Ook hier is de eigenaar van de bijtende hond schuldig. Ongeacht of jij dit in deze situatie had kunnen voorkomen of niet. Als je een bijter hebt dan moet je de verantwoording ook nemen. En als je dat niet kan, hoor je geen hond, laat staan een bijtende hond te hebben.ayke schreef:Schuldvraag maakt niet uit, leren hiervan is wel handig.
Kijk ik was met pasen ook dom bezig.
Met Kira los aan de fiets gaan we naar mijn schoonouders, daar aangekomen, loop ik het laatste stukje om bij het hek te komen. Buurman van schoonouders doet de deur open en zijn hond vliegt naar buiten.
Kira staat nog altijd tussen mij en mijn vriend in (dus een stukje achter mij) negeert de hond, maar hond duikt bovenop Kira en bijt haar vol in haar rug. Kira heb ik een brul gegeven en snel binnen het hek gestuurd.
Waarom dit dom was.
- Hond van de buurman is niet te vertrouwen, gefrustreerde hond die amper beweging krijgt, baas is dom als het om honden gaat. Ik weet dat die hond durft te happen, hij heeft mij ook een keer gehapt.
- Kira liep rechts, zodat hond er gelijk op kon duiken.
De volgende keer ga ik via de andere kant, met Kira strak naast de fiets en lijn in de aanslag. Vanuit de andere kant kan ik die hond in ieder geval aan zien komen en nog even reageren met een brul.
Wat er ook gebeurt je moet voorkomen dat je hond bijt en dat je hond gebeten wordt. Dat betekend inzicht in de situatie en daar naar handelen.
Natuurlijk mag een andere hond niet bijten, maar daar heb je weinig aan als je hond gebeten wordt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bijtincident, ben me wild geschrokken, graag feedback
Moderator: moderatorteam
-
Muk
Re: Bijtincident, ben me wild geschrokken, graag feedback
- nusca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mechelaar.
Vind het meer een verkeerde inschatting van beiden. Het gebeurde hier ook niet in het passeren maar tijdens het kennis maken. Beide eigenaren kozen daarvoor. Denk dat daarom een aantal vinden dat ts ook schuld heeft.Muk schreef:
Ik zie het. Maar dan nog is de herdereigenaar schuldig. Dat vooral herdereigenaren hier reageren dat de schuld net zo goed bij ts ligt, vind ik raar. Honden moeten zowat dagelijks aangelijnd of loslopend andere honden passeren. Als je bij deze basishandeling je hond al niet onder controle hebt en je hond (onbedoeld) de kans geeft om te bijten, ben je gewoon schuldig als eigenaar van de bijtende hond. Ongeacht welk ras het is en of je als herdereigenaar regelmatig kleine kuitenbijters tegenkomt of niet. Lijkt mij duidelijk.
Gewoon een verkeerde inschatting van beiden, gelukkig niks ernstigers met de hond van ts en hopelijk ook voor de herdereigenaar een les.
- nusca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mechelaar.
Ben het met je eens dat als je weet dat je een hond hebt die bijt je ervoor dient te zorgen dat dit niet kan gebeuren maar vaak is er helaas wel een eerste keer bijten voor nodig voor dat je weet dat je zo een hond hebt.
De eerste hond waardoor Abby is gebeten was een pup van 4 maanden die haar gericht naar de keel vloog. Hij was los aan het spelen met een andere hond. Ik loop langs en die andere hond kwam even buurten waarop die pup Abby naar de keel vloog. En weigerde los te laten. Gelukkig geen schade, die eigenaar heeft daarna altijd zijn maatregelen genomen.
De eerste hond waardoor Abby is gebeten was een pup van 4 maanden die haar gericht naar de keel vloog. Hij was los aan het spelen met een andere hond. Ik loop langs en die andere hond kwam even buurten waarop die pup Abby naar de keel vloog. En weigerde los te laten. Gelukkig geen schade, die eigenaar heeft daarna altijd zijn maatregelen genomen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja ik vind de schuld minstens bij beiden liggen idd. Ongeacht het ras overigens... je hebt toch echt weinig kaas gegeten van hondengedrag als je aangelijnd 2 wildvreemde hyperactieve honden met elkaar wil kennis laten maken.Muk schreef:Ik zie het. Maar dan nog is de herdereigenaar schuldig. Dat vooral herdereigenaren hier reageren dat de schuld net zo goed bij ts ligt, vind ik raar. Honden moeten zowat dagelijks aangelijnd of loslopend andere honden passeren. Als je bij deze basishandeling je hond al niet onder controle hebt en je hond (onbedoeld) de kans geeft om te bijten, ben je gewoon schuldig als eigenaar van de bijtende hond. Ongeacht welk ras het is en of je als herdereigenaar regelmatig kleine kuitenbijters tegenkomt of niet. Lijkt mij duidelijk.nusca schreef:Zonder een schuldvraag bij de een of ander neer te leggen. De herder zat ook aan de lijn en kwam al trekkend aan de lijn aangelopen op ts af.Muk schreef:TS heeft niet zo handig gehandeld door haar aangelijnde hond met een loslopende stuiterbal kennis te laten maken.
