Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kind laten wandelen met de hond
Moderator: moderatorteam
- cuatro
- Actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
- Aantal honden: 4
kind laten wandelen met de hond
Ik zie hier weleens kinderen met de hond wandelen. Ik vraag me dan toch af of je ze wel die verantwoordelijkheid moet geven.
Ik heb zelfs een 3-jarig kind alleen met twee honden zien wandelen, weliswaar is dat dan rondje om de school (woonerf), maar dan nog.
Zelf heb ik als kind zijnde altijd met de honden gewandeld van mijn vader. Soms had hij er twee, de ene keer was het een bouvier dan weer een Duitse herder. Daarvan waren er ook agressief naar vreemde mensen. Vaak ook vreemde honden voor mij. Maarja, "een hond is een hond", dacht ik altijd.
Er is volgens mij ook geen wet die voorschrijft hoe oud iemand moet zijn om met een hond te wandelen. Af en toe denk ik, "was daar maar een wet voor die zegt dat je minimaal 16 jaar moet zijn." Voor de veiligheid van mens en hond.
Wat voor mening hebben jullie daar over?
Ik heb zelfs een 3-jarig kind alleen met twee honden zien wandelen, weliswaar is dat dan rondje om de school (woonerf), maar dan nog.
Zelf heb ik als kind zijnde altijd met de honden gewandeld van mijn vader. Soms had hij er twee, de ene keer was het een bouvier dan weer een Duitse herder. Daarvan waren er ook agressief naar vreemde mensen. Vaak ook vreemde honden voor mij. Maarja, "een hond is een hond", dacht ik altijd.
Er is volgens mij ook geen wet die voorschrijft hoe oud iemand moet zijn om met een hond te wandelen. Af en toe denk ik, "was daar maar een wet voor die zegt dat je minimaal 16 jaar moet zijn." Voor de veiligheid van mens en hond.
Wat voor mening hebben jullie daar over?
groetjes monique
-
- Zeer actief
Re: kind laten wandelen met de hond
Dat zou je niet moeten (laten) doen.
Zeker kinderen van die leeftijd niet.
Er hoeft maar 1 x iets fout te gaan, al dan niet met de eigen hond / andermans hond en er vallen 'slachtoffers'. Kinderen hebben geen benul van hondengedrag, kunnen niet inschatten hoe honden zich tegenover elkaar zullen gaan gedragen....
Ouders zullen aansprakelijk zijn voor alle schade die ontstaat.
Kinderen zouden geen honden moeten uitlaten, ook geen heel kleine waar ze evt wel controle over hebben; dat heben ze namelijk niet over andersmans honden. Bovendien zie ik zeer jonge kinderen vaak aan de lijn rukken of een flex (!!) in de hand hebben waarbij de hond de volle 5- 8 meter ruimte heeft.
Onverantwoord!!!
(Bovenstaande is mijn mening, geen feit
Suzanne
Zeker kinderen van die leeftijd niet.
Er hoeft maar 1 x iets fout te gaan, al dan niet met de eigen hond / andermans hond en er vallen 'slachtoffers'. Kinderen hebben geen benul van hondengedrag, kunnen niet inschatten hoe honden zich tegenover elkaar zullen gaan gedragen....
Ouders zullen aansprakelijk zijn voor alle schade die ontstaat.
Kinderen zouden geen honden moeten uitlaten, ook geen heel kleine waar ze evt wel controle over hebben; dat heben ze namelijk niet over andersmans honden. Bovendien zie ik zeer jonge kinderen vaak aan de lijn rukken of een flex (!!) in de hand hebben waarbij de hond de volle 5- 8 meter ruimte heeft.
Onverantwoord!!!
(Bovenstaande is mijn mening, geen feit

