Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond en zeilen

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Hond en zeilen

Ongelezen bericht door Paisley »

Wie zeilt er wel eens met zijn hond? Dan bedoel ik niet een (motor)bootje varen, maar onder zeil.

Ik ken een aantal scheepshonden van klippers/bruine vloot en sommigen daarvan hebben er nooit aan kunnen wennen, en laten wel merken dat ze (vooral met harde wind) dat zeilen geen moer aan vinden. Ik heb zelfs van een schipper gehoord dat zijn Border van boord is gesprongen terwijl het schip voor anker lag voor de kust van Terschelling. Gelukkig is het beest teruggevonden. Het voordeel van die grote zware schepen, is dat ze erg stabiel zijn en dat scheelt.

Ik heb een klein zeiljacht en hoop mijn pup eraan te kunnen wennen, maar het blíjft een rottig vervoersmiddel voor honden. Al helemaal die kleine jachtjes - want met een flinke wind gaan ze erg schuin en deint het alle kanten op.

Ik ben van plan om eerst een nachtje met haar op de boot te slapen, terwijl de boot in de haven ligt. Daarna misschien wat kleine vaartochtjes op de motor, zodat de boot niet afschuint, en daarna misschien met een rif in het zeil met weinig wind wat te zeilen.
Helaas kan ik nog niet beginnen hiermee want ik heb momenteel nog even niet de voorzieningen om met de hond in de haven te komen (heb geen autorijbewijs). Bij deze haven komt geen openbaar vervoer in de buurt, maar ik heb straks een fietskar en kan het zeilen beginnen.

Maar ik ben benieuwd of hier zeilers met hond zijn en hoe jullie het hebben aangeleerd, en of de hond het zeilen ook een beetje heeft geleerd te waarderen :) Het lijkt me superleuk om met haar wat over het water te toeren want zeilen doe ik het liefst alleen en dan is een hond het beste gezelschap wat je kunt hebben
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Re: Hond en zeilen

Ongelezen bericht door Sita »

Hier gaan ze alledrie met veel plezier mee zeilen. Wij hebben een open zeilboot en het enige dat we ze geleerd hebben is dat ze niet zonder toestemming de kuip uit mogen. Met overstag gaan verhuizen ze eigenlijk als we echt schuin gaan automatisch mee. Enige waar ik goed op let is dat ze niet op lijnen liggen om ongelukken te voorkomen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Pallas
Zeer actief
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pallas »

ik neem Sira wel eens mee als we met scouting gaan zeilen. Dit is dan in een vletje, dus een open bootje. Sira is niet dol op het zeilen zelf, maar houdt wel van de gezelligheid. Ze gaat nog steeds uit zichzelf de boot op en af (na mijn commando). Ze mag van mij niet uit de kuip zonder toestemming. Ik heb haar aan boord ALTIJD een zwemvest aan. Ze kan prima zwemmen, maar met zo'n groot oranje vlak op haar rug is ze een stuk beter zichtbaar mocht er een keer iets gebeuren. Heb er al veel positieve reacties op gehad. Ik heb er goed op gelet dat het zwemvest ook op de buik gesloten is. Je kan ze zo ook makkelijk uit het water tillen aan het handvat, en dan komt de druk op de hele buik in plaats van alleen op de buikband!
Paisley
Zeer actief

OK wat leuk, dus hier al twee verhalen van honden die het zelfs leuk vinden.
Uit zichzelf het water in springen lijkt me inderdaad geen goed idee, maar ik heb een zee reling waar een hond echt niet overheen komt, dus dat scheelt. En in sommige gevallen zal een zwemvest inderdaad handig zijn. Dan draag ik zelfs een opblaasbaar reddingsvest. :) Maar daarmee wacht ik eerst tot ze wat groter is. Als pup weet ik zeker dat ze echt niet over boord kan.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Als er heel veel wind staat en we echt voor het zeilen gaan, gaan ze overigens niet mee. Dan is het te lastig met drie honden. Verder hebben ze hier geen zwemvesten aan, kans dat ze overboord gaan is zo klein, dan zouden we echt om moeten slaan en dat was ik toch echt niet van plan.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Zoals je in mijn onderschrift kunt zien gaan ze hier ook mee aan boord :wink:
Ze hebben een harnas aan met handvat op de rug. Zwemvesten hebben we ook, maar die zitten niet zo comfortabel.

Bij ons aan boord is ook de regel dat ze niet uit zichzelf de kuip uit mogen. Zeker omdat wij geen zeereln hebben. En bij het schuin gaan en vervolgens overstag gaan schuiven ze vanzelf naar de lage kant. Bij zwaarder weer blijven ze thuis of ze verhuizen de kajuit in. Dat vinden ze ook prima.
Paisley
Zeer actief

Zeeuwse labjes schreef:Zoals je in mijn onderschrift kunt zien gaan ze hier ook mee aan boord :wink:
Ze hebben een harnas aan met handvat op de rug. Zwemvesten hebben we ook, maar die zitten niet zo comfortabel.
Leuke verhalen. Ik heb er ineens helemaal zin in :lol1:

Zo'n oranje schijnrubberen zwemvest voor mensen is ook niets. Ben jij misschien voor honden ook zo'n zelfopblaasbaar reddingsvest tegen gekomen? Dat lijkt me wel ideaal. Als het weer omslaat, weet ik niet zeker of ik de hond snel weer in het water weet te krijgen wanneer ze overboord raakt. Dan zou het handig zijn om zo'n ding met CO2 patronen te hebben, als die al bestaan.
Afbeelding
Frouke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie

