Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

heupproblemen???

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

majelle
Zeer actief

heupproblemen???

Ongelezen bericht door majelle »

Als Bikkel lang heeft liggen slapen, en hij loopt naar zijn bak lijkt het net of hij stijve achterpoten heeft. Met buiten of spelen lopen zie je dat niet.
Zou dat op hd kunnen duiden of iets anders ergs?
Hij strekt zijn achterpoten welleens als een kikker en heeft nergens pijn of zo.
'hij is 16 weken
groetjes majelle
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hoi,

Volgens kenners openbaart HD zich pas in de opgroei vanaf 7/8 maanden. Dan is het kraakbeen overgegaan in botontwikkeling. Vandaar dat de meeste honden pas met 12 maanden op HD worden getest.
Als je tot 6 maanden hem niet teveel overbelast met spelen en rennen, zou ik me niet teveel zorgen maken. En als je het niet vertrouwt, zou ik naar de dierenarts gaan.

Succes.

:zwaai: Groetjes van
Sandra en
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Hoi Majelle,

Ik weet even niet meer wat Bikkel voor hond is, maar kan het misschien groeipijn zijn? Belle had dit ook al op heel jonge leeftijd en ik was ook bang voor hd. Mijn dierenarts zei toen ook dat dit zo jong haast nog geen klachten kon geven en constateerde groeipijn. Door van voer te veranderen (geen puppyvoer meer) was het snel over.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Golden Stanley schreef: Vandaar dat de meeste honden pas met 12 maanden op HD worden getest.
Hoi Sandra,

Officiële HD-foto's mogen zelfs pas vanaf 18 maanden genomen worden, dus de meeste mensen laten hun hond pas met 18 maanden op HD röntgenen. Behalve wanneer daar eerder aanleiding toe is, natuurlijk.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Scooby schreef:
Golden Stanley schreef: Vandaar dat de meeste honden pas met 12 maanden op HD worden getest.
Hoi Sandra,

Officiële HD-foto's mogen zelfs pas vanaf 18 maanden genomen worden, dus de meeste mensen laten hun hond pas met 18 maanden op HD röntgenen. Behalve wanneer daar eerder aanleiding toe is, natuurlijk.
Dit is rasgebonden. Marouck is nu officieel gerontgend, en zij is net 14 maanden.
De Hollander mag vanaf 12 maanden officieel gerontgend worden.

Bikkel is trouwens een boxer, Belle. ;)
Hou het gewoon even in de gaten Majelle, maar ik denk niet dat je nu al zou kunnen zeggen of het HD is, op deze leeftijd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Zeker in de gaten houden Majelle, wij hebben Donar met 5 maanden laten rontgenen en daar was al heel goed te zien dat hij HD had. Alano is zoals je weet ook jong. Als ik had moeten wachten tot ze 18 maanden hadden geweest had ik erg ver van huis geweest, ik ben er liever vlug bij. Met 18 maanden kun je ze altijd nog een keer laten maken mocht dat nodig zijn. Ennu Donar lag en Alano ligt ook vaak met zijn poten helemaal naar achter hoor, dat zegt weinig.
Bailey
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bailey »

Mijn hond heeft HD en is net 7 maand.Ook hij ligt in kikkerstand,dus ben er echt achter dat dat een grote fabel is.

Oooh kijk hij ligt in kikkerstand,dan heeft ie geen HD.Ja amehoela mooi wel dus :cry2:

als je het niet vertrouwd,kan een bezoek aan de dierenarts geen kwaad.
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

hij is gewoon nog niet goed wakker.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Scooby schreef:
Hoi Sandra,

mijn mechelse herder is met 14 maanden officieel gerontgend, het mag geloof ik vanaf 12 maanden!
Voorrontgenen hecht ik niet zoveel waarde aan
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Golden Stanley

malinois schreef:
Scooby schreef:
Hoi Sandra,

mijn mechelse herder is met 14 maanden officieel gerontgend, het mag geloof ik vanaf 12 maanden!
Voorrontgenen hecht ik niet zoveel waarde aan
Hoi,

En als je shows wilt lopen (bijv. de Golden)? Ik dacht dat ze dan met 12 maanden gerontged moesten, vooral als je de bedoeling hebt om er mee te fokken. Dan weet je een bepaalde waarde waar je verder op kunt baseren.
majelle
Zeer actief

