Ik ken een aantal scheepshonden van klippers/bruine vloot en sommigen daarvan hebben er nooit aan kunnen wennen, en laten wel merken dat ze (vooral met harde wind) dat zeilen geen moer aan vinden. Ik heb zelfs van een schipper gehoord dat zijn Border van boord is gesprongen terwijl het schip voor anker lag voor de kust van Terschelling. Gelukkig is het beest teruggevonden. Het voordeel van die grote zware schepen, is dat ze erg stabiel zijn en dat scheelt.
Ik heb een klein zeiljacht en hoop mijn pup eraan te kunnen wennen, maar het blíjft een rottig vervoersmiddel voor honden. Al helemaal die kleine jachtjes - want met een flinke wind gaan ze erg schuin en deint het alle kanten op.
Ik ben van plan om eerst een nachtje met haar op de boot te slapen, terwijl de boot in de haven ligt. Daarna misschien wat kleine vaartochtjes op de motor, zodat de boot niet afschuint, en daarna misschien met een rif in het zeil met weinig wind wat te zeilen.
Helaas kan ik nog niet beginnen hiermee want ik heb momenteel nog even niet de voorzieningen om met de hond in de haven te komen (heb geen autorijbewijs). Bij deze haven komt geen openbaar vervoer in de buurt, maar ik heb straks een fietskar en kan het zeilen beginnen.
Maar ik ben benieuwd of hier zeilers met hond zijn en hoe jullie het hebben aangeleerd, en of de hond het zeilen ook een beetje heeft geleerd te waarderen