Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chemische castratie Update

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Char7
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 1
Contacteer:

Chemische castratie Update

Ongelezen bericht door Char7 »

Kan iemand mij wat meer vertellen over de chemische castratie? Ik kan niet zo heel veel vinden op google..
Laatst gewijzigd door Char7 op 11 aug 2013 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Chemische castratie

Ongelezen bericht door Lizzie. »

je moet ook op dit forum zoeken en dan vind je zat informatie over chemische castratie :wink:
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Char7 schreef:Kan iemand mij wat meer vertellen over de chemische castratie? Ik kan niet zo heel veel vinden op google..
klik
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik heb mijn hond ongeveer 4 maanden geleden chemisch gecastreerd omdat hij een vergrootte prostaat had.
Dus ik wilde eigenlijk even de periode overbruggen waarin zijn hormonen door zijn lichaam gierden en daarna kijken hoe verder..
De chip wordt eigenlijk op hetzelfde manier gezet als het gewone chippen. Enzi keek niet op of om.
Daarna is hij wel twee weken niet te genieten geweest omdat de chip in het begin de boel erger maakt voordat hij begint te werken.
Bij Enzi begint de chip nu langzamerhand uit te werken, zijn ballen beginnen weer te groeien maar verder merk ik weinig verschil.
Hij is buiten wat speelser geworden, plaste niet over elk grasprietje heen en hij druppelde niet meer.
Maar bovenal, zijn prostaat is rustig geworden en hij had er geen last meer van.

Wil je Mchumba chemisch castreren en mag ik vragen wat de reden daarvoor is?
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Ik heb Kibo chemisch laten castreren omdat het hier in huis wel een bordeel leek.
Hij was de hele dag aan het likken bij djenna en proberen te rijden op haar en de katten.
Als er buiten een loopse teef was dan hadden de dieren binnen geen leven en Kibo zelf was echt de kluts kwijt.
Zodra we buiten liepen was hij niet meer bereikbaar.
De eerste 3 weken merkte ik geen verschil, maar nu is het in huis heerlijk rustig.
Hij laat de katten met rust en ok djenna word alleen nog maar normaal besuffeld(wat ze overigens wel jammer vind :roll: )
Buiten is hij nog steeds druk, maar hij is wel weer bereikbaar en niet meer zo gestresst.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Char7
Zeer actief
Contacteer:

Meghan schreef:
Wil je Mchumba chemisch castreren en mag ik vragen wat de reden daarvoor is?
Ja ik zit er een beetje aan te denken..

Zijn hormomen gieren de pan uit als er een loopse teef rond loopt of een gecastreerde reu. Hij is dan zo obsessief met opdringerig ruiken, er steeds achteraan lopen en de honden ook willen berijden, hij speelt niet meer en is er ook haast niet uit te krijgen.
Van de week heb ik mijn schouder bezeert omdat hij KEIhard aan de riem trok richting een onverwachte loopse teef.
Dus gewoon irritant gedrag wat ik wel begrijp dat dat soms nou eenmaal zo is bij een reu, en ik wil ook niet zomaar castreren, vandaar de vraag naar chemische castratie, dan is het niet gelijk permanent.
Nerazi
Zeer actief

Nou wat betreft de loopse teven, chip of geen chip Enzi wilt daar nog steeds graag baby's mee maken :engel:
Meestal is hij dan een avondje wat plakkeriger en wilt alleen maar bij het vrouwtje liggen.

Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Hoe oud is Mchumba nu ook alweer, geloof net wat ouder dan Enzi?
En is hij altijd al zo geweest met teefjes/gecastreerde reuen? Want misschien is het van tijdelijke duur en dan zou ik het nog even aankijken.
Wie weet is het een kwestie van de touwtjes weer even wat strakker aantrekken en buiten niet spelen, vrijheid & blijheid.
Maar luisteren naar het vrouwtje en niets anders. Want de chip is natuurlijk geen magisch hulpmiddel waardoor alle 'problemen' verdwijnen..
Ik val je niet af hoor, dat je je hond niet opvoedt ofzo. Als hij echt zo over de shit raakt van zijn hormonen kan een combinatie van de chip en samen aan de bak gaan misschien wel helpen :ok:
Char7
Zeer actief
Contacteer:

Meghan schreef:Nou wat betreft de loopse teven, chip of geen chip Enzi wilt daar nog steeds graag baby's mee maken :engel:
Meestal is hij dan een avondje wat plakkeriger en wilt alleen maar bij het vrouwtje liggen.

Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Hoe oud is Mchumba nu ook alweer, geloof net wat ouder dan Enzi?
En is hij altijd al zo geweest met teefjes/gecastreerde reuen? Want misschien is het van tijdelijke duur en dan zou ik het nog even aankijken.
Wie weet is het een kwestie van de touwtjes weer even wat strakker aantrekken en buiten niet spelen, vrijheid & blijheid.
Maar luisteren naar het vrouwtje en niets anders. Want de chip is natuurlijk geen magisch hulpmiddel waardoor alle 'problemen' verdwijnen..
Ik val je niet af hoor, dat je je hond niet opvoedt ofzo. Als hij echt zo over de shit raakt van zijn hormonen kan een combinatie van de chip en samen aan de bak gaan misschien wel helpen :ok:
Hij werd 2 in april. Ik wil ook niet gelijk een echte castratie doen, dat heb ik nooit gewild. En Mchumba is buiten dit gedrag om een schat van een hond en kan goed met reuen en teven.
Hij bijt niet snel van zichzelf af, laat wel eens over zich heen lopen, en ik ben een beetje bang dat als hij wel écht gecastreerd zou zijn hij een nog groter watje word en de pispaal van de buurt.
Daarom wil ik dit waarschijnlijk proberen en kijken hoe hij veranderd.
Ik heb een tijdje wel geprobeerd om idd strenger te zijn, maar als hij eenmaal in die fase zit dan is er geen houden meer aan, je ziet ook aan zijn ogen dat hij alleen maar gefocust is op die ene hond.

In zo'n chip zit niet iets van opiaten ofzo toch? Die mag Mchumba niet meer nadat hij daar vorige keer zo ongelofelijk ziek is van geworden.
Nerazi
Zeer actief

Char7 schreef: Hij werd 2 in april. Ik wil ook niet gelijk een echte castratie doen, dat heb ik nooit gewild. En Mchumba is buiten dit gedrag om een schat van een hond en kan goed met reuen en teven.
Hij bijt niet snel van zichzelf af, laat wel eens over zich heen lopen, en ik ben een beetje bang dat als hij wel écht gecastreerd zou zijn hij een nog groter watje word en de pispaal van de buurt.
Daarom wil ik dit waarschijnlijk proberen en kijken hoe hij veranderd.
Ik heb een tijdje wel geprobeerd om idd strenger te zijn, maar als hij eenmaal in die fase zit dan is er geen houden meer aan, je ziet ook aan zijn ogen dat hij alleen maar gefocust is op die ene hond.

In zo'n chip zit niet iets van opiaten ofzo toch? Die mag Mchumba niet meer nadat hij daar vorige keer zo ongelofelijk ziek is van geworden.
Dat durf ik zo niet te zeggen, dat zou je even met je DA moeten overleggen.
Wat ik trouwens wel echt een nadeel vindt is dat ze sneller dik worden - mijn hond in ieder geval wel.
Ik train met voerbeloningen & train twee avonden in de week. Gedurende de wandelingen werd hij ook met kleine voertjes beloond en dit compenseerde ik dan weer met zijn maaltijden. Maar als ik niet oplet heb ik binnen no-time een obesitas Enzi. Verschrikkelijk.
En nog zou ik hem wat schraler willen zien maar ik krijg het er niet vanaf :jank: als ik hem nog minder ga voeren dan begint hij gal te spugen.