Suzanne
-
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
- Aantal honden: 1
Ja ik liep vroeger zelf ook met allerlei honden als kind, maar nu vind ik het vaak niet verantwoord, het is veel drukker geworden met auto's, fietsers, scootertjes. En meer mensen èn meer honden, alleen ik weet niet of je daar een leeftijd aan moet hangen. Het ene kind kan prima met honden overweg en het andere totaal niet.
Ik kwam pas een meisje tegen van een jaar of 17 met een zwarte labrador, het was op een soort bouwterrein waar ik vaak kom en zie er bijna nooit iemand. Dus stom van mij, maar ik had het hele kind niet gezien en Hajo rende er op af. Niet lelijk maar waarschijnlijk dacht hij dat het zijn grote vriend joep was, ook een zwarte labrador. In elk geval meisje begon meteen te gillen en rondjes te draaien met hond achter haar aan gesleurd. Hajo dacht; leuk, spelen en rende er vrolijk achter aan. Toen ik hem riep en af gelegd had heb ik het meisje gekalmeerd en verteld wat ze in zo'n situatie moet doen en dat het niet de bedoeling was van Hajo om aan te vallen of id. De hond vond het allemaal prima en stond vrolijk kwispelend tegen me aan om een koekie te bedelen. Dus er was niets aan de hand, maar later stond er dus wel op facebook dat een enge heddur haar hond had aangevallen. Dus ja, ik weet het niet hoor, dit meisje had totaal geen idee van hondentaal, maar ik kom ook wel eens 2 broertjes tegen van een jaar of 12 en die hebben een kruising, maar ze weten van alles over gedrag en voer en hoe ze met hun en andere honden moeten omgaan. Lang verhaal maar ik zeg dus ; het ligt aan het kind. Uiteraard geen kinderen van 3 of 4 jaar maar ja die laat je hoop ik als ouder toch ook niet ver uit de buurt.
Ik kwam pas een meisje tegen van een jaar of 17 met een zwarte labrador, het was op een soort bouwterrein waar ik vaak kom en zie er bijna nooit iemand. Dus stom van mij, maar ik had het hele kind niet gezien en Hajo rende er op af. Niet lelijk maar waarschijnlijk dacht hij dat het zijn grote vriend joep was, ook een zwarte labrador. In elk geval meisje begon meteen te gillen en rondjes te draaien met hond achter haar aan gesleurd. Hajo dacht; leuk, spelen en rende er vrolijk achter aan. Toen ik hem riep en af gelegd had heb ik het meisje gekalmeerd en verteld wat ze in zo'n situatie moet doen en dat het niet de bedoeling was van Hajo om aan te vallen of id. De hond vond het allemaal prima en stond vrolijk kwispelend tegen me aan om een koekie te bedelen. Dus er was niets aan de hand, maar later stond er dus wel op facebook dat een enge heddur haar hond had aangevallen. Dus ja, ik weet het niet hoor, dit meisje had totaal geen idee van hondentaal, maar ik kom ook wel eens 2 broertjes tegen van een jaar of 12 en die hebben een kruising, maar ze weten van alles over gedrag en voer en hoe ze met hun en andere honden moeten omgaan. Lang verhaal maar ik zeg dus ; het ligt aan het kind. Uiteraard geen kinderen van 3 of 4 jaar maar ja die laat je hoop ik als ouder toch ook niet ver uit de buurt.
- Tanja Simba&Bella
- Zeer actief
Wij hadden vroeger een teckel en die liet ik ook uit. Maar wij woonden tegenover een weiland en geen andere honden in de straat. Ik liep dan zonder problemen de straat op en neer. Hij was ook een heel makkelijk hondje.
In de buurt waar ik nu woon, wonen heel veel honden. En heel veel kinderen zie ik honden uitlaten. Van formaat chi tot herders. Met de meeste gaat dat goed, maar soms loop ik een eindje om. Bij mijn overburen bijvoorbeeld. Grote herder, op zich een lief beest, maar kan met geen enkele hond overweg. Zoontje van een jaar of 10 loopt er wel eens mee en dat vind ik onverantwoord. Herder hoeft maar 1 ruk aan de lijn te geven en daar gaat het jochie....En als het fout gaat, weten de kinderen ook niet goed te handelen en schieten in de paniekmodes. Niet erg, daar zijn het kinderen voor, maar de ouders zouden beter moeten weten....
In de buurt waar ik nu woon, wonen heel veel honden. En heel veel kinderen zie ik honden uitlaten. Van formaat chi tot herders. Met de meeste gaat dat goed, maar soms loop ik een eindje om. Bij mijn overburen bijvoorbeeld. Grote herder, op zich een lief beest, maar kan met geen enkele hond overweg. Zoontje van een jaar of 10 loopt er wel eens mee en dat vind ik onverantwoord. Herder hoeft maar 1 ruk aan de lijn te geven en daar gaat het jochie....En als het fout gaat, weten de kinderen ook niet goed te handelen en schieten in de paniekmodes. Niet erg, daar zijn het kinderen voor, maar de ouders zouden beter moeten weten....
Groetjes, Tanja
Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015
Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015
Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
-
- Zeer actief
Ik ben zelf 15 en loop iedere dag met Khyra. Toen ik nog uitlaathonden had liep ik ook wel eens met drie honden tegelijk. Ik merk wel dat mensen het raar vinden dat ik zo met klier bezig ben, en ik wordt soms ook raar aangekeken maar dat is denk ik meer omdat Khyra goed naar me luistert en anderen negeert als ik het zeg. Dat verwachten mensen niet 
Ik snap wel wat jullie bedoelen. Hier lopen ook kinderen met honden waarvoor ik liever even omloop.
Of kinderen die buiten gaan spelen en hun hond meenemen. Hond op de glijbaan, wip, schommel

