Wat is daar lastig aan???kiekerdepiekske schreef:
Op les mogen honden die aangelijnd zijn überhaupt geen contact maar in de praktijk blijkt dat toch lastig.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bijtincident, ben me wild geschrokken, graag feedback
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Bijtincident, ben me wild geschrokken, graag feedback
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Misschien dat sommige mensen snel beledigd zijn als hun hondje niet met jou honden mogen spelen.
Ik heb ook weleens commentaar gehad hoor, een vent hoorde ik tegen iemand zeggen dat mijn honden nooit met zijn teckel mochten spelen en dat vond hij zo zielig voor mijn honden. Was haast in de verleiding om mijn honden los te klikken. Mijn honden willen nooit spelen met anderen honden.
Als ze interesse hebben in een hond dan is het om ze een knauw te geven.
En aangelijnd wil ik al helemaal geen anderen honden bij mijn honden.
Een vrouw was echt heel erg beledigd dat mijn honden totaal geen interesse in haar hondje hadden. Moest ze juist blij om zijn. Ik ben tenminste heel erg blij als mijn honden anderen honden negeren.
Als mijn honden met anderen honden zouden willen spelen zou ik dat alleen maar leuk vinden.
Alleen als de meiden loops zijn vinden ze anderen honden heel erg leuk, maar buiten de loopsheid kunnen ze een knauw krijgen als er aan hun achterste word geroken.
Jarah valt wel mee, Nikkie waarschuwt dan nog maar Tama bijt gelijk van zich af als er een hond komt snuffelen.
Ik heb ook weleens commentaar gehad hoor, een vent hoorde ik tegen iemand zeggen dat mijn honden nooit met zijn teckel mochten spelen en dat vond hij zo zielig voor mijn honden. Was haast in de verleiding om mijn honden los te klikken. Mijn honden willen nooit spelen met anderen honden.
Als ze interesse hebben in een hond dan is het om ze een knauw te geven.
En aangelijnd wil ik al helemaal geen anderen honden bij mijn honden.
Een vrouw was echt heel erg beledigd dat mijn honden totaal geen interesse in haar hondje hadden. Moest ze juist blij om zijn. Ik ben tenminste heel erg blij als mijn honden anderen honden negeren.
Als mijn honden met anderen honden zouden willen spelen zou ik dat alleen maar leuk vinden.
Alleen als de meiden loops zijn vinden ze anderen honden heel erg leuk, maar buiten de loopsheid kunnen ze een knauw krijgen als er aan hun achterste word geroken.
Jarah valt wel mee, Nikkie waarschuwt dan nog maar Tama bijt gelijk van zich af als er een hond komt snuffelen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
linlin
Met het grote verschil dat een mechelaar meer schade aan kan richten dan een russell-achtige.malinois schreef:En hier alles van formaat jr wil ik dan weer niet in de buurtlinlin schreef:Mechelaars en aanverwant spul wil ik niet in de buurt van mijn hond. Ik heb daar net teveel rottige
ervaringen mee, zowel met hond als baas.
Voor je het weet krijg je te horen dat je maltezer de hedder uitlokte.slechte ervaringen mee hakkenbijten etc.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
linlin schreef:Met het grote verschil dat een mechelaar meer schade aan kan richten dan een russell-achtige.malinois schreef:En hier alles van formaat jr wil ik dan weer niet in de buurtlinlin schreef:Mechelaars en aanverwant spul wil ik niet in de buurt van mijn hond. Ik heb daar net teveel rottige
Voor je het weet krijg je te horen dat je maltezer de hedder uitlokte.slechte ervaringen mee hakkenbijten etc.
Daarom zeg ik, had deze Mechel kwaad in de zin gehad dan was t hondje er wel anders aan toe geweest...
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
linlin schreef:Mechelaars en aanverwant spul wil ik niet in de buurt van mijn hond. Ik heb daar net teveel rottige
Voor je het weet krijg je te horen dat je maltezer de hedder uitlokte.

