Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn eerste hond..

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Nameless
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1

Mijn eerste hond..

Ongelezen bericht door Nameless »

Hai iedereen..

Sinds 3 dagen ben ik een troste eigenaresse van een 15 weken oud chihuahua teefje. Voordat ik haar kreeg heb ik uitgebreid research gedaan omdat het mijn eerste hond is. Maar omdat ik overal wat anders lees, en ik graag het beste wil voor mijn hondje zit ik toch met een paar onduidelijkheden. Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen!

Ten eerste heb ik begrepen dat regelmaat erg belangrijk is, logisch ook. Maar wat is de juiste volgorde.. Eerst uitlaten en dan eten of juist andersom? Ze is nog niet zinderlijk namelijk. Omdat ze het erg koud heeft buiten omdat ze maandag vanuit de Antillen is gekomen wil ik haar leren om het op de bak te doen en buiten.

Ze is heel rustig. Ondanks ik een hoop speeltjes voor haar gekocht heb speelt ze er niet mee. Ik heb een flostouw, klein piepballetje, een bal met snacks erin, een Kong snugga wugga (soort knuffelbeest met ballen erin) en een Kong met lekkers erin. Hier likt ze dan wel aan. Heb ik misschien het verkeerde speelgoed gekocht of moet ze nog wennen aan de omgeving?

De eerste eigenaar heeft haar diva genoemd.. Maar dit vind ik zo'n opzichtige naam dat ik haar graag een andere naam wil geven. Moet ik dan een naam geven wat begint en eindigd op dezelfde letters?

Een hele hoop vragen, ik weet het.. Maar hopelijk kunnen jullie mij wegwijs maken in het hondenwereldke! Alvast erg bedankt.

Groetjes Chell
nathalie71

Re: Mijn eerste hond..

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Wennen heeft tijd nodig,net als spelen en een naam.
Het maakt niet uit welke naam je haar geeft,daar went ze zo aan.
Laat haar rustig wennen en bij komen van alle stress.

O...en nog welkom!
nathalie71

Op de bak heb ik geen ervaringen mee.

En dat rustige gaat na een weekje er wel af...hahaha

Belangrijk bij een chi is dat je haar niet gaat pamperen.Het is een op en top hond.Die een duidelijke baas nodig heeft.

Buiten jasje aan doen???
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Toen Gol pup was liet ik haar voor- en na elke activiteit plassen. Zeer regelmatig dus, en als ze dan plaste op de plek waar het moest uitbundig belonen. Als ze plaste op een plek waar het niet mocht rustig optillen zonder iets te zeggen en op de plek zetten waar ze wel mocht plassen. Op een gegeven moment gaan ze dan aangeven wanneer ze moeten. Met een bak is dat helemaal handig natuurlijk aangezien de hond daar zelf naartoe kan lopen. Gollum stond zachtjes te kreunen bij de deur, dat moest ik ook maar net horen.
Een nieuwe naam leren ze zo, het hoeft niet eens persé te lijken. Als je de nieuwe naam op een leuk hoog toontje zegt en het hondje kijkt, hup koekje er in. De meeste honden hebben meerdere namen waar ze op reageren, denk maar aan koosnaampjes. Ze reageren nog het beste op koekie of lekkers :mrgreen:

Wat betreft het rustig zijn, het kan zijn dat ze nog wat moet wennen. Voor de zekerheid kun je altijd even langs de dierenarts lopen voor een eerste onderzoek en kennismaking.
Nameless
Vaste gebruiker

Dankjewel voor de reacties!

Ik wil mijn chi eigenlijk geen kleren oid aantrekken.. Maar ik heb nu een harnasje met een vachtje. Volgens de dierenarts zou dit voldoende moeten zijn. Ze is ook niet gewend om aan de lijn te lopen dus dit zou ook de reden kunnen zijn van stilstaan en bibberen. Vandaag heeft wel 10 min aan een stuk door gelopen buiten en ging ze alleen even stilstaan en bibberen als ze een fietser zag of iets anders nieuws. Dus dat gaat gelukkig al beter. Ze had een teken in haar oor, die zijn verwijderd vandaag dus misschien is dat een reden ook dat ze wat rustiger is. Ik zal het allemaal rustig afwachten en kijken hoe het gaat:)
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Ongelezen bericht door ayke »

Ze is mini en heeft dus relatief veel huidoppervlak, het is koud en ze weinig vacht, zelfs ik zou haar iets aantrekken, desnoods een grote sok met gaatjes voor de pootjes.
Mijn hond draagt een koeljas als ze het heel warm heeft, niet omdat ik het mooi vind maar omdat het voor haar aangenamer is.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Gun haar maar de tijd om te wennen, mijn advies.
Gebruik die tijd om van haar te genieten, goed naar haar te kijken.
Door naar haar te kijken, kan je heel veel leren. Reacties, lichaamshouding enz.

Een juiste manier is er volgens mij niet. Elke hond en elk mens is weer anders, het is juist de uitdaging om die manier te vinden die voor jullie werkt.
Dus lees lekker door zou ik zeggen, en pak er uit waar je je in kan vinden.