Vervolgens komen er ineens nog 2 honden in het verhaal voor die 'meededen' wat dat dan ook moge zijn, dus zijn het er 4 en je denkt nog steeds dat het gezellig is...
. Zeker als je een hondje hebt dat qua formaat totaal niet opgewassen is tegen een grotere hond... dan moet je zelf simpelweg je hersens gebruiken en niet op het verstand van anderen... Ik heb maar erg weinig vertrouwen in de kennis van de gemiddelde hondenbezitter, dus ik neem zelf mijn voorzorgsmaatregelen en dan heb ik niet eens zo'n kleine hond. Pups komen alleen bij volwassen honden die ik ken. Aan de lijn wordt in principe niet gesnuffeld met vreemde honden. Als ik gezien het gedrag van de andere baas totaal geen vertrouwen heb ik hun kennis dan loop ik een blokje om.Omdat de hond vooral overenthousiast leek, leek het me geen probleem om de honden kennis te laten maken. Binnen een mum van tijd lag Bella echter op haar rug te piepen terwijl de herder haar in de houdgreep had. Op dat moment dacht ik nog steeds dat het gewoon lomp en enthousiast gedrag was en wilde ik de kluwen honden (de andere twee honden deden ook mee) opbreken.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
De meeste honden die bijten zijn niet zo geboren hoor. Deze herder was 1 jaar. Mogelijk is dit de eerste keer dat het gebeurde? Daarbij vind ik het ook sterk veroordelend. Laat ik zeggen dat ik wel wat bijtincidenten heb mee gemaakt. Vaak is er veel paniek en handelen de mensen erom heen niet handig en maken de situatie veel erger dan het was. Uitspraken als' wilde niet los laten': zie ik dus ook wel genuanceerd naar de ts in dit geval. Niet los willen laten, of nog niet klaar zijn, zijn twee verschillende zaken die nog al eens door elkaar worden gehaald. Een hond die niet loslaat zou meer dan 1 gaatje en kneuzing opleveren. Daar zou je een hondje namelijk uit de bek moeten scheuren of je hebt minsten echte doorbijt wonden......Muk schreef: Als je een bijter hebt dan moet je de verantwoording ook nemen. En als je dat niet kan, hoor je geen hond, laat staan een bijtende hond te hebben.
Dat de herder niet gewenst gedrag vertoond, zal niemand hier ontkennen, maar ieder probeert ook duidelijk te maken aan ts dat ze zorgvuldiger met haar kleine hondje om moet gaan om dit in toekomst wel te voorkomen en iets te leren van deze situatie.

-
TomCee
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Het gaat verder dan dit: alsof het TS was die schuldig is hieraan. En om even een voorbeeld te trekken: als ik mijn huisdeur niet op slot doe, is dat dom van me. Maar de inbreker is toch echt wel de overtreder hier. En zo kan ik nog wel een hele vrachtlading aan situaties opnoemen. En TS moet verstandiger zijn, maar zij is niet verantwoordelijk voor het misgedrag van een andere hond. Daar is alleen diens eigenaar verantwoordelijk voor.gyanty schreef:De meeste honden die bijten zijn niet zo geboren hoor. Deze herder was 1 jaar. Mogelijk is dit de eerste keer dat het gebeurde? Daarbij vind ik het ook sterk veroordelend. Laat ik zeggen dat ik wel wat bijtincidenten heb mee gemaakt. Vaak is er veel paniek en handelen de mensen erom heen niet handig en maken de situatie veel erger dan het was. Uitspraken als' wilde niet los laten': zie ik dus ook wel genuanceerd naar de ts in dit geval. Niet los willen laten, of nog niet klaar zijn, zijn twee verschillende zaken die nog al eens door elkaar worden gehaald. Een hond die niet loslaat zou meer dan 1 gaatje en kneuzing opleveren. Daar zou je een hondje namelijk uit de bek moeten scheuren of je hebt minsten echte doorbijt wonden......Muk schreef: Als je een bijter hebt dan moet je de verantwoording ook nemen. En als je dat niet kan, hoor je geen hond, laat staan een bijtende hond te hebben.