Ongelezen bericht door Frouke »

Ik heb in het verleden ook veel gezeild met honden en dat ging prima! De honden gingen altijd graag mee naar de boot, die vonden het heerlijk op het water. Als het water niet te wild was lagen ze samen op een bankje van de kuip. Als we wat schuiner gingen ging het hondje van mijn ex op de vloer van de kuip liggen en legde zichzelf min of meer klem. Roxy gaat achter druppels aan en die willen dan nog wel eens overwaaien, dus haar zette ik vast. Ik had voor haar in de ingang van de kajuit een band gespannen, daaraan zat aan oog met nog een band die vast zat aan haar tuig (T-vormig als het ware), ze kon dus wel naar links en rechts, maar niet eraf springen.

In de haven mochten ze altijd over de hele boot banjeren, als we op het water zaten alleen in de kuip. Bij mij droegen ze overigens wel allebei een zwemvest en ik heb nooit het idee gehad dat ze dit vervelend vonden.

Afbeelding

Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Geweldige fotos :) Laat het mooie weer maar komen!
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Precies waar ik bang voor was :gvd: Ik heb Mayke vandaag mee genomen naar de haven omdat ik wat dingen aan de boot moest doet. Terwijl de boot gewoon in de haven lag en er nauwelijks wind stond, zag ik haar 'groener' worden met het uur. Na een paar uurtjes had ze een plekje in de kajuit uitgekozen en lag daar maar te kwijlen en te rillen. Ik heb geprobeerd een plekje voor haar in te richten op de steiger, maar ze wilde daar niet blijven als ik op de boot bezig was.

Normaal is ze een enorme spring-in-het-veld maar nu kwam ze niet eens overeind toen er vreemden aan boord kwamen. Ik moest op den duur even het dorp in en besloot mijn hoopje-ellende maar mee te nemen. Ik moest haar zowat voortslepen en heb haar later maar gedragen. Op den duur na wat langer vaste grond onder dr voeten te hebben, kwam er weer iets meer leven in, maar nog steeds maakte ze een heel ellendige indruk.

Op het einde van de dag moesten we de motor even testen en hebben we een uurtje gevaren, gewoon op de motor. Ze was niet bang maar wel héél beroerd. Ze heeft niet gekotst maar ze was gewoon te slap om een poot op te tillen. Het stond in de planning om vannacht op de boot te blijven, maar ik kan dat beestje dat niet aandoen. Inmiddels zijn we thuis en nu ligt ze op de bank en wil niets eten terwijl ze de hele dag al niets heeft gegeten. Ik maak me gewoon zorgen :roll:

Het gaat echt een probleem worden voor me als de hond niet mee kan tijdens de zeiltochten :( :scratch:
Afbeelding
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

misschien helpt het om pilletjes tegen wagenziekte te geven? Dan kan ze, zonder dat ze misselijk is, goede ervaringen opdoen op de boot. Hopelijk neemt de zeeziekte daarna af...

Is het misschien mogelijk om haar in een draagzak ofzo te doen? Dan ervaart ze de schommelingen minder erg. Of misschien een hond meenemen die het leuk vind, dat ze het goede gedrag kan afkijken?
Paisley
Zeer actief

Ah, van die hond is misschien wel een goed idee! De hond van mijn zus is een dik maatje van Mayke en die vind varen fantastisch.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

als ze echt zeeziek was, lijkt me een maatje weinig helpen. Ik ben weleens met mijn beste vriendin op een boot geweest en die zag ook helemaal groen. Terwijl ik nergens last van had. Valt weinig aan af te kijken
Paisley
Zeer actief

Dat is waar, maar een negatieve associatie kun je er wel mee 'afvlakken'. Maar heel bizar - we hebben bijna twee dagen zeilen achter de rug en Mayke vond het deze keer fantastisch!!
Wat hebben we deze keer anders gedaan? Ik heb haar flink laten eten in de ochtend. Normaal is het niet zo'n eter maar ik heb er een flink stuk leverworst door gedaan en dàn lust mevrouw dr brokjes wel ;) En ik heb haar veel laten drinken door melk door haar water te doen. Gewoon water drinkt ze dus te weinig van.
Gisteren en vannacht was het heel rustig weer. We hebben wat rustig gezeild en tussendoor heb ik steeds aangelegd op mooie plekjes om Mayke wat te laten ravotten op de eilandjes die je hier veel hebt. 's nachts hebben we gewoon op de boot geslapen. Vanmorgen stond er een goede wind en omdat het zo goed ging, besloot ik gewoon de zeilen erop te zetten en eens te kijken wat ze doet als we flink scheef gaan. Ze reageerde daar natuurlijk wel op, maar lichamelijk voelde ze zich prima en ik heb er weer alle vertrouwen in dat we lekker kunnen zeilen deze zomer.

Achteraf denk ik dat Mayke dus inderdaad licht uitgedroogd was en dat het verder weinig met de boot te maken had. Ik had nooit verwacht dat dat zou kunnen gebeuren terwijl ze gewoon een waterbak voor dr neus had staan.
Een wijze les dus. Ik ga haar in vervolg op warme dagen goed in de gaten houden.

Groetjes vanuit de Alde Feanen
Afbeelding
Afbeelding
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

hee, wat fijn om te horen!
Plaats reactie