Pbjaninca2002 schreef:Waar train jij tegenwoordig Frank?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Yuki in opleiding tot reddingshond, update pag6 boottraining
Moderator: moderatorteam
- frank1985
- Zeer actief
Re: Yuki in opleiding tot reddingshond, update pag. 3 + film
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.

-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
PB terugfrank1985 schreef:Pbjaninca2002 schreef:Waar train jij tegenwoordig Frank?
Jan

- frank1985
- Zeer actief
Pb terugjaninca2002 schreef:PB terugfrank1985 schreef:Pbjaninca2002 schreef:Waar train jij tegenwoordig Frank?

- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
Zoals frank zegt, een verwijzing is een verwijzing en daar zijn de honden bij ons vrij in, hoe ze dat willen doen zonder een truc erbij aan te leren.. als geleider moet je gewoon je hond jelemaal kunnen lezen, omdat je anders nooit goed kan timen en het de hond dus op het verkeerde been zet qua aanwijzen.. en er zijn ook geleiders die hun hond niey hoed kunnen lezen of tekort schieten, als dat zo blijft na veel begeleiding en het zit gewoon niet in je, dan ben je niet geschikt hoe jammer ook, al wordt er alles aan gedaan om een goed team te vormen met de hond en geleider.
In het donker of ver weg dan kun je het belletje horen zoals ik al eerder zei, belletje valt stil dus geleider is alert omdat dit wat kan zijn en hoort als de hond in een rechte lijn terug komt naar de geleider. Ditzelfde geldt voor het lampje, waaraan je kunt zien als de hond het zoekgebied uit werkt en de hond uiteindelijk stil staat.. daarbij heb jij als geleider natuurlijk een zoekplan.
In de nachtraining hebben we alle honden meerdere keren in actie gezien en als je een beetje de honden kunt lezen is het overduidelijk hoe ze zoeken en wanneer ze wat gevonden hebben.
In het donker of ver weg dan kun je het belletje horen zoals ik al eerder zei, belletje valt stil dus geleider is alert omdat dit wat kan zijn en hoort als de hond in een rechte lijn terug komt naar de geleider. Ditzelfde geldt voor het lampje, waaraan je kunt zien als de hond het zoekgebied uit werkt en de hond uiteindelijk stil staat.. daarbij heb jij als geleider natuurlijk een zoekplan.
In de nachtraining hebben we alle honden meerdere keren in actie gezien en als je een beetje de honden kunt lezen is het overduidelijk hoe ze zoeken en wanneer ze wat gevonden hebben.

-
janinca2002
- Zeer actief
- Contacteer:
je begrijpt ondertussen dat ik daar een andere mening over heb 
Jan

- frank1985
- Zeer actief
Wel jammer dat het bij bovenstaande zin blijft. Leg het eens uit. Kan soms erg verhelderend zijn om het eens van een andere kant te zien.janinca2002 schreef:je begrijpt ondertussen dat ik daar een andere mening over heb

-
kleine2758
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 3
janinca2002 schreef:je begrijpt ondertussen dat ik daar een andere mening over heb
Ik ben het met je eens.
De manier die jullie beschrijven zal best goed werken, zeker tijdens trainingen.
Maar wat als de hond of de baas niet lekker in zijn vel zit(bewust of onbewust)? Als het zoeken heel lang duurt(uren dus) met slechte omstandigheden? Er iets gebeurt buiten het zicht van de geleider en de hond angst ontwikkeld? De hond omzeker wordt door een grote tijdspanne?
Veel is te trainen, maarheel veel ook niet.
Vrij werken is super en de kracht er van is dat de hond het echt wilt en dus zo goed mogelijk zal werken. Maar het aanleren van een verwijzing/melding is een kleine moeite en maakt geen inbreuk op vrij werken.
Het maakt het voor de geleider en de hond vele malen duidelijkere. Het wordt zwart-wit voor de hond en de geleider. De hond gaat er niets minder om werken, als je het goed aanleert en je komt veel minder snel in de problemen bij praktijkinzetten. En dat je een manier van melden kiest die bij je hond past lijkt me logisch.
- frank1985
- Zeer actief
De vereniging heeft een behoorlijke geschiedenis met mensen die meer dan 15 jaar in het '' vak '' zitten. dat zegt niet alles maar bovenstaande heeft zich natuurlijk uitvoerig bewezen in de vele inzetten die de geleiders en honden hebben gedaan.kleine2758 schreef:janinca2002 schreef:je begrijpt ondertussen dat ik daar een andere mening over heb
Ik ben het met je eens.
De manier die jullie beschrijven zal best goed werken, zeker tijdens trainingen.
Maar wat als de hond of de baas niet lekker in zijn vel zit(bewust of onbewust)? Als het zoeken heel lang duurt(uren dus) met slechte omstandigheden? Er iets gebeurt buiten het zicht van de geleider en de hond angst ontwikkeld? De hond omzeker wordt door een grote tijdspanne?
.
Verder klopt je verhaal van vrij werken niet. Of je snapt niet wat ik zeg.
Wat bedoel je nou eigenlijk? Natuurlijk verwijzen de honden. Anders zou je toch nooit weten of ze iets gevonden hebben. Alleen de manier van verwijzen leggen wij niet op.dat doet de hond op een manier die hij of zij wil.kleine2758 schreef: Maar het aanleren van een verwijzing/melding is een kleine moeite en maakt geen inbreuk op vrij werken.