Dat de herder niet gewenst gedrag vertoond, zal niemand hier ontkennen, maar ieder probeert ook duidelijk te maken aan ts dat ze zorgvuldiger met haar kleine hondje om moet gaan om dit in toekomst wel te voorkomen en iets te leren van deze situatie.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies...gyanty schreef:De meeste honden die bijten zijn niet zo geboren hoor. Deze herder was 1 jaar. Mogelijk is dit de eerste keer dat het gebeurde? Daarbij vind ik het ook sterk veroordelend. Laat ik zeggen dat ik wel wat bijtincidenten heb mee gemaakt. Vaak is er veel paniek en handelen de mensen erom heen niet handig en maken de situatie veel erger dan het was. Uitspraken als' wilde niet los laten': zie ik dus ook wel genuanceerd naar de ts in dit geval. Niet los willen laten, of nog niet klaar zijn, zijn twee verschillende zaken die nog al eens door elkaar worden gehaald. Een hond die niet loslaat zou meer dan 1 gaatje en kneuzing opleveren. Daar zou je een hondje namelijk uit de bek moeten scheuren of je hebt minsten echte doorbijt wonden......Muk schreef: Als je een bijter hebt dan moet je de verantwoording ook nemen. En als je dat niet kan, hoor je geen hond, laat staan een bijtende hond te hebben.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
TomCee
- Zeer actief
Ik ben het niet met jullie eens: het is geen gedeelde schuld. Het is zelfs niet zoiets als uitlokking. Eigenaar hoort de controle te houden over zijn/haar hond. Dat het wel eens mis gaat, dat snap ik ook. Maar daarvan ligt de primaire schuld niet bij het slachtoffer.malinois schreef:precies...gyanty schreef:De meeste honden die bijten zijn niet zo geboren hoor. Deze herder was 1 jaar. Mogelijk is dit de eerste keer dat het gebeurde? Daarbij vind ik het ook sterk veroordelend. Laat ik zeggen dat ik wel wat bijtincidenten heb mee gemaakt. Vaak is er veel paniek en handelen de mensen erom heen niet handig en maken de situatie veel erger dan het was. Uitspraken als' wilde niet los laten': zie ik dus ook wel genuanceerd naar de ts in dit geval. Niet los willen laten, of nog niet klaar zijn, zijn twee verschillende zaken die nog al eens door elkaar worden gehaald. Een hond die niet loslaat zou meer dan 1 gaatje en kneuzing opleveren. Daar zou je een hondje namelijk uit de bek moeten scheuren of je hebt minsten echte doorbijt wonden......Muk schreef: Als je een bijter hebt dan moet je de verantwoording ook nemen. En als je dat niet kan, hoor je geen hond, laat staan een bijtende hond te hebben.
-
Muk
Inderdaad, in deze situatie ligt de schuld toch echt bij de eigenaar van de bijtende hond, hoe onverstandig ts ook heeft gehandeld.TomCee schreef: Ik ben het niet met jullie eens: het is geen gedeelde schuld. Het is zelfs niet zoiets als uitlokking. Eigenaar hoort de controle te houden over zijn/haar hond. Dat het wel eens mis gaat, dat snap ik ook. Maar daarvan ligt de primaire schuld niet bij het slachtoffer.
Ik zeg hiermee niet dat in alle situaties de eigenaar van de bijtende hond schuldig is, maar in deze situatie wel.
Het overgrote deel van de hondenbezitters heeft totaal geen kaas gegeten van hondengedrag. Meestal gaat dat goed, maar soms, zoals hier, helaas niet. Natuurlijk vind ik dat je je moet verdiepen in hondengedrag als je een hond hebt. Maar iedereen is ooit met nul kennis begonnen aan een hond en ook de mensen die net een hond hebben en er nog niet zoveel vanaf weten moeten gewoon veilig met de hond kunnen wandelen. Ts weet nu dat dit niet verstandig was en zal in de toekomst voorkomen dat haar hond ooit nog eens in zo'n situatie komt.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt weinig aan een schuldvraag als je zelf niet nadenkt. Als ik midden op de snelweg ga staan vannacht heb ik dan geen schuld als een auto me omver rijd? Dat heeft logisch nadenken... en op dat moment hebben beiden evenveel schuld, zowel de auto die me aanrijd als ik zelf die had moeten nadenkenTomCee schreef:Ik ben het niet met jullie eens: het is geen gedeelde schuld. Het is zelfs niet zoiets als uitlokking. Eigenaar hoort de controle te houden over zijn/haar hond. Dat het wel eens mis gaat, dat snap ik ook. Maar daarvan ligt de primaire schuld niet bij het slachtoffer.malinois schreef:precies...gyanty schreef:De meeste honden die bijten zijn niet zo geboren hoor. Deze herder was 1 jaar. Mogelijk is dit de eerste keer dat het gebeurde? Daarbij vind ik het ook sterk veroordelend. Laat ik zeggen dat ik wel wat bijtincidenten heb mee gemaakt. Vaak is er veel paniek en handelen de mensen erom heen niet handig en maken de situatie veel erger dan het was. Uitspraken als' wilde niet los laten': zie ik dus ook wel genuanceerd naar de ts in dit geval. Niet los willen laten, of nog niet klaar zijn, zijn twee verschillende zaken die nog al eens door elkaar worden gehaald. Een hond die niet loslaat zou meer dan 1 gaatje en kneuzing opleveren. Daar zou je een hondje namelijk uit de bek moeten scheuren of je hebt minsten echte doorbijt wonden......Muk schreef: Als je een bijter hebt dan moet je de verantwoording ook nemen. En als je dat niet kan, hoor je geen hond, laat staan een bijtende hond te hebben.

-
nathalie71
In mijn omgeving waar ik wandel zijn meerdere mensen die een Duitse Herder(2st),Mechelse herder( 2st) staffort(2st)Dan nog een Pitbull,een Kangal en een Amerikaanse Buldog hebben.