Ik snap wel wat jullie bedoelen. Hier lopen ook kinderen met honden waarvoor ik liever even omloop.
Of kinderen die buiten gaan spelen en hun hond meenemen. Hond op de glijbaan, wip, schommel

Als groot dierenvriend liet ik vroeger al op heel jonge leeftijd ook diverse honden uit, die achteraf toch wel een rugzakje hadden. Op dat moment sta je daar niet bij stil, want het ging altijd prima.
In al die jaren dat wij nu zelf honden hebben, heb ik mijn honden nog nooit aan kinderen meegegeven. Dat zal ook niet snel gebeuren, aangezien ik het onverantwoord vind.
In al die jaren dat wij nu zelf honden hebben, heb ik mijn honden nog nooit aan kinderen meegegeven. Dat zal ook niet snel gebeuren, aangezien ik het onverantwoord vind.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Het ligt aan de hond.. Vanaf mijn dertiende heb ik JR Elfi trouw uitgelaten. Dat is nooit fout gegaan, beest luisterde enorm goed, etc. Daarentegen kreeg ik Beau toen ik 15 was en dát was onverantwoord omdat Beau gewoon geen makkelijk hondje was. Maar achteraf is alles zonder schade gewoon goedgekomen en hebben we beiden alleen maar heel veel geleerd 

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
&nicole schreef:Ik ben zelf 15 en loop iedere dag met Khyra. Toen ik nog uitlaathonden had liep ik ook wel eens met drie honden tegelijk. Ik merk wel dat mensen het raar vinden dat ik zo met klier bezig ben, en ik wordt soms ook raar aangekeken maar dat is denk ik meer omdat Khyra goed naar me luistert en anderen negeert als ik het zeg. Dat verwachten mensen niet
Hoe oud was jij toen je uitlaathondjes had ?
Ik vind 3 jaar wat ts verteld wel echt echt te zot hoor dat je zo'n kindje uberhoubt buiten laat lopen zonder toezicht vind ik tot daar aan toe. Ik vind bijv dat kinderen van 12 ''en zeker niet allemaal'' Maar dat vanaf die leeftijd sommige kinderen het wel zouden moeten kunnen. Net als fietsen e.d.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Deze discussie is al zo vaak hier gevoerd. En mensen worden het denkelijk nooit eens.
Mijn zoon (bijna 15) laat al sinds zijn twaalfde onze honden uit (drie honden, soms vier). En dat gaat prima. Hij weet heel goed wat hij moet doen, hoe hij met ónze honden moet omgaan én wat te doen met als hij andere honden tegenkomt.
Hij traint (mee) met onze honden, showde zelfs mijn oudste teef beter dan ik het zelf kan. Verder is hij ook deels verantwoordelijk voor hun verzorging (eten geven, borstelen) van de honden.
Kortom, het hangt heel erg van het kind in kwestie af. Een kind is niet per definitie achterlijk of onverantwoordelijk, hoor. In heel veel landen worden twaalfjarigen al gezien als volwassenen.

