Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagje over ontwormen.
Moderator: moderatorteam
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Vraagje over ontwormen.
kier heeft geen zichtbare wormen in haar ontlasting en haar anaalklieren zitten niet vol maar ze zit steeds zo onwijs aan haar kont te likken. Kan ik haar voor de zekerheid een pil geven of heeft het geen zin zolang je geen wormen in de ontlasting ziet kroelen. En welk merk kan ik dan het beste nemen. Ik heb mijn honden nog nooit ontwormt, kan het mij in ieder geval niet herinneren, dus ik heb echt geen idee. Ze heeft ook geen vlooien of vlooien gehad.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Vraagje over ontwormen.
Geen idee of het aan wormen kan liggen, maar mocht je gaan ontwormen, dan vind ik zelf Milbemax het fijnste.
Van andere middelen, werden of mijn honden of mijn katten ziek en tegen Milbemax kunnen ze allemaal (allemaal = mijn honden en
katten dus, voordat iemand roept 'ja maar de mijne niet'
)
Van andere middelen, werden of mijn honden of mijn katten ziek en tegen Milbemax kunnen ze allemaal (allemaal = mijn honden en
katten dus, voordat iemand roept 'ja maar de mijne niet'
Laatst gewijzigd door Caro. op 02 mei 2013 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Volgens mij kunnen ze wel wormen hebben zonder dat je het zichtbaar ziet in de ontlasting.
Eventueel kan je wat ontlasting naar je DA brengen waar ze onder een microscoop kunnen kijken of ze eitjes zien. Dan weet je zeker of ze wormen heeft.
Ik ben zelf het meest te spreken over panacur of milbemax. Nog nooit reacties gehad met deze merken. Drontal en dierenwinkel spul wel, meestal braken en/of diarree.
Eventueel kan je wat ontlasting naar je DA brengen waar ze onder een microscoop kunnen kijken of ze eitjes zien. Dan weet je zeker of ze wormen heeft.
Ik ben zelf het meest te spreken over panacur of milbemax. Nog nooit reacties gehad met deze merken. Drontal en dierenwinkel spul wel, meestal braken en/of diarree.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Mijn advies is om te laten controleren bij de DA middels mestonderzoek of er inderdaad wormen zijn. Zo nee, dan heeft een ontwormingspil geen enkel nut. Zo ja, kun je gericht op die worm ontwormen.Tiny schreef:kier heeft geen zichtbare wormen in haar ontlasting en haar anaalklieren zitten niet vol maar ze zit steeds zo onwijs aan haar kont te likken. Kan ik haar voor de zekerheid een pil geven of heeft het geen zin zolang je geen wormen in de ontlasting ziet kroelen. En welk merk kan ik dan het beste nemen. Ik heb mijn honden nog nooit ontwormt, kan het mij in ieder geval niet herinneren, dus ik heb echt geen idee. Ze heeft ook geen vlooien of vlooien gehad.
Laat haar even zien aan de DA... dat likken zal niet voor niets zijn lijkt me... daar moet wellicht even naar gekeken worden.
Groetjes,
Suzanne
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Wormen hoeven niet zichtbaar te zijn in de ontlasting. Lintworm zie je meestal wel terug als een soort 'rijstekorreltjes'. Ik ga met Suzanne mee en zou inderdaad even mestonderzoek laten doen via je DA of Het Woud. Toen ik me nog aan het voorgeschreven ontwormingsschema hield, gebruikte ik Flubenol tabletten.
-
Canidae
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix
Ik heb een keer zo'n wormtest laten doen, Canna had toen haakwormen. Denk maar niet dat je dat ziet in de ontlasting....waar mensen dat vandaan halen dat je wormen moet kunnen zien...hup een pil Milbemax erin.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Nee, alsnog niet meteen een pil erin!Canidae schreef:Ik heb een keer zo'n wormtest laten doen, Canna had toen haakwormen. Denk maar niet dat je dat ziet in de ontlasting....waar mensen dat vandaan halen dat je wormen moet kunnen zien...hup een pil Milbemax erin.
Bij mest-onderzoek kijken ze met een microscoop en doen ze er testen op; dat is meer dan "kijken"
Natuurlijk, als er wormen zijn, moet je behandelen maar tot die tijd..... blijft het gif he?!
Suzanne
-
Canidae
- Zeer actief
Dan zou je dus iedere 3 maanden een wormtest moeten laten doen.~Suzanne~ schreef:....Natuurlijk, als er wormen zijn, moet je behandelen maar tot die tijd..... blijft het gif he?!
- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Canidae schreef:Dan zou je dus iedere 3 maanden een wormtest moeten laten doen.~Suzanne~ schreef:....Natuurlijk, als er wormen zijn, moet je behandelen maar tot die tijd..... blijft het gif he?!
Ja
Dat kost ca 10-15 euro per keer, afhankelijk van je DA. Eventueel korting bij meerdere dieren wellicht?
Voor mij nog altijd een beter alternatief dan er gif ingooien als dat niet nodig is, toch?
Suzanne
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Met Milbemax wel uitkijken met border collie-achtigen en andere honden die mogelijk het MDR gen hebben want sommigen schijnen hier gevoelig voor te zijn.
Ik ontworm standaard 1x per jaar en heb nu net moeder en pups ontwormd maar geen worm gevonden dus dat is weer mazzel
Ik ontworm standaard 1x per jaar en heb nu net moeder en pups ontwormd maar geen worm gevonden dus dat is weer mazzel
Sandra