Alle overige grotere honden,van Sint Bernard tot behoorlijk wat Grote jachthonden soorten zijn aardig en sociaal.En dat zijn er echt heel veel!!!;-)Die benaderen mijn hondje rustig.
En met teven gaat het altijd goed.
De twee Duitse Herders zijn inmiddels weg.In beslag genomen(2 verschillende gezinnen)En ze waren echt zoooo leuk als pup....
Deze honden vielen mensen,honden en katten aan.Een Duitse Herder heeft een kat dood gebeten terwijl de hond aangelijnd was.Een van de Mechelaars loopt buiten met een muilkorf ook omdat hij aanvalt.Hij trekt enorm aan de lijn en heeft zo ook zijn baasjes vele malen om ver gelopen.Toen liep de hond opeens los...De andere Mechelaar is heel onstuimig maar wil alleen maar spelen.Deze hond loopt altijd los,luistert wel goed naar de man maar totaal niet naar de vrouw.Als die vrouw er mee loopt ga ik een blokje om.
De Staffort is een echte Staf......Druk,vrolijk uitgelaten maar door de opvoeding volledig ongecontroleerd.Deze hond wordt behoorlijk geslagen.
En hij blijft vrolijk.Maar springt boven op jou of je hond en hij is heel zwaar en sterk....
De Pitbull is 10 mnd,nu erg lief,wel springt hij tegen mensen op en hij loopt voor de baas uit.Iets wat de baas al lang had moeten corrigeren ,hij gaat nu in de breedte groeien..........goed get the point...
Zowel de baas van de Staffort als van de pitbul zijn stoere mannen,met hun waak hond die ze zelf wel even op kunnen voeden.Jeh...right
De enigen die een beetje opvoeding hebben gehad is de Mechelaar die los loopt(Een teef btw),De Amerikaanse Bulldog en de Kangal.
Maar als de Am.Bull los loopt.....dan kan hij het opeens in zijn hoofd krijgen om weg te lopen,en een kleine hond te grijpen.We(buren met kleine hondjes) zijn hier dan ook als de dood als de hond los loopt.(Mag hier ook niet)Er had veel leed voorkomen kunnen worden als hij deze hond niet los laat lopen in een woonwijk.
En dan......Al deze honden die slecht gedrag vertonen,hebben geen opvoeding en/of cursus gehad.
De wijken waar ze wonen bestaan uit kleine woningen,kleine tuin.De honden gaan hooguit 10 minuten lopen.Vooral de Staf heeft veel te veel energie over.....onbegrijpelijk.
Het zijn allemaal intakte reuen die graag met elkaar op de vuist gaan.
Van de kleine chiuahuas en jackrussels die hier lopen,kan ik zeggen dat ze zich meestal een hele grote hond voelen in een klein jasje en wel degelijk de grote hond uitdagen.Door te trekken,blaffen,grommen en een hele hoge houding aan te nemen.Voor zo`n grote hond is een hond een hond en die zal reageren.
Op dat moment is het aan beide baasjes om de hond te corrigeren.
In het geval hierboven weten we niet welke signalen wie gaf(Dat geld ook voor de baasjes zelf)
En inderdaad een hond aan de lijn kan niet op de juiste honden manier reageren op de ander.Er zit nog een baas aan vast.De roedelleider die hoort te beslissen.........
Ik ga de slecht opgevoede honden uit de weg.Al kan het wel eens gebeuren dat ik het paadje uit loop en er staat een hond voor me neus..
Daar naast is het vaak zo dat een hond reageert op het imposante.Maak veel mee dat vooral reuen fel kunnen reageren op elke hond met de bouw van een boxer/buldog gewoon door de houding.Van formaat Franse bull tot Amerikaase bull.Niet echt grappig als je Maltezer tekeer gaat tegen zo`n machtige hond....
Ik wil nog wel een ding zeggen over Jack Russels......Er wordt gezegd dat die minder schade aanricht dan een Herder.Dat klopt omdat hij veel groter is maar als je eens kijkt wat een enorm gebit een jrt heeft....en als een jrt vast heeft laat hij ook niet meer los.Deze kunnen ook gevaarlijk zijn hoor.
Al met al.Opvoeding!Dat is het punt.En jij als baas bepaald,niet de hond.
Iedere hond kan een goede.lieve sociaale hond zijn,ook een Pitbul,ook alle Herders,Rotweilers,Dobers...noem maar op.
Ik weet niet of jullie het gezien hebben maar op dit moment zit het asiel vol met Staffies.......(Goh,de hond had toch wel veel energie,goh zo veel tijd heb ik niet..............enzenz)Die mensen kopen een stoere hond om hun gezinnetjes te beschermen.(Van die stelletjes met Nike gympen en opblaasjassen over het algemeen)Hebben het veel te druk met kinderen,en uit gaan.......Voeden hun hond niet op.Hup hond volledig losgeslagen naar het asiel........
