Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Duitsland en honden

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Duitsland en honden

Ongelezen bericht door flamme »

Eind april gaan we naar de siriushoeve. 2 hondjes mee en lekker plezier maken.
Maar, Mika wordt al enkele jaren niet meer geënt. Ik wil hem eigenlijk ook voor rabiës niet meer laten enten. Wat denken jullie? Beiden honden laten enten? Of het risico lopen?
En wat is dat risico dan? Stel dat ze onthouden en de honden zijn niet geënt, wat dan?
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Duitsland en honden

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik ben daar rechtlijnig en simpel in: rabies beslist WEL laten enten als je de grens overgaat.
Zeker in duitsland is dat op plekken gewoon verplicht en er is een feitelijk risico op het krijgen van de ziekte. Ik hoor verhalen van in beslag genomen honden die daarna gedood worden. Of die verhalen waar zijn weet ik niet, ik heb ze uit de tweede hand.

Controle aan de grens zal er niet zijn; ik weet niet of Siriushoeve controleert.
Maar val je in een verkeerscontrole of raakt je hond gewond of betrokken bij een gevecht en moet je naar de DA heb je alsnog een probleem.

Ik zou het risico niet nemen en laten enten.

Alternatief: vind een DA die na overleg wil titeren en bij voldoende bescherming dat wil aftekenen in het boekje. Dit is natuurlijk een grensgeval mbt eerlijkheid maar goed, ik geef het je mee.
Mocht je een DA vinden die ongezien het boekje tekent dan zou ik bij die DA niet blijven; die neemt wat mij betreft eerlijkheid niet al te nauw. Dat 'titeren en dan aftekenen' vind ik echt op de grens.

Maar, mijn normen zijn de jouwe niet ;-)

Zonder stickertje in het boekje ging ik echter niet de grens over, gewoon om uit te sluiten dat het echt hopeloos misgaat.
En dan doel ik niet zozeer op het krijgen van de ziekte als wel op het kunnen / mogen doden van je hond.

Suzanne
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Taran wordt sowieso geënt. Ik zit vooral met Mika in mijn maag. Ik denk er nog even over. Mika verlaat het terrein van de siriushoeve niet. Maar inderdaad, als we daar naar de DA moeten, of we krijgen toevallig onderweg een aanrijding.....
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik laat mijn honden altijd voor rabiës enten. De honden gaan mee naar Oostenrijk, we zijn nog nooit gecontroleerd maar wel al een paar keer naar de dierenarts geweest en die vraagt echt niet naar het dierenpaspoort, tenminste is nog nooit voorgekomen en eerlijk gezegd vergeet ik die ook altijd mee te nemen naar de dierenarts daar.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Moeilijk, ik ent de dames wel omdat als ze in aanraking komen met het virus ze beschermd zijn.
Mocht er wel een uitbraak zijn, dan kunnen en mogen ze je hond afmaken omdat hij het virus (theoretisch) verder kan verspreiden. Zijn ze geent dat niet. In principe is Duitsland wel rabies vrij verklaard.
Dus ik zou met de dierenarts overleggen, ik neem aan dat Mika al wat ouder is en je daarom niet wil laten enten?
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik zou alleen rabiës laten enten, dat is verplicht, de rest niet.
Dat heb ik ook gedaan bij al onze oude honden. Officieel moet dat 3 weken voor vertrek, maar ik heb het ook weleens op de dag van vertrek gedaan. Nooit gecontroleerd verder, ook niet nu ik in Duitsland woon.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik ga dit voorjaar ook naar Duitsland en ben ook niet van plan te gaan enten.
Jij gaat ook maar net de grens over. Wij ook. Ik kan me niet voorstellen dat het een probleem wordt.
De verhalen over honden die zomaar zijn afgemaakt, enkel omdat ze die prik niet hebben gehad, geloof ik eerlijk gezegd niet zo. Zo'n verhaal zit vast complexer in elkaar.
Afbeelding
circushondjes
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruisingen tussen jackrussels. poedel kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door circushondjes »