Ik zal het in de gaten houden
Dat hij gewoon nog niet helemaal wakker is zou kunnen of evt groeipijnen want hij is de laatste tijd ontzettend aan het groeien, eindelijk want hij liep wat achter.
De d.a. ziet niets aan hem daar had ik het al eens aan gevraagd, zo op het blote oog dan.

groetjes majelle
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

Volgens de Pennhip methode kun je op 4 mnd al foto's maken van de heupen, waarbij dan al met grote voorspelbaarheid te zeggen is of een hond kans heeft om HD te ontwikkelen of niet, de huidige methode is eigenlijk ook achterhaald, maar goed, Nederland slaapt.
Lees dit maar eens: www.duitseherders.com/hd2.html

Ik zou je dan ook absoluut aanraden bij Maarten Kappen foto's te laten maken, dan weet je tenminste waar je aan toe bent ;)
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yari schreef:Volgens de Pennhip methode kun je op 4 mnd al foto's maken van de heupen, waarbij dan al met grote voorspelbaarheid te zeggen is of een hond kans heeft om HD te ontwikkelen of niet, de huidige methode is eigenlijk ook achterhaald, maar goed, Nederland slaapt.

Ik zou je dan ook absoluut aanraden bij Maarten Kappen foto's te laten maken, dan weet je tenminste waar je aan toe bent ;)
ik ben er niet voor om hem te laten voorrontgenen op zo'n jonge leeftijd... Het kost je extra geld terwijl je nog niets zeker weet.
Pas met een maand of 14 weet je het zeker... alleen als het echt heel slecht is kun je het zo jong al zien, maar alles wat daar tussen in zit niet...
En er zijn wel meerdere goede dierenartsen waar je goede foto's kan maken!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
majelle
Zeer actief

Aan het verhaal van Brigitte te lezen wellicht toch niet onverstandig.
Als ik het goed begrijp kan Bikkel op deze leeftijd een goede foto krijgen terwijl hij later toch hd blijkt te hebben.
Maar als er nu duidelijk misvormingen zijn aan de heupen kun je evt wel al ingrijpen. Ik begrijp uit verhalen dat je voor sommige operaties te laat bent als je wacht totdat ze volwassen zijn.
Blijken de foto's nu goed dan laat ik hem ook gewoon op volwassen leefttijd fotograferen.
groetjes majelle
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

majelle, wij hebben qyan ook laten voorrontgenen, maar wel op advies van de da.
als het je geruststelt moet je het gewoon doen.
stijfheid kan duiden op......maar hoeft niet perse.
qyan is altijd heel stijf na het slapen, maar de rontgen foto's lieten een perfect skelet zien (hele skelet is gerontgend)
zag wel bij uitlaat/ wandelcontacten je oproep tot speelkameraadjes voor bikkel.
als je hem al laat spelen met volwassen honden, wat maakt het uit dat hij ze niet bijhoudt.
wees daar blij om! zo speelt hij ook nit te veel en te ruw.
te veel spelen met volwassen honden kan voor een pup zijn gewrichten funest zijn, zeker met de wat hd gevoeligere honden. het kan wel, maar doe het gedoseerd. de klappen die ze krijgen met volwassen honden is af en toe niet normaal. ook met pups heb ik van de fokker altijd het advies gekregen, niet te lang. hij moet nog groeien en dat moet toch goed gaan.
wat je verder kan proberen is om hem 2 weken alleen aan de lijn uit t laten en wat rust te geven. dan kan je kijken of het minder wordt en wordt het minder zul je misschien toch hem wat minder moeten laten spelen. hij zal ook genoeg achter je andere hond aan huppelen neme ik aan ;)
succes en geef hem maar een knuffel.

gr wendy en lebber van qyan
TaMa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door TaMa »

majelle schreef:Ik zal het in de gaten houden
Dat hij gewoon nog niet helemaal wakker is zou kunnen of evt groeipijnen want hij is de laatste tijd ontzettend aan het groeien, eindelijk want hij liep wat achter.
De d.a. ziet niets aan hem daar had ik het al eens aan gevraagd, zo op het blote oog dan.

