Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zie ik iets over het hoofd?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Safari

Zie ik iets over het hoofd?

Ongelezen bericht door Safari »

Bommel kwam als vette (12,6 kilo) rolmops in september hier wonen. Vorige maand was het eindelijk zover en woog hij 9,5 voor zijn bouw het ideale gewicht volgens de DA. Ik ben wat meer gaan voeren om zijn gewicht stabiel te houden maar hij blijft afvallen en niet zo zuinig ook. Inmiddels zit hij onder de 9 kilo en voer ik hem 300 gram kvv (degomeat) per dag. Diverse smaken, oa fazant, hert,eend paard en zalm. Zijn energie is heel matig dus het is niet dat hij het eraf loopt. Eind van de week moeten we toch naar de DA voor die plek in zijn oog (mogelijk melanoom) en ga ik het bij haar natuurlijk aankaarten. Hij krijgt stronghold tegen vlooien en daar zit meteen ontworming bij. Zijn vacht is gezond evenals zijn drollen, die zijn precies zoals je mag verwachten van een kvv hond. Het enige wat zorgen blijft baren zijn zijn oren maar die worden verder prima verzorgt en hij is daar verder niet ziek of vervelend van.

De DA kan natuurlijk straks alle ingewikkeldere zaken gaan uitsluiten. Ikvroeg me alleen af zie ik soms iets simpels over het hoofd?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Zie ik iets over het hoofd?

Ongelezen bericht door Miranda »

Safari schreef:Ik vroeg me alleen af zie ik soms iets simpels over het hoofd?
Hij heeft meer eten nodig? :U: :Q:

Het kan zijn dat je het met een dagelijkse aanvulling van bevleesd botwerk oplost. Dat werkt wel eens voor honden die echt graatmager blijven. Wat je ook kunt overwegen is schapenvet. Op een natuurlijke manier in de vorm van lamsribben, of als schapenvetbonbons.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ayronna »

Als hij nog steeds af valt, zou ik hem meer gaan voeren. Misschien een vettere KVV, zoals Lotgering proberen?
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Maar het is dan wel gek dat hij zo dik heeft kunnen worden, of niet? Wat at ie bij de vorige eigenaren dan? Er zijn wel heel veel aandoeningen waar gewichtsafname een symptoom is dus dan zou je nog andere symptomen moeten zien. Matige energie, misschien zou je op diabetes kunnen testen. Drinkt ie veel? Misschien gaven de vorige eigenaren hem wel elke dag frinkandellen met mayo ofzo, zou kunnen.
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Het zou natuurlijk kunnen dat hij gewoon nog steeds te weinig energie binnen krijgt, maar als je toch naar de da gast zou ik vragen om zijn suiker te controleren. Is het oog al eens eerder bekeken of denk je zelf dat het een melanoom is? Ik weet natuurlijk niet hoe het er precies uitziet, maar bij suikerziekte kunnen ook oogproblemen voor komen. zeker gezien zijn achtergrond van overgewicht zou ik dit willen testen/uitsluiten. maar hopelijk is het gewoon te weinig weten dat hij nu binnenkrijgt.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Het zou de degomeat kunnen zijn. Mijn honden blijven nl aan de magere kant op alleen degomeat en dat los ik op door er ook andere dingen bij te voeren.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fizgig schreef:Maar het is dan wel gek dat hij zo dik heeft kunnen worden, of niet? Wat at ie bij de vorige eigenaren dan? Er zijn wel heel veel aandoeningen waar gewichtsafname een symptoom is dus dan zou je nog andere symptomen moeten zien. Matige energie, misschien zou je op diabetes kunnen testen. Drinkt ie veel? Misschien gaven de vorige eigenaren hem wel elke dag frinkandellen met mayo ofzo, zou kunnen.

:U: Niet echt.

Niko had bij de vorige eigenaren een vetschort en ik krijg er geen grammetje op.
Wat er niet uit gaat, hoeft er ook niet in; dus dan kan een handje brokken al te veel zijn.
Fizgig
Zeer actief

dagmar88 schreef:

Niko had bij de vorige eigenaren een vetschort en ik krijg er geen grammetje op.
Wat er niet uit gaat, hoeft er ook niet in; dus dan kan een handje brokken al te veel zijn.
Maar dat is toch vreemd, je zegt je krijgt er geen grammetje op. Ben je zo streng dan met voeren? Komt ie dan ook niet aan als je hem bijvoert? Of komt het omdat hij bij jullie veel meer beweegt? Ik vind wel dat honden vrij snel afvallen als ze meer bewegen, Bruno is wat zwaarder geworden in het najaar toen hij 6 weken lijnrust moest houden. Niet veel maar ik zag zijn ribben niet meer. En ik ben toen dieetvoer gaan geven, luposan, maar dat hielp niet echt. Pas toen we meer gingen wandelen en apporteren, ging ie afvallen. Maar misschien verschilt dat per hond, is bij mensen ook zo.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fizgig schreef:
dagmar88 schreef:

Maar dat is toch vreemd, je zegt je krijgt er geen grammetje op. Ben je zo streng dan met voeren? Komt ie dan ook niet aan als je hem bijvoert? Of komt het omdat hij bij jullie veel meer beweegt? Ik vind wel dat honden vrij snel afvallen als ze meer bewegen, Bruno is wat zwaarder geworden in het najaar toen hij 6 weken lijnrust moest houden. Niet veel maar ik zag zijn ribben niet meer. En ik ben toen dieetvoer gaan geven, luposan, maar dat hielp niet echt. Pas toen we meer gingen wandelen en apporteren, ging ie afvallen. Maar misschien verschilt dat per hond, is bij mensen ook zo.
Denk je nou echt dat ik ga zeggen dat ik er niets op krijg, terwijl hij op rantsoen staat?
En ja, dat staat er.
Safari

