Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ñ in stamboomnaam
Moderator: moderatorteam
- Riboet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
- Aantal honden: 13
- Contacteer:
ñ in stamboomnaam
Bij het registreren van een kennelnaam bij de Raad (maar ik neem aan dat dezelfde regels gelden voor de stamboomnaam van een hond) geldt dat woorden die niet in Nederlands letterschrift zin opgesteld niet zijn toegestaan. Eerder gebruikte ik al eens een Romeins cijfer in een stamboomnaam maar dat werd inderdaad afgewezen.
Maar nu heb ik namen bedacht waarin een n met golfje voorkomt. Deze dus: ñ
Ik ken geen typisch Nederlandse woorden die je spelt met een ñ maar het is ook weer geen cyrillisch schrift ofzo. Dus zou de Raad dit lettertje accepteren en ook overnemen? Of is het bij voorbaat kansloos...
Maar nu heb ik namen bedacht waarin een n met golfje voorkomt. Deze dus: ñ
Ik ken geen typisch Nederlandse woorden die je spelt met een ñ maar het is ook weer geen cyrillisch schrift ofzo. Dus zou de Raad dit lettertje accepteren en ook overnemen? Of is het bij voorbaat kansloos...

- Riboet
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: ñ in stamboomnaam
Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet. Het is slechts een diakritisch teken zoals de trema ë dat ook is. Mogen die dan ook niet?
Ik kan me trouwens voorstellen dat je een import hond uit landen als Spanje of Portugal treft waar dat type n ook in de naam van de hond zit. Als je onder jouw kennelnaam hier in Nederland fokt met die desbetreffende hond, wat doet de Raad dan met die ñ bij het maken van de stamboom van zijn of haar pup?
Ik heb eventueel wel een alternatieve spelling voor het woord waar in die ñ voorkomt, hoor, dat wel, maar ja, leuker is dat het woord wel in de oorspronkelijke spelling blijft staan.
Ik kan me trouwens voorstellen dat je een import hond uit landen als Spanje of Portugal treft waar dat type n ook in de naam van de hond zit. Als je onder jouw kennelnaam hier in Nederland fokt met die desbetreffende hond, wat doet de Raad dan met die ñ bij het maken van de stamboom van zijn of haar pup?
Ik heb eventueel wel een alternatieve spelling voor het woord waar in die ñ voorkomt, hoor, dat wel, maar ja, leuker is dat het woord wel in de oorspronkelijke spelling blijft staan.

- **Nancy**
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie's
- Aantal honden: 3
1 van mijn sheltie's kreeg de stamboomnaam Candy 'n Kisses of Whalswick.
Werd niet goedgekeurd,
we hebben de 'n veranderd in "and " en toen was het wel goed.
Werd niet goedgekeurd,

- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Volgens mij heeft Dona (met zo'n golfje dus) van Sirene dus wel die naam. Toch?

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
De moeder van mijn hond heeft een ñ in de naam. Het zit wel in de kennelnaam maar is een nederlandse fokker dus het kan wel.
xx Marr en Keeff

- Leonieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische honden
- Contacteer:
Wij hadden een Handsome Friends A Cote d'Or en die is wel goed gekeurd.**Nancy** schreef:1 van mijn sheltie's kreeg de stamboomnaam Candy 'n Kisses of Whalswick.
Werd niet goedgekeurd,
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
"Exclusief voor hond en paard"
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij mag je geen losse letter doen. Oh mag wel, maar O mag niet.Mizzsylver schreef:Ik wilde Chelsea O'Chelsea noemen op de stamboom omdat het nest met een O moest beginnen. Werd afgekeurd.
Is toen Oline Chelsea geworden.
1 van mijn pups moest Ah'Dhana worden, dat is wel meteen goedgekeurd.
Dus ligt volgens mij maar net aan het humeur van degene die het moet beoordelen bij de Raad.
- fransoos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): franse bulldog
- Aantal honden: 10
- Contacteer:
ik heb het ook gewoon in mijn kennelnaam te staan,op de a van fan , maar weet zelf niet eens hoe ik hem er op krijg via de pc hahaha
gewoon proberen, nee heb je, ja kun je krijgen
gewoon proberen, nee heb je, ja kun je krijgen
groetjes Ida en de fransoosjes

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
- Riboet
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is dus JA geworden
!
Zojuist de papieren teruggestuurd gekregen (lekker vlot ook, ik had de aanvraag eergisteren op de post gedaan!) en de namen (of moet ik zeggen aanspreektitels) zijn zoals ik ze heb opgegeven.
Oh, ik had op het namen papier gezet hoe aan dat golfje boven die N te komen... namelijk Alt + 165 ... Om het de mensen daar makkelijker te maken, maar geen idee of dat de doorslag tot het Ja gegeven heeft, hoor. Maar ik ben er in ieder geval blij mee!