Zelf geef ik voorkeur aan eten na het wandelen. Ik gebruik de wandelingen soms ook voor de oefeningen en zo een beetje werken voor je eten. Maar ook om wat ik hier heb gelezen over maagkanteling.

Regelmaat is misschien best fijn, maar hou ook in gedachte dat het soms anders loopt. Je wilt ook geen hondje die gelijk van slag is omdat het vandaag of morgen net even anders loopt.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Regelmaat met een heel jonge pup is wat lastiger (wat betreft het uitlaten), omdat je meestal toch heel vaak naar buiten gaat met de zindelijkheidstraining en veel korte wandelingetjes maakt. Daar zou ik me nu dus nog even niet op blindstaren, maar gewoon naar buiten gaan na elke activiteit of om de paar uur. Ik geef zelf het eten na de wandeling 's ochtends en 's avonds.

Geef haar even de tijd om te wennen en los te komen. Het klinkt alsof ze nogal onder de indruk is van alle nieuwe dingen, en daardoor nog niet echt wil spelen. Dat komt wel als ze meer op haar gemak is.

En wat betreft die naam: gewoon veranderen in iets wat je wel leuk vindt, daar is ze zo aan gewend.

Veel succes en plezier met je pup! :ok:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik vind het juist handig om een hond te leren dat er geen regelmaat is. Nou snap ik wel dat een pup op gezette tijden moet eten, maar voor later is het handig als je hond niet in de stress schiet als je eens een paar uurtjes uitslaapt of zo.
En begin meteen (als ze eenmaal bij je gewend is, over een paar weken) met haar af en toe alleen te laten. Een paar minuten als je gaat douchen bijvoorbeeld, of koken, en dat heel rustig uitbouwen. Daar zal je later veel lol van hebben :wink:

Veel geluk & plezier met je hondje :E:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Je hebt al heel veel goede tips gekregen dus rest mij alleen nog je welkom te heten en veel te genieten van je hondje.
Nog één tip die nog niet genoemd is, foto's maken, héééél veel foto's en dan hier plaatsen :E:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Nameless
Vaste gebruiker

Ik heb inderdaad hele goede tips gekregen. Dankjewel iedereen! Ik heb alleen geen idee hoe ik hier foto's kan plaatsen, zal even uitzoeken hoe dat werkt op een iPad. Jullie zien vanzelf wel een foto verschijnen!
Rovio
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ouderlijk huis honden
Beagle 1994*2007
Engelse staffordshire bull terrier 2001

Geïnteresseerd in Mechelse herder.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rovio »

Als je de Tapatalk app download kan je heel makkelijk foto's uploaden op het forum.
Foto's toevoegen wordt dan onderaan aangegeven.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Met de zindelijkheidstraining is het van belang om te weten wanneer je haar even buiten moet zetten.
Dat is na het spelen, als ze wakker wordt, en na het eten. Maar dan ook echt meteen. Die kleine frummels gaan zitten zodra ze voelen dat ze moeten plassen ;) En verder zo om de twee uur.
Op gegeven moment zal je pup gaan aangeven dat ze moet. Dat kan zijn door piepen, of door bij de deur te gaan staan, of je strak aankijken zonder verder iets te zeggen. Dan moet je meteen de kleine weer even buiten zetten. Want echt ophouden is er nog niet bij, die controle hebben ze nog niet.

Verder is het van belang dat je rustig en vriendelijk bent, maar wél héél consequent!
Die chi's hebben vaak nogal grote ego's :F: Die hebben echt een goede opvoeding nodig.

Als je tegen zaken aanloopt in de opvoeding of het gedrag, gewoon een topic openen. Domme vragen bestaan niet, en mensen zijn over het algemeen meer dan bereid om mee te denken.
We zijn allemáál met onze eerste hond begonnen ;)

Over dat rustig zijn, het kan zijn dat het inderdaad allemaal nogal overweldigend is. Maar houd het even in de gaten, dat moet met een weekje toch wel bijtrekken.
Is ze zelfs pal ná het eten rustig?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Wat leuk, een Chihuahua. Ik mag mijn pup volgende week ophalen.
Met pups ging ik naar buiten na het slapen, spelen, eten en dat soort dingen. Gewoon even buiten neerzetten en bij een plas belonen. Hetzelfde op de kattenbak, ik zou alleen wel eerst 1 plek kiezen voor de zindelijkheidstraining, binnen of buiten.
Mijn pup snapt het principe van de kattenbak al heel goed dus ik kies ervoor haar dat verder aan te leren en ernaast uiteraard gewoon te wandelen. Doet ze dan wat buiten, dan ook belonen.

Het is allemaal nog wat veel voor je pup dus laat haar lekker rustig bijkomen. Spelen komt vanzelf wel, het is spannend en de wereld is voor een Chihuahuapupje extra groot. Laat de speeltjes lekker slingeren en dan pakt ze er vroeg of laat wel eentje.

De naam kun je veranderen in alles wat je wilt. Gewoon die naam gebruiken en reageert ze erop dan belonen. Maar dat komt vanzelf wel, als je consequent die naam gebruikt.