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Heel beroerd wat er gebeurd is, en ik kan me de schrik en jouw reactie goed voorstellen.
Ik ga eigenlijk helemaal mee met de onderstaande reactie.
Buiten dit om: het kan zijn dat de herder echt kwaad in de zin had, maar de kans is eigenlijk haast net zo groot dat hij in een enorm hypere bui gehandeld heeft, en daardoor doordraafde. Eigenlijk denk ik dat die kans zelfs nog iets groter is, maar ik heb het natuurlijk niet zien gebeuren. (En dus niet echt vals is of zoiets) Overigens keur ik het gedrag daarmee natuurlijk niet goed.
Voor de komende tijd: even bewust uitkiezen met welke honden je Bella wel laat spelen, en met welke niet. Aan de lijn zeker niet met drukke en/of onbekende honden, nog liever helemaal niet aan de lijn.
Als je de komende tijd honden tegen komt die op de herder lijken (Of de herder zelf) doen alsof er eigenlijk niets aan de hand is, gewoon doorlopen, maar de je eigen lijn zo op maat, en de afstand zo groot dat ze in ieder geval geen fysiek contact kunnen maken.
De honden die op de herder lijken hebben uiteraard niets gedaan, en is ook niets mis mee. Maar ik weet dat er heel veel mensen zijn die vervolgens een bepaald type hond totaal gaan mijden, en dat is niet verstandig. Dus gewoon rustig langs oplopen.
Ook niet met allerlei praat tegen je hond in de categorie; "Ach, ben je zo bang, kom maar hoor, niets aan de hand. Ach toch, toe dan."
Ten eerste straal je daar zelf angst mee uit, ten tweede kun je eventuele angst bij je hondje er mee bevestigen. Het kan maar zo zijn dat jouw hondje er eigenlijk niet zo heel erg bij stil staat, en dus geen angst heeft. In dat geval moet dat zo blijven natuurlijk...
Mijn hond is ooit echt ernstig gegrepen, had weinig gescheeld of ze was er niet meer. Daar is nu, ruim anderhalf jaar later, eigenlijk niets meer van te merken in haar gedrag naar andere honden. Gelukkig maar.
Ik ga eigenlijk helemaal mee met de onderstaande reactie.
jacq1970 schreef:Zoals jij de situatie beschrijft had mijn hond daar al geen kennis mee mogen maken... hoe graag de herder ook had gewild, dat soort honden ontloop ik.
En je zou kunnen proberen om het opspringen tegen andere honden proberen afteleren... ik heb er hier 1 lopen die ook graag wil kennismaken maar kleine opspringende honden worden ook gecorrigeerd als het aan haar ligt... ik laat haar daar dus echt geen kennismeemaken maar niet iedere eigenaar houdt daar rekening mee.
Maar daar heb je nu niks meer aan... je reactie is logisch geweest door te troosten en te tillen maar wel een beetje fout aangezien ze jouw stress ws ook flink gevoeld heeft..
Ik zou de komende keren als je naar buiten gaat gewoon normaal doen wat je altijd doet, kijken wat je hond doet en niet teveel in angst gedrag meegaan... dapper doorstappen en als je een hond tegenkomt en je weet dat dat goed gaat gewoon er weer naartoe... niet proberen te miepen en haar zielig tevinden dan wordt de kans op angst gedrag alleen maar erger.
Buiten dit om: het kan zijn dat de herder echt kwaad in de zin had, maar de kans is eigenlijk haast net zo groot dat hij in een enorm hypere bui gehandeld heeft, en daardoor doordraafde. Eigenlijk denk ik dat die kans zelfs nog iets groter is, maar ik heb het natuurlijk niet zien gebeuren. (En dus niet echt vals is of zoiets) Overigens keur ik het gedrag daarmee natuurlijk niet goed.
Voor de komende tijd: even bewust uitkiezen met welke honden je Bella wel laat spelen, en met welke niet. Aan de lijn zeker niet met drukke en/of onbekende honden, nog liever helemaal niet aan de lijn.
