Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gecastreerde honden hebben meer kans op kanker

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Gecastreerde honden hebben meer kans op kanker

Ongelezen bericht door Caat* »

Ik kwam net een interessant wetenschappelijk artikel tegen (hier te lezen) over het verschil tussen gecastreerde en ongecastreerde honden qua gezondheid. Gecastreerde honden bereiken een hoger gemiddelde leeftijd dan ongecastreerde honden, maar ze hebben wel meer kans om te overlijden aan kanker. Werpt voor mij wel een interessant tegenlicht op de stelling dat castreren/steriliseren kanker voorkomt.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Gecastreerde honden hebben meer kans op kanker

Ongelezen bericht door Miranda »

Caat* schreef:Ik kwam net een interessant wetenschappelijk artikel tegen (hier te lezen) over het verschil tussen gecastreerde en ongecastreerde honden qua gezondheid. Gecastreerde honden bereiken een hoger gemiddelde leeftijd dan ongecastreerde honden, maar ze hebben wel meer kans om te overlijden aan kanker. Werpt voor mij wel een interessant tegenlicht op de stelling dat castreren/steriliseren kanker voorkomt.
Nee, het is geen ontkrachting van het feit dat kanker aan de reproductieve organen wordt voorkomen door castreren.
Dan begrijp je het artikel verkeerd.

Er wordt gesteld dat de levensverwachting toeneemt bij castreren. De honden leven dus langer, en gaan minder vaak dood aan infecties (zoals bmo). Maar naarmate je langer leeft neemt de kans op kanker toe. Dat is gewoon een feit. Dat is bij mensen ook zo. Dús hebben gecastreerde honden statistisch gezien meer kans op kanker. Omdat ze langer leven gemiddeld.
Ik zou hier niet oorzaak en gevolg door elkaar halen ;)

Overigens schijnt vroegcastratie het risico op botkanker te vergroten. Maar dit geheel terzijde.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Caat*
Zeer actief

Miranda schreef:
Caat* schreef:Ik kwam net een interessant wetenschappelijk artikel tegen (hier te lezen) over het verschil tussen gecastreerde en ongecastreerde honden qua gezondheid. Gecastreerde honden bereiken een hoger gemiddelde leeftijd dan ongecastreerde honden, maar ze hebben wel meer kans om te overlijden aan kanker. Werpt voor mij wel een interessant tegenlicht op de stelling dat castreren/steriliseren kanker voorkomt.
Nee, het is geen ontkrachting van het feit dat kanker aan de reproductieve organen wordt voorkomen door castreren.
Dat zeg ik ook niet. Baarmoederkanker kan je niet krijgen als die er niet meer is, snap ik ook wel hoor :U: Maar doorgaans wordt gezegd dat het goed is omdat het kanker voorkomt, terwijl er dus wel meer kans is op kanker maar dan andere soorten. En dat zeggen ze er niet bij. Dat bedoelde ik ermee.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Miranda schreef:

Er wordt gesteld dat de levensverwachting toeneemt bij castreren. De honden leven dus langer, en gaan minder vaak dood aan infecties (zoals bmo). Maar naarmate je langer leeft neemt de kans op kanker toe. Dat is gewoon een feit. Dat is bij mensen ook zo. Dús hebben gecastreerde honden statistisch gezien meer kans op kanker. Omdat ze langer leven gemiddeld.
Ik zou hier niet oorzaak en gevolg door elkaar halen ;)

Overigens schijnt vroegcastratie het risico op botkanker te vergroten. Maar dit geheel terzijde.
Rood: daar schijnen de onderzoekers voor gecorrigeerd te hebben, wat ik zo snel aan het artikel zag.
Groen: Klopt, maar is alleen relevant bij (zeer) grote rassen, bovendien leven de gecastreerde honden mét botkanker nog steeds gemiddeld langer dan ongecastreerde honden zonder botkanker.

Wat mij in dit onderzoek zo even snel opviel is dat er ook voor gecastreerde reutjes een langere levensverwachting vermeld wordt, ik dacht dat dat vnl. voor teefjes gold. Dat ook reutjes na castratie langer zouden leven is nieuw voor me.

Kees
Laatst gewijzigd door CKS op 18 apr 2013 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Caat* schreef:En dat zeggen ze er niet bij.
Ja, ik vind sowieso de voorlichting over castratie behoorlijk slecht over het algemeen. Er zijn maar weinig dierenartsen die een genuanceerd beeld schetsen (al zijn ze er wel).

Meestal is het van het niveau: "Je moet castreren anders krijgt je hond kanker" (en onuitgesproken maar wel suggestief: en dat is dan je eigen schuld.)
And few will ever climb
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou voorlopig hebben mijn ongecastreerde honden hier al heel wat gecastreerde honden overleefd.
En dan bedoel ik honden van mensen die ongeveer tegelijk met mij hun honden kregen, sommige hadden hun hond zelfs nog later.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

gonnie schreef:Nou voorlopig hebben mijn ongecastreerde honden hier al heel wat gecastreerde honden overleefd.
En dan bedoel ik honden van mensen die ongeveer tegelijk met mij hun honden kregen, sommige hadden hun hond zelfs nog later.
Ja, maar dat kun je niet vergelijken met een wetenschappelijk opgezet onderzoek. Anekdotisch 'bewijs' is er voor alles te vinden. Zoals de opa die vrolijk rokend 110 werd in goede gezondheid. Dat is dus geen bewijs dat roken gezond is ;-)
And few will ever climb
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Miranda schreef:
gonnie schreef:Nou voorlopig hebben mijn ongecastreerde honden hier al heel wat gecastreerde honden overleefd.
Ja, maar dat kun je niet vergelijken met een wetenschappelijk opgezet onderzoek. Anekdotisch 'bewijs' is er voor alles te vinden. Zoals de opa die vrolijk rokend 110 werd in goede gezondheid. Dat is dus geen bewijs dat roken gezond is ;-)

Dat is ook weer waar.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Caat*
Zeer actief

Miranda schreef:
Caat* schreef:En dat zeggen ze er niet bij.
Ja, ik vind sowieso de voorlichting over castratie behoorlijk slecht over het algemeen. Er zijn maar weinig dierenartsen die een genuanceerd beeld schetsen (al zijn ze er wel).

Meestal is het van het niveau: "Je moet castreren anders krijgt je hond kanker" (en onuitgesproken maar wel suggestief: en dat is dan je eigen schuld.)
:ok: Ben ik het helemaal mee eens. Al die dingen om schuldgevoel aan te praten kan ik niet zo goed tegen, dan gooi ik juist mn kont tegen de krib. Gelukkig laten de DA's bij de praktijk waar wij altijd naartoe gaan de klanten zelf nadenken, ze geven alleen advies. En als je vragen hebt mag je ze altijd stellen. En ze adviseren dus ook niet standaard een sterilisatie.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”