- Browny
- Zeer actief
Ieder zijn/haar manier van trainenkleine2758 schreef:janinca2002 schreef:je begrijpt ondertussen dat ik daar een andere mening over heb
Ik ben het met je eens.
Maar wat als de hond of de baas niet lekker in zijn vel zit(bewust of onbewust)? Als het zoeken heel lang duurt(uren dus) met slechte omstandigheden? Er iets gebeurt buiten het zicht van de geleider en de hond angst ontwikkeld?
Vrij werken is super en de kracht er van is dat de hond het echt wilt en dus zo goed mogelijk zal werken. Maar het aanleren van een verwijzing/melding is een kleine moeite. Het maakt het voor de geleider en de hond vele malen duidelijkere. Het wordt zwart-wit voor de hond en de geleider. De hond gaat er niets minder om werken, als je het goed aanleert en je komt veel minder snel in de problemen bij praktijkinzetten. En dat je een manier van melden kiest die bij je hond past lijkt me logisch.
Waar wij trainen zijn 3 inzet honden en 2 bijna klaar en doen prima werk en hebben veel succes behaald. Tijdens een inzet proef (dus echte inzet met een hond die examen mag doen) wordt dit allemaal getoetst en gekeken of de hond er helemaal klaar voor is.. dus hoe je het ook aanleert er is geen goed of fout, wel verschille de werkwijze.. wij werken met 8 andere verenigingen/stichtingen samen en allemaal trainen ze op hun eigen manier als het einddoel maar hetzelfde is

-
nathalie71
Vind het heel knap dat je dit doet!
Leuk om te lezen allemaal
Leuk om te lezen allemaal
-
kleine2758
- Zeer actief
frank1985 schreef:De vereniging heeft een behoorlijke geschiedenis met mensen die meer dan 15 jaar in het '' vak '' zitten. dat zegt niet alles maar bovenstaande heeft zich natuurlijk uitvoerig bewezen in de vele inzetten die de geleiders en honden hebben gedaan.kleine2758 schreef:janinca2002 schreef:je begrijpt ondertussen dat ik daar een andere mening over heb
Ik ben het met je eens.
.
Wat bedoel je nou eigenlijk? Natuurlijk verwijzen de honden. Anders zou je toch nooit weten of ze iets gevonden hebben. Alleen de manier van verwijzen leggen wij niet op.dat doet de hond op een manier die hij of zij wil.kleine2758 schreef: Maar het aanleren van een verwijzing/melding is een kleine moeite en maakt geen inbreuk op vrij werken.
Ik val je niet aan hoor, ik dacht te reageren in een topic waar een interessante discussie plaats vind.
Blijkbaar versta jij iets anders onder vrij werken dan ik.
Voor mij is vrij werken een hond die samen met zijn baas aan de slag gaat, maar de manier waarop hij zoekt, terrein neemt en is aan de hond en de geleider past zijn manier van werken en trainen daar op aan.
En ja 15 jaar ervaring is veel, maar er zij verschillende ervaringen en manieren. De een zegt niets of de ander. Hoeveel jaren ervaringen en hoeveel praktijk inzetten er zijn met de wijze waarop ik werk en train is toch helemaal niet belangrijk. Wat werkt daar gaat het om.
En ik ben niet gek, natuurlijk verwijzen jullie honden. Maar ik zou ervoor kiezen om daar een duidelijke, voor iedereen begrijpbare manier van te maken. En niet subtiele veranderingen in gedrag van de hond, gewoon een ding wat ze anders niet doen en wat op afstand ook te zien is. Maar dat legde ik hier boven al uit.
@Browny
Ik ken jullie structuur en werkwijze en vind het super dat jullie dit doen! Niets leuker om met je hond te werken en wat te kunnen betekenen voor anderen.
Ik begrijp jullie manier van werken en zie er ook zeker de voordelen van hoor. Al is een duidelijke verwijzing aanleren niet direct dwang natuurlijk. En ja in de praktijk zal de hond soms wel moeten werken al heeft hij daar niet direct zin in. Bij een inzet zal dat moeten en kun je vaak niet wachten.
Edit: typo
Laatst gewijzigd door kleine2758 op 17 apr 2013 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- frank1985
- Zeer actief
Ik val jou ook absoluut niet aan.kleine2758 schreef:frank1985 schreef:De vereniging heeft een behoorlijke geschiedenis met mensen die meer dan 15 jaar in het '' vak '' zitten. dat zegt niet alles maar bovenstaande heeft zich natuurlijk uitvoerig bewezen in de vele inzetten die de geleiders en honden hebben gedaan.kleine2758 schreef:janinca2002 schreef:je begrijpt ondertussen dat ik daar een andere mening over heb
Ik ben het met je eens.
.
Ik val je niet aan hoor, ik dacht te reageren in een topic waar een interessante discussie plaats vind.
Voor mij is vrij werken een hond die samen met zijn baas aan de slag gaat, maar de manier waarop hij zoekt, terrein neemt en is aan de hond en de geleider past zijn manier van werken en trainen daar op aan.
En ja 15 jaar ervaring is veel, maar er zij verschillende ervaringen en manieren. De een zegt niets of de ander. Hoeveel jaren ervaringen en hoeveel praktijk inzetten er zijn met de wijze waarop ik werk en train is toch helemaal niet belangrijk. Wat werkt daar gaat het om.
En ik ben niet gek, natuurlijk verwijzen jullie honden. Maar ik zou ervoor kiezen om daar een duidelijke, voor iedereen begrijpbare manier van te maken. En niet subtiele veranderingen in gedrag van de hond, gewoon een ding wat ze anders niet doen en wat op afstand ook te zien is. Maar dat legde ik hier boven al uit.
En idd ik zei al dat ervaring niet alles uitmaakt. zeker niet. Het gaat erom dat het werkt voor hond en geleider. En dat is bewezen het geval.
Je eerste stuk ben ik het helemaal mee eens.
Je laatste stuk wat minder
Wat werkt. daar gaat het om. Zoals je zelf al zei.
Ik waardeer dat je de discussie aangaat en je punt duidelijk maakt. Alleen meer zeggen dat je het er niet mee eens bent schiet niet zo op.