~Suzanne~ schreef: Ik hoor verhalen van in beslag genomen honden die daarna gedood worden.
Ik heb ze ook gehoord, de honden werden ter plaatse ingeslapen.
Afbeelding
www.circushondjes.nl
de vrolijke circushondjes op je kinderfeest!
Melanie 74

Paisley schreef:Ik ga dit voorjaar ook naar Duitsland en ben ook niet van plan te gaan enten.
Jij gaat ook maar net de grens over. Wij ook. Ik kan me niet voorstellen dat het een probleem wordt.
De verhalen over honden die zomaar zijn afgemaakt, enkel omdat ze die prik niet hebben gehad, geloof ik eerlijk gezegd niet zo. Zo'n verhaal zit vast complexer in elkaar.
Ter bestrijding van Tollwut mogen de instanties dat echt doen, en dat is informatie van mijn dierenarts.
Die zegt dat niet om prikjes te kunnen zetten om geld te verdienen.
Zegt niet dat het ook vaak gebeurd, maar dat risico loop je.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Melanie 74 schreef:Moeilijk, ik ent de dames wel omdat als ze in aanraking komen met het virus ze beschermd zijn.
Mocht er wel een uitbraak zijn, dan kunnen en mogen ze je hond afmaken omdat hij het virus (theoretisch) verder kan verspreiden. Zijn ze geent dat niet. In principe is Duitsland wel rabies vrij verklaard.
Dus ik zou met de dierenarts overleggen, ik neem aan dat Mika al wat ouder is en je daarom niet wil laten enten?
Ja Mika is dan 11, reageerde panisch op de dierenarts waardoor ik hem ws of moet muilkorven of een valium moet geven voor de enting.

Mogen ze je hond ook in laten slapen als je "gewoon bij een verkeerscontrole" wordt aangehouden en ze controleren de entingsboekjes?
Want Mika komt het vakantieterrein niet af.
Het zou dus alleen zijn voor de autoreis, als we aangehouden worden of een aanrijding krijgen. (Buiten dat het niet mag natuurlijk, dat weet ik).

De DA denkt dat de enting op zich geen grote problemen hoeft te veroorzaken als Mika nit zo bang zou zijn bij de DA. Maar ja, dat is ie wel. Voor de rest geeft hij hetzelfde aan als jullie. Het is en blijft een risico om een hond illegaal mee te nemen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ik zou het er niet op wagen. Ook als je hond het terrein niet afkomt kan hij met spoed medische hulp nodig hebben en hup daar zit je dan met je niet geente hond bij een DA....

Twee mogelijkheden die ik zie:
(afgezien van de meest logische "niet gaan" of "gewoon laten enten")

- vragen of de DA de enting thuis wil komen zetten (al dan niet tegen meerkosten)
- vragen of de DA met een titerbepaling met voldoende goede uitslag in het boekje toch dat stickertje wil zetten. Dat mag niet enzo maar goed... je moet wat soms...

ps; het gaat haast hebben als er nu geen geldige rabies-enting is; die enting moet minimaal 21 dagen oud zijn !!!

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Paisley schreef:Ik ga dit voorjaar ook naar Duitsland en ben ook niet van plan te gaan enten.
Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt maar IK neem het risico niet.
Het gaat niet om "zomaar afmaken".. het gaat om honden die het risico lopen om een ernstige ziekte te verspreiden onder andere honden. Een "tussengastheer" (jouw hond) die niet geent is, is dan gewoon een risico voor andere honden. Dat wordt zwaar aangerekend.

WAarom zou je het risico nemen? Ik ben ook niet voor klakkeloos enten maar Rabies laat ik niet zomaar zetten... dat vind ik een behoorlijk goede reden om dat gewoon te laten enten elke 3 jaar.

