Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

reversed sneezing

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

reversed sneezing

Ongelezen bericht door Eline* »

Vannacht ben ik toch wel geschrokken van Nelson. Ik werd wakker van hem omdat hij een soort van aanval van reversed sneezing had...duurde zeker een aantal minuten. Naar gezicht en los daarvan duurde het wel erg lang. Uiteindelijk stopte het nadat hij koekjes heeft zitten eten.
Waarvan kan dat komen?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

naar mijn weten heeft het ook met verhemelte verzakking te maken
1 van me bullen heeft het ook regelmatig

mol :twisted: 8)
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Ik heb geen idee hoe het komt. Vonya heeft het van de vakantie ook 1 keer gehad. Dacht echt dat ze erin bleef...kwijl liep uit haar bek...
Daarna heeft ze het niet weer gehad...
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
marjolijn
Erelid

Ongelezen bericht door marjolijn »

Vaak helpt het wanneer je de neus even dichtknijpt. Mister Bono had het ook en bij hem werkte het snel!
Marjolijn

Afbeelding
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

reverse sneezing kan worden veroorzaakt door geirriteerd keel of neus, je ziet het vaak bij honden zie kennelhoest hebben of hebben gehad.

ook vaak bij honden als die hebben moeten niezen vaan haarlak of dergelijke.

Maria
ElinevKa
Actief

Ongelezen bericht door ElinevKa »

Mijn heidewachtel heeft er inderdaad last van rond een kennelkuch periode, maar het duurt nooit echt lang (wel vaak) .Het lijkt dan alsof ie zich verslikt.
ik had ook begrepen dat je het als de hik moet zien.. de hond moet weer in een 'normaal' ademhalingsritme komen..

neus dichthouden zal er 1 van zijn.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Junky deed het ook in de herfst en winter eigenlijk het meest. Met kwijlen erbij even zijn neus dicht een het was over zijn keel was dan wat geirri maar verder nooit kennelhoest gehad :roll: als enige van het stel :roll:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Merak
Actief

Ongelezen bericht door Merak »

Waar het van kan komen weet ik niet, maar het ontstaat als volgt: Reverse sneezing is een irritatie van het slijmvlies van het deel van de keelholte boven het niveau van het zachte gehemelte, wat leidt tot een kramptoestand van de pharynxspieren. Hierdoor wordt de luchtpassage naar het strottenhoofd belemmerd.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Maria schreef: ook vaak bij honden als die hebben moeten niezen vaan haarlak of dergelijke.
dat zal het zijn, eline, je moet andere haarlak voor nelson zoeken! :mrgreen:
Ayra
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ayra »

Diesel en Ayra hebben dat ook heeeeeel soms, als ze bijvoorbeeld heel heftig aan het graven en snuiven zijn geweest in molshopen en dergelijke :roll: en Diesel als hij keihard door ondiep water heeft gesjeesd achter de eenden aan (ik denk dat hij dan een hoop water opsnuift ofzo door de spetters).

Deze dingen doen ze wel vaker ( :mrgreen: ) maar toch gebeurd het maar heel zelden dat ze daar last van krijgen
Groetjes Jolanda
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hmm..ik hou het dus gewoon maar even in de gaten. Hij kreeg deze aanval tijdens het slapen. Hij lag heerlijk te ronken op de bank.
Mocht ie op korte termijn nog een keer zzoites krijgen bel ik toch maar even met de dierenarts.
Ieder geval bedankt voor de antwoorden! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Volgens mij kan het niet veel kwaad als ik de reacties zo lees. Trouwens Wuilus heeft wel eens niesbuien waarbij ze met haar kop tegen de grond slaat. Dat is ook echt naar, bonkbonkbonk en dan heel hard met de zachte neus :( Ik hou mijn hand er meestal maar onder tegen de klappen. Of dat reversed sneezing is weet ik niet maar ze snuift er behoorlijk bij ;)
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Tank heeft het ook regelmatig.
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

Eline* schreef:Hmm..ik hou het dus gewoon maar even in de gaten. Hij kreeg deze aanval tijdens het slapen. Hij lag heerlijk te ronken op de bank.
Mocht ie op korte termijn nog een keer zzoites krijgen bel ik toch maar even met de dierenarts.
Ieder geval bedankt voor de antwoorden! ;)
Bellen kan nooit geen kwaad maar de DA kan er niet veel aan doen.

