Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijtincident, ben me wild geschrokken, graag feedback

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kiekerdepiekske
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Maltezer
Aantal honden: 1

Bijtincident, ben me wild geschrokken, graag feedback

Ongelezen bericht door kiekerdepiekske »

Beste allemaal,

Afgelopen zaterdagavond liet ik Bella, mijn maltezer van 9 maanden (en 3 kg) uit. Ze loopt normaliter altijd los, luistert (redelijk, terugkomen bij het zien van vriendjes [hond of kind] is nog lastig) en is heel sociaal richting andere honden en mensen. Toen ik bij het natuurgebied kwam (entree via hek en dan twee bruggetjes) zag ik aan de overkant van de bruggetjes een dame van eind 20, begin 30 met een jonge Mechelse Herder die enorm aan het sleuren en trekken was. Omdat ik de hond niet kende heb ik Bella aangelijnd en tegen de tijd dat ik dat voor elkaar had kwam de Mechelaar en het baasje over de brug door het hek. De hond was nog steeds enorm aan het trekken en wilde blijkbaar enorm graag kennismaken met Bella (en de twee andere honden van een andere man die tegelijkertijd met mij kwam aanlopen). Omdat de hond vooral overenthousiast leek, leek het me geen probleem om de honden kennis te laten maken. Binnen een mum van tijd lag Bella echter op haar rug te piepen terwijl de herder haar in de houdgreep had. Op dat moment dacht ik nog steeds dat het gewoon lomp en enthousiast gedrag was en wilde ik de kluwen honden (de andere twee honden deden ook mee) opbreken.

En toen bleek dat de Mechelaar beslist niet van plan was om Bella los te laten. Uiteindelijk had hij haar poot nog tussen zijn kaken en liet pas los na een fikse dreun op z'n kop met de houder van de flexlijn waarmee de eigenaresse liep. Bella totaal overstuur en aan het gillen. Ik ben met haar op de grond gaan zitten tot ze weer wat rustig was, voorzichtig gekeken of ze verwondingen had opgelopen (leek mee te vallen, klein gaatje aan haar voorpootje). Opgetild, en beiden trillend als een rietje naar huis gelopen.

Eénmaal thuis bleef ze pijnklachten aangeven en liep ze behoorlijk kreupel. Alsnog de dierenarts nog laten komen. Gelukkig leek het erop dat het vooral blauwe plekken waren en geen echte beschadigingen. Ze heeft gisteren bijna alleen maar geslapen gisteren en leek vanmorgen gelukkig het ergste achter de rug te hebben.

Maar ik vraag me vooral af of ik nu goed gehandeld heb. Ben in alle consternatie vergeten om gegevens van de eigenaresse van de Mechelaar te vragen maar zou dat zin gehad hebben? Beide honden waren aangelijnd. De eigenaresse kwaakte nog dat volgens haar Bella in de lip van de herder had gebeten maar ik weet echt heel zeker dat dat onzin is. Wel zou het kunnen dat Bella uit enthousiasme opgesprongen is (Maltezers zijn springveertjes) maar dan nog is het toch niet normaal dat hij vasthield? Er zijn wel meer honden die haar enthousiasme niet zo goed trekken en wegsnauwen mag dan best (en gebeurt ook). Heeft hij wellicht gedacht dat ze een prooidier/speeltje was? Honden ruiken toch van elkaar dat ze hond zijn? Ook al lijken ze totaal niet op elkaar?

Ik heb echt veel tijd en energie geinvesteerd in het opvoeden van Bella (ter illustratie, ze is vorige week geslaagd voor het examen Sociale HuisHond). Ik zou het zo jammer vinden als ze hier angsten aan overhoudt. Waarom neem je in godsnaam een herder als het je niet eens lukt om zo'n beest netjes aan de lijn te laten lopen. Het beest was jong (1 jaar) maar je mag toch verwachten dat de basis er dan wel inzit?

Kortom, had ik iets anders moeten doen? Wat dan?
dagmar88
Zeer actief

Re: Bijtincident, ben me wild geschrokken, graag feedback

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kiekerdepiekske schreef: Kortom, had ik iets anders moeten doen? Wat dan?

Ja. Je kunt je hond het best alleen kennis laten maken met honden die haar rustig benaderen.
Zeker met zo'n ukkepuk.
Dat hyper en ongecontroleerd gedrag slaat al snel om in nog minder leuke dingen.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Je kunt nu niets meer veranderen aan hoe je gehandeld hebt. Op zo'n moment doe je vaak gewoon, ipv helder overdenken.