Mijn zoon (bijna 15) laat al sinds zijn twaalfde onze honden uit (drie honden, soms vier). En dat gaat prima. Hij weet heel goed wat hij moet doen, hoe hij met ónze honden moet omgaan én wat te doen met als hij andere honden tegenkomt.
Hij traint (mee) met onze honden, showde zelfs mijn oudste teef beter dan ik het zelf kan. Verder is hij ook deels verantwoordelijk voor hun verzorging (eten geven, borstelen) van de honden.
Kortom, het hangt heel erg van het kind in kwestie af. Een kind is niet per definitie achterlijk of onverantwoordelijk, hoor. In heel veel landen worden twaalfjarigen al gezien als volwassenen.

- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Persoonlijk vind ik dat je kinderen NOOIT alleen met honden moet laten. Zelf hebben we hier twee goedzakken die prima met kinderen overweg kunnen maar ik zal ze nooit alleen met een kind (kinderen) laten om de simpele reden dat het honden zijn. Uitlaten mogen ze wel; mits ik er bij ben. Vroeger toen ik een jaar of zes was heb ik wel honden uitgelaten kan ik mij herinneren, maar ik weet ook nog dat ik meerdere malen over straat gesleurd ben omdat ik Lex niet los wilde laten als er weer eens een kat op zijn pad kwam..
- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Dan dient zich de vraag aan: wanneer is een kind geen kind meer?lieke schreef:Deze discussie is al zo vaak hier gevoerd. En mensen worden het denkelijk nooit eens.![]()
(12 is ook heel iets anders dan 3)
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Tja hier in de buurt woont een gezin met een border collie die agressief is naar reuen, hij heeft al meerdere gevechten op zijn naam. De dochter van ik schat een jaar of 9 loopt wel eens alleen met hem over straat
Ik ga altijd met een grote boog om ze heen, ik vind het echt onverantwoord.

Ik ga altijd met een grote boog om ze heen, ik vind het echt onverantwoord.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Hier ook een stafford die uitgelaten wordt door kinderen van een jaar of 10. En ze fokken die hond op om achter katten aan te rennen etc 

- dogluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De Duitse Dog
Ik heb nog nooit kleine kinderen met honden laten lopen,voor geen goud.
Al doen eigen honden niets maar er zal op straat maar een of andere niet zo vriendelijke hond los lopen,en het kind dan tussen 2 vechtende honden staat
Al doen eigen honden niets maar er zal op straat maar een of andere niet zo vriendelijke hond los lopen,en het kind dan tussen 2 vechtende honden staat

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Precies, dat is mijn angst ook. Mijn honden zijn lief en zouden best met een kind kunnen wandelen. Maar wat als ze aangevallen worden door een andere hond?dogluna schreef:Ik heb nog nooit kleine kinderen met honden laten lopen,voor geen goud.
Ik moet er niet aan denken.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Hier lopen kinderen van een jaar of 5 met franse bulletjes die niet bepaald sociaal zijn. Tsja..
-
- Zeer actief
een 17jarige is toch geen klein kind meer.Annedee schreef:Ja ik liep vroeger zelf ook met allerlei honden als kind, maar nu vind ik het vaak niet verantwoord, het is veel drukker geworden met auto's, fietsers, scootertjes. En meer mensen èn meer honden, alleen ik weet niet of je daar een leeftijd aan moet hangen. Het ene kind kan prima met honden overweg en het andere totaal niet.
ik liet de lab van mijn vader ook weleens uit, toen ik 14 was, dat ging prima.
ook een "trekhond"
onder de 12 zou ik er niet over piekeren.
- iones
- Zeer actief
3 jaar is absoluut te jong en krankzinnig. Dat kind kan de honden niet houden als er iets gebeurt. En verder is het kind zich niet bewust van honden gedrag en gevaren. Het scheelt natuurlijk als de moeder of vader er bij loopt zodat die ter plekke kan ingrijpen.
Ik denk dat de leeftijd minimaal 7 moet zijn en dan niet bij alle kinderen.
Het ene kind is heel contentieus en die hoef je maar één keer uit te leggen waar hij/zij op moet letten. Andere kinderen zijn zonder erg (en dat is ook een beetje karakter onderhevig) en zijn minder geschikt. Maar ja... die heb je ook weer onder volwassenen. In ieder geval moet je het wel een beetje per persoon bekijken en niet zonder meer zeggen dat kinderen geen van allen geschikt zouden zijn.
Verder moet het kind sterk genoeg zijn t.o.v. de hond, dat als deze eens trekt, dat het kind niet meteen op z'n gezicht gaat.
Ik denk dat de leeftijd minimaal 7 moet zijn en dan niet bij alle kinderen.
Het ene kind is heel contentieus en die hoef je maar één keer uit te leggen waar hij/zij op moet letten. Andere kinderen zijn zonder erg (en dat is ook een beetje karakter onderhevig) en zijn minder geschikt. Maar ja... die heb je ook weer onder volwassenen. In ieder geval moet je het wel een beetje per persoon bekijken en niet zonder meer zeggen dat kinderen geen van allen geschikt zouden zijn.
Verder moet het kind sterk genoeg zijn t.o.v. de hond, dat als deze eens trekt, dat het kind niet meteen op z'n gezicht gaat.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
- Zeer actief
Volgens mij 12 of 13.toots schreef: Hoe oud was jij toen je uitlaathondjes had ?
Waren de lab en het tibetaantje van mijn buurvrouw. Voordat ik hun in mijn eentje uit ging laten, liep ik al een jaar of twee rondjes met mijn buuf mee. Ze heeft me heel veel geleerd qua hondentaal e.d.