Als je de komende tijd honden tegen komt die op de herder lijken (Of de herder zelf) doen alsof er eigenlijk niets aan de hand is, gewoon doorlopen, maar de je eigen lijn zo op maat, en de afstand zo groot dat ze in ieder geval geen fysiek contact kunnen maken.
De honden die op de herder lijken hebben uiteraard niets gedaan, en is ook niets mis mee. Maar ik weet dat er heel veel mensen zijn die vervolgens een bepaald type hond totaal gaan mijden, en dat is niet verstandig. Dus gewoon rustig langs oplopen.
Ook niet met allerlei praat tegen je hond in de categorie; "Ach, ben je zo bang, kom maar hoor, niets aan de hand. Ach toch, toe dan."
Ten eerste straal je daar zelf angst mee uit, ten tweede kun je eventuele angst bij je hondje er mee bevestigen. Het kan maar zo zijn dat jouw hondje er eigenlijk niet zo heel erg bij stil staat, en dus geen angst heeft. In dat geval moet dat zo blijven natuurlijk...
Mijn hond is ooit echt ernstig gegrepen, had weinig gescheeld of ze was er niet meer. Daar is nu, ruim anderhalf jaar later, eigenlijk niets meer van te merken in haar gedrag naar andere honden. Gelukkig maar.

-
linlin
haha! nou is het zo dat jij je hedders ook niet bij mij in de buurt laat, beleefd en voorkomend als je bent.alm@ schreef:linlin schreef:Mechelaars en aanverwant spul wil ik niet in de buurt van mijn hond. Ik heb daar net teveel rottige
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wauw dit vind ik nou even een uitspraak die voor herhaling vatbaar is. Een uitspraak mooi, maar oh zo waardevol! Wat een wijsheid in een paar woorden!Lief schreef: je kan ook bewonderaar op afstand zijn.

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
In mijn ogen moet je een hond alleen kennis laten maken met passende andere honden en na een gesprek met de eigenaar. Ook al helpt ook dat niet altijd. Want toen wij Eva net hadden, een soort mechelse herder kan je wel stellen lijkt mij, is zijn aangevallen door Jack Russels en een jonge windhond. Ze lag te gillen op haar rug en die honden beten haar in haar kale buikje van 9 weken. Niet door maar wel blauw. Daarna is ze maanden lang op haar hoede geweest en wilde ze niks meer met andere honden te maken hebben. De eigenaar van die honden zei dat haar honden heel lief waren met pups en dat we gerust Eva bij die honden konden laten lopen. Binnen 1 seconde grepen ze haar helaas al.
Ik laat dus nooit honden spelen die te verschillend zijn van karakter, grootte en temperament. Je hebt hele zoete lieve herders. En je hebt krengen van Jack Hussels. Je hebt krengen van herders en superzoete Jack Russels. Gewoon kiezen. Spontane ontmoetingen tussen honden die totaal verschillend zijn van kaliber en temperament lopen mij te vaak uit op drama's.
Eva is overigens een superzoete herder geworden. Daar kan je best een maltezer bij zetten. Er zit geen kwaad in haar naar andere honden toe. Maar dat spontaan proberen zonder te vragen is dom. Gewoon vragen en dan komt het goed.
Want bekijk het eens zo. Als jij een kleuter hebt van 3 jaar dan laat je die ook niet spelen met een cavia. Ongewild kan die cavia dood gaan door de behandeling van die kleuter. Onbedoeld ook. En jouw maltezer is veel te klein om met een jonge herder te spelen. Daar kan je hondje onbedoeld aan overlijden. Je koos een dwergras met een zacht karakter en die laat je niet spelen met het sprotiefste en bijna hardste ras dat er is. Niks is passend aan die combi. Ik vind JR hele leuke honden. Alleen met herders soms minder. Ze hebben een ego van hier tot Tokio maar een lijfje van een maltezer. Dat geeft risico's. Bij herder Eva woont nu een JR maar dat had net zo goed een maltezer kunnen zijn omdat zij gewoon een hele brave hond is die lief is voor andere honden. Zet er echter geen poes bij. Of wat dan ook. Dat gaat mis
Ik laat dus nooit honden spelen die te verschillend zijn van karakter, grootte en temperament. Je hebt hele zoete lieve herders. En je hebt krengen van Jack Hussels. Je hebt krengen van herders en superzoete Jack Russels. Gewoon kiezen. Spontane ontmoetingen tussen honden die totaal verschillend zijn van kaliber en temperament lopen mij te vaak uit op drama's.
