Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gecastreerde honden hebben meer kans op kanker
Moderator: moderatorteam
-
Caat*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
- Aantal honden: 3
Gecastreerde honden hebben meer kans op kanker
Ik kwam net een interessant wetenschappelijk artikel tegen (hier te lezen) over het verschil tussen gecastreerde en ongecastreerde honden qua gezondheid. Gecastreerde honden bereiken een hoger gemiddelde leeftijd dan ongecastreerde honden, maar ze hebben wel meer kans om te overlijden aan kanker. Werpt voor mij wel een interessant tegenlicht op de stelling dat castreren/steriliseren kanker voorkomt.

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Re: Gecastreerde honden hebben meer kans op kanker
Nee, het is geen ontkrachting van het feit dat kanker aan de reproductieve organen wordt voorkomen door castreren.Caat* schreef:Ik kwam net een interessant wetenschappelijk artikel tegen (hier te lezen) over het verschil tussen gecastreerde en ongecastreerde honden qua gezondheid. Gecastreerde honden bereiken een hoger gemiddelde leeftijd dan ongecastreerde honden, maar ze hebben wel meer kans om te overlijden aan kanker. Werpt voor mij wel een interessant tegenlicht op de stelling dat castreren/steriliseren kanker voorkomt.
Dan begrijp je het artikel verkeerd.
Er wordt gesteld dat de levensverwachting toeneemt bij castreren. De honden leven dus langer, en gaan minder vaak dood aan infecties (zoals bmo). Maar naarmate je langer leeft neemt de kans op kanker toe. Dat is gewoon een feit. Dat is bij mensen ook zo. Dús hebben gecastreerde honden statistisch gezien meer kans op kanker. Omdat ze langer leven gemiddeld.
Ik zou hier niet oorzaak en gevolg door elkaar halen
Overigens schijnt vroegcastratie het risico op botkanker te vergroten. Maar dit geheel terzijde.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
Caat*
- Zeer actief
Dat zeg ik ook niet. Baarmoederkanker kan je niet krijgen als die er niet meer is, snap ik ook wel hoorMiranda schreef:Nee, het is geen ontkrachting van het feit dat kanker aan de reproductieve organen wordt voorkomen door castreren.Caat* schreef:Ik kwam net een interessant wetenschappelijk artikel tegen (hier te lezen) over het verschil tussen gecastreerde en ongecastreerde honden qua gezondheid. Gecastreerde honden bereiken een hoger gemiddelde leeftijd dan ongecastreerde honden, maar ze hebben wel meer kans om te overlijden aan kanker. Werpt voor mij wel een interessant tegenlicht op de stelling dat castreren/steriliseren kanker voorkomt.

- CKS
- Zeer actief
Rood: daar schijnen de onderzoekers voor gecorrigeerd te hebben, wat ik zo snel aan het artikel zag.Miranda schreef:Nee, het is geen ontkrachting van het feit dat kanker aan de reproductieve organen wordt voorkomen door castreren.Caat* schreef:Ik kwam net een interessant wetenschappelijk artikel tegen (hier te lezen) over het verschil tussen gecastreerde en ongecastreerde honden qua gezondheid. Gecastreerde honden bereiken een hoger gemiddelde leeftijd dan ongecastreerde honden, maar ze hebben wel meer kans om te overlijden aan kanker. Werpt voor mij wel een interessant tegenlicht op de stelling dat castreren/steriliseren kanker voorkomt.
Er wordt gesteld dat de levensverwachting toeneemt bij castreren. De honden leven dus langer, en gaan minder vaak dood aan infecties (zoals bmo). Maar naarmate je langer leeft neemt de kans op kanker toe. Dat is gewoon een feit. Dat is bij mensen ook zo. Dús hebben gecastreerde honden statistisch gezien meer kans op kanker. Omdat ze langer leven gemiddeld.
Ik zou hier niet oorzaak en gevolg door elkaar halen
Overigens schijnt vroegcastratie het risico op botkanker te vergroten. Maar dit geheel terzijde.
Groen: Klopt, maar is alleen relevant bij (zeer) grote rassen, bovendien leven de gecastreerde honden mét botkanker nog steeds gemiddeld langer dan ongecastreerde honden zonder botkanker.
Wat mij in dit onderzoek zo even snel opviel is dat er ook voor gecastreerde reutjes een langere levensverwachting vermeld wordt, ik dacht dat dat vnl. voor teefjes gold. Dat ook reutjes na castratie langer zouden leven is nieuw voor me.
Kees
Laatst gewijzigd door CKS op 18 apr 2013 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miranda
- Erelid
Ja, ik vind sowieso de voorlichting over castratie behoorlijk slecht over het algemeen. Er zijn maar weinig dierenartsen die een genuanceerd beeld schetsen (al zijn ze er wel).Caat* schreef:En dat zeggen ze er niet bij.
Meestal is het van het niveau: "Je moet castreren anders krijgt je hond kanker" (en onuitgesproken maar wel suggestief: en dat is dan je eigen schuld.)
And few will ever climb
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Nou voorlopig hebben mijn ongecastreerde honden hier al heel wat gecastreerde honden overleefd.
En dan bedoel ik honden van mensen die ongeveer tegelijk met mij hun honden kregen, sommige hadden hun hond zelfs nog later.
En dan bedoel ik honden van mensen die ongeveer tegelijk met mij hun honden kregen, sommige hadden hun hond zelfs nog later.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Miranda
- Erelid
Ja, maar dat kun je niet vergelijken met een wetenschappelijk opgezet onderzoek. Anekdotisch 'bewijs' is er voor alles te vinden. Zoals de opa die vrolijk rokend 110 werd in goede gezondheid. Dat is dus geen bewijs dat roken gezond isgonnie schreef:Nou voorlopig hebben mijn ongecastreerde honden hier al heel wat gecastreerde honden overleefd.
And few will ever climb
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Miranda schreef:Ja, maar dat kun je niet vergelijken met een wetenschappelijk opgezet onderzoek. Anekdotisch 'bewijs' is er voor alles te vinden. Zoals de opa die vrolijk rokend 110 werd in goede gezondheid. Dat is dus geen bewijs dat roken gezond isgonnie schreef:Nou voorlopig hebben mijn ongecastreerde honden hier al heel wat gecastreerde honden overleefd.
Dat is ook weer waar.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
Caat*
- Zeer actief
Miranda schreef:Ja, ik vind sowieso de voorlichting over castratie behoorlijk slecht over het algemeen. Er zijn maar weinig dierenartsen die een genuanceerd beeld schetsen (al zijn ze er wel).Caat* schreef:En dat zeggen ze er niet bij.
Meestal is het van het niveau: "Je moet castreren anders krijgt je hond kanker" (en onuitgesproken maar wel suggestief: en dat is dan je eigen schuld.)