-
Canidae
- Zeer actief
Ik heb het hier een keer laten doen : http://www.wormbestrijding.nl/contactsh ... 8220817549, kostte 20.50 euro.....ik weet niet of iedere dierenarts zoiets doet.~Suzanne~ schreef:Dat kost ca 10-15 euro per keer, afhankelijk van je DA. Eventueel korting bij meerdere dieren wellicht?
Voor mij nog altijd een beter alternatief dan er gif ingooien als dat niet nodig is, toch?
-
Canidae
- Zeer actief
Heb je dan een microscoop ?empyree schreef:....en heb nu net moeder en pups ontwormd maar geen worm gevonden dus dat is weer mazzel
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Caro. schreef:Geen idee of het aan wormen kan liggen, maar mocht je gaan ontwormen, dan vind ik zelf Milbemax het fijnste.
katten dus, voordat iemand roept 'ja maar de mijne niet')
ah, dus niet standaard 1 dag kotsen en diarree?
dat is hier het standaard verhaal en ik ontworm dus ook niet meer

-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
preventief ontwormen bestaat niet
standaard 3x per jaar ontwormen heeft geen enkele nut. Ontwormen heeft alleen nut als de hond daadwerkelijk wormen heeft. Dit kan je door een mest onderzoek na laten kijken. Mijn honden worden elke maand hun ontlasting onderzocht, ik doe mee aan een onderzoek tegen ontwormen. Mijn honden hebben al jarenlang geen wormen kuur gehad en zijn nog steeds vrij van wormen en eitjes. 1x zijn er eitjes gevonden in de ontlasting, moest na 1 week weer de ontlasting opsturen en toen was de ontlasting weer vrij van eitjes. Dus was geen wormen kuut nodig. Dit bewijst voor mij dat een gezonde hond niet preventief moet ontwormen.

- Sarah5
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle - Aantal honden: 2
Ik sluit me hierbij aan!Lizzie. schreef:preventief ontwormen bestaat nietstandaard 3x per jaar ontwormen heeft geen enkele nut. Ontwormen heeft alleen nut als de hond daadwerkelijk wormen heeft. Dit kan je door een mest onderzoek na laten kijken. Mijn honden worden elke maand hun ontlasting onderzocht, ik doe mee aan een onderzoek tegen ontwormen. Mijn honden hebben al jarenlang geen wormen kuur gehad en zijn nog steeds vrij van wormen en eitjes. 1x zijn er eitjes gevonden in de ontlasting, moest na 1 week weer de ontlasting opsturen en toen was de ontlasting weer vrij van eitjes. Dus was geen wormen kuut nodig. Dit bewijst voor mij dat een gezonde hond niet preventief moet ontwormen.
Bij de twijfel naar de DA en anders niet "preventief" ontwormen met chemische zooi. Dat tast de darmflora alleen maar aan waardoor wormen wel de kans krijgen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Nee, niet van Milbemax hiermassam schreef:Caro. schreef:Geen idee of het aan wormen kan liggen, maar mocht je gaan ontwormen, dan vind ik zelf Milbemax het fijnste.
katten dus, voordat iemand roept 'ja maar de mijne niet')
ah, dus niet standaard 1 dag kotsen en diarree?
dat is hier het standaard verhaal en ik ontworm dus ook niet meer
Van Drontal bleef Puchu er zowat ongeveer in en konden we met spoed naar de dierenarts en van Stronghold ging mijn kat echt
vreselijk kwijlen (nu schijnt dat een onschuldige reactie te zijn, maar ik vind het niet normaal).
Bij Milbemax geen problemen hier.
-
Canidae
- Zeer actief
- esenhazel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 2
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Die voelen leeg en soepel. Ik ga toch maar even met haar drol naar de DA, ik ben ook niet zomaar een pilletje erin. Ik dacht dus echt dat je wel iets van wormen in de ontlasting moest zienesenhazel schreef:Kan het ook niet gewoon haar annaalklier zijn
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
als ik niks zie gaat er ook niks in hoor... maar ik heb er ook geen aanleiding voor gehad voor vermoedens.Tiny schreef:Die voelen leeg en soepel. Ik ga toch maar even met haar drol naar de DA, ik ben ook niet zomaar een pilletje erin. Ik dacht dus echt dat je wel iets van wormen in de ontlasting moest zienesenhazel schreef:Kan het ook niet gewoon haar annaalklier zijn
Vorig jaar zijn ze voor het eerst sinds 7 jaar weer ontwormd (milbemax) ivm hartworm in Hongarije... het is dat het moest.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Dreetje
- Zeer actief
Wij doen mee aan een onderzoek bij de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht.
We sturen elke maand een ontlastingsmonster en krijgen netjes een paar dagen
later te horen of er wel of geen wormeitjes zijn gevonden.
Hier wordt al een jaar niet meer ontwormd.
We sturen elke maand een ontlastingsmonster en krijgen netjes een paar dagen
later te horen of er wel of geen wormeitjes zijn gevonden.
Hier wordt al een jaar niet meer ontwormd.
Andrea