Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
fok voorkom vraagje
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
fok voorkom vraagje
Ok ik heb me dus echt mijn hoofd lopen breken over iets maar ik kom er echt niet uit!
Mijn buren hebben een bouvier x labrador teef en willen haar over een half jaar laten dekken door een bouvier om de bouvier "lijn" terug te krijgen.
Ik heb al met haar gepraat om te vertellen dat dat niet gaat lukken en dat het for the sake van het ras ook onwijs fout is en wat horror verhalen over bevallingen maar het lijkt haar nog steeds een prima plan.
Iemand nog suggesties?
Mijn buren hebben een bouvier x labrador teef en willen haar over een half jaar laten dekken door een bouvier om de bouvier "lijn" terug te krijgen.
Ik heb al met haar gepraat om te vertellen dat dat niet gaat lukken en dat het for the sake van het ras ook onwijs fout is en wat horror verhalen over bevallingen maar het lijkt haar nog steeds een prima plan.
Iemand nog suggesties?
Doos:

- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb je het al eens geprobeerd door haar te wijzen op de kosten die het fokken van honden met zich meebrengt? Veel van dit soort mensen denkt een leuk zakcentje te verdienen met een gelegenheidsnestje, maar de praktijk leert dat ze er niet veel aan over zal houden.
Verder zou ik haar wijzen op het risico dat ze met de pups blijft zitten. Ik geef les op een hondensportvereniging en zie dus elk seizoen veel mensen met nieuwe hondjes het veld opkomen. Mijn ervaring is dat de laatste tijd steeds meer mensen kiezen voor een echte rashond. De kans is dus niet gering dat zij blijft zitten met een aantal pupsa die niet 100% rasecht zijn. Wat doet ze dan? Laat ze ze afmaken? Houdt ze ze zelf (hopen dat het geen groot nest wordt dan)? Doet ze ze naar een opkoper, god weet wat er dan met die beestjes gebeurd.
Ik weet niet of je buurvrouw sentimenteel is aangelegd maar als dat zo is zou bovenstaande misschien wel wat indruk kunnen maken. In dat geval kun je haar er ook nog op wijzen hoe moeilijk het is om na 8 weken afscheid te nemen van die lieve pupjes.
Alle rationele overwegingen heb je al gegeven dus ik zou proberen het over de financiële of emotionele boeg te gooien. Misschien kun je het risico voor de teef nog eens aandikken.
Als ze vol blijft houden dat ze de Bouvier-lijn terug wil halen kun je haar misschien eens voorstellen hierover contact op te nemen met de rasvereniging, die snoeien haar wel wat terug.
't is een lastig probleem. Dit soort mensen is vaak vastberaden om toch te fokken en dat praat je er zomaar niet uit.
Veel succes in ieder geval.
Verder zou ik haar wijzen op het risico dat ze met de pups blijft zitten. Ik geef les op een hondensportvereniging en zie dus elk seizoen veel mensen met nieuwe hondjes het veld opkomen. Mijn ervaring is dat de laatste tijd steeds meer mensen kiezen voor een echte rashond. De kans is dus niet gering dat zij blijft zitten met een aantal pupsa die niet 100% rasecht zijn. Wat doet ze dan? Laat ze ze afmaken? Houdt ze ze zelf (hopen dat het geen groot nest wordt dan)? Doet ze ze naar een opkoper, god weet wat er dan met die beestjes gebeurd.
Ik weet niet of je buurvrouw sentimenteel is aangelegd maar als dat zo is zou bovenstaande misschien wel wat indruk kunnen maken. In dat geval kun je haar er ook nog op wijzen hoe moeilijk het is om na 8 weken afscheid te nemen van die lieve pupjes.
Alle rationele overwegingen heb je al gegeven dus ik zou proberen het over de financiële of emotionele boeg te gooien. Misschien kun je het risico voor de teef nog eens aandikken.
Als ze vol blijft houden dat ze de Bouvier-lijn terug wil halen kun je haar misschien eens voorstellen hierover contact op te nemen met de rasvereniging, die snoeien haar wel wat terug.
't is een lastig probleem. Dit soort mensen is vaak vastberaden om toch te fokken en dat praat je er zomaar niet uit.
Veel succes in ieder geval.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Misschien kan je haar ook vertellen dat een nestje bouvierkruisingen toch wel een van de moeilijkste nesten is om kwijt te raken al zet je ze gratis ergens neer. Verder werpen bouvierkruisingen enorme nesten en zullen dus enkele honden wel eindigen als onopgevoedde waakhonden die eenzaam hun dagen slijten. Kijk naar www.dierenasiels.com daar barst het van de bouvierkruisingen, niemand wil die hebben nl.
Mijn hond is bouvier-herder/labrador, nou als ik haar niet had genomen vraag ik het me af eigenlijk of ze er nog was geweest. Ik ben haar 5e baas en ze was pas 6 maanden. Die kruisingen worden ook enorm trouwens.
Mijn hond is bouvier-herder/labrador, nou als ik haar niet had genomen vraag ik het me af eigenlijk of ze er nog was geweest. Ik ben haar 5e baas en ze was pas 6 maanden. Die kruisingen worden ook enorm trouwens.