Let nu gewoon op het herstel van Bella, maar niet teveel bevestigen in haar angst.
Andere sociale honden opzoeken om mee op te wandelen en te snuffelen.

Aan de lijn wordt hier eigenlijk niet veel gesnuffeld met andere honden, en drukkere honden die niet onder controle van de baas lijken al helemaal niet.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

gewoon niet meer aan de lijn, met andere honden kennismaken, al helemaal niet als het zo'n hyperdepieper gedoe is.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Zoals jij de situatie beschrijft had mijn hond daar al geen kennis mee mogen maken... hoe graag de herder ook had gewild, dat soort honden ontloop ik.
En je zou kunnen proberen om het opspringen tegen andere honden proberen afteleren... ik heb er hier 1 lopen die ook graag wil kennismaken maar kleine opspringende honden worden ook gecorrigeerd als het aan haar ligt... ik laat haar daar dus echt geen kennismeemaken maar niet iedere eigenaar houdt daar rekening mee.
Maar daar heb je nu niks meer aan... je reactie is logisch geweest door te troosten en te tillen maar wel een beetje fout aangezien ze jouw stress ws ook flink gevoeld heeft..
Ik zou de komende keren als je naar buiten gaat gewoon normaal doen wat je altijd doet, kijken wat je hond doet en niet teveel in angst gedrag meegaan... dapper doorstappen en als je een hond tegenkomt en je weet dat dat goed gaat gewoon er weer naartoe... niet proberen te miepen en haar zielig tevinden dan wordt de kans op angst gedrag alleen maar erger.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik krijg het gevoel dat je de schuld bij de herder en zijn eigenaar legt, terwijl je zelf net zo goed schuldig bent door het gedrag van de honden volkomen verkeerd in te schatten. Dus ja, de volgende keer je mini hondje niet meer kennis laten maken met hyperdepieper honden.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

yamie schreef:gewoon niet meer aan de lijn, met andere honden kennismaken, al helemaal niet als het zo'n hyperdepieper gedoe is.
Hier sluit ik me bij aan :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

kiekerdepiekske schreef:Beste allemaal,

Afgelopen zaterdagavond liet ik Bella, mijn maltezer van 9 maanden (en 3 kg) uit. Ze loopt normaliter altijd los, luistert (redelijk, terugkomen bij het zien van vriendjes [hond of kind] is nog lastig) en is heel sociaal richting andere honden en mensen. Toen ik bij het natuurgebied kwam (entree via hek en dan twee bruggetjes) zag ik aan de overkant van de bruggetjes een dame van eind 20, begin 30 met een jonge Mechelse Herder die enorm aan het sleuren en trekken was. Omdat ik de hond niet kende heb ik Bella aangelijnd en tegen de tijd dat ik dat voor elkaar had kwam de Mechelaar en het baasje over de brug door het hek. De hond was nog steeds enorm aan het trekken en wilde blijkbaar enorm graag kennismaken met Bella (en de twee andere honden van een andere man die tegelijkertijd met mij kwam aanlopen). Omdat de hond vooral overenthousiast leek, leek het me geen probleem om de honden kennis te laten maken. Binnen een mum van tijd lag Bella echter op haar rug te piepen terwijl de herder haar in de houdgreep had. Op dat moment dacht ik nog steeds dat het gewoon lomp en enthousiast gedrag was en wilde ik de kluwen honden (de andere twee honden deden ook mee) opbreken.

En toen bleek dat de Mechelaar beslist niet van plan was om Bella los te laten. Uiteindelijk had hij haar poot nog tussen zijn kaken en liet pas los na een fikse dreun op z'n kop met de houder van de flexlijn waarmee de eigenaresse liep. Bella totaal overstuur en aan het gillen. Ik ben met haar op de grond gaan zitten tot ze weer wat rustig was, voorzichtig gekeken of ze verwondingen had opgelopen (leek mee te vallen, klein gaatje aan haar voorpootje). Opgetild, en beiden trillend als een rietje naar huis gelopen.

Eénmaal thuis bleef ze pijnklachten aangeven en liep ze behoorlijk kreupel. Alsnog de dierenarts nog laten komen. Gelukkig leek het erop dat het vooral blauwe plekken waren en geen echte beschadigingen. Ze heeft gisteren bijna alleen maar geslapen gisteren en leek vanmorgen gelukkig het ergste achter de rug te hebben.