-
janinca2002
- Zeer actief
- Contacteer:
http://www.reddingshonden.com/frank1985 schreef:Wel jammer dat het bij bovenstaande zin blijft. Leg het eens uit. Kan soms erg verhelderend zijn om het eens van een andere kant te zien.janinca2002 schreef:je begrijpt ondertussen dat ik daar een andere mening over heb
Voordat je op examen gaat moet je een diploma zoals VZH, GG of KNPV basis zoekhonden hebben.
Onze exameneisen:
Doel: Het doorzoeken van een bosrijk gebied van 6-8 ha met onbekend aantal slachtoffers, na 90 min. moet het gebied vrijgegeven worden.
ZOEKWERK HOND
De hond dient temperamentvol, aanhoudend, op gepaste afstand, zelfstandig te zoeken en te verwijzen, wel is het toegestaan dat de geleider de hond een moeilijk begaanbaar gebied instuurt. De hond dient te tonen dat hij in een moeilijk begaanbaar gebied kan werken en dat hij bovendien onder controle van de geleider is! De hond mag geen fysiek geweld gebruiken bij het slachtoffer ( het slachtoffer bijten, zwaar aanstoten of hap uit kleding nemen). Indien de hond fysiek geweld laat zien rondom het slachtoffer worden er punten afgetrokken (in takken of zeiltje happen).
De hond mag niet verwijzen op verleiding (bijv. wild, voedsel).
VERWIJZEN
• Alle slachtoffers moeten gevonden en zelfstandig verwezen worden!! Honden die bij het slachtoffer komen en/of binnen een straal van 50 cm van het slachtoffer komen moeten dit slachtoffer op de vooraf aan de keurmeester aangegeven wijze verwijzen. Gebeurt dit niet dan leidt dit direct tot afwijzen van de combinatie.
• Voordat de geleider op de verwijzing ingaat moet hij dit aan de keurmeester duidelijk maken!! .
• BLAFFEN
De hond dient aanhoudend te blaffen totdat de geleider bij het slachtoffer is. De hond dient binnen een straal van 5 meter te blijven totdat de geleider bij het slachtoffer is.
BRINGSELEN
De hond dient het bringsel op te nemen en naar de geleider te brengen. Vervolgens dient de hond de geleider direct naar het slachtoffer te brengen.
• LEEGVERWIJZEN
De geleider dient van te voren aan de begeleidende keurmeester duidelijk te maken welk gedrag van zijn hond als verwijzing dient te worden aan gemerkt, waarna de hond de geleider direct naar het slachtoffer dient te brengen.
VERLEIDING
Tijdens de proef zal een geleider met aangelijnde hond als verleiding door het zoekgebied heen lopen. De zoekende hond moet gewoon zijn werk blijven doen.
Tevens zal er voedsel in het zoekgebied aanwezig zijn.
Indien de geleider aan de keurmeester een verwijzing aangeeft en het blijkt om verleiding te gaan volgt een afwijzing. Is de hond overmatig met de verleiding bezig, geeft dit puntenaftrek.
HET ZOEKGEBIED
Het zoekgebied zal voor aanvang van de proef aan de hand van een gebiedskaart worden uitgelegd. Tevens zullen markeringen worden aangebracht, daar waar de grens onduidelijk is. Het gebied zal 6-8 ha. groot zijn en het is de bedoeling dat de kandidaat het gebied vrij geeft. Het aantal slachtoffers is onbekend. Bij warme en/of benauwde weersomstandigheden zullen de keurmeesters in onderling overleg bepalen of, en zo ja, hoeveel extra zoektijd er zal worden gegeven. Dit zal vooraf aan de kandidaat woorden gemeld.
De kandidaat wordt ruim voor het uitvoeren van de proef gewaarschuwd, zodat deze de hond van tevoren kan uitlaten.
1 maal een stuk v.h. gebied herzoeken is toegestaan indien tijd het toelaat
Geen fysiek geweld door de hond bij slachtoffer, fysiek geweld rondom slachtoffer puntenaftrek. Met andere dingen bezig zijn dan zoeken is puntenaftrek .
Herhaling;
Om de 3 jaar is men verplicht het examen te herhalen.
Noot: Indien de kandidaat niet slaagt voor de herhalingstest, blijft de combinatie nog een ½ jaar inzetbaar, waarbij binnen deze tijd opnieuw een test afgenomen wordt. Indien men de 2e keer zakt zal er door de trainers overlegd worden.
Keuzes:
Wij gaan voor honden( schofthoogte minimaal 55 cm) uit werklijnen, herdershonden, jachthonden. Je mag een aantal keren meetrainen. Als hond en /of geleider niet geschikt worden bevonden door de trainers dan wordt er afscheid genomen. Daarna volgt er een proefperiode van 6 maanden, elke 4 weken vind er een evaluatie plaats. Daarna kan men lid worden.
Verwijzen:
Aanblaffen
Bij ons gaat de voorkeur voor verwijzen naar blaffen bij het slachtoffer uit. Dit is onder de meeste weersomstandigheden duidelijk te horen ook bij minder slacht zicht.
aanleren gaat als volgt
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... aBg5sjfk04
In combinatie met een bel aan het tuig kun je goed horen of een hond in beweging is of stil staat.
Leeg verwijzen:
is een vorm dat vanuit de hond zelf moet komen. Als er teveel door de mensen aan geknutseld worden krijg je nooit geen betrouwbare verwijzing. Wat heel belangrijk is in de training dat je consequent bent in de manier van verwijzen. Als je dit niet duidelijk hebt onder alle omstandigheden zul je een melding gaan missen of de veranderd zijn werkwijze zodat deze niet meer wordt herkend.
Leeg verwijzen bestaat uit een keten van handelingen om aan te leren Dit zijn bij aanblaffen minder stappen. De kans dat het fout ergens in de keten is groter naarmate deze langer is.
Jan