Eva is overigens een superzoete herder geworden. Daar kan je best een maltezer bij zetten. Er zit geen kwaad in haar naar andere honden toe. Maar dat spontaan proberen zonder te vragen is dom. Gewoon vragen en dan komt het goed.
Want bekijk het eens zo. Als jij een kleuter hebt van 3 jaar dan laat je die ook niet spelen met een cavia. Ongewild kan die cavia dood gaan door de behandeling van die kleuter. Onbedoeld ook. En jouw maltezer is veel te klein om met een jonge herder te spelen. Daar kan je hondje onbedoeld aan overlijden. Je koos een dwergras met een zacht karakter en die laat je niet spelen met het sprotiefste en bijna hardste ras dat er is. Niks is passend aan die combi. Ik vind JR hele leuke honden. Alleen met herders soms minder. Ze hebben een ego van hier tot Tokio maar een lijfje van een maltezer. Dat geeft risico's. Bij herder Eva woont nu een JR maar dat had net zo goed een maltezer kunnen zijn omdat zij gewoon een hele brave hond is die lief is voor andere honden. Zet er echter geen poes bij. Of wat dan ook. Dat gaat mis
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Heel vervelend dat dit is gebeurd, ik kan mij goed voorstellen dat je geschrokken bent.
Ik laat alleen honden die mijn honden goed kennen (los of aangelijnd) bij ze in de buurt, dit om problemen te voorkomen. Mijn kleine hond is zwaar gewond geraakt na een aanval (hij was toen al ouder en doof/blind). De zelfde ontsnapte kleine hond heeft een D.H en zijn baasje tot wanhoop gedreven door al hielenbijtend rond de poten van de herder te rennen, en niet luisteren natuurlijk. Mijn kleine cairn terriër was zeker kwetsbaar, maar hij kon in zijn jonge jaren ook behoorlijk irriteren.
Ik laat alleen honden die mijn honden goed kennen (los of aangelijnd) bij ze in de buurt, dit om problemen te voorkomen. Mijn kleine hond is zwaar gewond geraakt na een aanval (hij was toen al ouder en doof/blind). De zelfde ontsnapte kleine hond heeft een D.H en zijn baasje tot wanhoop gedreven door al hielenbijtend rond de poten van de herder te rennen, en niet luisteren natuurlijk. Mijn kleine cairn terriër was zeker kwetsbaar, maar hij kon in zijn jonge jaren ook behoorlijk irriteren.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
gyanty schreef:Wauw dit vind ik nou even een uitspraak die voor herhaling vatbaar is. Een uitspraak mooi, maar oh zo waardevol! Wat een wijsheid in een paar woorden!Lief schreef: je kan ook bewonderaar op afstand zijn.
Eensch!!!

-
linlin
kbb doet heel gemeen tegen pupjes. die mag daar van mij ook niet bij. die paar keer dat er, ongeluk klein hoekje, toch narigheid uitgehaald werd had ik in elk geval geen grote muil over je hond bij je houden of dergelijke kulsmoesjes maar schaamde ik me dood en stond meteen met blommetjes en vergoedingen te zwaaien.laeken schreef:Want toen wij Eva net hadden, een soort mechelse herder kan je wel stellen lijkt mij, is zijn aangevallen door Jack Russels en een jonge windhond. Ze lag te gillen op haar rug en die honden beten haar in haar kale buikje van 9 weken.
t kan me niet schelen wie begon en of er om te beginnen al een 'schuldige' aan te wijzen is. als mijn hond lelijk doet, is dat mijn zorg.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Nou, baasjes die niet opletten wat hun hond aan de lijn uitspookt,crutz schreef:Wat is daar lastig aan???kiekerdepiekske schreef:
Op les mogen honden die aangelijnd zijn überhaupt geen contact maar in de praktijk blijkt dat toch lastig.
