Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grote kale plek na injectie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tine33
nieuw lid
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Aantal honden: 1

Grote kale plek na injectie

Ongelezen bericht door Tine33 »

Beste allen.
Heeft iemand ervaring met het ontstaan van een grote kale plek, een aantal maanden na het geven van een Prednison injectie?

Mijn hond reageerde niet goed op het oplosbare hechtdraad na castratie. Om de jeuk te onderdrukken en er voor te zorgen dat mijn hond de zwelling niet zou openbijten, heeft hij een injectie tegen jeuk gekregen, die een werking van 3 weken had. Anderhalve maand later ontstond plots een grote kale plek in zijn nek. Hij heeft er geen jeuk aan. Er zijn ook beschadigingen, bultjes, schilfers, o.i.d. Vlak daarvoor heeft hij echter ook een Frontline pipet in zijn nek gehad. Ik ben naar twee dierenartsen geweest. Zij denken allebei aan Frontline of de Prednison injectie. Een schimmelkweek heeft nog geen resultaten opgeleverd. Als Frontline de oorzaak is, zou het haar weer teruggroeien, als de Prednison injectie de oorzaak is, niet, volgens één dierenarts.

Op internet heb ik op Engelse pagina's informatie kunnen vinden over: "post injection alopecia" na het geven van een "injection of long-acting corticosteroids or progestational compounds". Op Nederlandse pagina's vind ik deze informatie niet. Zijn er meer mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?

Vriendelijke groeten, Tine
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Grote kale plek na injectie

Ongelezen bericht door alm@ »

Is die injectie in de nek gegeven dan? Vreemde plek. Ik denk eerder aan overgevoeligheid voor frontline. Ik zou op een ander merk overgaan.
Afbeelding
Tine33
nieuw lid
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tine33 »

Dank voor je reactie. Zou inderdaad ook een overgevoeligheid voor Frontline kunnen zijn.
Ik vind de plek alleen wel erg groot voor een pipetje (maar ook voor een spuitje). 9 x 4 cm.
Bij mijn vorige hond gebruikte ik Frontline. Hier nooit problemen mee gehad.
Bij deze hond gebruikte ik Advantix (en toevallig een keer Frontline).
DA adviseert nu Comfortis pillen en geen spuitjes (incl. vaccinaties) meer in de nek.
Groetjes, Tine
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

De vloeistof verdeelt zich toch over de huid? Zeker als je het pipetje in een keer leegspuit. Maar prima advies van je da hoor :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”