Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Suus is onze waterrat en is in elk watertje te vinden wat we tegenkomen. Nou komen we hier veel slootjes en vennetjes (stinkt!) tegen tijdens wandelingen en mevrouw spartelt er lustig op los
1 nadeel, ik denk dat Suus een geïrriteerde huid krijgt van stilstaand water afgelopen heeft ze een aantal keren gezwommen in een stinkven en laatste dagen krabt een stuk meer dan normaal.
Is er iets wat ik kan doen zodat ze geen of minder jeuk heeft maar toch wel een duik kan nemen in het water wat ze tegenkomt?
Misschien afspoelen na de wandeling? Even met een tuinslang erover?
Ik herken het niet eigenlijk, en hier zwemmen ze ook dagelijks in (stilstaand) water.
Afspoelen na een wandeling is zeker een optie en zal ik uiteraard ook doen. Het enige nadeel daarvan, vind ik, is dat ze dan weer kleddernat is en afspoelen niet erg leuk is volgens suus. Zeker niet als het bijna dagelijks zou moeten waar wat moet, dat moet natuurlijk
Ik heb een golden gekend die er hotspots van kreeg, stilstaand water.
Verandering van voer hielp, weet ik nog.
Maar het komt dus vaker voor, dus zou er ook meer ervaring mee moeten bestaan.
Marjoleine schreef:Ik heb een golden gekend die er hotspots van kreeg, stilstaand water.
Verandering van voer hielp, weet ik nog.
Maar het komt dus vaker voor, dus zou er ook meer ervaring mee moeten bestaan.
Hotspots krijgt ze er gelukkig niet van maar wel een rode en geïrriteerde huid. De eerste keer was tijdens vakantie in Frankrijk toen we een prive meer tot onze beschikking hadden en mevrouw dag in, dag uit lag te spartelen. In frankrijk naar de da en 1 van de eerste dingen die ze vroeg was of ze in stilstaand water had gezwommen. Toen dacht ik nog dat het aan te warme temperaturen lag voor langere tijd icm stilstaand water. Nu valt het op omdat ze afgelopen weekend meerdere keren in vennetjes is geweest en sinds gisteren meer begint te krabben
Sjon kan er ook niet tegen. Die heeft echt pech, hij wordt gewoon afgespoeld na zo'n prutsloot-actie. Het liefst dip ik 'm nog even in schoon water als we dat onderweg tegenkomen, maar anders moet ie er thuis aan geloven. Lieverkoekjes worden hier niet gebakken. (althans, niet voor Sjon )
ik zou gewoon de tuinslang erop zetten, liefst lauwwarm water maar weet niet of je die mogelijkheid hebt (ik zelf niet, dan moet ik de douche kiezen). Algen geven ook veel reactie maar die zijn er nu nog niet echt
Bernertje gehad die daar ook last van had.
Die liet ik dan erna in een water zwemmen dat wel schoon was, werkte beter dan afspoelen want daar hield ze ook niet van.
Deze tactiek paste ik ook toe wanneer ze in iets onbeschrijfelijks had liggen rollen.
Buster heeft daardoor eens allemaal korstjes onder de staart, bij de staart aanzet gehad daardoor.
dat heb ik behandeld, en onder de behandeling even niet laten zwemmen. met 1 week was het over.
daarna is het niet meer teruggekomen.
ik zou toch een beetje uitkijken waar je hem laat zwemmen. liefst dus in helder (niet stilstaand) water. en indien nodig toch maar even afspoelen na het zwemmen. evt. af en toe wassen met bijvoorbeeld Betadine shampoo, als hij toch een beetje jeuk heeft.
Buster had het trouwens zeer waarschijnlijk opgelopen bij een meer waar heeel veel honden zwemmen. misschien dat ze elkaar aansteken met het 1 of het ander? geen idee.
Stinkvennetjes ontloop je nu eenmaal niet altijd.
Als jouw hond er zo'n last van heeft, dan zou ik of laten zwemmen in schoon water of afspoelen bij thuiskomst. Bij mijn hond gebruik ik nog wel eens een grote spons met calendula emulsie of kokosolie, waarmee ik zijn buik en liezen inwrijf. Gewoon opdrogen en klaar. Dat herstelt een geïrriteerde huid snel en is jeukstillend.
Dat wordt dus de tuinslang, als we onderweg geen schoon water tegenkomen waar ze nog even in kan sloten en vennetjes hier ontlopen wordt erg lastig afgelopen weekend had suus dus een heel groot ven ontdekt waar ik het bestaan niet vanaf wist. 1 paadje anders dan dat ik de afgelopen wandelingen heb gedaan en de putlucht droop al van een hele blije suus af
Inge O schreef:ik denk dat ik thuis een soort dompelbad zou aanleggen dat je telkens ververst nádat ze erin is geweest - zodat het water de tijd heeft om op te warmen. als dat diep genoeg is wordt ze echt helemaal goed gespoeld, iets wat veel moeilijker is dan helemaal nat krijgen met een tuinslang (die dan ook nog eens ijskoud water geeft).
zal vast ook eerst wat gewenning bij komen kijken maar voor wat lekkers is suus vast dom genoeg om daarin te trappen - letterlijk .
Ik herken het probleem
Ik spoel Nick af met lauw water, heb warm/koud in de bijkeuken laten aanleggen.
Slang eraan met een broesding en ik spoel hem lekker buiten af.
Niet dat daarmee àlle jeuk weg is, maar alle beetjes helpen
Inge O schreef:ik denk dat ik thuis een soort dompelbad zou aanleggen dat je telkens ververst nádat ze erin is geweest - zodat het water de tijd heeft om op te warmen. als dat diep genoeg is wordt ze echt helemaal goed gespoeld, iets wat veel moeilijker is dan helemaal nat krijgen met een tuinslang (die dan ook nog eens ijskoud water geeft).
zal vast ook eerst wat gewenning bij komen kijken maar voor wat lekkers is suus vast dom genoeg om daarin te trappen - letterlijk .
Dat vind ik wel een heel goed idee! Ik ga eens op zoek naar iets wat door kan gaan voor een dompelbad
Dat vind ik wel een heel goed idee! Ik ga eens op zoek naar iets wat door kan gaan voor een dompelbad
mijn brein kent geen grenzen .
Gewoon wat jij in de tuin hebt staan
Of past Suus daar niet in?
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
als Jänta en Guapa hier in 1 bepaald vies vettig stinkend vijvertje hebben gezwommen hebben ze het ook, in al de rest van de prutsloten eigenlijk niet
hier gaan ze wel gigantisch rollen in het los zand of zo en als ze dan droog zijn, is het wel klaar met jeuken