- frank1985
- Zeer actief
Ja dat ken ik. Je knipt en plakt het reglement. maar wat wil je daar nou mee zeggen? Ik ben benieuwd waarom jij een andere mening hebt over de manier van trainen. Of heb jij daar een andere mening over omdat de regels anders zijn?janinca2002 schreef:http://www.reddingshonden.com/frank1985 schreef:Wel jammer dat het bij bovenstaande zin blijft. Leg het eens uit. Kan soms erg verhelderend zijn om het eens van een andere kant te zien.janinca2002 schreef:je begrijpt ondertussen dat ik daar een andere mening over heb
Voordat je op examen gaat moet je een diploma zoals VZH, GG of KNPV basis zoekhonden hebben.
Onze exameneisen:
Doel: Het doorzoeken van een bosrijk gebied van 6-8 ha met onbekend aantal slachtoffers, na 90 min. moet het gebied vrijgegeven worden.
ZOEKWERK HOND
De hond dient temperamentvol, aanhoudend, op gepaste afstand, zelfstandig te zoeken en te verwijzen, wel is het toegestaan dat de geleider de hond een moeilijk begaanbaar gebied instuurt. De hond dient te tonen dat hij in een moeilijk begaanbaar gebied kan werken en dat hij bovendien onder controle van de geleider is! De hond mag geen fysiek geweld gebruiken bij het slachtoffer ( het slachtoffer bijten, zwaar aanstoten of hap uit kleding nemen). Indien de hond fysiek geweld laat zien rondom het slachtoffer worden er punten afgetrokken (in takken of zeiltje happen).
De hond mag niet verwijzen op verleiding (bijv. wild, voedsel).
VERWIJZEN
• Alle slachtoffers moeten gevonden en zelfstandig verwezen worden!! Honden die bij het slachtoffer komen en/of binnen een straal van 50 cm van het slachtoffer komen moeten dit slachtoffer op de vooraf aan de keurmeester aangegeven wijze verwijzen. Gebeurt dit niet dan leidt dit direct tot afwijzen van de combinatie.
• Voordat de geleider op de verwijzing ingaat moet hij dit aan de keurmeester duidelijk maken!! .
• BLAFFEN
De hond dient aanhoudend te blaffen totdat de geleider bij het slachtoffer is. De hond dient binnen een straal van 5 meter te blijven totdat de geleider bij het slachtoffer is.
BRINGSELEN
De hond dient het bringsel op te nemen en naar de geleider te brengen. Vervolgens dient de hond de geleider direct naar het slachtoffer te brengen.
• LEEGVERWIJZEN
De geleider dient van te voren aan de begeleidende keurmeester duidelijk te maken welk gedrag van zijn hond als verwijzing dient te worden aan gemerkt, waarna de hond de geleider direct naar het slachtoffer dient te brengen.
VERLEIDING
Tijdens de proef zal een geleider met aangelijnde hond als verleiding door het zoekgebied heen lopen. De zoekende hond moet gewoon zijn werk blijven doen.
Tevens zal er voedsel in het zoekgebied aanwezig zijn.
Indien de geleider aan de keurmeester een verwijzing aangeeft en het blijkt om verleiding te gaan volgt een afwijzing. Is de hond overmatig met de verleiding bezig, geeft dit puntenaftrek.
HET ZOEKGEBIED
Het zoekgebied zal voor aanvang van de proef aan de hand van een gebiedskaart worden uitgelegd. Tevens zullen markeringen worden aangebracht, daar waar de grens onduidelijk is. Het gebied zal 6-8 ha. groot zijn en het is de bedoeling dat de kandidaat het gebied vrij geeft. Het aantal slachtoffers is onbekend. Bij warme en/of benauwde weersomstandigheden zullen de keurmeesters in onderling overleg bepalen of, en zo ja, hoeveel extra zoektijd er zal worden gegeven. Dit zal vooraf aan de kandidaat woorden gemeld.
De kandidaat wordt ruim voor het uitvoeren van de proef gewaarschuwd, zodat deze de hond van tevoren kan uitlaten.
1 maal een stuk v.h. gebied herzoeken is toegestaan indien tijd het toelaat
Geen fysiek geweld door de hond bij slachtoffer, fysiek geweld rondom slachtoffer puntenaftrek. Met andere dingen bezig zijn dan zoeken is puntenaftrek .
Herhaling;
Om de 3 jaar is men verplicht het examen te herhalen.
Noot: Indien de kandidaat niet slaagt voor de herhalingstest, blijft de combinatie nog een ½ jaar inzetbaar, waarbij binnen deze tijd opnieuw een test afgenomen wordt. Indien men de 2e keer zakt zal er door de trainers overlegd worden.
Keuzes:
Wij gaan voor honden( schofthoogte minimaal 55 cm) uit werklijnen, herdershonden, jachthonden. Je mag een aantal keren meetrainen. Als hond en /of geleider niet geschikt worden bevonden door de trainers dan wordt er afscheid genomen. Daarna volgt er een proefperiode van 6 maanden, elke 4 weken vind er een evaluatie plaats. Daarna kan men lid worden.
Verwijzen:
Aanblaffen
Bij ons gaat de voorkeur voor verwijzen naar blaffen bij het slachtoffer uit. Dit is onder de meeste weersomstandigheden duidelijk te horen ook bij minder slacht zicht.
aanleren gaat als volgt
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... aBg5sjfk04
In combinatie met een bel aan het tuig kun je goed horen of een hond in beweging is of stil staat.
Leeg verwijzen:
is een vorm dat vanuit de hond zelf moet komen. Als er teveel door de mensen aan geknutseld worden krijg je nooit geen betrouwbare verwijzing. Wat heel belangrijk is in de training dat je consequent bent in de manier van verwijzen. Als je dit niet duidelijk hebt onder alle omstandigheden zul je een melding gaan missen of de veranderd zijn werkwijze zodat deze niet meer wordt herkend.
Leeg verwijzen bestaat uit een keten van handelingen om aan te leren Dit zijn bij aanblaffen minder stappen. De kans dat het fout ergens in de keten is groter naarmate deze langer is.
Het stuk over de verleidingen ben ik het wel mee eens. al is het maar voor de veiligheid van de hond.
Het aanhoudende blaffen heeft voorkeur? Ook bij 30 graden en/of een zoekslag van een aantal uren?
Laatst gewijzigd door frank1985 op 17 apr 2013 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