Maar een tip, je moet niet proberen om strenger te zijn maar het ook echt doen. Ik durf te wedden dat Mchumba dat haarfijn aanvoelt.
Ik kan Enzi hier los laten lopen met een loopse teef in de buurt. No way dat hij daar naar toe mag als ik dat niet wil hebben. Hij is dan wel heuuul zielig hoor vindt hij zelf.

Ik hoop voor je dat Mchumba niet zelf de sjaak wordt en belaagd door andere reuen. Hier ben ik met Enzi niet echt bang voor geweest want die staat z'n mannetje inprincipe wel en is ook niet vies van een potje patsen :engel:
Maarja, je kunt er maar op 1 manier achter komen door het te proberen. En toch denk ik dat je het gewenste gedrag voor elkaar kunt krijgen zonder chemische castratie. Maar dat is natuurlijk helemaal aan jou! Succes ermee.. :ok:
Char7
Zeer actief
Contacteer:

Dankjewel :ok: Ik ga nog even een tijdje verder dubben :mrgreen:
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

http://www.virbac.nl/producten/hond/voo ... suprelorin

Deze chip heeft Fynn gehad en was er heel tevreden over .
Houd er wel rekening mee dat het gedrag eerst nog verergerd en dat het zeker 4 a 5 weken kan duren voordat je echt verbetering ziet.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Arie is ook een tijd chemisch gecastreerd geweest ivm prostaatproblemen. Voordeel vind ik dat het niet definitief is. Omdat Aries heupen achteruit gingen wilde ik dat hij meer spieren ging opbouwen en hebben we de suprelorin niet herhaald, zijn prostaat is ook weer rustig en nu heeft hij niets, gewoon reu.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Dino heeft ook een implantaat, voor de 3de keer nu. Het zijn telkens implantaten die 6 maand werken, maar het implantaat hiervoor heeft 1 jaar en 2 maanden gewerkt. Uitgewerkt werd hij weer net zo vervelend als voordien, hij laat geen 1 teef met rust en ook gecrastreerde reuen krijgen de volle laag, ergens denkt hij dat die allemaal loops staan. Hij gaat daar extreem in op en is voor niets meer bereikbaar. Dat gaat compleet weg bij Dino eens het implantaat werkt. Nadeel is dan wel dat hij honden in het algemeen niet meer graag heeft en ze wegblaft. Van gewicht is hij zowel met als zonder implantaat schraal, alleen met implantaat is hij net iets fanatieker naar voeding toe.
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Toby heeft er anderhalf jaar geleden een gehad om te kijken of we zijn obessieve gedrag naar teven konden doorbreken en hij weer wat bereikbaarder zou worden, dat is meer dan gelukt, we hebben nu nog steeds een super alert hondje dat graag samenwerkt.
Het heeft voor hem zeker dik een jaar gewerkt en wie weet doet het nu ook nog wel wat, zeker weten doe je het nooit natuurlijk. Het enige nadeel was ook een groot voordeel, hij kreeg ontzettende focus op eten, dat is heerlijk trainen en wandelen maar het zet ook snel aan, op gewicht houden is een hele kluif maar dat is nu gelukkig niet meer aan de orde en blijft ie weer stabiel :wink:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Char7
Zeer actief
Contacteer:

Fijn om ook goede ervaringen te lezen!
Dit hoop ik dus ook, dat hij gewoon wat meer bereikbaar is en we zo verder kunnen trainen, dit is ook niet leuk voor hem
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Char7 schreef:Fijn om ook goede ervaringen te lezen!
Dit hoop ik dus ook, dat hij gewoon wat meer bereikbaar is en we zo verder kunnen trainen, dit is ook niet leuk voor hem
Nee daar ben ik inmiddels ook wel van overtuigd, eerst wilde ik het nog niet proberen omdat ik er vanuit ging dat het hem zelf een worst zou wezen wat voor gedrag hij vertoonde maar hij is sinds die ch. castratie zoveel relaxter, is veel opener en merkt daardoor veel meer dingen op die hij leuk vindt, het is echt een veel leuker hondje sindsdien!
Ik hoop dat hij gewoon zo blijft nu dan heb ik iig mijn doel ermee bereikt :ok:
Succes met je keuze!
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
asani
Zeer actief