Baasjes die dan ook te dicht bij andere baasjes gaan staan om even te kletsen en daarbij niet op hun hondje letten.
En dan kan je de hele les als trainer wel waarschuwen dat dat niet de bedoeling is, dat dat ze zelf met hun hondje bezig moeten zijn, maar zo werkt dat lang niet altijd.
Zeker niet in een puppygroep
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Zij geeft aan dat t in de praktijk lastig is.....ranetje schreef:Nou, baasjes die niet opletten wat hun hond aan de lijn uitspookt,crutz schreef:Wat is daar lastig aan???kiekerdepiekske schreef:
Baasjes die dan ook te dicht bij andere baasjes gaan staan om even te kletsen en daarbij niet op hun hondje letten.
En dan kan je de hele les als trainer wel waarschuwen dat dat niet de bedoeling is, dat dat ze zelf met hun hondje bezig moeten zijn, maar zo werkt dat lang niet altijd.
Zeker niet in een puppygroep
Vindt t in beide situaties niet lastig. Loop gewoon weg met m'n hond
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Absoluut Lin zo keurig ben ik. Als jij nou kbb-tje vertelt dat het not done is op mijn tekkeltje te wippen staan we kietlinlin schreef:haha! nou is het zo dat jij je hedders ook niet bij mij in de buurt laat, beleefd en voorkomend als je bent.alm@ schreef:linlin schreef:Mechelaars en aanverwant spul wil ik niet in de buurt van mijn hond. Ik heb daar net teveel rottige

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
En dan heeft een ander zijn hond aan de flex en vindt dat het beestje even moet buurtencrutz schreef:Zij geeft aan dat t in de praktijk lastig is.....ranetje schreef:Nou, baasjes die niet opletten wat hun hond aan de lijn uitspookt,crutz schreef:Wat is daar lastig aan???kiekerdepiekske schreef:
Zeker niet in een puppygroep![]()

- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Altijd hetzelfde met die Mechelaars......
En daarom wil ik dus geen vreemde honden die komen buurten.
Ook niet aangelijnd.
Gewoon, voor je weet maar nooit.
En daarom wil ik dus geen vreemde honden die komen buurten.
Ook niet aangelijnd.
Gewoon, voor je weet maar nooit.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan meldt ik mij wel hoor, ruim op tijd...Pemba schreef:En dan heeft een ander zijn hond aan de flex en vindt dat het beestje even moet buurtencrutz schreef:Zij geeft aan dat t in de praktijk lastig is.....ranetje schreef:Nou, baasjes die niet opletten wat hun hond aan de lijn uitspookt,crutz schreef: Wat is daar lastig aan???
Zeker niet in een puppygroep![]()
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Och ja dit soort 'aanvaringen' blijft vervelend voor iedereen. Maar je heb denk ik nu genoeg tips gekregen om het volgende keer anders te doen hè
. Ik had het zelf een paar dagen geleden nog, ik wandel met Hajo lekker ontspannen op een soort bouwveld hier in de buurt. Komen bijna nooit andere honden, zitten wel veel konijnen en muizen, dus leuk voor Haaj. Komt er ineens een mevrouw (ècht een mevrouw dus hè), uit de bosjes met 2 soort Jackies, 1 los, een reutje wat duidelijk liep te patsen en 1 aan de lijn. Ik roep Hajo meteen bij me en lijn hem aan, terwijl zij juist haar 2e hondje los wil maken. Dus ik zeg mevrouw, niet doen ik weet niet of dat wel goed gaat. Zegt ze heel beledigd; O, nou is hij niet lief dan? Zucht... mevrouw meestal wel, maar ik neem geen risico met een hond van 43 kilo en 2 mini hondjes. Nou ik wil ze alleen maar even laten spelen hoor zegt ze nog...... Pfft, ik heb me maar omgedraaid zonder iets te zeggen. Ik hou er gewoon rekening mee dat heel veel mensen geen idee hebben van het wezen hond. 