- Browny
- Zeer actief
Wij staan overal open voor en het mooie bij ons is dat we het mogen doen hoe wij willen en denken dat het beste/leukste is voor zowel geleider als de hond.. als je maar heel sterk een team bent en elkaar kan lezen. Het mooie is dat de honden weten wanneer ze moeten werken en hebben er alleen maar plezier in zodra hey kendekje aan gaat dan zijn ze bloed serieus en onverstoorbaar.. zelfs yuki begint de link te begrijpen als ik haar tuig pak dan maakt ze eerst een paar salto's van blijdschapkleine2758 schreef:frank1985 schreef:De vereniging heeft een behoorlijke geschiedenis met mensen die meer dan 15 jaar in het '' vak '' zitten. dat zegt niet alles maar bovenstaande heeft zich natuurlijk uitvoerig bewezen in de vele inzetten die de geleiders en honden hebben gedaan.kleine2758 schreef:janinca2002 schreef:je begrijpt ondertussen dat ik daar een andere mening over heb
Ik ben het met je eens.
.
@Browny
Ik ken jullie structuur en werkwijze en vind het super dat jullie dit doen! Niets leuker om met je hond te werken en wat te kunnen betekenen voor anderen.
Ik begrijp jullie manier van werken en zie er ook zeker de voordelen van hoor. Al is een duidelijke verwijzing aanleren niet direct dwang natuurlijk. En ja in de praktijk zal de hond soms wel moeten werken al heeft hij daar niet direct zin in. Bij een inzet zal dat moeten en kun je vaak niet wachten.
Edit: typo
Als jet dekje af gaat dan zijn het hele andere honden, gewoon spelen en niet meer aan het werk.. prachtig om te zien, wilt natuurlink niet zeggen dat ze hun neus niet meer gebruiken haha
De geleider moet een duidelijk zoekplan hebben en op die manier stuur je de hond natuurlijk ook onbewust een bepaalde richting uit (ook al loop je achter de hond) dus voor de geleider is het belangrijk om niet te grote slagen te maken zodat je delen mist en rekening moet houden met de windrichting. . Ik vind het onwijs interessant allemaal