Maar ik vraag me vooral af of ik nu goed gehandeld heb. Ben in alle consternatie vergeten om gegevens van de eigenaresse van de Mechelaar te vragen maar zou dat zin gehad hebben? Beide honden waren aangelijnd. De eigenaresse kwaakte nog dat volgens haar Bella in de lip van de herder had gebeten maar ik weet echt heel zeker dat dat onzin is. Wel zou het kunnen dat Bella uit enthousiasme opgesprongen is (Maltezers zijn springveertjes) maar dan nog is het toch niet normaal dat hij vasthield? Er zijn wel meer honden die haar enthousiasme niet zo goed trekken en wegsnauwen mag dan best (en gebeurt ook). Heeft hij wellicht gedacht dat ze een prooidier/speeltje was? Honden ruiken toch van elkaar dat ze hond zijn? Ook al lijken ze totaal niet op elkaar?

Ik heb echt veel tijd en energie geinvesteerd in het opvoeden van Bella (ter illustratie, ze is vorige week geslaagd voor het examen Sociale HuisHond). Ik zou het zo jammer vinden als ze hier angsten aan overhoudt. Waarom neem je in godsnaam een herder als het je niet eens lukt om zo'n beest netjes aan de lijn te laten lopen. Het beest was jong (1 jaar) maar je mag toch verwachten dat de basis er dan wel inzit?

Kortom, had ik iets anders moeten doen? Wat dan?
je had het dus eigenlijk al zien aankomen. en ook al was de hond alleen overenthousiast, en zou de hond geen kwade bedoelingen hebben, met zo`n verschil in gewicht, kan ook een beuk, of een poot verkeerd terecht komen op je hondje.
je had dus contact moeten vermijden.

daarna heb je je hond opgetild, en ben je zelf en je hondje bibberend naar huis gelopen. ik had je hondje lekker naar huis laten lopen, tenzij de verwondingen/spierpijn zo erg waren dat ze echt pijn had.

het is nu de ''wonden likken'' en opknappen, en in het vervolg niet zomaar meer contact met veel grotere honden laten maken, zeker niet aangelijnd.

beterschap met je hondje, en probeer niet al te angstig te zijn straks met het naderen van grote honden, want dat kan dan ook op je hondje overslaan.

ik kan me prima voorstellen dat je erg geschrokken bent, dus ook sterkte voor jou :wink:
Theraposa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog kruising , Chinese naakthond , Am bully en een APBT .
Contacteer:

Ongelezen bericht door Theraposa »

Woont hier in mijn woonplaats ook een vrouw met een Mechelaar die ze bijna niet houd. Ze werd laatst omgetrokken door haar hond omdat die hond Bonita zag. Laatst heeft die hond ook een jack russel van een vriendin van mij gepakt
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

ik ben niet happig op kennismakingen aangelijnd. Ik merk dat mijn eigen teef een draak kan zijn als ze aangelijnd is, terwijl ze los prima uit de voeten kan met de meeste andere honden. Of je nou zo gek veel verkeerd gedaan hebt weet ik niet, je had aan de eigenaar van de herder nog kunnen vragen of het verstandig was, maar gezien het gedrag van de hond misschien kunnen denken: die is me wat TE, die sla ik voor nu ff over :wink:

Ik hoop dat je nog steeds vol vertrouwen kunt gaan wandelen, als je dat niet doet, zul je het overbrengen op je hondje, ze voelen dat gewoon aan. Gewoon dit soort situaties vermijden, al kan het soms ook best goed gaan...
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
dagmar88
Zeer actief

Emma schreef:[
het is nu de ''wonden likken'' en opknappen, en in het vervolg niet zomaar meer contact met veel grotere honden laten maken, zeker niet aangelijnd.
Daar zou ik niet direct voor kiezen.
Al mijn grote honden waren prima betrouwbaar met kleintjes, ook aangelijnd.

:mrgreen: Pluis (75 cm schofthoogte) zijn beste vriendje was een bejaarde dwergpoedel.

Heavy schreef: Ik ben het wel met je eens hoor maar toch heb ik een Herder gehad die wel eens heel rustig een klein druk piephondje benaderde om er daarna mee in zijn bek weg te lopen........ :oohja:
:wink: Je kunt nu eenmaal niet altijd alles voorzien. Het soort incidenten van TS zijn in ieder geval goed te voorkomen.