Ik heb met Fynn ook getraind toen hij het implantaat had en hij deed het zo goed .
Maar toen zijn implantaat uitgewerkt was en zijn hormoonhuishouding weer normaal was hij weer minder bereikbaar voor mij en alleen met geurtjes bezig.
Toen hij ook nog eens weg ging lopen als hij een loopse teef rook en behoorlijk opgefokt kon doen naar andere reuen en meer aan de lijn dan los liep hebben we besloten hem op 5 jarige leeftijd toch nog te laten castreren.
Ik vond het echt verschrikkelijk wilde het eerst niet maar wat heb ik nu een relaxte hond en dat is ook veel waard vind ik.
Wil je zien wat castratie doet zou je eerst een chip kunnen nemen.

Char7
Zeer actief
Contacteer:

Ja, we zijn eruit!
We gaan zo'n implantaat proberen en dan zien we wel weer :ok:
asani
Zeer actief

En heb je al een implantaat laten zetten ?

Char7
Zeer actief
Contacteer:

asani schreef:En heb je al een implantaat laten zetten ?

Ik wilde eigenlijk voor vorige week aan afspraak maken, maar dat kwam me eigenlijk niet uit, ik wacht nu tot na de HF renbaandag :ok:
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Wij hebben voor Loki nu ook de chip en beginnen wel te merken dat hij al iets meer aandacht heeft voor ons ;)
Het is idd verstandig om tot na de renbaandag te wachten, Loki was de eerste week wel wat ziek ervan.
Afbeelding
Afbeelding
Char7
Zeer actief
Contacteer:

Nou even een update:

De implantaat is inmiddels al een tijdje geleden gezet.
Er was idd niet zoveel aan de eerste weken, veel rijden op honden.

Nu is hij al een paar weken een super relaxte hond, en kan zelfs een stuk beter alleen thuis blijven (of dat aan de chip ligt durf ik niet te zeggen, maar het is na de chip zo veranderd)
Hij heeft veel meer eetlust en dat zie je dus ook aan hem, we voeren hem nu wat minder.

Alleen het tegenovergestelde is gebeurd: Hij bijt veel sneller van zich af dan voor de implantaat en vind het ook meer nodig om zich met andere honden te bemoeien doormiddel van een correctie en dan is het vaak klaar.
Dit had ik alleen niet verwacht, heeft dit meer met zijn leeftijd te maken of is het de implantaat? Hij is nu 2 jaar en 4 maanden.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Chemische castratie Update

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Als de symptomen weer weggaan als het implantaat uitgewerkt is, dan lag het daar aan.
asani
Zeer actief

Dit herken ik niet van Fynn maar die was al volwassen ( 4jaar) toen hij het implantaat kreeg.
Over het algemeen zijn ridgebacks laat volwassen hoor je altijd.
Ik heb op zich niets tegen een goede manier van corrigeren maar ligt wel aan de situatie.
Hoe bedoel je hij bijt van zich af en vind het niet meer nodig zich met andere honden te bemoeien?

Gr Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Char7
Zeer actief
Contacteer:

asani schreef: Hoe bedoel je hij bijt van zich af en vind het niet meer nodig zich met andere honden te bemoeien?