groetjes majelle
Groeipijnen zit toch meestal aan de voorkant? :roll: mischien een stomme vraag maar dat had ik ergens gehoord
Rust zacht mijn lieve Batish 15-03-2003 - 18-04-2005
Afbeelding
Golden Stanley

TaMa schreef:

groetjes majelle
Groeipijnen zit toch meestal aan de voorkant? :roll: mischien een stomme vraag maar dat had ik ergens gehoord
Groeipijnen beginnen meestal aan de voorkant. Eerst 1 voorpoot, dan de andere. Komt vanuit de schouderkom met uitstraling naar de bovenpoot.
Heeft te maken dat de hond niet in evenwicht groeit en dan op voorhand loopt. Vandaaruit trekt het af en toe naar de rug en achterhand. Begint het in de poten, dan zou ik trouwens ook adviseren om zijn voer aan te passen naar minder calcium/eiwitrijk voer. Die botten kunnen dat niet verwerken. Valt ook niets aan te doen, behalve dan dat je de pijn kan verlichten door bijv. Metalcam te geven. Stanley heeft ook groeipijnen gehad en op advies van de dierenarts heb ik hem teruggezet op ander voer, dat ging toen stukken beter. Per poot duurde het ongeveer 2 maanden.

:zwaai: Groetjes,
Sandra en
TaMa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door TaMa »

Golden Stanley schreef:
TaMa schreef:

groetjes majelle
Groeipijnen beginnen meestal aan de voorkant. Eerst 1 voorpoot, dan de andere. Komt vanuit de schouderkom met uitstraling naar de bovenpoot.
Heeft te maken dat de hond niet in evenwicht groeit en dan op voorhand loopt. Vandaaruit trekt het af en toe naar de rug en achterhand. Begint het in de poten, dan zou ik trouwens ook adviseren om zijn voer aan te passen naar minder calcium/eiwitrijk voer. Die botten kunnen dat niet verwerken. Valt ook niets aan te doen, behalve dan dat je de pijn kan verlichten door bijv. Metalcam te geven. Stanley heeft ook groeipijnen gehad en op advies van de dierenarts heb ik hem teruggezet op ander voer, dat ging toen stukken beter. Per poot duurde het ongeveer 2 maanden.

:zwaai: Groetjes,
Sandra en
Aha bedankt voor de info :ok: ... wis ik namelijk niet
Rust zacht mijn lieve Batish 15-03-2003 - 18-04-2005
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ghaya (duitseherder) van mij lag ook altijd met haar achterpoten als een kikker, helemaal naar achteren dus wij dachten ook 'das mooi in ieder geval geen HD' nou het tegendeel was waar.....met 7 maanden is zij voorgerontgend en ze bleek hele zware HD te hebben....
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

malinois schreef:
Yari schreef:Volgens de Pennhip methode kun je op 4 mnd al foto's maken van de heupen, waarbij dan al met grote voorspelbaarheid te zeggen is of een hond kans heeft om HD te ontwikkelen of niet, de huidige methode is eigenlijk ook achterhaald, maar goed, Nederland slaapt.

ik ben er niet voor om hem te laten voorrontgenen op zo'n jonge leeftijd... Het kost je extra geld terwijl je nog niets zeker weet.
Pas met een maand of 14 weet je het zeker... alleen als het echt heel slecht is kun je het zo jong al zien, maar alles wat daar tussen in zit niet...
Jij behoort blijkbaar ook tot de groep slapende Nederlanders onder ons, maar goed, ieder zijn mening hoor.
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yari schreef:
malinois schreef:

Jij behoort blijkbaar ook tot de groep slapende Nederlanders onder ons, maar goed, ieder zijn mening hoor.
nee hoor... ik ben geen slapende nederlander, heb alles voor m'n honden over, alleen ga ik niet voor iets dubbel betalen als het toch geen zekerheid krijgt! Al mijn honden zijn vanaf 12 a 14 maanden gerontgend, en ze zijn allemaal vrij.... Ik vind het inderdaad onnodig geld uitgeven, of er moeten zeer ernstige aanwijzingen zijn en problemen, dan zou ik erover denken om het eerder te doen.
Afbeelding
qyan

malinois schreef:
Yari schreef:
malinois schreef:

nee hoor... ik ben geen slapende nederlander, heb alles voor m'n honden over, alleen ga ik niet voor iets dubbel betalen als het toch geen zekerheid krijgt! Al mijn honden zijn vanaf 12 a 14 maanden gerontgend, en ze zijn allemaal vrij.... Ik vind het inderdaad onnodig geld uitgeven, of er moeten zeer ernstige aanwijzingen zijn en problemen, dan zou ik erover denken om het eerder te doen.
malinois, de pennhip methode kan je bij een jonge pup heel goed gebruiken om voor te rontgenen en gefet je eigenlijk al heel veel duidelijkheid. waarschiojnlijk meer duidelijkheid dan de foto's die bij qyan zijn gemakat op ene leeftijd van 9 maanden met de aloude gebruikte methode.
deze methode gefet in princiepe ook bij oudere honden een veel duidelijker beeld van de toestand van de heupen.
hij wordt alleen niet gebruikt voor de officiele foto's omdat europa qua rontgenen op 1 lijn wil zitten.
maar idd, ook ik zou zo'n jonge pup niet laten rontgenen als er geen aanwijsbare problemen zijn en als de da zegt dat het niet hoeft, alleen voor de narcose al niet.
bij qyan moest het toen wel. nog 3,5 maand en dan op voor de officiele: ben benieuwd
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
malinois schreef:
Yari schreef:
malinois schreef: ik ben er niet voor om hem te laten voorrontgenen op zo'n jonge leeftijd... Het kost je extra geld terwijl je nog niets zeker weet.
malinois, de pennhip methode kan je bij een jonge pup heel goed gebruiken om voor te rontgenen en gefet je eigenlijk al heel veel duidelijkheid. waarschiojnlijk meer duidelijkheid dan de foto's die bij qyan zijn gemakat op ene leeftijd van 9 maanden met de aloude gebruikte methode.
deze methode gefet in princiepe ook bij oudere honden een veel duidelijker beeld van de toestand van de heupen.
hij wordt alleen niet gebruikt voor de officiele foto's omdat europa qua rontgenen op 1 lijn wil zitten.
maar idd, ook ik zou zo'n jonge pup niet laten rontgenen als er geen aanwijsbare problemen zijn en als de da zegt dat het niet hoeft, alleen voor de narcose al niet.
bij qyan moest het toen wel. nog 3,5 maand en dan op voor de officiele: ben benieuwd
ben benieuwd naar de uitslag, je pb't het wel door he?!
En waar laat je hem rontgenen? Mijn mechelaar heeft alleen een roesje gehad, was verder nog helemaal bij.
Afbeelding
qyan

weet nog niet waar ik hem laat rontgenen.
we hebben hem toen, maar dat was natuurlijk met spoed, op de regentesselaan in den haag laten rontgenen.
voor de officiele weet ik het nog niet.

qyan heeft toen met de foto's ook ene roesje gehad, maar uh...........dat ene roesje hielp niet hoor :mrgreen: hij weigerde rustig te worden.
zijn er dus 2 geworden en is toch maar in slaap gebracht :twisted:
is wel vrij snel terug gehaald na de narcose maar verder de hele dag nergens last van gehad :mrgreen:
ik pb het door :ok: . de orthopeed noemde het toen prachtige heupen en een perfect bottenstel (hele skelet icl contrast voor wobbler)
dus ben benieuwd, zo veel kan er toch niet mis gegaan zijn in die paar maanden ;)
maar goed, nu komt natuurlijk ook de norberghwaarde erbij, en die bepaalt toch de uitslag. maar goed, hij hefet verder nergens last van, zijn heupen lagen toen ook mooi diep in de kom, dus ik zie het wel
Martha
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Martha »

Hoi,

Ik zou ook niet zomaar al laten röntgenen en dan later nog een keer. Die röntgenstraling is niet echt gezond. Dus als het niet nodig is niet doen. Als de DA het nodig vindt is het wat anders.
Veel liefs van Martha en aanhang.

<A HREF="http://members.home.nl/boris-vom-eggetraum">Afbeelding </A>
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

wij laten ze hier wel voorrontgenen, zo rond de 6 a 7 mnd (vind dat zelf gewoon prettiger, omdat ik met een hond met slechte heupen niet verder ga in de sport)

Voorrontgenen en de officiele foto's laat ik bij Maarten Kappen in Eersel doen, ga liever gelijk naar iemand met meer ervaring op orthopedisch gebied.