-
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
zo is dat. dat soort lui zijn het verlinken waard.Martijn schreef:Ze wil gewoon perse fokken. Doe je niets aan.
Lekker tegen de lamp laten lopen qua kosten en haar verlinken bij de dierenbescherming als ze ze niet ent.
Zou ik tenminste doen. Wat een gelul om over lijnen te spreken als je met kruizingen fokt.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik ben er helemaal mee eens hoor, maar er worden zoveel honden in nederland niet geent daar wordt toch ook niets aan gedaan? Kan er uberhaupt wat aan gedaan worden?linlin schreef:zo is dat. dat soort lui zijn het verlinken waard.Martijn schreef:Ze wil gewoon perse fokken. Doe je niets aan.
Lekker tegen de lamp laten lopen qua kosten en haar verlinken bij de dierenbescherming als ze ze niet ent.
Zou ik tenminste doen. Wat een gelul om over lijnen te spreken als je met kruizingen fokt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Wat pups aangaat ben je als fokker wettelijk verplicht ze ge-ent de deur uit te doen. Daarna ben je vrij in je doen maar vooral latenmalinois schreef:ik ben er helemaal mee eens hoor, maar er worden zoveel honden in nederland niet geent daar wordt toch ook niets aan gedaan? Kan er uberhaupt wat aan gedaan worden?linlin schreef:zo is dat. dat soort lui zijn het verlinken waard.Martijn schreef:Ze wil gewoon perse fokken. Doe je niets aan.
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Wil hier graag wat meer over weten, kan je me vertellen waar het precies staat?Angelique25 schreef:Wat pups aangaat ben je als fokker wettelijk verplicht ze ge-ent de deur uit te doen. Daarna ben je vrij in je doen maar vooral latenmalinois schreef:ik ben er helemaal mee eens hoor, maar er worden zoveel honden in nederland niet geent daar wordt toch ook niets aan gedaan? Kan er uberhaupt wat aan gedaan worden?linlin schreef:zo is dat. dat soort lui zijn het verlinken waard.Martijn schreef:Ze wil gewoon perse fokken. Doe je niets aan.
Doos:

- Mol
- Zeer actief
dat is honden en katten besluitzwartetulp schreef:Wil hier graag wat meer over weten, kan je me vertellen waar het precies staat?Angelique25 schreef:Wat pups aangaat ben je als fokker wettelijk verplicht ze ge-ent de deur uit te doen. Daarna ben je vrij in je doen maar vooral latenmalinois schreef:ik ben er helemaal mee eens hoor, maar er worden zoveel honden in nederland niet geent daar wordt toch ook niets aan gedaan? Kan er uberhaupt wat aan gedaan worden?linlin schreef: zo is dat. dat soort lui zijn het verlinken waard.
mol

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- fransoos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): franse bulldog
- Aantal honden: 10
- Contacteer:
het honden en katten besluit gaat niet op voor de buurman die voor 1 keer zijn teef laat dekken , dus je kan verklikken wat je wilt, hier kan niks aan gedaan wordenv.d Lupinehof schreef:
dat is honden en katten besluit
mol![]()
groetjes Ida en de fransoosjes

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...

die je begaan hebt...
- Mol
- Zeer actief
ik heb het niet over verklikken hoorfransoos schreef:het honden en katten besluit gaat niet op voor de buurman die voor 1 keer zijn teef laat dekken , dus je kan verklikken wat je wilt, hier kan niks aan gedaan wordenv.d Lupinehof schreef:
mol![]()

verklikkers zijn in mijn ogen toch judassen ongeacht waarom.
mol

- fransoos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): franse bulldog
- Aantal honden: 10
- Contacteer:
ben ik met je eens,v.d Lupinehof schreef:ik heb het niet over verklikken hoorfransoos schreef:het honden en katten besluit gaat niet op voor de buurman die voor 1 keer zijn teef laat dekken , dus je kan verklikken wat je wilt, hier kan niks aan gedaan wordenv.d Lupinehof schreef:
mol![]()
![]()
verklikkers zijn in mijn ogen toch judassen ongeacht waarom.
mol![]()
wat ik bedoel is dus dat je met het honde en katte besluit niks uitricht
ze zijn wettelijk niet in overtreding
groetjes Ida en de fransoosjes

die je begaan hebt...

die je begaan hebt...