Iedereen moet op zijn of haar eigen hond letten!!!!
Nathalie
Alle overige grotere honden,van Sint Bernard tot behoorlijk wat Grote jachthonden soorten zijn aardig en sociaal.En dat zijn er echt heel veel!!!;-)Die benaderen mijn hondje rustig.
En met teven gaat het altijd goed.
De twee Duitse Herders zijn inmiddels weg.In beslag genomen(2 verschillende gezinnen)En ze waren echt zoooo leuk als pup....
Deze honden vielen mensen,honden en katten aan.Een Duitse Herder heeft een kat dood gebeten terwijl de hond aangelijnd was.Een van de Mechelaars loopt buiten met een muilkorf ook omdat hij aanvalt.Hij trekt enorm aan de lijn en heeft zo ook zijn baasjes vele malen om ver gelopen.Toen liep de hond opeens los...De andere Mechelaar is heel onstuimig maar wil alleen maar spelen.Deze hond loopt altijd los,luistert wel goed naar de man maar totaal niet naar de vrouw.Als die vrouw er mee loopt ga ik een blokje om.
De Staffort is een echte Staf......Druk,vrolijk uitgelaten maar door de opvoeding volledig ongecontroleerd.Deze hond wordt behoorlijk geslagen.
De Pitbull is 10 mnd,nu erg lief,wel springt hij tegen mensen op en hij loopt voor de baas uit.Iets wat de baas al lang had moeten corrigeren ,hij gaat nu in de breedte groeien..........goed get the point...
Zowel de baas van de Staffort als van de pitbul zijn stoere mannen,met hun waak hond die ze zelf wel even op kunnen voeden.Jeh...right
De enigen die een beetje opvoeding hebben gehad is de Mechelaar die los loopt(Een teef btw),De Amerikaanse Bulldog en de Kangal.
Maar als de Am.Bull los loopt.....dan kan hij het opeens in zijn hoofd krijgen om weg te lopen,en een kleine hond te grijpen.We(buren met kleine hondjes) zijn hier dan ook als de dood als de hond los loopt.(Mag hier ook niet)Er had veel leed voorkomen kunnen worden als hij deze hond niet los laat lopen in een woonwijk.
En dan......Al deze honden die slecht gedrag vertonen,hebben geen opvoeding en/of cursus gehad.
De wijken waar ze wonen bestaan uit kleine woningen,kleine tuin.De honden gaan hooguit 10 minuten lopen.Vooral de Staf heeft veel te veel energie over.....onbegrijpelijk.
Het zijn allemaal intakte reuen die graag met elkaar op de vuist gaan.
Van de kleine chiuahuas en jackrussels die hier lopen,kan ik zeggen dat ze zich meestal een hele grote hond voelen in een klein jasje en wel degelijk de grote hond uitdagen.Door te trekken,blaffen,grommen en een hele hoge houding aan te nemen.Voor zo`n grote hond is een hond een hond en die zal reageren.
Op dat moment is het aan beide baasjes om de hond te corrigeren.
In het geval hierboven weten we niet welke signalen wie gaf(Dat geld ook voor de baasjes zelf)
En inderdaad een hond aan de lijn kan niet op de juiste honden manier reageren op de ander.Er zit nog een baas aan vast.De roedelleider die hoort te beslissen.........
Ik ga de slecht opgevoede honden uit de weg.Al kan het wel eens gebeuren dat ik het paadje uit loop en er staat een hond voor me neus..
Daar naast is het vaak zo dat een hond reageert op het imposante.Maak veel mee dat vooral reuen fel kunnen reageren op elke hond met de bouw van een boxer/buldog gewoon door de houding.Van formaat Franse bull tot Amerikaase bull.Niet echt grappig als je Maltezer tekeer gaat tegen zo`n machtige hond....
Ik wil nog wel een ding zeggen over Jack Russels......Er wordt gezegd dat die minder schade aanricht dan een Herder.Dat klopt omdat hij veel groter is maar als je eens kijkt wat een enorm gebit een jrt heeft....en als een jrt vast heeft laat hij ook niet meer los.Deze kunnen ook gevaarlijk zijn hoor.
Al met al.Opvoeding!Dat is het punt.En jij als baas bepaald,niet de hond.
Iedere hond kan een goede.lieve sociaale hond zijn,ook een Pitbul,ook alle Herders,Rotweilers,Dobers...noem maar op.
Ik weet niet of jullie het gezien hebben maar op dit moment zit het asiel vol met Staffies.......(Goh,de hond had toch wel veel energie,goh zo veel tijd heb ik niet..............enzenz)Die mensen kopen een stoere hond om hun gezinnetjes te beschermen.(Van die stelletjes met Nike gympen en opblaasjassen over het algemeen)Hebben het veel te druk met kinderen,en uit gaan.......Voeden hun hond niet op.Hup hond volledig losgeslagen naar het asiel........
Iedereen moet op zijn of haar eigen hond letten!!!!