Verder zijn er weinig DA-sen die bij een mechelaar (en dan al helemaal uit werklijnen) zonder roesje foto's willen maken en Maarten vind dat helemaal geen probleem :ok: bij Ace is hij een behoorlijke tijd bezig geweest, maar hij neemt gewoon de tijd om de hond te laten wennen en op zn gemak te stellen (Ace heeft bijna 10 minuten gewoon op de tafel in die bak gelegen, maar nog niet in "de houding" voor de foto's, gewoon eerst ff wennen half op zn rug en dan verder
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

crutz schreef:wij laten ze hier wel voorrontgenen, zo rond de 6 a 7 mnd (vind dat zelf gewoon prettiger, omdat ik met een hond met slechte heupen niet verder ga in de sport)
Ja hoor, hier ook zo. Weet je tenminste waar je aan toe bent en je bent er snel bij want sommige ingrepen of operatie's kunnen alleen op jonge leeftijd worden gedaan.

En toen Tank was gerontgend en HD-A had zooooo toen ging ik uit mijn plaat :mrgreen: Als je hond dan een keer mankt of wat dan ook dan zit ik niet gelijk in de stress en ik kan het lekker zijn gang laten gaan omdat ik weet dat het goed zit.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:wij laten ze hier wel voorrontgenen, zo rond de 6 a 7 mnd (vind dat zelf gewoon prettiger, omdat ik met een hond met slechte heupen niet verder ga in de sport)
effe gewoon een vraagje: als hij nou HD blijkt te hebben doe je hem dan weg of niet? Want daarom laat ik ze altijd pas met 14 maanden rontgenen, hij mag voordat ie officieel gerontgend is toch niet springen etc. bij ons, en ook al blijkt hij HD te hebben dan zou ik hem toch houden.. dan maar minder trainen en eventueel gewoon als huishond houden, maar hij ging niet weg om die reden...
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
effe gewoon een vraagje: als hij nou HD blijkt te hebben doe je hem dan weg of niet? Want daarom laat ik ze altijd pas met 14 maanden rontgenen, hij mag voordat ie officieel gerontgend is toch niet springen etc. bij ons, en ook al blijkt hij HD te hebben dan zou ik hem toch houden.. dan maar minder trainen en eventueel gewoon als huishond houden, maar hij ging niet weg om die reden...
ja, bij ons gaan ze dan weg

wij beginnen met een maand of 12 met de springoefeningen, maar zijn dan al volop bezig met het stelwerk (vanaf een meter of 30) en daar springen ze dus ook al bij

Maar wij hebben gewoon de tijd en de ruimte niet om alles aan te houden (als het tegenzit zit je dan met 7 honden of meer) en die ook nog (naast de honden voor de africhting) de benodigde aandacht te geven, zo'n hondje is dan beter af in een huisgezin waar hij of zij wel alle aandacht krijgt en niet als het ware op de 2de rang staat omdat er gewoon heel veel tijd in de africhting gaat zitten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:
ja, bij ons gaan ze dan weg

wij beginnen met een maand of 12 met de springoefeningen, maar zijn dan al volop bezig met het stelwerk (vanaf een meter of 30) en daar springen ze dus ook al bij

Maar wij hebben gewoon de tijd en de ruimte niet om alles aan te houden (als het tegenzit zit je dan met 7 honden of meer) en die ook nog (naast de honden voor de africhting) de benodigde aandacht te geven, zo'n hondje is dan beter af in een huisgezin waar hij of zij wel alle aandacht krijgt en niet als het ware op de 2de rang staat omdat er gewoon heel veel tijd in de africhting gaat zitten.
ja heb je ook gelijk in, was ook geen 'aanval' ofzo, maar was gewoon benieuwd. Dan snap ik ook de redenen voor het voorrontgenen...
Ik hou al m'n honden zelf, maar ik vind het prima als je ervoor zorgt dat hij gewoon lekker als huishondje de rest van z'n leven kan slijten! Ik weet hoeveel tijd er in africhting zit, en dat is zonde als je niets met het hondje kan bereiken, maar wat ik al zei, ik hou hem dan zelf, is er geen ruimte voor een ander, helaas dan maar een tijdje geen sport voor mij, is er wel ruimte, dan komt er een pup bij!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”