- ranetje
- Zeer actief
Oh ja,crutz schreef:Dan meldt ik mij wel hoor, ruim op tijd...Pemba schreef:En dan heeft een ander zijn hond aan de flex en vindt dat het beestje even moet buurtencrutz schreef: Zij geeft aan dat t in de praktijk lastig is.....![]()
Ik zie het in de praktijk van de cursus al fout gaan
Vandaar.
Die remknopjes op de flexi schijnen ook niet altijd te werken
-
linlin
hahaha! maar van rijden raken ze niet gewond. daarnaast!!! ging dat heel keurig, de laatste keer. oefening baart kunst. met een vingerknipje hield hij ermee op. om vervolgens tegen de poef aan te willen pissen, hihi, ahum.alm@ schreef:Absoluut Lin zo keurig ben ik. Als jij nou kbb-tje vertelt dat het not done is op mijn tekkeltje te wippen staan we kietlinlin schreef:haha! nou is het zo dat jij je hedders ook niet bij mij in de buurt laat, beleefd en voorkomend als je bent.alm@ schreef:linlin schreef:Mechelaars en aanverwant spul wil ik niet in de buurt van mijn hond. Ik heb daar net teveel rottige
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dat is helemaal waar dus als de hond in dit verhaal echt gewild had, dan had ze geen hondje meer gehad gok ik maar...linlin schreef:Met het grote verschil dat een mechelaar meer schade aan kan richten dan een russell-achtige.malinois schreef:En hier alles van formaat jr wil ik dan weer niet in de buurtlinlin schreef:Mechelaars en aanverwant spul wil ik niet in de buurt van mijn hond. Ik heb daar net teveel rottige
Maar aangezien ik mijn honden wat dat betref heel goed snap (ik heb zelf een gruwelijke hekel aan dat gehakkebijt) snap ik hun verwachtte reactie ook des te beter
Maar des te vager vind ik het dus dat je een opgewonden stuiterbal AANGELIJND naar een minstens zo opgewonden stuiterbal laat gaan... dat is toch wachten op ellende?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Muk
TS heeft niet zo handig gehandeld door haar aangelijnde hond met een loslopende stuiterbal kennis te laten maken. Toch vind ik het te ver gaan om de schuld bij ts te leggen, wat een aantal hier doen. De eigenaar van de herder had het gedrag van zijn hond beter moeten inschatten en moeten voorkomen dat er gebeten werd. Hij kent immers zijn hond het beste, niet een toevallige passant met hond. Dus ja, de schuld ligt in mijn ogen wel degelijk bij de herdereigenaar, ondanks dat ts de kennismaking verkeerd heeft ingeschat. Een dure les, dat wel.
-
TomCee
- Zeer actief
Muk schreef:TS heeft niet zo handig gehandeld door haar aangelijnde hond met een loslopende stuiterbal kennis te laten maken. Toch vind ik het te ver gaan om de schuld bij ts te leggen, wat een aantal hier doen. De eigenaar van de herder had het gedrag van zijn hond beter moeten inschatten en moeten voorkomen dat er gebeten werd. Hij kent immers zijn hond het beste, niet een toevallige passant met hond. Dus ja, de schuld ligt in mijn ogen wel degelijk bij de herdereigenaar, ondanks dat ts de kennismaking verkeerd heeft ingeschat. Een dure les, dat wel.
- nusca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mechelaar.
