We zijn al sinds januari bezig met een GT om Tessa haar uitvallen te verminderen/te stoppen. Tot nu toe gingen honden binnen 20 meter goed, als ze ze alleen hoorde en niet zag. Qua zicht was 20 meter de grens en dan moesten ze niet langs lopen, maar blijven staan. Dan werd ze namelijk binnen een paar minuten rustig en stopte ze met uitvallen. Al best een prestatie, maar ons doel is langs andere honden kunnen lopen zonder uitvallen en zonder spanning.
Gisteren waren we bij mijn schoonouders en waren de honden in de tuin aan het spelen en wij zaten heerlijk in de zon. Mijn schoonouders wonen 2 deuren naast ons, er zit een poort en een ander huis tussen. In dat huis (onze buren dus ook) wonen 3 honden, waar Tessa een hekel aan heeft. Ze is eerder al op één van die honden geklapt, gelukkig zonder gaten of iets. Die honden gebruik ik, met toestemming van de buurvrouw, om te oefenen met Tessa. Ze blaffen namelijk erg makkelijk.

De honden waren druk aan het spelen, tot Tessa ineens een sprint neemt en over het hek heen vliegt. Mijn vriend vloog erachteraan en riep haar terug, gelukkig luisterde ze keurig. Wat bleek, de buurvrouw was in de poort een balletje aan het gooien, zoals wel vaker, alleen loopt Tessa nooit los in de poort of achter, altijd aan de riem. En in plaats van er op te willen klappen, kwam ze keurig terug. Om vervolgens aan de riem mee naar huis te lopen, door die poort heen en met die 3 honden op ongeveer 5 meter. En ze deed niks! Niet blaffen, niet grommen, zelfs niet borstelen, alleen een beetje gespannen meelopen!
Ik ben trots! Ook al klinkt het stom, maar wat kan een mens blij en verbaasd zijn om zoiets kleins.