Zojuist de papieren teruggestuurd gekregen (lekker vlot ook, ik had de aanvraag eergisteren op de post gedaan!) en de namen (of moet ik zeggen aanspreektitels) zijn zoals ik ze heb opgegeven.
Oh, ik had op het namen papier gezet hoe aan dat golfje boven die N te komen... namelijk Alt + 165 ... Om het de mensen daar makkelijker te maken, maar geen idee of dat de doorslag tot het Ja gegeven heeft, hoor. Maar ik ben er in ieder geval blij mee!

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Snap al dat gekke maar oh zo interessante gedoe van fokkers niet.
Noem dat beest gewoon zonder al die tekentjes om het zo kijk mijnhond eens geweldig zijn .
Word steeds gekken en begrijp de raad goed.
Noem dat beest gewoon zonder al die tekentjes om het zo kijk mijnhond eens geweldig zijn .
Wat je zegt ben je zelfffff 

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het zijn gewone letters hoor Kees, geen ander schrift ofzo. Het zou toch ook raar zijn als ze Nl namen aan gingen passen in het buitenland omdat ze het anders niet uit kunnen spreken ?
Het is niet zo dat je nu een talenstudie moet hebben gevolgd om een stamboom te maken. Gewoon letterlijk overnemen is niet zo moeilijk toch. Als je nu ook al niet meer zelf je namen van je pups mag verzinnen
Mijn hond heet Doña. Op zijn hollands gewoon Donja maar ik heb nu eenmaal geen hollands ras en geen hollandse kennelnaam.
Het is niet zo dat je nu een talenstudie moet hebben gevolgd om een stamboom te maken. Gewoon letterlijk overnemen is niet zo moeilijk toch. Als je nu ook al niet meer zelf je namen van je pups mag verzinnen

Mijn hond heet Doña. Op zijn hollands gewoon Donja maar ik heb nu eenmaal geen hollands ras en geen hollandse kennelnaam.
- JLPaco
- Actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
- Aantal honden: 1
Zie ook niet in waarom het nodig is steeds aparter te moeten doen. Zich willen onderscheiden denk ik...bouvierpoedel schreef:Snap al dat gekke maar oh zo interessante gedoe van fokkers niet.
Zo zie je ook tegenwoordig kinderen die luisteren naar de naam bloem of zomer..

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
het ligt er bij de raad inderdaad maar aan hoe wakker en humeurig ze zijn 
Bouvierpoedel: hoezo is een niet standaard naam voor je hond " kijk mijn hond eens geweldig zijn" ?
ik vind het vaak getuigen van creativiteit als je wat leuks verzint, themanamen voor complete nesten snap ik ook heel goed, is makkelijk na te gaan voor andere fokkers/liefhebbers en voor jezelf. Daarbij vind ik het persoonlijk als fokker het erg leuk om de pups stamboomnamen te geven met een diepere betekenis en dat heeft niets met interessant doenerij te maken.

Bouvierpoedel: hoezo is een niet standaard naam voor je hond " kijk mijn hond eens geweldig zijn" ?
ik vind het vaak getuigen van creativiteit als je wat leuks verzint, themanamen voor complete nesten snap ik ook heel goed, is makkelijk na te gaan voor andere fokkers/liefhebbers en voor jezelf. Daarbij vind ik het persoonlijk als fokker het erg leuk om de pups stamboomnamen te geven met een diepere betekenis en dat heeft niets met interessant doenerij te maken.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Je ziet steeds meer stamboom namen die je niet uit je bek krijgt en niet goed kan uitspreken ,laat staan kan onthouden.
Overal worden nog wat letters tussen gepropt om het nog mooier en leuker te maken.
Natuurlijk staat Ñ geweldig anders weten mensen het natuurlijk niet hoe het zonder ~ te lezen of uit te spreken is.
Overal worden nog wat letters tussen gepropt om het nog mooier en leuker te maken.
Natuurlijk staat Ñ geweldig anders weten mensen het natuurlijk niet hoe het zonder ~ te lezen of uit te spreken is.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
dat ligt geheel aan je persoonlijke kennisbouvierpoedel schreef:Je ziet steeds meer stamboom namen die je niet uit je bek krijgt en niet goed kan uitspreken ,laat staan kan onthouden.