Zonder een schuldvraag bij de een of ander neer te leggen. De herder zat ook aan de lijn en kwam al trekkend aan de lijn aangelopen op ts af.Muk schreef:TS heeft niet zo handig gehandeld door haar aangelijnde hond met een loslopende stuiterbal kennis te laten maken.
- ranetje
- Zeer actief
Hoe bedoel je loslopende stuiterbal?Muk schreef:TS heeft niet zo handig gehandeld door haar aangelijnde hond met een loslopende stuiterbal kennis te laten maken. Toch vind ik het te ver gaan om de schuld bij ts te leggen, wat een aantal hier doen. De eigenaar van de herder had het gedrag van zijn hond beter moeten inschatten en moeten voorkomen dat er gebeten werd. Hij kent immers zijn hond het beste, niet een toevallige passant met hond. Dus ja, de schuld ligt in mijn ogen wel degelijk bij de herdereigenaar, ondanks dat ts de kennismaking verkeerd heeft ingeschat. Een dure les, dat wel.
Een loslopende hond beschrijf je niet met "sleuren en trekken"Toen ik bij het natuurgebied kwam (entree via hek en dan twee bruggetjes) zag ik aan de overkant van de bruggetjes een dame van eind 20, begin 30 met een jonge Mechelse Herder die enorm aan het sleuren en trekken was. Omdat ik de hond niet kende heb ik Bella aangelijnd en tegen de tijd dat ik dat voor elkaar had kwam de Mechelaar en het baasje over de brug door het hek. De hond was nog steeds enorm aan het trekken en wilde blijkbaar enorm graag kennismaken
Die Mechel was ook aangelijnd.
Dat maak ik tenminste op uit het verhaal.
-
Muk
Heb je gelijk in, mijn excuses. Maar ook aangelijnd denk ik er precies hetzelfde over. De eigenaar van de bijtende hond is schuldig in dit geval, die had moeten voorkomen dat zijn hond beet. En het maakt niet uit of het een herder is die beet (zoals nu toevallig) of een teckel, je hoort er als hondeneigenaar gewoon voor te zorgen dat je hond niet bijt. Zeker niet bij het passeren van andere (al dan niet) aangelijnde honden. En ja, aangelijnde honden zal die hond wel vaker passeren en het is duidelijk dat de eigenaar van de herder zijn hond niet onder controle heeft.ranetje schreef:Hoe bedoel je loslopende stuiterbal?Muk schreef:TS heeft niet zo handig gehandeld door haar aangelijnde hond met een loslopende stuiterbal kennis te laten maken. Toch vind ik het te ver gaan om de schuld bij ts te leggen, wat een aantal hier doen. De eigenaar van de herder had het gedrag van zijn hond beter moeten inschatten en moeten voorkomen dat er gebeten werd. Hij kent immers zijn hond het beste, niet een toevallige passant met hond. Dus ja, de schuld ligt in mijn ogen wel degelijk bij de herdereigenaar, ondanks dat ts de kennismaking verkeerd heeft ingeschat. Een dure les, dat wel.![]()
-
ayke
- Actief
- Mijn ras(sen): xherder
Schuldvraag maakt niet uit, leren hiervan is wel handig.
Kijk ik was met pasen ook dom bezig.
Met Kira los aan de fiets gaan we naar mijn schoonouders, daar aangekomen, loop ik het laatste stukje om bij het hek te komen. Buurman van schoonouders doet de deur open en zijn hond vliegt naar buiten.
Kira staat nog altijd tussen mij en mijn vriend in (dus een stukje achter mij) negeert de hond, maar hond duikt bovenop Kira en bijt haar vol in haar rug. Kira heb ik een brul gegeven en snel binnen het hek gestuurd.
Waarom dit dom was.
- Hond van de buurman is niet te vertrouwen, gefrustreerde hond die amper beweging krijgt, baas is dom als het om honden gaat. Ik weet dat die hond durft te happen, hij heeft mij ook een keer gehapt.
- Kira liep rechts, zodat hond er gelijk op kon duiken.