Nathalie
-
nathalie71
Maar het is waar,er lopen hier veel ongecastreerde niet opgevoede reuen rond.En een kleine reu kan de grote wel degelijk uit dagen.Oppassen op zo`n moment dus.Zeker als ze zo maar los lopen.
Als Dydo er niet meer is(en ik hoop dat hij nog lang bij me is)wil ik geen reu meer in deze omgeving.
Teven zijn er hier niet veel maar er is geen reu hier die agressief reageert naar een teef.
Als Dydo er niet meer is(en ik hoop dat hij nog lang bij me is)wil ik geen reu meer in deze omgeving.
Teven zijn er hier niet veel maar er is geen reu hier die agressief reageert naar een teef.
-
nathalie71
Nee dat klopt.Ik bedoel ook te zeggen dat ik als de dood ben als Dydo gaat staan blaffen of grommen tegen de Amerikaanse Bull.Dan is Dydo als eerst begonnen.Ik weet niet wat die hond dan doet.Ik ben dan blij als deze aan de lijn zit want het zou niet het eerste hondje zijn die met grote bijtwonden (of erger) bij de DA zit dan door deze hond.Er is zo vaak tegen hem gezegd dat hij de hond hier in de wijk aan de lijn moet houden!
-
nathalie71
Kells schreef:Ter voorkoming van gaatjes loop ik regelmatig een straatje om en zeker als ik de dames aan de lijn heb. Kells valt aangelijnd uit naar honden die eerder naar haar uitvielen. Dat Kells een antipathie tegen sommige honden heeft zal liggen aan de houding van die honden. Ik ben een regioleider van de ISC en ga regelmatig aan de wandel met meer dan 20 honden + eigenaren. Dit geeft nooit problemen, althans niet bij mijn honden.
Als ik hier in het park loop waar nette mensen lopen die hun hond goed op hebben gevoed gaat het echt super,het is puur hier in de wijk waar nogal wat aso`s lopen zeg maar.
En ik weet dat teven onderling ook erg kunnen zijn.
-
nathalie71
Ik heb wel eens ergens gehoord dat je dan de grote hond onderuit moet halen door hem aan zijn achter poten onderuit te trekken.Nou ik denk niet dat ik dat durf.Ik heb geen idee wat ik zou doen.Ik denk er tussen springen en mijn hondje grijpen.
Met de kans dat ik zelf gegrepen word waarschijnlijk.
Nou,ik hoop dat het me nooit mag over komen.
-
nathalie71
haha.....ja daar heb je gelijk in.
Ik zal er zelf vast niet aan dood gaan.
Dydo zal niet veel beginnen met zijn oude lijfje....
He bah...moet er niet aan denken.
Het ging eigenlijk over een ander verhaal.
Kort om.Niet meer doen je hondje met iedereen laten snuffelen!!!
Ik zal er zelf vast niet aan dood gaan.
Dydo zal niet veel beginnen met zijn oude lijfje....
He bah...moet er niet aan denken.
Het ging eigenlijk over een ander verhaal.
Kort om.Niet meer doen je hondje met iedereen laten snuffelen!!!
-
nathalie71
Kells schreef:Echte aso's wonen er hier gelukkig niet, maar helaas wel veel mensen die geen kaas hebben gegeten van opvoeden. Kells weegt nog geen 20 kilo maar is dik met een bullmastif en een leonberger in het dorp. Ze heeft echter de schurft aan een keesachtig hondje van nog geen 10 kilo. Dat mormel valt altijd uit tegen Kells. Ik probeer het gedrag van Kells om te buigen door haar te laten zitten en te belonen met koekjes als ze dat mormel negeert en die hond en eigenaar laat passeren. Kells doet het prima, maar de eigenaresse van die hond onderneemt verder geen actie. Ze schijnt er vrede mee te hebben dat haar keffer uitvalt naar andere honden.nathalie71 schreef:Kells schreef:Ter voorkoming van gaatjes loop ik regelmatig een straatje om en zeker als ik de dames aan de lijn heb. Kells valt aangelijnd uit naar honden die eerder naar haar uitvielen. Dat Kells een antipathie tegen sommige honden heeft zal liggen aan de houding van die honden. Ik ben een regioleider van de ISC en ga regelmatig aan de wandel met meer dan 20 honden + eigenaren. Dit geeft nooit problemen, althans niet bij mijn honden.
Als ik hier in het park loop waar nette mensen lopen die hun hond goed op hebben gevoed gaat het echt super,het is puur hier in de wijk waar nogal wat aso`s lopen zeg maar.
En ik weet dat teven onderling ook erg kunnen zijn.
Ja die kleintjes kunnen er wat van soms.Bij Dydo komt het heel weinig voor.