- esenhazel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Zie hier ook regelmatig honden hun kinderbaasjes uitlaten.
Mijn dochter van 7 mag onder toezicht (dus als ik er naast loop) met Hazel lopen.
Ze is dan helemaal trots
Mijn dochter van 7 mag onder toezicht (dus als ik er naast loop) met Hazel lopen.
Ze is dan helemaal trots

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nouja, een grens vanaf 16 jaar vind ik ook weer wat overdreven. Ik ken twee meisjes die iets van 14/15 zijn en die alletwee een eigen hond hebben en die (bijna) altijd zelf uitlaten en dat gaat gewoon goed. Maar ik zie ook vaak kleine kindjes (ook echt onder de 10) die honden uitlaten en dan vraag ik me altijd af waarom die ouders een hond aanschaffen als ze geen tijd/zin hebben om die uitlaten. Dat is namelijk echt de enige reden die ik kan bedenken om je kleine kind met je hond te laten wandelen. Wat iemand al zei, al is je eigen hond nog zo braaf, zo'n kind kan zich toch nooit in z'n eentje redden als er een andere asociale kuthond aankomt?
Hier in de buurt loopt trouwens altijd een meisje (ze lijkt net 12, maar ik ben niet zo goed in leeftijden inschatten) met een Engelse Bull en een miniscule chihuahua ofzo, en die laat ze dan alletwee aan de flexi uit, waar ze de hele tijd overheen staat te stappen. En de Engelse Bulldog is echt zo'n typische, en daar staat ze echt constant tegen te schreeuwen en aan de flexi te trekken en ondertussen is ze alleen maar met d'r telefoon bezig. Ik krijg daar echt de kriebels van.

Hier in de buurt loopt trouwens altijd een meisje (ze lijkt net 12, maar ik ben niet zo goed in leeftijden inschatten) met een Engelse Bull en een miniscule chihuahua ofzo, en die laat ze dan alletwee aan de flexi uit, waar ze de hele tijd overheen staat te stappen. En de Engelse Bulldog is echt zo'n typische, en daar staat ze echt constant tegen te schreeuwen en aan de flexi te trekken en ondertussen is ze alleen maar met d'r telefoon bezig. Ik krijg daar echt de kriebels van.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
h a n s schreef:Dan dient zich de vraag aan: wanneer is een kind geen kind meer?lieke schreef:Deze discussie is al zo vaak hier gevoerd. En mensen worden het denkelijk nooit eens.![]()
(12 is ook heel iets anders dan 3)
Nou ja, een kind van 3 de hond uitlaten is natuurlijk ook belachelijk. Maar wat leefijd betreft, ik zou het laten afhangen van het kind in kwestie. In het geval mijn mijn zoon: hij is sowieso van nature heel goed met dieren. Honden zijn altijd dol op hem en hij kan eigenlijk alles met ze doen en daarnaast heb ik hem van kleins af aan gedrild in hoe hij met dieren moet omgaan. Of liever: hoe je niet met dieren moet omgaan.