Duncan heeft het ook inmiddels 2 x gehad en net wat Marjolijn zegt... eventjes de neus dichthouden of over de keel wrijven.. totdat de hond slikt (het effect wat je dus kreeg door hem een koekje te geven)

Als Nelson nou vaak van die aanvallen krijgt dan kan het zijn dat hij ergens allergisch voor is... dan zou je wel naar de da kunnen gaan die je dan een kuurtje voorschrijft.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Het is best een naar gezicht maar zoals al gezegt is, even de neus dichtknijpen tot de hond slikt. Dat zorgt er voor dat de "kramp"van de spieren sneller afzakt en hij weer normaal kan ademen. Vaak is het geirriteerd keel of neusslijmvlies dat hier de oorzaak van is.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Okee, duidelijk! Geen zorgen dus, maar even zijn neus dichtknijpen! :roll: ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

MARC_S schreef:Volgens mij kan het niet veel kwaad als ik de reacties zo lees. Trouwens Wuilus heeft wel eens niesbuien waarbij ze met haar kop tegen de grond slaat. Dat is ook echt naar, bonkbonkbonk en dan heel hard met de zachte neus :(
Dat doet Nanni ook heel soms!! 8O
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Sarah doet het ook wel es. Vooral als ze zich ontzettend druk heeft gemaakt.
anubis
Zeer actief

Ongelezen bericht door anubis »

Ramses heeft het ook wel eens van die periodes dat hij er meer last van heeft en dan weer tijden dat hij het helemaal niet doet.
Als ik hem laat slikken stopt het een tel en begint het weer opnieuw, meestal geef ik hem wat te drinken of te eten dan stopt het wel.
Neus dichthouden helpt bij hem niet
Groetjes Birgit en een lebber van Ramses
AfbeeldingRIP
Afbeelding
http://www.zivotinjsko-carstvo.com/imag ... odenco.jpg
sylvia*
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sylvia* »

Eline* schreef:Okee, duidelijk! Geen zorgen dus, maar even zijn neus dichtknijpen! :roll: ;)
Dichtknijpen wordt een beetje moeilijk bij een hond,maar even je vingers op de neusgaten leggen,als je even dit niezen doorbreekt is het over.Het gaat erom dat je even het ritme doorbreekt in de reverse sneezing.
Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Tarz heeft ook zoiets, het is een van zijn afwijkingen. Het heeft iets met zijn huig te maken ofzo (er sluit iets niet goed af waardoor hij in ademnood komt). Het lijkt dan alsof hij zijn neus aan het ophalen is of loopt te gorgelen.
De hond laten slikken helpt dan; dat doe je door over zijn keel te wrijven (zelfde manier als medicatie toedienen). Dat hij stopte door dat eten komt dus daar dat slikken, denk ik.
Het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, maar het lijkt er een beetje op zo te horen.
Groetjes Rob
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Donja en Cujo hebben dit ook wel eens, de eerste keer schrok ik wel, wist niet wat het was en ik dacht dat ze stikte!
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jack deed dit vanavond voor het eerst, en ik ben blij dat ik er al eens iets over gelezen had, anders had ik met loeiende sirenes bij de da gezeten. 8O :oops:

Het is toch we iets heel anders dan gewoon niezen, en Jack vond het zelf ook eng, stond helemaal met z'n staart tussen z'n benen. Het was gelukkig gauw vanzelf over.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Hanneke2 schreef:Jack deed dit vanavond voor het eerst, en ik ben blij dat ik er al eens iets over gelezen had, anders had ik met loeiende sirenes bij de da gezeten. 8O :oops:

Het is toch we iets heel anders dan gewoon niezen, en Jack vond het zelf ook eng, stond helemaal met z'n staart tussen z'n benen. Het was gelukkig gauw vanzelf over.

Hanneke
Eng he? Toen Vonya het had dacht ik echt dat ze erin bleef...
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Ivan heeft het ook heel regelmatig en het begint dan ook in zijn slaap. Ik ben er toen mee naar de DA geweest (hij moest ook voor iets anders natuurlijk :roll: ) en idd. neus dicht en even met de palm van je hand over de keel strijken. Ze gaan dan slikken en dan is het over. Je hoeft dus niet naar de DA hiermee hoor.
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Baloe heeft daar ook een helepoos last van gehad. De dierenarts kon daar verder niks aan doen. Maar ik moest Baloe ook laten slikken, maar ik geloof dat er meer manieren waren. Het is eigenlijk ook alweer een poosje geleden dus ik weet ook niet meer echt hoe het zo kwam. :roll:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Karin
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karin »

clausipaus schreef:Baloe heeft daar ook een helepoos last van gehad. De dierenarts kon daar verder niks aan doen. Maar ik moest Baloe ook laten slikken, maar ik geloof dat er meer manieren waren. Het is eigenlijk ook alweer een poosje geleden dus ik weet ook niet meer echt hoe het zo kwam. :roll:
Over de keel wrijven ;)
groetjes Karin en een poot van kesh, Shia, Muk en Mate
Afbeelding
Jacqie
Actief

Ongelezen bericht door Jacqie »

Mijn honden hadden dat ook soms, naar gezicht hoor en dan leek het net of ze erin bleven. Had ergens gelezen dat je dan de neus moest afknijpen en dan daarna over de keel moest wrijven, hielp soms maar niet altijd moet ik zeggen.
gr. Jacqie
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”