Dydo corrigeer ik ook meteen.En hou ik dan kort.Maar hij blaft vaak maar 1x en alleen naar bull/boxer achtige honden.Als ik op het pad loop en er komt me iemand te gemoed laat ik hem goed naast lopen,als ik vlak bij ben zeg ik nog een keertje naast en dan blijft hij gewoon door lopen zonder iets te zeggen.We passeren elkaar dan zo dat de honden aan de buiten kant zijn en de mensen in het midden..(Snap je....)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar ben ik niet bang voor ik spring er altijd tussen indien nodig. En ja dat doet pijn sons weet er alles van maar als he moet kiezen tussen levend of dood weetbik t wel. Ik ga met cleva mee overigens ik moet geen vreemde honden ongevraagd bij mijn honden...nathalie71 schreef:Ik heb wel eens ergens gehoord dat je dan de grote hond onderuit moet halen door hem aan zijn achter poten onderuit te trekken.Nou ik denk niet dat ik dat durf.Ik heb geen idee wat ik zou doen.Ik denk er tussen springen en mijn hondje grijpen.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Fien loopt vrijwel altijd los en is natuurlijk klein en dus relatief snel stuk.
Ze luistert uitstekend dus ik kan haar prima kort bij me houden en ze mag dus gewoon _niet_ naar grote honden.
Niet omdat ze uitvalt (ze loopt gewoon hard weg en/of houdt altijd afstand) maar ze is dus snel stuk.
Dat is mijn verantwoording vind ik en dus houd ik haar bij me.
Andersom mogen mijn honden dus niet naar kleintjes, want zij zijn Fien gewend en kunnen ermee omgaan, maar wie zegt dat die andere uk grotere honden gewend is?
Ik vind dat de mechelaar afstand had moeten houden (nouja, de baas dus), maar de maltezer ook. Gewoon omdat je het niet weet en een kleintje veel te kwetsbaar is.
Hoef je niet moeilijk over te doen, gewoon doorlopen en klaar.
Ze luistert uitstekend dus ik kan haar prima kort bij me houden en ze mag dus gewoon _niet_ naar grote honden.
Niet omdat ze uitvalt (ze loopt gewoon hard weg en/of houdt altijd afstand) maar ze is dus snel stuk.
Andersom mogen mijn honden dus niet naar kleintjes, want zij zijn Fien gewend en kunnen ermee omgaan, maar wie zegt dat die andere uk grotere honden gewend is?
Ik vind dat de mechelaar afstand had moeten houden (nouja, de baas dus), maar de maltezer ook. Gewoon omdat je het niet weet en een kleintje veel te kwetsbaar is.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Helemaal mee eens. Tessa mag niet naar kleine hondjes, want ze kan lomp en druk zijn. De JR van de buren mag ze wel naar toe, want die redt zich prima (is een mechelaar en een border collie gewend) en daar is ze niet zo lomp tegen. Maar aan de lijn wordt er geen kennis gemaakt en ook niet gesnuffeld met bekende honden.Marjoleine schreef:Fien loopt vrijwel altijd los en is natuurlijk klein en dus relatief snel stuk.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
het kan soms echt zo eenvoudig zijnMarjoleine schreef: Ik vind dat de mechelaar afstand had moeten houden (nouja, de baas dus), maar de maltezer ook. Gewoon omdat je het niet weet en een kleintje veel te kwetsbaar is.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Eric & Sepp
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Hongaarse staande hond
Belangrijkste is om van deze gebeurtenissen te leren om zulke "ongemakken" in de toekomst te voorkomen.
Het blijft moeilijk om op basis van je verhaal een beeld te scheppen wat er precies afgespeeld heeft. Je verhaal is met een bepaalde emotie geschreven, je gebruikt woorden als kwaken e.d. en er ontbreken een aantal belangrijke factoren: zoals geslacht MH, hoe benaderden de honden (Bella en de MH) elkaar, recht op elkaar, snuffelen? en wat deden de anderen honden precies en waren deze honden ook aangelijnd. Hoe was de houding van de MH en Bella: staart, oren, ogen, vacht en lichaam. Je hond lag op haar rug, deed ze dat uit zichzelf of deed de MH dat. Je wilde de boel opbreken, hoe deed je dat? Wat deed de eigenaresse en de andere hondeneigenaar?
En waarom zou Bella de MH niet speels gebeten kunnen hebben?
Verder schrijf je dat Bella geslaagd is voor het examen Sociale Huishond. Het is lovend dat je tijd en energie hebt gestoken in de opvoeding van Bella.
Maar het geeft nog geen garantie dat Bella alle honden leuk zal vinden of dat alle honden Bella leuk zullen vinden. De vraag is of het hier ook speelde dat de MH jouw hond niet leuk vond. Als de MH Bella echt had gebeten dan was de schade vele malen erger geweest dan het hier het geval was.
Je hond is 9 maanden oud en de MH 1 jaar oud. Omstreeks deze leeftijd puberen honden. Wat ze geleerd hebben, zijn ze opeens tijdelijk vergeten.
De vraag is of de MH altijd aan de lijn trekt, het is een jonge enthousiaste hond en vergeet niet dat de trekkracht van een MH vele malen sterker is dan van een Maltezer.
Wat ik niet verstandig vind is dat de eigenaresse haar hond slaat. Heeft zij niet eerst een andere mogelijkheid geprobeerd? In hetzelfde geval was de boel echt geëscaleerd.