De volgende keer ga ik via de andere kant, met Kira strak naast de fiets en lijn in de aanslag. Vanuit de andere kant kan ik die hond in ieder geval aan zien komen en nog even reageren met een brul.
Wat er ook gebeurt je moet voorkomen dat je hond bijt en dat je hond gebeten wordt. Dat betekend inzicht in de situatie en daar naar handelen.
Natuurlijk mag een andere hond niet bijten, maar daar heb je weinig aan als je hond gebeten wordt.
Kijk ik was met pasen ook dom bezig.
Met Kira los aan de fiets gaan we naar mijn schoonouders, daar aangekomen, loop ik het laatste stukje om bij het hek te komen. Buurman van schoonouders doet de deur open en zijn hond vliegt naar buiten.
Kira staat nog altijd tussen mij en mijn vriend in (dus een stukje achter mij) negeert de hond, maar hond duikt bovenop Kira en bijt haar vol in haar rug. Kira heb ik een brul gegeven en snel binnen het hek gestuurd.
Waarom dit dom was.
- Hond van de buurman is niet te vertrouwen, gefrustreerde hond die amper beweging krijgt, baas is dom als het om honden gaat. Ik weet dat die hond durft te happen, hij heeft mij ook een keer gehapt.
- Kira liep rechts, zodat hond er gelijk op kon duiken.
De volgende keer ga ik via de andere kant, met Kira strak naast de fiets en lijn in de aanslag. Vanuit de andere kant kan ik die hond in ieder geval aan zien komen en nog even reageren met een brul.
Wat er ook gebeurt je moet voorkomen dat je hond bijt en dat je hond gebeten wordt. Dat betekend inzicht in de situatie en daar naar handelen.
Natuurlijk mag een andere hond niet bijten, maar daar heb je weinig aan als je hond gebeten wordt.
-
Muk
Ik zie het. Maar dan nog is de herdereigenaar schuldig. Dat vooral herdereigenaren hier reageren dat de schuld net zo goed bij ts ligt, vind ik raar. Honden moeten zowat dagelijks aangelijnd of loslopend andere honden passeren. Als je bij deze basishandeling je hond al niet onder controle hebt en je hond (onbedoeld) de kans geeft om te bijten, ben je gewoon schuldig als eigenaar van de bijtende hond. Ongeacht welk ras het is en of je als herdereigenaar regelmatig kleine kuitenbijters tegenkomt of niet. Lijkt mij duidelijk.nusca schreef:Zonder een schuldvraag bij de een of ander neer te leggen. De herder zat ook aan de lijn en kwam al trekkend aan de lijn aangelopen op ts af.Muk schreef:TS heeft niet zo handig gehandeld door haar aangelijnde hond met een loslopende stuiterbal kennis te laten maken.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
EensMuk schreef:TS heeft niet zo handig gehandeld door haar aangelijnde hond met een loslopende stuiterbal kennis te laten maken. Toch vind ik het te ver gaan om de schuld bij ts te leggen, wat een aantal hier doen. De eigenaar van de herder had het gedrag van zijn hond beter moeten inschatten en moeten voorkomen dat er gebeten werd. Hij kent immers zijn hond het beste, niet een toevallige passant met hond. Dus ja, de schuld ligt in mijn ogen wel degelijk bij de herdereigenaar, ondanks dat ts de kennismaking verkeerd heeft ingeschat. Een dure les, dat wel.
Edit: overigens vind ik hetzelfde ongeacht het bijten. Als je weet dat je hond bijt, moet je al helemaal zorgen dat dit niet gebeurt, maar ik kan me voorstellen dat de herdereigenaar dit ook niet verwacht had. Dat je een dolle, lompe hond hebt, kan iedere eigenaar van zo'n hond zien en iedere eigenaar zou ook moeten kunnen bedenken dat het niet handig is met kleine hondjes. Ongeacht wat de eigenaar van de kleine hondjes vindt.
Laatst gewijzigd door luna2906 op 09 apr 2013 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.