Dingen vragen aan eigenaren doe ik trouwens niet. 9 van de 10 keer komt er de grootste onzin uit, dus gewoon zelf kijken wat je goed en betrouwbaar lijkt.
kiekerdepiekske
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Maltezer

Ongelezen bericht door kiekerdepiekske »

lets have fun schreef:Ik krijg het gevoel dat je de schuld bij de herder en zijn eigenaar legt, terwijl je zelf net zo goed schuldig bent door het gedrag van de honden volkomen verkeerd in te schatten.
Nou, de herder was de hond die beet en niet wilde loslaten dus in dat opzicht leg ik de schuld inderdaad bij de herder en de eigenaar. Dat ik zelf de situatie verkeerd heb ingeschat (want dat ben ik met je eens) doet er niets aan af dat de hond in kwestie ineens besloot dat Bella misschien wel een fijne éénhapscracker was.

Het advies om niet langer toe te staan kennis te maken als 1 van de honden opgewonden is vind ik een goeie! Op les mogen honden die aangelijnd zijn überhaupt geen contact maar in de praktijk blijkt dat toch lastig.
dagmar88
Zeer actief

kiekerdepiekske schreef: Het advies om niet langer toe te staan kennis te maken als 1 van de honden opgewonden is vind ik een goeie! Op les mogen honden die aangelijnd zijn überhaupt geen contact maar in de praktijk blijkt dat toch lastig.

:wink: Nee hoor. Gewoon kort naast je houden.
En als je er echt niet aan ontkomt loop je weg of neem je haar op de arm.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

kiekerdepiekske schreef:
lets have fun schreef:Ik krijg het gevoel dat je de schuld bij de herder en zijn eigenaar legt, terwijl je zelf net zo goed schuldig bent door het gedrag van de honden volkomen verkeerd in te schatten.
Nou, de herder was de hond die beet en niet wilde loslaten dus in dat opzicht leg ik de schuld inderdaad bij de herder en de eigenaar. Dat ik zelf de situatie verkeerd heb ingeschat (want dat ben ik met je eens) doet er niets aan af dat de hond in kwestie ineens besloot dat Bella misschien wel een fijne éénhapscracker was.

Het advies om niet langer toe te staan kennis te maken als 1 van de honden opgewonden is vind ik een goeie! Op les mogen honden die aangelijnd zijn überhaupt geen contact maar in de praktijk blijkt dat toch lastig.
Ik snap best dat je boos bent, maar honden doen ook maar gewoon wat ze doen. Om daar nou een schuldige aan te wijzen vind ik raar. De eigenaren hebben schuld want die hebben nagelaten de honden tegen elkaar en zichzelf in bescherming te nemen :19:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Je kan de herder de schuld geven, maar ook de herder is nog maar jong. De herder is maar 3 maanden ouder. Jij hebt je hondje toch ook nog niet volledig onder controle? Waarom verwacht je dat van een maar iets ouder hond dan wel? En soms is het niet te voorspellen of gebeurd iets gewoon. De herder vertoonde geen ongewoon gedrag an sich. Was achteraf misschien welte voorspellen geweest, maar nooit met zekerheid. De vrouw kan zich ook eens vergissen. Als de herder jou kleine hyperdepiep overigens als eenhapscracker had gezien, dan was ze er echt met meer kleerscheuren vanaf gekomen hoor. Daar hebben ze als dat echt zo is, maar 2 sec voor nodig. Dat is dus totaal niet aan de hand geweest. En het piepen wat jou hondje deed is paniek en daar kunnen honden niks mee en bijten dus alleen maar harder vast.

Tuurlijk het is niet leuk, maar zaken gebeuren. Aan de lijn kennismaken is nooit heel handig. Veel honden kunnen het ook totaal niet. Veel honden zijn behoorlijk pittig aan de lijn, terwijl ze los met jan en alleman kunnen spelen. En ik weet als geem ander wat verschil in grote of gewicht voor effect op je hond kan hebben. Die van mij lijken groot, maar Kay met nog geen 19 kilo is niet tegen een dikke 30 kilo stafford bestand. Breekt hij zichzelf zijn poten gewoon bij in het spel..... :O:
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

gyanty schreef:Je kan de herder de schuld geven, maar ook de herder is nog maar jong. De herder is maar 3 maanden ouder. Jij hebt je hondje toch ook nog niet volledig onder controle? Waarom verwacht je dat van een maar iets ouder hond dan wel? En soms is het niet te voorspellen of gebeurd iets gewoon. De herder vertoonde geen ongewoon gedrag an sich.
:ok:

Je bent bijna altijd zelf voor de volle 100% verantwoordelijk voor wat er gebeurd met jouw hond (tenzij er bv opeens een hond boven op jouw aangelijnde hond klapt). Anderen de schuld geven is lekker makkelijk maar schiet je m.i. niks mee op. Zelf de regie houden door te bepalen met wie je hond speelt/kennis maakt lijkt me zinvoller :wink:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Hier word aan de lijn niet gesnuffeld aan andere honden en al helemaal niet als de andere hond vele malen groter is en nog eens in de hieper modus staat. Los aan de lijn dan bekijk ik er per situatie, maar als ik merk dat alsnog niet gelijkwaardig is dan kap ik het af en loop ik door.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

kiekerdepiekske schreef:

Die herder is ook een nog hele jonge hond en het is maar de vraag of de eigenaresse dit goed had kunnen inschatten van tevoren.
Voor alles is een eerste keer.

Gelukkig zie je zelf ook dat je het geheel niet helemaal goed had ingeschat :ok:
Kleine honden contact laten maken met een grote druktemaker, ook al is hij aan de lijn kan problemen opleveren.
En de kleine is dan vaak de klos.

Dat naar huis dragen kan bij je hondje een extra nadruk leggen op de nare gebeurtenis.
Ook al kan ik me voorstellen dat je eventuele grotere blessures door haar te laten lopen een minder goed idee vond. :wink:

Sluit de gebeurtenis af en probeer er niet meer aan te denken.
En ga haar vooral geen angsten "aanpraten"

Kennismaken aan de lijn doe ik zelf zelden met mijn honden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Irta schreef:
gyanty schreef:Je kan de herder de schuld geven, maar ook de herder is nog maar jong. De herder is maar 3 maanden ouder. Jij hebt je hondje toch ook nog niet volledig onder controle? Waarom verwacht je dat van een maar iets ouder hond dan wel? En soms is het niet te voorspellen of gebeurd iets gewoon. De herder vertoonde geen ongewoon gedrag an sich.

Je bent bijna altijd zelf voor de volle 100% verantwoordelijk voor wat er gebeurd met jouw hond (tenzij er bv opeens een hond boven op jouw aangelijnde hond klapt). Anderen de schuld geven is lekker makkelijk maar schiet je m.i. niks mee op. Zelf de regie houden door te bepalen met wie je hond speelt/kennis maakt lijkt me zinvoller :wink:

Ik denk niet dat de mevrouw van de herder van te voren verwachte dat haar hond dit zou doen denk je wel?
Er is geen schuldige of jullie zijn beide schuldig, beide eens om elkaar te laten kennis maken en tja soms gebeuren dingen...
Ik laat mijn ukkepuk sowieso geen kennis maken met druk doende grote honden die kleintjes zijn vrij snel stuk.
Groetjes Heidi
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Mechelaars en aanverwant spul wil ik niet in de buurt van mijn hond. Ik heb daar net teveel rottige
ervaringen mee, zowel met hond als baas.

Voor je het weet krijg je te horen dat je maltezer de hedder uitlokte.
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

hewi schreef:
Irta schreef:

Ik denk niet dat de mevrouw van de herder van te voren verwachte dat haar hond dit zou doen denk je wel?
dat had ze vast niet verwacht nee. En je noemt dit omdat....?
soms gebeuren dingen...
dat staat dus ook in het stukje van gyanty wat ik quote :19:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

linlin schreef:Mechelaars en aanverwant spul wil ik niet in de buurt van mijn hond. Ik heb daar net teveel rottige

Nou, dit, plus dat je rekening moet houden met het verschil in grootte. Tenminste, dat doe ik. En mijn hond doet dat gelukkig uit zichzelf ook. Zelfs lieve groters kunnen schade aanrichten als ze zonder kwaaie bedoelingen een poot op haar rug zetten, of iets dergelijks.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Toen Gollum rond die leeftijd was ( 1 jaar) kon ik haar ook niet met kleine honden laten spelen. Daar was ze veel te lomp en ongecontroleerd voor. Net zoals ze toen niet (en nu ook niet) met veel grotere honden dan haar kon spelen. Die deden haar pijn, ook al was het niet verkeerd bedoeld. Matlhezers en herders zijn zeker op die leeftijd geen goede combinatie qua spel.