Veel plezier met je pup en ik zie graag foto's!
Afbeelding
Nameless
Vaste gebruiker

Hai!

Foto's heb ik nog niet kunnen plaatsen maar wel een profielfoto:)
Het gaat steeds beter buiten met Bella (ja dat is haar nieuwe naam geworden). Buiten poept en plast ze beter dan binnen! Wel was ze vandaag heel angstig toen we 2 honden tegenkwamen. Wilde ze de andere kant oprennen. Toen heb ik haar gepakt.. Laten zitten waar ze stond en de honden voorbij laten gaan zonder verder aandacht te geven. Ik hoop dat ik dit goed aangepakt heb. Ik ga nu om de 2 uur met haar naar buiten en na het eten, slapen en spelen zet ik haar op de bak. Als ze buiten wat doet geef ik haar een een klein beloningssnack en als ze binnen is krijgt ze een wat grotere beloningssnack. Is dit teveel?
nathalie71

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met "toen heb ik haar gepakt"
Het is natuurlijk niet niks voor zo`n klein hondje dat er zo`n grote hond op haar af komt.Twee nog wel.
Ik vind het wat lastig oordelen bij een kleine chi ,als de grote honden aan de lijn zitten en bij hun baas lopen zou ik gewoon door lopen.Als zo`n hond los loopt had ik haar ook op gepakt(zonder angstig te reageren)

Ik heb sinds zaterdag er een Shih tzu bij en zij vind grote honden ook eng.Maar in de buurt loopt een lieve grote reu ,die is erg lief voor alles en iedereen,die kwam rustig bij haar snuffelen deze liep los ,ik had de rollijn los zodat ze zelf kon bepalen waar ze heen ging.Zo heeft ze ook op een prettige manier kennis gemaakt met een grote hond.Ze was even bang maar later niet meer en we liepen even later gewoon verder.Nou ken ik deze hond goed en die doet geen vlieg kwaad.
Natuurlijk is het oppassen met grote honden bij zo`n kleintje.
Vlinder schrikt ook nog van joggers en brommers maar ik loop gewoon door.Dydo en ik reageren ook niet op deze voorbij gangers en nu na een paar dagen vind ze het al niet meer zo eng,zo lang ik haar niet ga troosten als ze iets eng vind maar het als de normaalste zaak van de wereld zie.

Persoonlijk had ik het gewoon bij die kleine beloninkjes gehouden,gewoon 1 klein dingetje.
Ik weet niet of haar darmpjes hier goed op reageren want ze zal vast niet heel erg veel gewoon voer daar naast krijgen.Je kunt natuurlijk ook gewoon een brokje als beloning geven als je de belonings koekjes heel veel gebruikt.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Nameless schreef:Toen heb ik haar gepakt.. Laten zitten waar ze stond en de honden voorbij laten gaan zonder verder aandacht te geven.
Tilde je haar nou op, of niet?

Als je haar niet op heb getild, en haar hebt laten zitten met de aandacht op jou, zonder aandacht te schenken aan de andere honden, dan heb je het precies goed gedaan :ok:
Dan geef je de boodschap: Ja, er zijn soms andere honden en dat is de gewoonste zaak van de wereld.

Mensen met kleine hondjes hebben vaak de neiging om de frummel op te tillen als er andere honden in de buurt zijn. Dat begrijp ik wel, zo'n klein ding is hartstikke snel kapot, het hoeft niet eens verkeerd bedoeld zijn. Maar de boodschap die zo'n klein hondje krijgt is dat 'ie boven alle andere honden wordt geplaatst mét de steun van mama. Chihuahua's hebben vaak al een groot ego, dus dat is precies niet de boodschap die je ze wil geven :schrik:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Nameless
Vaste gebruiker

Als ze een hond ziet dan blijft ze zitten en heeft totaal geen aandacht voor mij.. Maar kijkt alleen naar de hond. En als die ver genoeg uit haar buurt is loopt ze pas weer verder. Ik zal de volgende keer proberen of ik haar kan laten doorlopen als ik haar wat lekkers voor hou. Nou, die twee honden liepen aan de lijn. En zij werd helemaal wild en stond te trekken aan de lijn die op een gegeven moment niet verder kon waardoor ze op 2 poten stond. Toen heb ik haar verplaatst naar waar we waren voordat ze wild de andere kant op ging.. Ging ze zitten en gingen de honden voorbij. Ze liep pas weer door nadat de honden overgestoken waren
Nameless
Vaste gebruiker

Als ze een hond ziet dan blijft ze zitten en heeft totaal geen aandacht voor mij.. Maar kijkt alleen naar de hond. En als die ver genoeg uit haar buurt is loopt ze pas weer verder. Ik zal de volgende keer proberen of ik haar kan laten doorlopen als ik haar wat lekkers voor hou. Nou, die twee honden liepen aan de lijn. En zij werd helemaal wild en stond te trekken aan de lijn die op een gegeven moment niet verder kon waardoor ze op 2 poten stond. Toen heb ik haar verplaatst naar waar we waren voordat ze wild de andere kant op ging.. Ging ze zitten en gingen de honden voorbij. Ze liep pas weer door nadat de honden overgestoken waren
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”