-
kleine2758
- Zeer actief
@Frank.
Goed zo dan begrijpen we elkaar
Dat we daar een verschil van mening over hebben is denk ik duidelijk
. Maar op moment dat het zwaar gaat worden voor hond en/of geleider, veranderd er veel in het gedrag van beide en kan naar mijn mening de melding zwakker worden of vervallen. Een aangeleerde melding die altijd het zelfde is, zit er vaster en zal er dus beter uitkomen en geeft minder kans op valsmeldingen.
Maar ik heb geen ervaring met jullie methode.
Wie weet een keer samen trainen, kunnen we beide methodes zien.....
Dat we daar een verschil van mening over hebben is denk ik duidelijk
- frank1985
- Zeer actief
Dat is altijd leuk en interessant!kleine2758 schreef: Wie weet een keer samen trainen, kunnen we beide methodes zien.....
Waar train jij eigenlijk?

- Browny
- Zeer actief
@ janinca2002
Nogmaals wij doen geen iro of knpv zoekhonden
dus deze richtlijn waarvan de inhoud van de termen gewoon hetzelfde betekenen als hetgeen ik steeds aangeef, wordt bij ons niet strak volgens hun 'regels' aangeleerd.. wij hebben een andere methode wat in de praktijk hetzelfde doel en soort van werkwijze heeft. Het kan geen kwaad om soms ergens vanaf te wijken en op je eigen manier te doen waarvan je kunt bewijzen dat dit doeltreffend werkt
Wij hebben er een hond bij die blaffend verwijst en bij het slachtoffer blijft staan.. maar als ze te moe is of te spannend is dan zal ze niet meer blaffen.. dan gaat ze leegverwijzen, prima inzetbare hond! Mist niets.. maar is hierdoor gezakt bij de iro.. ik ben het daar bv totaal niet mee eens, deze hond wordt al 5 jaar ofzo ingezet zonder wat te missen.. wat is er dan zo belangrijk aan blaffen, vraag ik mij dan af
Nogmaals wij doen geen iro of knpv zoekhonden
Wij hebben er een hond bij die blaffend verwijst en bij het slachtoffer blijft staan.. maar als ze te moe is of te spannend is dan zal ze niet meer blaffen.. dan gaat ze leegverwijzen, prima inzetbare hond! Mist niets.. maar is hierdoor gezakt bij de iro.. ik ben het daar bv totaal niet mee eens, deze hond wordt al 5 jaar ofzo ingezet zonder wat te missen.. wat is er dan zo belangrijk aan blaffen, vraag ik mij dan af

-
kleine2758
- Zeer actief
Stuur je ff pbfrank1985 schreef:Dat is altijd leuk en interessant!kleine2758 schreef: Wie weet een keer samen trainen, kunnen we beide methodes zien.....
Waar train jij eigenlijk?
- Browny
- Zeer actief
Dit is wel interessant want de hond die dus tijdens de iro blaffen aangeleerd kreeg en daar was dat dus verplicht. . Deed dit tijdens zware omstandigheden niet en ging leegverwijzen, de hond was hierdoor gezaktkleine2758 schreef:@Frank.
Dat we daar een verschil van mening over hebben is denk ik duidelijk. Maar op moment dat het zwaar gaat worden voor hond en/of geleider, veranderd er veel in het gedrag van beide en kan naar mijn mening de melding zwakker worden of vervallen. Een aangeleerde melding die altijd het zelfde is, zit er vaster en zal er dus beter uitkomen en geeft minder kans op valsmeldingen.