Suzanne
Melanie 74

flamme schreef:
Melanie 74 schreef:Moeilijk, ik ent de dames wel omdat als ze in aanraking komen met het virus ze beschermd zijn.
Ja Mika is dan 11, reageerde panisch op de dierenarts waardoor ik hem ws of moet muilkorven of een valium moet geven voor de enting.

Mogen ze je hond ook in laten slapen als je "gewoon bij een verkeerscontrole" wordt aangehouden en ze controleren de entingsboekjes?
Want Mika komt het vakantieterrein niet af.
Het zou dus alleen zijn voor de autoreis, als we aangehouden worden of een aanrijding krijgen. (Buiten dat het niet mag natuurlijk, dat weet ik).

De DA denkt dat de enting op zich geen grote problemen hoeft te veroorzaken als Mika nit zo bang zou zijn bij de DA. Maar ja, dat is ie wel. Voor de rest geeft hij hetzelfde aan als jullie. Het is en blijft een risico om een hond illegaal mee te nemen.
We gaan nu wel van het ergste uit, maar ze mogen je hond in beslag nemen. Ook bij een simpele controle. Moeilijk, en een huisbezoek? Beetje verrassingseffect en wat lekkers laten eten tijdens de inenting?
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ze worden komende week beiden geënt. Ik ga niet gerust weg als dat niet zo is. Mika thuislaten vind ik ook geen optie. Er is juist een mooie zwemvijver bij waar hij lekker in kan ronddobberen en ik heb voor dat weekend geen oppas waar ik hem met een gerust hart achterlaat.
Moskovietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Moskovitische Waakhond
Dwergteckel Ruwhaar
Berner Sennenhond
en een Sint Bernard-kleuter
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Moskovietje »

Goede beslissing,
Wij zijn tijdens een verkeerscontrole 2 jaar geleden gecontroleerd op onze paspoorten, rijbewijs, de autopapieren en op de paspoorten van onze honden. Daarnaast werd ik ( overbodig in ons geval,dit wisten we al ) gewezen op de muilkorf plicht voor grote honden :tong:
Afbeelding

Een dag niet gewandeld met de doggies, is een dag niet geleefd !
sas&Billy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sas&Billy »

Ik had begrepen dat als je naar Duitsland gaat en je hond heeft een rabiespenning aan die je krijgt bij de inenting dat ze je zowieso al met rust laten. Daarom droeg de mijne die ook. Better safe than sorry;...
Melanie 74

sas&Billy schreef:Ik had begrepen dat als je naar Duitsland gaat en je hond heeft een rabiespenning aan die je krijgt bij de inenting dat ze je zowieso al met rust laten. Daarom droeg de mijne die ook. Better safe than sorry;...

Dat heb ik nog nooit gehoord eigenlijk.
Melanie 74

flamme schreef:Ze worden komende week beiden geënt. Ik ga niet gerust weg als dat niet zo is. Mika thuislaten vind ik ook geen optie. Er is juist een mooie zwemvijver bij waar hij lekker in kan ronddobberen en ik heb voor dat weekend geen oppas waar ik hem met een gerust hart achterlaat.

:ok:
Je moet het ook zien dat je honden beschermd zijn tegen het virus :wink:
Ik duim voor lekker weer! En veel plezier!
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

En ze zijn geënt. Mika vond het niks maar wilde daarna best een koekje. Taran boeide het niet zoveel en die wilde daarna best 10 koekjes. Oftewel, hij liep met de trommel weg :oeps:

Boekjes zijn in orde. Ben nu de penningen aan de halsbanden aan het maken en over 3 weken kunnen we vertrekken :ok:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik ga ze wel laten inenten.
Rabiës is onomkeerbaar. Als je het krijgt, dan zul je er ook aan sterven. Het is niet te genezen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Wat een gedoe...
Ik heb vandaag een huisje in duitsland geboekt en we vertrekken maandag al voor een midweekje.
Nu gaan we over de grens bij enschede, 10 min duitsland in :19:
Maar goed, het is verplicht hem te enten maar dat lukt helaas niet zo kortdag.
Daarnaast moet hij ook nog eens een muilkorf om. Nouja kan altijd nog zeggen dat het een windhond is :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Hylos schreef:Wat een gedoe...
Ik heb vandaag een huisje in duitsland geboekt en we vertrekken maandag al voor een midweekje.
Nu gaan we over de grens bij enschede, 10 min duitsland in :19:
Maar goed, het is verplicht hem te enten maar dat lukt helaas niet zo kortdag.
Daarnaast moet hij ook nog eens een muilkorf om. Nouja kan altijd nog zeggen dat het een windhond is :mrgreen:

Ik hoop voor je dat je geen problemen ondervindt ivm de ontbrekende enting.
Die muilkorf zou ik absoluut WEL meenemen dan.

Suzanne
Hylos
Zeer actief

Ja die zal ik maandag nog kopen. En ik kan hem maandag wel laten enten maar dan geldt het alsnog niet.

We zijn niet van plan hem ergens mee naartoe te nemen. Er is een bos bij het bungalow park dus daar gaan we hem uit laten, verder niet. Kan idd alleen hopen dat het meevalt, maar het zit me wel dwars :scratch:
Afbeelding
Afbeelding
Melanie 74

flamme schreef:En ze zijn geënt. Mika vond het niks maar wilde daarna best een koekje. Taran boeide het niet zoveel en die wilde daarna best 10 koekjes. Oftewel, hij liep met de trommel weg :oeps:

Boekjes zijn in orde. Ben nu de penningen aan de halsbanden aan het maken en over 3 weken kunnen we vertrekken :ok:

:ok:
Dan kunnen jullie met een gerust hart weg.
Melanie 74

Hylos schreef:Ja die zal ik maandag nog kopen. En ik kan hem maandag wel laten enten maar dan geldt het alsnog niet.

We zijn niet van plan hem ergens mee naartoe te nemen. Er is een bos bij het bungalow park dus daar gaan we hem uit laten, verder niet. Kan idd alleen hopen dat het meevalt, maar het zit me wel dwars :scratch:
Laat je hem alsnog enten, het gaat niet alleen om het verplichte gedeelte, maar ook dat je je hond tegen het virus beschermt. :wink:
Hylos
Zeer actief

Begrijp ik! Maar we zitten 5 km over de grens ongeveer.. Dan zou iedereen in dat stuk van NL ook risico lopen zou je zeggen. Als we nou naar het zuiden gingen was het een ander verhaal..
Maar aan de andere kan, in de zomervakantie willen we dat waarschijnlijk wel doen dus zal vacinatie alsnog moeten!
Ik bel maandag gewoon de dierenarts, es ff horen!

Iig bedankt :)

Muilkorf is geregeld en leen ook en lange lijn van een vriendin. Laat em niet los maar kan hij iig nog wat sneupen en rennen.
Afbeelding
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Nav de verhalen hier over muilkorven, ging ik even daarop zoeken.
Nu kwam ik dit artikeltje tegen: http://www.kc-delft.nl/publicaties/arti ... sland.html

Samengevat: Allemaar regels in duitsland, staffords mogen maar beperkt verblijven, muilkorf moet je bij je hebben (wat een flauwekul) bij grote honden, aanlijnplicht etc etc en vervolgens wordt besloten met het zinnetje: "Over het algemeen wordt Duitsland ervaren als een hondvriendelijke land."
:goeie: :piew:
Afbeelding
Melanie 74

Tjah, ik woon nu ruim 10 jaar in Duitsland, heb nog nooit mijn hond moeten muilkorven :wink:
Wel dat ze mee mochten in het restaurant met verzorging van water en zelfs koekjes voor de honden.
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”