Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zwakke polsen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gentle
Actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Teckel (standaard) & Amerikaanse Staffordshire Terriër
Aantal honden: 2

Zwakke polsen

Ongelezen bericht door Gentle »

Na het overlijden van onze vorige Amstaff is dit jonge teefje op ons pad gekomen.
Ze is 7 maand oud en komt, als alles goed klikt met de rest, binnenkort bij ons wonen.

Nu zou ze afgelopen weekend komen echter blijkt ze wat te manken.
Het meisje is 7 maand jong en heeft weinig tot geen beweging gehad tijdens haar leventje.
Ze komt bij mensen vandaan die niet de juiste keuze hebben gemaakt mbt het ras. Daarom is ze weer terug gekomen bij de fokker en die, met alle respect, ontzettend goed handeld in haar herplaatsing. En ze komt niet eerder bij ons wonen voordat het manken over is (de fokker wil namelijk niet een medisch geval uitplaatsen)

Ze heeft enigsinds zwakke polsen en het manken komt waarschijnlijk volgens hun dierenarts door een ontsteking in de pols. Ze heeft nooit spieren ontwikkeld door weinig beweging en te eiwitrijk voer gehad. (Er is dan geen causaal verband tussen de ontsteking en het eiwitrijke voer)

Wat zeggen jullie van deze polsen?
Gaat dit in de toekomst bijna zeker problemen op leveren of kan dit nog verbeterd worden of zal ze op recreatief sport niveau geen problemen eraan ondervinden
Wij willen graag tzt een hond die recreatief wat behendigheid kan lopen (eventueel eens voor de lol een wedstrijdje lopen) en lekker actief bezig kan zijn met apporteren en sporten en heel misschien wil mijn vriend met haar gaan frisbeeën

Afbeelding
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Contacteer:

Re: Zwakke polsen

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

Ikzelf zie zo gauw niets geks op de foto, maar dat is ook wel lastig te zien met foto's denk ik.

Als je echte sporten wilt gaan beoefenen met je nieuwe hondje, zou ik al voor de zekerheid niet aan dit hondje beginnen. Het kan vast met de juiste oefening goed komen, maar het kan ook niet goed komen, en dat zou toch jammer zijn. ik zou verder kijken ;)
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
Gentle
Actief

nou ja echte sporten.
Het is puur op recreatief niveau het is niet zo dat ik echt de top wil halen.
Die ambitie heb ik niet en die tijd al helemaal niet om zoveel te trainen.
We willen graag weer een amstaff die lekker actief is en graag een herplaatser uit een bekende situatie (dus geen asiel)
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

Tja, als het niet heel erg belangrijk voor je is kan je het best doen. Maar als ik zo je beginpost zie wil je er graag mee sporten, en dan lijkt het me niet verstandig ;)
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

De foto is niet zo handig want ze is in beweging, je zou dat moeten beoordelen van een standfoto.
Maar wat ik hier zie zou ik me niet druk om maken hoor. Jonge honden hebben wel vaker wat zwakke polsen, ze is nog lang niet uitgegroeid en vaak komt dat gewoon goed zodra ze ouder worden. Sterker nog, een beetje flexibiliteit in de polsen is juist wel goed en minder gevoelig voor blessures.

Aan de hand van deze foto's zou ik me niet zo druk maken.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Even inhakend ( sorry ts, maar misschien heb jij er ook wat aan )

Wat is nou een goede manier om de polsen sterker te maken?
Welke sport, welke manier is juist om op een verantwoorde wijze die polsen sterker te krijgen?

Figo heeft ook een zwakke pols. In zijn geval denk ik wel logisch omdat hij veel last heeft gehad van groeipijn en we hem in zijn groei vaak rust hebben moeten geven.

Ik heb geen intenties om wedstrijden met hem te doen, maar wil wel lekker met hem bezig zijn. Volgens mij net als ts.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Dee schreef:Even inhakend ( sorry ts, maar misschien heb jij er ook wat aan )

Welke sport, welke manier is juist om op een verantwoorde wijze die polsen sterker te krijgen?

