Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ontlastingvraagje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Ontlastingvraagje

Ongelezen bericht door renee-uk »

oh maar dat ben ik met je eens hoor, ik heb ook brokken gevoerd en mijn honden deden het daar prima op.
ze doen het net iets beter op vers, maar als het niet goed gegaan was had ik net zo makkelijk weer terug gegaan naar de brokken.

ben ook niet overgestapt met het idee dat ik ze iets heel slechts voerde, maar omdat gina zo vreselijk dik werd van brokken en de hele dag met honger rondliep omdat ze maar een half handje brokken per dag mocht eten als ik haar niet dicht wilde laten groeien.
dat vond ik niet kunnen en daarom ben ik vers gaan voeren, daar mocht ze wat meer van en hoewel nooit genoeg naar haar zin ;) liep ze toch niet meer voortdurend met honger rond.

dat ze het op vers net iets beter doen was meegenomen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Nog een knuppel in het hoenderhok:
Mijn Diem met zowel een flinke voedselallergie als een auto-immuun probleem doet het veel beter op een koolhydraat rijke brok van op vers of een brok met veel eiwit.
Hij krijgt een brok van Wolfsblut: Vis als eiwitbron maar in verhouding veel meer (zoete) aardappel dan andere brokken zoals Taste of the Wild of Orijen. Het is de variant Cold River.

Overigens zou ik idd eerst iets medisch uitsluiten voordat je gaat 'experimenteren' met voer wisselen. En probeer een soort voer minimaal 4 tot 6 weken uit. Dan weet je zeker of een hond wel of niet goed reageert op een voeding.
Vliesje/slijm komt door irritatie van de darmen. Kan vele oorzaken hebben en prima tijdelijk zijn door de voerwissel.

Het merk Wolfsblut heeft trouwens veel varianten brok met unieke eiwitbronnen. Ze gebruiken daarnaast geen plantaardige oliën. Een prima merk vindt ik om een allergie probleem te lijf te gaan.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

pioenroos schreef:Nog een knuppel in het hoenderhok:
Mijn Diem met zowel een flinke voedselallergie als een auto-immuun probleem doet het veel beter op een koolhydraat rijke brok van op vers of een brok met veel eiwit.
Hij krijgt een brok van Wolfsblut: Vis als eiwitbron maar in verhouding veel meer (zoete) aardappel dan andere brokken zoals Taste of the Wild of Orijen. Het is de variant Cold River.

Overigens zou ik idd eerst iets medisch uitsluiten voordat je gaat 'experimenteren' met voer wisselen. En probeer een soort voer minimaal 4 tot 6 weken uit. Dan weet je zeker of een hond wel of niet goed reageert op een voeding.
Vliesje/slijm komt door irritatie van de darmen. Kan vele oorzaken hebben en prima tijdelijk zijn door de voerwissel.

Het merk Wolfsblut heeft trouwens veel varianten brok met unieke eiwitbronnen. Ze gebruiken daarnaast geen plantaardige oliën. Een prima merk vindt ik om een allergie probleem te lijf te gaan.
Dat Wolfsblut is echt duur :80:

Ik zou ook niet direct van voer wisselen en het een paar weken aankijken. Ander voer, meer voer, verandering van omgeving, dat slaat zo op de darmen. Ik zou haar gewoon lekker laten wennen en de ontlasting goed in de gaten blijven houden. En mocht je je toch zorgen blijven maken kun je altijd even de da bellen voor advies.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Gollum schreef:Dat Wolfsblut is echt duur :80:
Huh? Waar kijk jij dan? Ik betaal iets minder dan voor Taste of the Wild. Niet goedkoop maar zeker niet duurste. Je hoeft er niet zoveel van te voeren. Hypoallergeen van Hill's en bv Orijen is duurder volgens mij.

http://www.food4pets.be (gratis) levering ook in Nederland. Ze zitten in prijs net onder Zooplus :wink:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

pioenroos schreef:
Gollum schreef:Dat Wolfsblut is echt duur :80:
Huh? Waar kijk jij dan? Ik betaal iets minder dan voor Taste of the Wild. Niet goedkoop maar zeker niet duurste. Je hoeft er niet zoveel van te voeren. Hypoallergeen van Hill's en bv Orijen is duurder volgens mij.

http://www.food4pets.be (gratis) levering ook in Nederland. Ze zitten in prijs net onder Zooplus :wink:
haha die anderen vind ik ook zo duur :schrik:
Ik heb nog nooit brokken gekocht, daar zal het waarschijnlijk aan liggen.
Gollum
Zeer actief

Kells schreef:
Gollum schreef:
pioenroos schreef:Nog een knuppel in het hoenderhok:

Dat Wolfsblut is echt duur :80:

Ik zou ook niet direct van voer wisselen en het een paar weken aankijken. Ander voer, meer voer, verandering van omgeving, dat slaat zo op de darmen. Ik zou haar gewoon lekker laten wennen en de ontlasting goed in de gaten blijven houden. En mocht je je toch zorgen blijven maken kun je altijd even de da bellen voor advies.
Bewijst dit niet min of meer wat ik al eerder zei? De meeste soorten honden brokken bestaan uit voedingsmiddelen waar een carnivoor niet op zit te wachten. Ik bedoel, eet je zelf 7 dagen per week hetzelfde en kijk je achterom hoe je drollen eruit zien?
Ik zie er niet direct dat bewijs in mijn zin eigenlijk. Ik zeg alleen maar dat verandering van voer en omgeving op de darmen kan slaan. Dat gaat net zo goed met barf en kvv hoor, ik heb nooit anders gevoerd (behalve gedeeltelijk de zak brokken die ik van de fokker kreeg). Wanneer ik een nieuwe diersoort introduceerde veranderde de ontlasting ook. Ik heb er haast een studie van gemaakt :mann:
En nee, ik eet niet elke dag hetzelfde maar ik kijk wel altijd naar mijn ontlasting, net zoals naar die van mijn honden. Daar kan ik een hoop informatie over mijn gezondheid uit halen.
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Dankjulliewel. Ik kijk het inderdaad nog even maar aan hoe het de komende weken gaat.
Het vliesje was vanmorgen in elk geval nog steeds aanwezig en ze heeft 4x de hoeveelheid van Kay gepoept in 1 wandeling. Ik had het idee dat ik ook wat onverteerde zaken zag zitten, maar ik ben geen poepexpert :engel:
Ik heb besloten nav jullie antwoorden haar eerst maar even te laten wennen en mocht het over 5 weken nog hetzelfde zijn dan over te gaan naar ander voer. Ik ga haar elke week wegen, mocht ze nog meer afvallen dan schakel ik de arts weer in en leg ik sowieso de 21ste mijn zorgen voor.

(hoeveel zou normaal zijn dat ze aan zou moeten komen ongeveer per week??)
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou gewoon de ontlasting laten controleren.
Misschien een beetje te veel last van parasieten (wormen, giardia enz.)
Persoonlijk zou ik daar geen 5 weken mee wachten :wink:

je kunt niet zeggen wat een normale gewichtstoename is per week.
Dat hangt van de hond af.
Is hij niet te mager, levendig en glanzende ogen en vacht dan is het goed.
Kan je hem rollen omdat er een vetlaag op de ribben zit dat is het te veel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”