Nou hij bijt verdomde snel van zich af als het niet eens nodig is in mijn ogen.
En hij vind het wel nodig om zich met andere honden te bemoeien.
Bijvoorbeeld als er 2 aan het spelen zijn en 1tje doet in zijn ogen irritant, dan gaat hij erachteraan, corrigeert, en gaat weer verder waar hij mee bezig was.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Bij Kay kwam ik erachter dat zijn gedrag wat nog wel eens macho aandeed, super onzeker gedrag was. De chemische castratie chip was bij hem dan dus ook geen succes. En hij reageerde meer op loopse teven dan hij als volle reu doet. En het willen rijden op geholpen dieren en dan onbereikbaar zijn is een kwestie van daar samen aan blijven werken en daar handig in worden. Touwtjes inderdaad strakker, zodat je hem veel beter kunt controleren en sneller bij een situatie bent zodat je ook echt iets kan doen. Retrievers die geholpen zijn, zijn hier echt een no-go aan het worden.
Afbeelding
asani
Zeer actief

Die ervaring heb ik bij Fynn niet die is veel meer bereikbaar geworden met een chip.
Ik kon hem veel eerder uit een situatie krijgen ook vind hij teven nog wel lekker ruiken maar als ik hem dan roep is het klaar.
Gecastreerde reuen wil hij nog wel eens berijden maar ook daar is hij hij veel makkelijker bij weg te roepen.

Als jij het niet nodig vind dat hij zich met de andere 2 spelende honden bemoeid zul je hem dat duidelijk moeten maken.
Ik roep Fynn bij me dan moet hij aan de voet lopen totdat we gepasseerd zijn vaak gebruik ik dan wel een beloning omdat hij daar veel voor doet.

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

ik heb hier ontdekt dat er nog een heel erg groot verschil zit tussen een hond met chemische castratie en een die gecastreerd is.

Spikey kreeg met die chip een hekel aan andere honden. Ook aan Laika. niet vechten of zo maar ze mocht niet meer bij hem in de buurt komen. Na de castratie kon het hem allemaal niet meer schelen. Hij is veel rustiger en hij kan weer goed met Laika opschieten. Er wordt weer gespeeld, ze hebben het weer leuk samen.

Dus kun je aan een chip zien hoe het karakter van je hond veranderd na een castratie dan is mijn antwoord duidelijk NEE.
Afbeelding
gevni havanezers
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Is geen vreemde reactie bij wegvallen van testosteron, had ik ook al eerder vermeld dat Dino dit ook heeft :wink:
Ik heb gehoord dat bij het implantaat alle testosteron wegvalt, maar bij echte castratie er nog een beetje is van de bijnieren, dat zou het verschil wel kunnen verklaren.

Met Dino weet ik niet goed wat ik na dit implantaat ga doen, hij is heel onzeker met implantaat, maar zonder compleet niet bereikbaar desondanks dat hij heel gehoorzaam is. Zonder implantaat loopt hij zelfs op training bij zijn favoriete oefening (apport) weg naar een gecastreerde reu of naar teven. Met implantaat ziet hij niet eens de omgeving en telt alleen die apport.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wij hebben Alfy op 21 juni chemisch laten castreren, chip zit er nu dus iets meer dan een maand in. Het gedrag wat jij nu beschrijft, het bemoeien met andere honden, heb ik wel heel erg gezien in de eerste 2-4 weken. Dat was niet leuk meer, kon bijna niet meer normaal over straat. Na 4 weken nam het af en nu kijkt hij nog wel naar honden maar ze verliezen ook weer erg snel zijn aandacht. Alleen stafford-achtigen, mechelaars en australian shepherds zijn nog een wat groter probleem, maar ook dit gaat een stuk beter (hij is er makkelijker weg te halen).

Verder is hij in huis (nog) rustiger en buiten ook relaxter. Wat mij ook erg geholpen heeft, is het oefenen met focus voor mij. Alfy is erg onzeker en vanuit die onzekerheid in combinatie met zijn hormonen was hij buiten nooit op zijn gemak. De hormonen zijn nu weg en ik ben hard aan het werk om hem te leren dat ik zijn veilige 'haven' ben buiten. Dit werkt voor hem heel erg goed in ieder geval
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”