Figo heeft ook een zwakke pols. In zijn geval denk ik wel logisch omdat hij veel last heeft gehad van groeipijn en we hem in zijn groei vaak rust hebben moeten geven.

Ik heb geen intenties om wedstrijden met hem te doen, maar wil wel lekker met hem bezig zijn. Volgens mij net als ts.
Ik geloof niet dat er specifiek iets is wat je kunt doen om een zwakke pols te verbeteren. Dat zit nou eenmaal in de bouw, net als hoeking en verhouding. Die gaan ook niet veranderen met pasta en aardappel op het menu :engel: Gewoon gezond bewegen zou ik zeggen, eventueel met hem fietsen voor een spieropbouw. Dat helpt soms wel om het gangwerk vaster te krijgen maar of het iets zou doen voor de polsen? Ik weet het niet.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Bedankt Meave. Ik kan er ook moeilijk specifiek iets over vinden.
Maar de keurmeester gaf in het rapport Nog wat zwak in de polsen. Dus daarom dacht dan moet er dus iets aan te doen zijn.

Ik ga verder zoeken.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Dee schreef:Bedankt Meave. Ik kan er ook moeilijk specifiek iets over vinden.
Maar de keurmeester gaf in het rapport Nog wat zwak in de polsen. Dus daarom dacht dan moet er dus iets aan te doen zijn.

Ik ga verder zoeken.
Ja, daarmee bedoelen ze de leeftijd. Het is echt een jonge honden-dingetje :wink: En met gewoon gezonde beweging komt dat wel goed, mits de aanleg ook goed is dus. Bij Duitse Herders is het vaak wel een lastig puntje, bij Zwitsers misschien ook?
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

voor de polsen te beoordelen heb je idd een standfoto nodig (en dan nog;..)
Haar zwakke polsen kunnen nog wat verbeteren aangezien ze nog jong is... maar mss ook niet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Een hond moet vering in de polsen hebben om behoorlijk te kunnen lopen.
En hoeveel vering dat is hangt van de bouw af.
Dat om te beginnen.
Op de foto zie ik een hond met zwakke polsen, en je mag verwachten dat dat verbetert als de hond meer conditie krijgt.

Maar wat ik me afvraag is hoe die dierenarts zo zeker weet dat het manken uit de pols komt?
Dat kan hoor, maar het komt niet heel veel voor.
Ik zou er dus een bezoekje aan een orthopeed aan wagen.

@Dee: hoe zwak is zwak? Heb je een foto?
Fietsen helpt in elk geval voor spieropbouw.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou zelf heel erg allert zijn dan op ED, die polsen tja zie zo op de foto niets geks.
maar ik zou zeker foto`s laten maken - t kan een pezen probleem zijn, maar botten e.d. zijn makkelijker uit te sluiten
Gentle
Actief

We hadden sowieso de planning om haar poten op de foto te laten zetten om bot problemen uit te sluiten.
Of de fokker dit in dit geval doet of dat wij dit gaan doen dat zien we dan wel (het liefste laat ik het gewoon zelf doen en anders wil ik graag de foto's mee hebben)

Kan iemand nog een goede orthopeed aanraden in omgeving Drenthe?
Pukkeduk
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian sheperd x Border collie

Ongelezen bericht door Pukkeduk »

Mijn ervaring is dat alle spieren te trainen maar de eene groep is makkelijker aan te spreken dan de andere....
Wel zou ik voordat "je" (even algemeen ;)) gaat sporten foto's laten maken... Het is natuurlijk niet eerlijk iets te trainen wat fysiek niet kan.. Met zwemmen en heuvels op en vooral af gaan zou je het een en ander kunnen trainen. Alles voorzichtig en liefst met begeleiding... Maar daar train je wel de spieren mee.... Probeer korte draaien om de voorpoot heen te vermijden en vooral rechtlijnig trainen zodat ze ook alles gelijkwaardig belasten.

Mijne heeft vrij slechte heupen maar door spieren te blijven gebruiken/trainen kan ik het voorlopig stabiel houden.. Rust roest maar overdaad schaadt..
Dee schreef:Even inhakend ( sorry ts, maar misschien heb jij er ook wat aan )

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”