Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voedingsintolerantie

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

JLPaco
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Aantal honden: 1

Voedingsintolerantie

Ongelezen bericht door JLPaco »

Hallo iedereen,

Paco is een pup van 4,5 maand die van de week intussen al 5x (op 3 verschillende dagen) heeft overgegeven in combinatie met waterdunne ontlasting.

Gisteren ben ik met hem naar de dierenarts gegaan, waar bleek dat hij ook een verhoging had.

Hij heeft een spuit antibiotica gekregen en een kuur die de diarree tegen zou moeten gaan.

De arts had het over óf een (parasitaire) infectie aan de darmwand, of een voedingsintolerantie.

Momenteel eet hij Lotgering KVV Totaal of Totaalvoer met vis, dit wissel ik wat af vanwege de harde ontlasting die hij heeft op enkel Totaalvoer.

De hond is ook erg hangerig, en jeukerig. Vorige week is hij behandeld tegen vlooien en teken, dus daar kan de jeuk niet vandaan komen.

Nouja goed, mijn vraag is dus...

Wat zou dan in het totaalvoer moeten zitten waar hij allergisch voor kan zijn en hoe kom ik hierachter? De dierenarts had het over van vlees terug naar brok.. vanwege z'n gevoelige darmpjes.. maar ik zie hem liever op vers vloer dan op brok, waar hij het ook veel beter op doet.

Wat kan ik weglaten, of toevoegen om z'n gevoelige darmpjes te ondersteunen? Ik las hier en daar al wat over (volle) yoghurt, is dit een idee voor nu (hij wat verzwakt is) of voor wanneer hij weer wat opgeknapt is om aan zijn menu toe te voegen? :idea:

Groetjes,

Joyce en een hangerige Paco.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Voedingsintolerantie

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

ik zou voorlopig hier maar vanuit gaan

>>>een (parasitaire) infectie aan de darmwand<<<

van een voedingsintolerantie krijgt hij heus geen koorts
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rosita Compagner schreef:ik zou voorlopig hier maar vanuit gaan

precies waarom ligt dat nou altijd direct aan het eten :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Ontlastingonderzoek kan bevestigen of het inderdaad om een parasitaire infectie gaat....kleine moeite, groot gemak. :wink:
Overigens kan een dier wel degelijk reageren op chemische vlo- en teekmiddelen, dus daar zou ik niet te licht over denken.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

malinois schreef:

Nou gewoon, omdat'ie vers eet. Dat is een gruwel volgens de meeste DA's. Nog steeds.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
malinois schreef:

Nou gewoon, omdat'ie vers eet. Dat is een gruwel volgens de meeste DA's. Nog steeds.
dat klopt maar als ik dit dan lees, dan klopt dat toch niet met het verhaal van de diarree :U:
Momenteel eet hij Lotgering KVV Totaal of Totaalvoer met vis, dit wissel ik wat af vanwege de harde ontlasting die hij heeft op enkel Totaalvoer.
Schijnbaar zijn de darmpjes ineens niet gevoelig bij totaalvoer... :wink:
Dat kun je toch ook zelf dan logisch beredeneren... daar heb je dan toch geen DA voor nodig
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
JLPaco
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door JLPaco »

Rosita Compagner schreef:van een voedingsintolerantie krijgt hij heus geen koorts
Dat dacht ik dus ook.... Ik ga morgen eens informeren voor een ontlastingonderzoek, al vraag ik me af of dat nu handig is omdat hij nu ook medicatie slikt..? :idea:
Goldendelicious schreef:Ontlastingonderzoek kan bevestigen of het inderdaad om een parasitaire infectie gaat....kleine moeite, groot gemak. :wink:

Om de (allergische??) reactie daaraan te koppelen zit er teveel tijd tussen, maar ik wilde het wel melden vanwege de jeuk die hij (nog) heeft. Hij had/heeft overigens geen vlooien.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

JLPaco schreef:
Goldendelicious schreef:Ontlastingonderzoek kan bevestigen of het inderdaad om een parasitaire infectie gaat....kleine moeite, groot gemak. :wink:

Om de (allergische??) reactie daaraan te koppelen zit er teveel tijd tussen, maar ik wilde het wel melden vanwege de jeuk die hij (nog) heeft. Hij had/heeft overigens geen vlooien.
Volgens mij begrijp ik jouw reactie op mijn quote niet.
Ik schrijf dit, omdat je je pup vorige week behandeld hebt:

Overigens kan een dier wel degelijk reageren op chemische vlo- en teekmiddelen, dus daar zou ik niet te licht over denken.
Reacties achteraf komen voor. Zoals ook reacties achteraf kunnen komen na een vaccinatie en/of behandeling met vlo- en teek middelen.

En als jouw dierenarts nu dus vermoedt dat het om een parasitaire infectie zou gaan, dan had hij dat kunnen bevestigen door middel van ontlastingonderzoek. Dat is een stuk gezonder voor je pup dan linea recta belastende medicatie er in, zonder dat je weet wat je aan het bestrijden bent en bij parasitaire infecties wellicht ook niet geschikt is. :wink:
Ik zou trouwens nu al een goed probioticium er bij geven. Geen yoghurt, maar een supplement zonder lactose zoals bijv. Darmclear (met psyllium husk vezels).
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Ik heb een pro dierenarts wat het voeren van vlees betreft.

Ik heb onze jongste, Nanu ook kvv gevoerd, maar wat is onze kerel ziek geweest.
Het begon met een dikkedarmontsteking, toen nog eentje en nog eentje.
Uit onderzoek bleek het geen parasiet te zijn.

Buikpijn en vreselijke jeuk en koorts door de ontsteking hebben ons genoodzaakt om hem terug op de brok te zetten.
Hij eet nu Proplan Intensive op zalm en rijst basis en daar doet hij het goed op.
Geen jeuk meer en tot nu toe ook geen darmprobleem meer.

Wat ik wil zeggen, het komt voor dat een hond geen vlees kan verteren, of niet goed kan verteren.
Dus ja, je zou dan van een allergie kunnen spreken, net als dat sommige honden niet brok kunnen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rita schreef:Ik heb een pro dierenarts wat het voeren van vlees betreft.

Buikpijn en vreselijke jeuk en koorts door de ontsteking hebben ons genoodzaakt om hem terug op de brok te zetten.
Hij eet nu Proplan Intensive op zalm en rijst basis en daar doet hij het goed op.

Wat ik wil zeggen, het komt voor dat een hond geen vlees kan verteren, of niet goed kan verteren.
Dus ja, je zou dan van een allergie kunnen spreken, net als dat sommige honden niet brok kunnen.
Niemand zegt hier dat het niet kan, maar bij een beetje rommelkont direct het voer de schuld geven is wel erg makkelijk voor een anti vlees DA. :wink:
Afbeelding
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

malinois schreef:
Rita schreef:Ik heb een pro dierenarts wat het voeren van vlees betreft.

Niemand zegt hier dat het niet kan, maar bij een beetje rommelkont direct het voer de schuld geven is wel erg makkelijk voor een anti vlees DA. :wink:
Klopt, heb je gelijk in, wou alleen aangeven dat er ook iets anders aan de hand kan zijn, terwijl mijn DA mij aan het vers had gekregen en dacht daarmee het probleem op te kunnen lossen, helaas werd het alleen maar erger :(:
Maar denk dat ik het nu opgelost heb, nieuwe brok, al bijna drie weken geen rommel buik, geen diarree en geen jeuk.
Ja ik had hem graag vlees gegund, want natuurlijk vindt hij dat lekker, maar gezondheid en geen zorgen hebben is ook heel fijn :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”