Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aangepaste kr per 1 mei

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Aangepaste kr per 1 mei

Ongelezen bericht door Es »

Het kr is aangepast. Geen idee of dit zo maar kan ik moet ook de agenda voor juni nog even goed lezen maar....
Als ik blz 137 goed interpreteer overtreedt je het kr dus wanneer je fokt met honden die lijden aan aandoeningen uit het Vfr. Klopt dat? Of kun je nu nog aanvechten dat bijv. Distichiasis niet ernstig het welzijn/ gezondheid in gevaar brengt. Daar mag je bij ons ras niet mee fokken namelijk.

En wie of wat is de gezondheidscie?

Als je dus een aandoening hebt die verboden is mee te fokken volgens het Vfr overtreedt je het kr maar je krijgt wel de vermelding op de stamboom van de pups dat de ouders voldoen want de aandoening wordt niet genoemd in de beperkte database op de site van de rvb.

Tijd voor een betere database dus?

En hoe moet je weten van het Vfr als je geen lid van een rasver. bent? (juridisch gezien?) Hij moet openbaar zijn maar als er meerdere rv's zijn welke is het dan?

Dus nu bepalen in feite de rasver. met welke aandoeningen gefokt mag op straffe van boetes e.d?

Keurmeesters die niet de rsi invullen overtreden nu dus ook het kr, goed hoor.

Ik voel een frisse wind waaien door de Rvb. Er schijnen nog meer 'frisse winden' klaar te staan voor de komende bestuursverkiezing.

http://www.raadvanbeheer.nl/
Laatst gewijzigd door Es op 24 apr 2013 09:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Aangepaste kr per 1 mei

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Meer dan die algemene link kun je niet produceren?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Meer dan die algemene link kun je niet produceren?
Dan doet hij het vaak niet bij mij. of juist wel bij mij maar niet bij anderen.

http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... 595258add/
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

"verbod"' fokken met aandoeningen uit het Kynologisch reglement (=KR):

Dus nieuw
Artikel VI.23D
1. Het is verboden om met honden te fokken die aantoonbaar lijden aan een of meer aandoeningen die de gezondheid en het welzijn van de hond of zijn nakomelingen ernstig in gevaar kan brengen.
2. Aandoeningen dienen te worden verwoord in het VFR (= verenigings Fokreglement)van de rasvereniging. Indien verschillende rasverenigingen voor hetzelfde ras niet tot een eenduidig overzicht komen zal deze door de gezondheidscommissie worden opgestelden ter vaststelling worden
voorgelegd aan de Raad van Beheer.

Nogmaals wat dan met meer dan 1 rasvereniging? Heeft de 'gezondheidscie'., wie of wat dat dan is dat voor 1 mei geregeld?
Laatst gewijzigd door Es op 24 apr 2013 09:14, 5 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Verplichting keurmeesters toepassen Ras Specifieke Instructies (RSI):

Artikel IV.2
1. De Keurmeester kiest bij het Kwalificeren van dehonden uit de volgende kwalificaties:
a. uitmuntend: voor honden die zodanig aan de Stand aard voldoen dat een geringe
afwijking of een kleine fout het ideale rasbeeld niet verstoort en de kwaliteit vande hond zodanig is dat hij voor een kampioenschapsprijs in aanmerking kan komen;
b. zeer goed: voor honden die in het algemeen aan de Standaard voldoen maar door enkele onvolkomenheden, die het ideale rasbeeld verstoren, niet voor dekwalificatie “uitmuntend” in aanmerking komen;
c. goed: voor honden die nog wel aan de Standaard voldoen maar door verschillende afwijkingen, die het ideale rasbeeldduidelijk verstoren, of door een ernstige fout niet voor een hogere kwalificatie inaanmerking komen;
d. matig: voor honden die in te geringe mate aan deStandaard voldoen of door eenzeer ernstige fout niet voor een hogere kwalificatie in aanmerking komen.

2. Bij het beoordelen van de honden neemt de keurmeester naast de rasstandaard ook in acht de regels die daarover gemaakt zijn en vastliggen in de Nederlandse“gedragscode voor exterieurkeurmeesters” en de internationale regelsvastgesteld door de F.C.I.;

3. Honden die niet aan de Standaard voldoen, die een volgens de Standaard diskwalificerende fout vertonen of ernstige anatomische afwijkingen hebben waardoor de gezondheid van het ras wordt geschaad (onder meer conform de FCI regels), worden gediskwalificeerd.

blz 77

Hier zijn de gedragsregels voor exterieurkeurmeesters waarin de RSI regels vallen, in het engels Breeds Specific Instructions (BSI) genoemd:
http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... rmeesters/
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap ook niet waarom dit 1 mei in moet gaan lang niet alle VFR's zijn toch niet goed gekeurd dan je mocht ze opsturen tot 1 mei.

Maar mooi dat de VFR gaan aangeven waarmee je fokken mag! Power to de rasverenigingen! Of gaat dit vliegertje straks niet op?
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Er komen vragen binnen van fokkers, die willen weten hoe er gecontroleerd wordt. Sommige uitslagen of het feit of er wel of niet getest is, dat weet de RVB niet, uitslagen van testen komen soms bij de rasver. binnen maar niet bij de RVB. Dus als het VFR wordt overtreden, wie meldt dat dan?
Op elke wandeling is
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”