-
kleine2758
- Zeer actief
Browny schreef:Dit is wel interessant want de hond die dus tijdens de iro blaffen aangeleerd kreeg en daar was dat dus verplicht. . Deed dit tijdens zware omstandigheden niet en ging leegverwijzen, de hond was hierdoor gezaktkleine2758 schreef:@Frank.
Dat we daar een verschil van mening over hebben is denk ik duidelijk. Maar op moment dat het zwaar gaat worden voor hond en/of geleider, veranderd er veel in het gedrag van beide en kan naar mijn mening de melding zwakker worden of vervallen. Een aangeleerde melding die altijd het zelfde is, zit er vaster en zal er dus beter uitkomen en geeft minder kans op valsmeldingen.
Wie weet een keer samen trainen, kunnen we beide methodes zien.....terwijl ze niets mist en alles duidelijk aangeeft en nu al een aantal jaar inzetbaar is..
Tja geen idee, ik ken die hond niet, de situatie niet enz.
Maar er vanuit gaande dat de hond netjes afgericht is en de melding dus ook, zou het moeten werken. Qua fysiek, zolang een hond kan zoeken kan hij ook blaffen. Maar misschien was het psychisch erg zwaar daarbij de zenuwen van de baas... zeg het maar.
-
janinca2002
- Zeer actief
- Contacteer:
Tijdens een inzet moet je dat dan net kunnen herkennen dat het zo is.!Browny schreef:Dit is wel interessant want de hond die dus tijdens de iro blaffen aangeleerd kreeg en daar was dat dus verplicht. . Deed dit tijdens zware omstandigheden niet en ging leegverwijzen, de hond was hierdoor gezaktkleine2758 schreef:@Frank.
Wie weet een keer samen trainen, kunnen we beide methodes zien.....terwijl ze niets mist en alles duidelijk aangeeft en nu al een aantal jaar inzetbaar is..
Jan

-
janinca2002
- Zeer actief
- Contacteer:
Even voor duidelijkheid, wij den ook inzet en al jaren met succes. Wij zijn ook 1 van de groepen die Frank heeft genoemd ,alleen onze werkwijze en eisen zijn anders.Browny schreef:@ janinca2002
Nogmaals wij doen geen iro of knpv zoekhondendus deze richtlijn waarvan de inhoud van de termen gewoon hetzelfde betekenen als hetgeen ik steeds aangeef, wordt bij ons niet strak volgens hun 'regels' aangeleerd.. wij hebben een andere methode wat in de praktijk hetzelfde doel en soort van werkwijze heeft. Het kan geen kwaad om soms ergens vanaf te wijken en op je eigen manier te doen waarvan je kunt bewijzen dat dit doeltreffend werkt
![]()
Jan

- frank1985
- Zeer actief
Ik denk dat de werkwijze het zelfde is. Het doel ook. De honden moeten zoeken om SO te vinden. De manier van aanleren is alleen anders.janinca2002 schreef:Even voor duidelijkheid, wij den ook inzet en al jaren met succes. Wij zijn ook 1 van de groepen die Frank heeft genoemd ,alleen onze werkwijze en eisen zijn anders.Browny schreef:@ janinca2002
Nogmaals wij doen geen iro of knpv zoekhondendus deze richtlijn waarvan de inhoud van de termen gewoon hetzelfde betekenen als hetgeen ik steeds aangeef, wordt bij ons niet strak volgens hun 'regels' aangeleerd.. wij hebben een andere methode wat in de praktijk hetzelfde doel en soort van werkwijze heeft. Het kan geen kwaad om soms ergens vanaf te wijken en op je eigen manier te doen waarvan je kunt bewijzen dat dit doeltreffend werkt
![]()

- Browny
- Zeer actief
Dat lijkt mij ook leuk, leerzaam en interessantkleine2758 schreef: Wie weet een keer samen trainen, kunnen we beide methodes zien.....