een rus kan vaak geen engels en kan dat dus niet uitspreken, er zijn overigens ook nog zat nederlanders die geen engels kunnen. En de gemiddelde nederlander kan ook geen russisch, laat staan dat een rus een nederlandse naam uit kan spreken of onthouden.
vinden dat iedereen zijn hond maar een simpele naam moet geven omdat het anders voor een bepaalde groep mensen niet te onthouden of uit te spreken is, vind ik erg gehandicapped overkomen. en daarbij is het enorm relatief wat voor iemand uit te spreken is of te onthouden is.
als je een hond interessant vind maar je kan zijn stamboomnaam niet onthouden of uitspreken dan "oefen" je daar toch op? lijkt mij een kleine moeite en anders is de hond wellicht toch niet zo interessant als iemand die moeite niet wil doen.
de meeste barzois bv hebben russische namen, ongeacht uit welk land ze komen, vind ik leuk, als ik een barzoi zou hebben zou ik willen leren hoe ik dat uit moet spreken. Hoort er een beetje bij hoor, beetje internationaal denken en niet zo bekrompen. Daar beperk je voornamelijk jezelf mee in mijn ogen.
ik vermaak me trouwens altijd prima op een show om de catalogus door te spitten en te lezen wat voor fabeltastische namen men nu weer bedacht heeft

My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Riboet
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik voel me niet aangesproken hoor, met interessant doen voor de namen van een nest. Ik heb eerder al een Kees gehad, een Eva, een Hugo een Jan, een Nils, en een Guusje.
Alleen ik heb, omdat ik (keizer)rijk in mijn (Engelse) kennelnaam heb staan, altijd als thema adellijke titels. Bijvoorbeeld prince en princess, king en Queen, Tsar en Tsaritsa..., Sir en Lady...
En dit keer waren het titels van Spaanse origines. En net als bij Sirene past het nederlandse donja niet bij de kennelnaam... En bovendien pastte het ook letterlijk niet, want met twee namen achter die titel (de (normale
) pupnaam en een Spaanse of eigenlijk Portugese aanpassing van de naam van de moederhond) kwam ik dan uit op een letter teveel voor de stamboom. Dan is het toch niet zo gek dat je dus voor de Spaanse schrijfwijze kiest? Oke, het alternatief was de Portugese schrijfwijze die is zonder het golfje. Ik vind het echter met golfje mooier staan bij een thema als titels. En ik ben blij dat Raad daarin is meegegaan.
En inderdaad, Kees, het golfje op de n staat officieel inderdaad voor uitspraak als nj in plaats van n.
Alleen ik heb, omdat ik (keizer)rijk in mijn (Engelse) kennelnaam heb staan, altijd als thema adellijke titels. Bijvoorbeeld prince en princess, king en Queen, Tsar en Tsaritsa..., Sir en Lady...
En dit keer waren het titels van Spaanse origines. En net als bij Sirene past het nederlandse donja niet bij de kennelnaam... En bovendien pastte het ook letterlijk niet, want met twee namen achter die titel (de (normale

En inderdaad, Kees, het golfje op de n staat officieel inderdaad voor uitspraak als nj in plaats van n.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, inderdaad niet. Of spreek jij Dona uit als Donja ?bouvierpoedel schreef: Natuurlijk staat Ñ geweldig anders weten mensen het natuurlijk niet hoe het zonder ~ te lezen of uit te spreken is.
- dagmar88
- Zeer actief
sirene schreef:Nee, inderdaad niet. Of spreek jij Dona uit als Donja ?bouvierpoedel schreef: Natuurlijk staat Ñ geweldig anders weten mensen het natuurlijk niet hoe het zonder ~ te lezen of uit te spreken is.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
die heeft Keessie nietPodenji schreef:dat ligt geheel aan je persoonlijke kennisbouvierpoedel schreef:Je ziet steeds meer stamboom namen die je niet uit je bek krijgt en niet goed kan uitspreken ,laat staan kan onthouden.![]()