Daarnaast weet hij ook dat als we dieren willen houden, dat hij een deel van de verzorging op zich moet nemen omdat ik full time werk. Zelfs al betekent dit dat dit soms ten koste gaat van pleziertjes. Die verantwoordelijkheid neemt hij dan ook serieus.
Dus deels is dit opvoeding, deels is dit ook karakter.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik zou geen grens trekken op leeftijd.
Ik zet voor een kind liever een grens op verantwoordelijkheidsgevoel, emotionele stabiliteit en liefst ook voldoende kracht.
Daarnaast de stabiliteit van de hond en de grootte van de hond.
Daarbij zeg ik dan maar "waan je uil geen valk" ............... oftewel, beoordeel je kind realistisch.
En beoordeel je hond realistisch.
Voldoende emotionele stabiliteit voor het 12e jaar van een kind zie je zelden of nooit.
Naar mijn mening
Ik zet voor een kind liever een grens op verantwoordelijkheidsgevoel, emotionele stabiliteit en liefst ook voldoende kracht.
Daarnaast de stabiliteit van de hond en de grootte van de hond.
Daarbij zeg ik dan maar "waan je uil geen valk" ............... oftewel, beoordeel je kind realistisch.
En beoordeel je hond realistisch.
Voldoende emotionele stabiliteit voor het 12e jaar van een kind zie je zelden of nooit.
Naar mijn mening

Ik denk dat zo'n beoordeling van eigen kinderen anders is dan van vreemden die bij je aan de deur komen vragen 'mogen we de honden uitlaten...?' Dit ging bij mij vroeger zo en was ik blij dat zo'n eigenaar dat toeliet. De hond in kwestie was mijn grootste maatje, maar bleek in wezen een zielige etterbak door te weinig aandacht. Nu denk ik, korte metten bij mij aan de deur. Geen gesol met mijn honden, ze zijn geen kermisattractie en ik ben er op mijn manier zuinig op. Ik vind maar weinig kinderen geschikt of te vertrouwen, want er gebeurt teveel in de omgeving en ik ken mijn honden als geen ander.
Maar een uitzondering voor een kind van een jaar of 14 wil ik wel maken. Zij heeft 'het' en zou uiterst geschikt zijn om zich verder te bekwamen als hondentrainger of gedragstherapeut. Wat zij met haar hondje heeft bereikt ten opzichte van beide ouders bijvoorbeeld, is onvoorstelbaar knap. Daar kan ik vol waardering naar kijken.
Maar een uitzondering voor een kind van een jaar of 14 wil ik wel maken. Zij heeft 'het' en zou uiterst geschikt zijn om zich verder te bekwamen als hondentrainger of gedragstherapeut. Wat zij met haar hondje heeft bereikt ten opzichte van beide ouders bijvoorbeeld, is onvoorstelbaar knap. Daar kan ik vol waardering naar kijken.
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Ik vind een leeftijdsgrens van 16 wel erg overdreven. Die zou ik dan bij een jaar of 12/13 trekken. Misschien ook om sommige mensen tegen zichzelf te beschermen. Bij wat oudere kinderen zal het dan ook best weleens zo zijn dat het bij de ene combinatie goed gaat en bij de andere niet maar dat laat ik dan maar aan de ouders zelf over om te beoordelen. Mijn jongste zoon was bijna 14 toen wij onze hond kregen en is haar meteen mee gaan uitlaten. Dat kon hij echt prima aan. Hij is nu 16, mijn vriendin heeft een Herder maar daar zou ik hem echt niet mee laten lopen.
-
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Ja maar dat bedoel ik juist, dat meisje was 'al' 17 en wist nog niet wat ze er mee aan moest. Je kunt er dus geen leeftijd aanhangen, vind ik.Corneliana schreef:een 17jarige is toch geen klein kind meer.Annedee schreef:Ja ik liep vroeger zelf ook met allerlei honden als kind, maar nu vind ik het vaak niet verantwoord, het is veel drukker geworden met auto's, fietsers, scootertjes. En meer mensen èn meer honden, alleen ik weet niet of je daar een leeftijd aan moet hangen. Het ene kind kan prima met honden overweg en het andere totaal niet.
ik liet de lab van mijn vader ook weleens uit, toen ik 14 was, dat ging prima.
ook een "trekhond"
onder de 12 zou ik er niet over piekeren.

- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Ik liep als basisschoolmeisje (vanaf ca 9 jaar) met mijn eigen hond en een tijdlang ook met een vriendinnetje van mijn hond waarvan het baasje net geopereerd was en dus slecht ter been was.
Nu was mijn labje een hele makkelijke hond en ook haar vriendinnetje luisterde goed naar mij en ik bleef binnen een gebied waar ik altijd binnen een minuut hulp zou hebben bij problemen. Gek genoeg zou ik mijn huidige honden zelf nooit meegeven aan kinderen.
Mijn honden zijn te sterk en te eigenwijs voor menig volwassene, dus ook bij volwassenen ben ik selectief.
Met de honden spelen bij ons in de tuin mag prima; de honden zijn heel lief voor kinderen, maar uitlaten met alle gevaren van buiten (katten, andere honden, treinen, bussen etc) liever niet.
Nu was mijn labje een hele makkelijke hond en ook haar vriendinnetje luisterde goed naar mij en ik bleef binnen een gebied waar ik altijd binnen een minuut hulp zou hebben bij problemen. Gek genoeg zou ik mijn huidige honden zelf nooit meegeven aan kinderen.
Mijn honden zijn te sterk en te eigenwijs voor menig volwassene, dus ook bij volwassenen ben ik selectief.
Met de honden spelen bij ons in de tuin mag prima; de honden zijn heel lief voor kinderen, maar uitlaten met alle gevaren van buiten (katten, andere honden, treinen, bussen etc) liever niet.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Hier is een meisje die haar Bordeauxdog reu altijd op haar skeelers uit laat. Handig, want de hond stopt niet bepaald op commando bij de stoep.
Ik liep altijd met honden. Wel kleintjes en die gingen nooit los. Ging altijd wel goed - ligt ook erg aan de hond en het kind. Hier in het dorp was het sowieso rustig, dat het qua verkeer nauwelijks een probleem is/was.

Ik liep altijd met honden. Wel kleintjes en die gingen nooit los. Ging altijd wel goed - ligt ook erg aan de hond en het kind. Hier in het dorp was het sowieso rustig, dat het qua verkeer nauwelijks een probleem is/was.

- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
M'n oudste is 4 en mag Bobo wel vasthouden als ik d'r bij ben (Bobo reageert toch op mij).
Geen idee wanneer ik ze oud genoeg vind om alleen met een hond te mogen lopen, zal van kind en hond gaan afhangen.
Toch heb ik zelf vanaf m'n zesde altijd een hond mee gehad (duitse herders) als we het bos of de hei opgingen.
Kan me geen incident herinneren, terwijl we toch elk weekend daar ergens rond zwierven.
Op m'n twaalfde had ik m'n eigen hond, een mechelse herder.
Geen idee wanneer ik ze oud genoeg vind om alleen met een hond te mogen lopen, zal van kind en hond gaan afhangen.
Toch heb ik zelf vanaf m'n zesde altijd een hond mee gehad (duitse herders) als we het bos of de hei opgingen.
Kan me geen incident herinneren, terwijl we toch elk weekend daar ergens rond zwierven.
Op m'n twaalfde had ik m'n eigen hond, een mechelse herder.
Wiel
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik liep ook al jong met de honden van mijn opa. Nooit een probleem geweest. Ik zou Pom echter nooit meegeven aan een kind
Bij mij ind e wijk lopen 2 of 3 van die meisjes die overal honden gaan uitlaten. Nou ja, het komt er op neer dat de hond losloopt van hot naar her en zij er een beetje smekend achteraanlopen (nerootje, kom nou hiehier!).

Bij mij ind e wijk lopen 2 of 3 van die meisjes die overal honden gaan uitlaten. Nou ja, het komt er op neer dat de hond losloopt van hot naar her en zij er een beetje smekend achteraanlopen (nerootje, kom nou hiehier!).