Inderdaad, honden die aangelijnd zijn kunnen anders reageren als ze niet aangelijnd zijn. Maar alles hangt af van veel verschillende factoren b.v: strakke riem, baas die niet ontspannen is wat honden haarfijn aanvoelen etc. Veelal kan het beter zijn om ze los te laten maar ook hier is er geen garantie of het dan altijd beter gaat.
Het is een afweging die je kan maken of je Bella laat spelen met grote honden. Op zich kan dat wel. Maar als ze beide nog zo jong en speels zijn zou ik het voorlopig even laten tenzij je zeker weet dat je de andere grotere hond goed kent en rustig in zijn spel is.
Het belangrijkste is om als baas van een hond zo kalm mogelijk te blijven wanneer een situatie uit de hand dreigt te lopen. Schoppen, slaan, trekken aan de lijn, schreeuwen verergeren de situatie alleen maar.
Honden ervaren het troosten door een mens anders. Je kan met het troosten zijn angst gaan bevestigen. Dus het werkt averechts. Beter is, tenminste als je daartoe in staat bent, om rustig en kalm te reageren totdat je hond rustiger wordt. Je reageert net zo als je hond door een andere hond wordt afgesnauwd als je hond in de ogen van de andere hond te druk is. Je doet net of er niets aan de hand is. Je hond kijkt veel naar je gedrag. Reageer jij onrustig in een dergelijke situatie dan koppelt je hond jouw gedrag met de situatie en zal dan bepaald gedrag vertonen. Dat kan zijn een angstig en/of agrresief gedrag.
succes en veel plezier met Bella
Het blijft moeilijk om op basis van je verhaal een beeld te scheppen wat er precies afgespeeld heeft. Je verhaal is met een bepaalde emotie geschreven, je gebruikt woorden als kwaken e.d. en er ontbreken een aantal belangrijke factoren: zoals geslacht MH, hoe benaderden de honden (Bella en de MH) elkaar, recht op elkaar, snuffelen? en wat deden de anderen honden precies en waren deze honden ook aangelijnd. Hoe was de houding van de MH en Bella: staart, oren, ogen, vacht en lichaam. Je hond lag op haar rug, deed ze dat uit zichzelf of deed de MH dat. Je wilde de boel opbreken, hoe deed je dat? Wat deed de eigenaresse en de andere hondeneigenaar?
En waarom zou Bella de MH niet speels gebeten kunnen hebben?
Verder schrijf je dat Bella geslaagd is voor het examen Sociale Huishond. Het is lovend dat je tijd en energie hebt gestoken in de opvoeding van Bella.
Maar het geeft nog geen garantie dat Bella alle honden leuk zal vinden of dat alle honden Bella leuk zullen vinden. De vraag is of het hier ook speelde dat de MH jouw hond niet leuk vond. Als de MH Bella echt had gebeten dan was de schade vele malen erger geweest dan het hier het geval was.
Je hond is 9 maanden oud en de MH 1 jaar oud. Omstreeks deze leeftijd puberen honden. Wat ze geleerd hebben, zijn ze opeens tijdelijk vergeten.
De vraag is of de MH altijd aan de lijn trekt, het is een jonge enthousiaste hond en vergeet niet dat de trekkracht van een MH vele malen sterker is dan van een Maltezer.
Wat ik niet verstandig vind is dat de eigenaresse haar hond slaat. Heeft zij niet eerst een andere mogelijkheid geprobeerd? In hetzelfde geval was de boel echt geëscaleerd.
Inderdaad, honden die aangelijnd zijn kunnen anders reageren als ze niet aangelijnd zijn. Maar alles hangt af van veel verschillende factoren b.v: strakke riem, baas die niet ontspannen is wat honden haarfijn aanvoelen etc. Veelal kan het beter zijn om ze los te laten maar ook hier is er geen garantie of het dan altijd beter gaat.
Het is een afweging die je kan maken of je Bella laat spelen met grote honden. Op zich kan dat wel. Maar als ze beide nog zo jong en speels zijn zou ik het voorlopig even laten tenzij je zeker weet dat je de andere grotere hond goed kent en rustig in zijn spel is.
Het belangrijkste is om als baas van een hond zo kalm mogelijk te blijven wanneer een situatie uit de hand dreigt te lopen. Schoppen, slaan, trekken aan de lijn, schreeuwen verergeren de situatie alleen maar.
Honden ervaren het troosten door een mens anders. Je kan met het troosten zijn angst gaan bevestigen. Dus het werkt averechts. Beter is, tenminste als je daartoe in staat bent, om rustig en kalm te reageren totdat je hond rustiger wordt. Je reageert net zo als je hond door een andere hond wordt afgesnauwd als je hond in de ogen van de andere hond te druk is. Je doet net of er niets aan de hand is. Je hond kijkt veel naar je gedrag. Reageer jij onrustig in een dergelijke situatie dan koppelt je hond jouw gedrag met de situatie en zal dan bepaald gedrag vertonen. Dat kan zijn een angstig en/of agrresief gedrag.
succes en veel plezier met Bella