Gollum is twee keer zo zwaar als Mika, dat gaat net. Mika gaat tenminste niet stuk van Gollums bodychecks :mrgreen:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Niemand was 'fout' omdat fout en goed niet bestaan.

Je hebt beiden een inschattingsfout gemaakt en daar ben je even verantwoordelijk voor. Sinds er een keer een überdominante bouvier over Otto als pup heeft gehangen ben ik er klaar mee; ik laat hem niet maar zo met die groterds snuffelen, dat is een ongelijke strijd. Honden van zijn eigen formaat: alleen teefjes want me reuen gaat dat niet goed.

Bella is klein en daardoor kwetsbaar.

En, voor Bella qua nazorg: hier in de buurt een maltezertje dat elke keer helemaal uit zijn plaat gaat als we hem tegenkomen. Hysterisch blaffen, dat werk. Zeggen die mensen dat hij een keer is gegrepen door een grote hond en dan willen ze hem nu weer met andere honden (aangelijnd dus) laten snuffelen. Dat gaat met Otto niet goed (reu/reu), met Jet gaat dat niet goed omdat ze veel te springerig en daardoor enorm imposant is voor die kleintjes. Toch willen die mensen zo ver gaan dat ze dat hondje tegenover Ot en Jet zetten. Ik heb het één keer laten gebeuren, maar voelde me daar echt slecht bij, nu loop ik dus ook door als ik die mensen tegenkom.
Doe alsjeblieft nooit zoals die mensen met de eerste de beste andere hond weer willen laten socialiseren. Mocht dat nodig zijn, zoek dan rustige en stabiele honden op. Dat maltezertje werd er echt geen haar rustiger van.

Zorg ervoor dat je je eigen hond goed kent en anticipeer daar op. Dat is het allerbeste wat je voor je hond kunt doen. Zo liep ik vanmorgen met Otto nog een straatje om toen ik die dominante ***reuen weer tegenkwam. Otto had wel gewild, maar hij kent zijn eigen kleinheid niet.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Jammer ja, hoop dat je hondje niet veel blijvende schade over houdt.

MAAR, had de Mechel kwaad gewild had er wel meer aan de hand geweest met jouw pupje ipv enkel wat kneuzingen (& een klein gaatje?). Denk dus echt dat t gewoon lomp gedrag is geweest vd Mechel ipv een gemeende actie.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Irta schreef:
hewi schreef:
Irta schreef:

dat had ze vast niet verwacht nee. En je noemt dit omdat....?
soms gebeuren dingen...
dat staat dus ook in het stukje van gyanty wat ik quote :19:

Ik noemde dat richting TS omdat zij vond dat de dame van de herder schuldig was, ik was het met je eens dus :mrgreen:
Groetjes Heidi
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Het is nooit leuk om zoiets mee e aken, maar het is een vast onderdeel van het hebben van honden.
Mijn groterds zullen zo'n frutsel als jouw hond gewoon in zijn eigen waarde laten, maar zoals al eerder gezegd, het verschil in grootte is zo enorm dat het vaak niet slim is omze bij elkaar te laten.
Ik krijg zelfs de vlekken als mijn Shadow van 45 kg bij een chi staat te snuffelen. 1 poot verkeerd en het beestje is stuk!
Echt ze hoeven niet met iedereen vriendjes te zijn, je kan ook bewonderaar op afstand zijn.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

kiekerdepiekske schreef:

Als die hond echt kwaad in zin had gehad had je nu geen hond meer... niet zo slim van jezelf en aangelijnd en 2 hypere honden... slechte combi
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

linlin schreef:Mechelaars en aanverwant spul wil ik niet in de buurt van mijn hond. Ik heb daar net teveel rottige

En hier alles van formaat jr wil ik dan weer niet in de buurt ;-) slechte ervaringen mee hakkenbijten etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ach, jammer dat het gebeurd is, hopelijk is je hondje er gauw weer boven op.
Vooral nu ook zelf geen angst gaan uitstralen als je terug gaat wandelen en je komt een hond tegen.

in het vervolg gewoon je eigen weg vervolgen en niet meer laten kennismaken.

Ik laat de mijne ook niet kennismaken met andere honden, afgelopen zondag op het strand kwam er nog een meisje vragen of hun hond (herdermix) even met de mijne mocht spelen. Dat heb ik ook geweigerd, met 2 tegen 1 zou het sowieso al een oneerlijk "spel" zijn.

Wel wat jammer dat de herder eigenares niet even vraagt hoe het is met het hondje, na het uiteenhalen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”