Oke ten eerstedank voor jullie antwoorden.
Miranda schreef:
Safari schreef:Ik vroeg me alleen af zie ik soms iets simpels over het hoofd?
Hij heeft meer eten nodig? :U: :Q:

Het kan zijn dat je het met een dagelijkse aanvulling van bevleesd botwerk oplost. Dat werkt wel eens voor honden die echt graatmager blijven. Wat je ook kunt overwegen is schapenvet. Op een natuurlijke manier in de vorm van lamsribben, of als schapenvetbonbons.
Ga ik doen aleen hij krijgt nu al drie keer zoveel als tijdens zijn dieet. Schaap en lam is hij allergisch voor dus zal wel paard en hert worden. :engel:
Nanna schreef:Het kán natuurlijk zijn dat er wat anders speelt, maar dat is vanaf hier niet te zien. Een te snel werkende schildklier, een tumor, noem maar op.
Maar ik zou eerst kijken of ik hem met simpel meer vreten in de bak weer op gewicht krijg :ok:
ben ik al mee bezig en tot nu toe valt hij af. Ben bang dat er meer speelt maar daar is de DA voor.
Ayronna schreef:Als hij nog steeds af valt, zou ik hem meer gaan voeren. Misschien een vettere KVV, zoals Lotgering proberen?
lotgering is hij voor de meeste soorten allergisch nl, rund, kip en lam.
Fizgig schreef:Maar het is dan wel gek dat hij zo dik heeft kunnen worden, of niet? Wat at ie bij de vorige eigenaren dan? .
Pizza, chips, boterhammen met veel beleg, afhaal chinees, en lidl brokken. Hij drinkt erg weinig.
Safari

Caat* schreef:Het zou natuurlijk kunnen dat hij gewoon nog steeds te weinig energie binnen krijgt, maar als je toch naar de da gast zou ik vragen om zijn suiker te controleren. Is het oog al eens eerder bekeken of denk je zelf dat het een melanoom is? Ik weet natuurlijk niet hoe het er precies uitziet, maar bij suikerziekte kunnen ook oogproblemen voor komen. zeker gezien zijn achtergrond van overgewicht zou ik dit willen testen/uitsluiten. maar hopelijk is het gewoon te weinig weten dat hij nu binnenkrijgt.
Ik ga de suiker navragen. Oog is al bekeken en is voor 90% melanoom. 100% zekerheid krijg je alleen bij uitnemen oog en hij kan er nog door zien dus dat doen weniet. Zijn. Overgewicht kwam puur door te weinig beweging en junkfood bij vorige eigenaar.
lets have fun schreef:Het zou de degomeat kunnen zijn. Mijn honden blijven nl aan de magere kant op alleen degomeat en dat los ik op door er ook andere dingen bij te voeren.
Daar ga ik me eens in verdiepen.
alinelaila schreef:Stronghold werkt niet tegen lintworm. Al zou ik niet direct aan lintworm denken als de ontlasting altijd goed is. Toch zou je voor de zekerheid eens iets kunnen halen wat wel tegen lintworm werkt.

Oke, daar kan ik me geen bult aan vallen. Niet geschoten altijd mis. :ok:
Fizgig
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Fizgig schreef:
dagmar88 schreef:

Denk je nou echt dat ik ga zeggen dat ik er niets op krijg, terwijl hij op rantsoen staat?
En ja, dat staat er.
Ik denk dat ik je verkeerd heb begrepen, sorry.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

ben je zeker dat dat melanoom niet uitgezaaid is en enkel nog locaal?
persoonlijk zou ik niet afwachten tot dat verder begint te groeien om dan actie te ondernemen...dan kan het namelijk al te laat zijn...
Is schapenvet een oplossing? voegt wel geen energie toe maar laat wel dikker worden...
miz kan het gebrek aan energie ook wel te maken hebben met het melanoom...
Safari

carine schreef:ben je zeker dat dat melanoom niet uitgezaaid is en enkel nog locaal?
persoonlijk zou ik niet afwachten tot dat verder begint te groeien om dan actie te ondernemen...dan kan het namelijk al te laat zijn...
Is schapenvet een oplossing? voegt wel geen energie toe maar laat wel dikker worden...
miz kan het gebrek aan energie ook wel te maken hebben met het melanoom...
Dat van dat melanoom weten we niet of het uitgezaaid is. Het risico om te gaan snijden terwijl het toch geen melanoom is vind ik te groot. Aan de andere kant het zouden idd uitzaaiingen kunnen zijn.
Bommel is allergisch voor lam dus ik ga er voor het gemak maar van uit dat hij dat ook is voor schaap. Hij is er dan behoorlijk beroerd van dus dat probeer ik niet.
Bommel heeft geen gebrek aan energie. Hij tuttelt gewoon zijn dagen door zoals gewoonlijk. Hij is gewoon een matig actieve hond. Doet af en toe een sprintje achter 1 van de mannen aan maar dat was het dan ook wel voor die week.

Hij toont absoluut niet ziek, eet met smaak, staat makkelijk en vlot op uit de mand, vind alles gezellig, toont geen pijn waardanook. Hij blijft alleen afvallen. :U: komende week zal ik hem eens vol gaan proppen.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Nou... Met 90% zekerheid op Melanoom zou ik geen risico nemen...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”