Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enteritis

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Yuno
Vaste gebruiker

Enteritis

Ongelezen bericht door Yuno »

On een lang verhaal kort te maken zijn we met Yuno al een behoorlijke tijd aan het dokteren, Yuno heeft namelijk sinds maart af en toe buikkrampen. In mei zijn we doorgestuurd naar een internist en daar hebben we een gesprek gehad. De internist dacht aan een voedselintolerantie en we zijn naar huis gestuurd met een eliminatiedieet om uit te zoeken waar Yuno intolerant voor was. In eerste instantie hadden we wel het idee dat het beter ging en als hij een aanval kreeg was dat altijd wel weer te herleiden naar iets wat hij had gegeten.
Toch waren we er niet gerust op en de aanvallen kwamen ook weer vaker op. Vorige week hebben we opnieuw om een verwijzing gevraagd en afgelopen woensdag is Yuno voor een darmendoscopie geweest. Er zijn een aantal biopten genomen en hieruit is naar voren gekomen dat hij een vrij ernstige lymfoplasmacellulaire enteritis heeft. Door de aanwezigheid van een eosinofiele component, wordt er gesuggereerd dat voedselovergevoeligheid ten dele ook een oorzaak is van de ontsteking.
Al met al zal Yuno dus zijn verdere leven op een hypoallergeen dieet moeten en de enteritis zal behandeld worden met prednison. In eerste instantie krijgt Yuno twee weken 1 mg/kg per dag, daarna wordt het afgebouwd naar twee weken 1 mg/kg om de dag en dan twee weken 0,75 mg/kg om de dag. Daarna zal hij een onderhoudsbehandeling van 0,5 mg/kg om de dag krijgen voor de overige twee-en-een-halve-maand.

Hier op het forum kon ik via zoeken niets vinden over enteritis en daarom ook mijn topic. Graag hoor ik ervaringen over de aandoening en de behandeling ervan. Met name ervaringen over de prednison, ook voor behandeling van andere aandoeningen, en de bijwerkingen.

Natuurlijk krijgen we goede begeleiding van onze dierenarts, maar alle extra informatie is welkom.
Groetjes Lilian, Yuno en Dano*
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Jeetje, wat erg zeg. Ik weet er niet veel van, maar wil je wel heel veel sterkte wensen!
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik heb wel predison gebruikt maar dat was voor mijn oude hond voor een ander probleem denk niet dat je wat hebt aan mijn ervaring.
Succes met je hond en veel sterkte
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”