar zijn ze niet bang voor. Maar in gebieden waar veel wandelaars, fietsers, honden komen zijn ze schuw en voorzichtig. Ik denk dan ook dat dit ree niet helemaal vrijwillig daar was.
Opgejaagd lijkt mijn sterk in dit dorpje na 23 uur uur op een uitgestorven industrieterrein.
Ze zitten om het dorp wel aan alle kanten, deze zal wel verkeerd terecht gekomen zijn. Hebben ze wel eens vaker last van. Dekking is er niet op het industrieterrein, om het dorp heen zijn allemaal weilanden en wat bos. Dat jonge spul brengt zichzelf wel vaker in de problemen door een verkeerde kant op te wandelen.

Enne hier zitten ook geen randstadreeen, het zijn echte Drenten en Groningers :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”