- Guardiano Danna
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Cane Corso
- Contacteer:
Wat een prachtig topic dit! Super om te volgen. Met zo'n jonge hond bouw je zo ook een geweldige band op. Het vrije verwijzen, het door en door leren kennen/lezen van je hond ik denk dat er veel mensen jaloers op zijn.
Heb toch een vraagje met betrekking tot het al dan niet overleden zijn van de "mensen". Is het op termijn de bedoeling dat ze echt ingezet gaat worden?
Een reddingshond vindt natuurlijk wel vaker overleden personen maar een lijken/kadaverhond is eigenlijk altijd aan het werk..
ah en dat oortje, ze is ook nog eens om verliefd op te worden!
Heb toch een vraagje met betrekking tot het al dan niet overleden zijn van de "mensen". Is het op termijn de bedoeling dat ze echt ingezet gaat worden?
Een reddingshond vindt natuurlijk wel vaker overleden personen maar een lijken/kadaverhond is eigenlijk altijd aan het werk..
- Browny
- Zeer actief
dankje! het is inderdaad leuk dat we al vanaf 9 weken aan het 'werk' konden gaanGuardiano Danna schreef:Wat een prachtig topic dit! Super om te volgen. Met zo'n jonge hond bouw je zo ook een geweldige band op. Het vrije verwijzen, het door en door leren kennen/lezen van je hond ik denk dat er veel mensen jaloers op zijn.![]()
wij trainen alleen met als doel om inzetbaar te worden, afhankelijk hoeveel tijd Yuki nodig heeft. dit kan 1,5 of 2 jaar zijn, dat is voor elke hond en geleider verschillend. ze worden getraind op levende slachtoffers en op dood materiaal (kiezen, haren etc.), Yuki heeft nu twee keer kennis gemaakt met deze geur en ook deze pikt ze al goed op

- Guardiano Danna
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Cane Corso
- Contacteer:
Ik blijf vragen hoor. Want Yuki krijgt nog de nodige fases tot haar volwassenheid, het zou dus zomaar kunnen zijn dat er periodes komen waarin het niet zo soepel gaat. Dat ze voor haar eigen ontwikkeling tijd nodig heeft.
Heb je dit ooit eerder gedaan met een hond en wat doet dit met jezelf? Want je moet dan wel bereid zijn in echt vervelende situaties te komen. Daar heb ik echt respect voor.
Ben zelf ook van 't speuren maar dan just for fun en daar geniet ik al zo van! (en ook van 't vrije verwijzen
)
Heb je dit ooit eerder gedaan met een hond en wat doet dit met jezelf? Want je moet dan wel bereid zijn in echt vervelende situaties te komen. Daar heb ik echt respect voor.
Ben zelf ook van 't speuren maar dan just for fun en daar geniet ik al zo van! (en ook van 't vrije verwijzen
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
- Browny
- Zeer actief
Je mag vragen wat je wilt hoorGuardiano Danna schreef:Ik blijf vragen hoor. Want Yuki krijgt nog de nodige fases tot haar volwassenheid, het zou dus zomaar kunnen zijn dat er periodes komen waarin het niet zo soepel gaat. Dat ze voor haar eigen ontwikkeling tijd nodig heeft.
Heb je dit ooit eerder gedaan met een hond en wat doet dit met jezelf? Want je moet dan wel bereid zijn in echt vervelende situaties te komen. Daar heb ik echt respect voor.![]()
Ben zelf ook van 't speuren maar dan just for fun en daar geniet ik al zo van! (en ook van 't vrije verwijzen)
Ik zie al enorm veel veranderingen bij yuki, zo was ze een periode wat terughoudender en durfde ze niet de begroeide bosjes in te lopen.. want dat is raar en beweegt, nu dendert ze erdoorheen behalve als het te dicht is dan neemt ze een andere route. Zelf vind ik dat wel prettig wsnt ik heb een hond die er dwars doorheen denderd (ook bramenstruiken) endaar kan ik de stekels dan uit trekken
Donkere kamer vond ze ook erg spannend de eerste keer, dit was in dezelfde periode, maar ze hersteld onwijs snel en nadat ik een trekspelletje in die kamer met haar heb gedaan vond ze het wel erg leuk. Paar weken terug in een donkere ruimte liep ze zonder angst of twijfel in.
Het kan zomaar zijn dat yuki nu 5 stappen vooruit zet en over een maand 10 terug, maar dat geeft niet die tijd en ruimte krijgt ze om zichzelf op haar eigen tempo te ontwikkelen..
Ik heb wel eens speuren gedaan maar dan alleen men trail achtig speuren en sporen uitleggen, niet voor reddingshonden. Na wat zoekwerk en goed nadenken omdat het niet vrijblijvend is en een tijdrovende opleiding, heb ik hiervoor gekozen omdat jezelf en de hond zoveel kan betekenen en alsnog lekker kan speuren en elke week kan trainen. Ook is het leuk dat Frank en ik jet samen kunnen doen en de hele dag lekker bezig zijn.
En een inzet zal zeker veel impact hebben, de eerst volgende inzet moeten wij ook meehelpen. Maar we worden hier heel goed in begeleid en bij het zien van schokkende dingen krijg je ook nazorg. Maar dat geldt voor iedereen ook de doorgewinterde geleiders, want dat is iets waar je niet aan kan wennen of op voorbereiden. Ik ben totaal niet bang aangelegd, dus kan mij daar niet druk om maken want je weet toch nooit wat je aantreft. Er zit een hond bij ons en die kwam tijdens een inzet een keer met een arm aanzetten en die was niet eens van de persoon die ze zochten