Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe de beste pup uit te zoeken
Moderator: moderatorteam
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Re: Hoe de beste pup uit te zoeken
Dat fokkers hun pups het beste kennen, begrijp ik. Maar hoe bepaal je hoe de mensen met honden omgaan?
Sommige mensen hebben engelen geduld, sommige mensen hebben veel kennis maar reageren snel geirriteerd/emotioneel tijdens het opvoeden als ze het niet uit komt, sommige mensen hebben zich nauwelijks in honden verdiept maar doen instinctief precies de juiste dingen, sommige mensen hebben allemaal enthousiaste ideeen over urenlange wandelingen maar zitten als het erop aankomt toch liever de halve dag voor de TV, sommige mensen spelen toneel bij een bezoek.
Dat zie je niet allemaal in een paar bezoeken en een profiel schets. Dan moet je er maar vanuit gaan dat de pupkoper eerlijk is en over een groot portie zelfkennis beschikt.
Sommige mensen hebben engelen geduld, sommige mensen hebben veel kennis maar reageren snel geirriteerd/emotioneel tijdens het opvoeden als ze het niet uit komt, sommige mensen hebben zich nauwelijks in honden verdiept maar doen instinctief precies de juiste dingen, sommige mensen hebben allemaal enthousiaste ideeen over urenlange wandelingen maar zitten als het erop aankomt toch liever de halve dag voor de TV, sommige mensen spelen toneel bij een bezoek.
Dat zie je niet allemaal in een paar bezoeken en een profiel schets. Dan moet je er maar vanuit gaan dat de pupkoper eerlijk is en over een groot portie zelfkennis beschikt.

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): hovawart
- Aantal honden: 1
Veel van de fokkers die aan het woord komen benadrukken dat zij de puppen veel beter kennen dan de potentiële koper(s) die een paar keer komen kijken. Helemaal waar natuurlijk. Alleen...bezitten al die fokkers zó veel mensenkennis dat zij feilloos kunnen inschatten welk puppenkaraktertje naadloos aansluit op dat van de toekomstige bazen? Tenslotte zien en spreken zij die mensen ook maar een paar keer. En de kopers in spé weten dat ze bij die fokkers door de ballotage moeten...
De laatste keer dat wij een pup uitzochten kwamen fokker en wijzelf min of meer bij toeval (en op andere gronden) bij dezelfde pup uit. 'Wij wilden een vrije en zelfbewuste reu en na de puppentest bleek hij verreweg de moeilijkste uit dat betreffende nest te zijn (en wij de baasjes met de meeste hondenervaring). Dit reutje was volgens de fokker druk en 'dominant'. Wat nu als de moeilijkste een angstig/agressieve pup was geweest? Misschien waren wij bij gebrek aan beter dan ook wel de 'meest aangewezen' baasjes geweest. Je zoekt als fokker tenslotte binnen het bestand van belangstellenden naar een match, en komt dan tot de best mogelijke oplossing voor de pup. Maar ik wil echt geen angstig-agressieve hond, en dan is het maar de vraag of de voorlichting over de juiste combi helemaal eerlijk gaat...
Voor wat het waard is: uit de puptest kwam naar voren dat onze favoriet heel heel moeilijk was volgens de raskenners, een potentiële herplaatshond (ahum...hij was 7 weken toen de test afgenomen werd!) en wij moesten minstens drie jaar lang meerdere dagen per week met hem trainen anders zou het echt absoluut fout gaan.
Wel: het is de meest stabiele hond geworden die wij ooit gehad hebben. Druk, slim, vrolijk, heel zelfbewust, allemaal waar. Maar daarbij ongecompliceerd lief , gek op mensen en in voor alle sporten en spelletjes. De waarde van de puptest én al die zware woorden van de fokker bleken in ons geval allemaal erg voorbarig.
Moraal van het verhaal: wij willen best luisteren naar het advies van de fokker (en dat ook meewegen), maar een toekomstige hond zoeken wij echt zelf uit.
P.S. Paisly| precies mijn punt!
De laatste keer dat wij een pup uitzochten kwamen fokker en wijzelf min of meer bij toeval (en op andere gronden) bij dezelfde pup uit. 'Wij wilden een vrije en zelfbewuste reu en na de puppentest bleek hij verreweg de moeilijkste uit dat betreffende nest te zijn (en wij de baasjes met de meeste hondenervaring). Dit reutje was volgens de fokker druk en 'dominant'. Wat nu als de moeilijkste een angstig/agressieve pup was geweest? Misschien waren wij bij gebrek aan beter dan ook wel de 'meest aangewezen' baasjes geweest. Je zoekt als fokker tenslotte binnen het bestand van belangstellenden naar een match, en komt dan tot de best mogelijke oplossing voor de pup. Maar ik wil echt geen angstig-agressieve hond, en dan is het maar de vraag of de voorlichting over de juiste combi helemaal eerlijk gaat...
Voor wat het waard is: uit de puptest kwam naar voren dat onze favoriet heel heel moeilijk was volgens de raskenners, een potentiële herplaatshond (ahum...hij was 7 weken toen de test afgenomen werd!) en wij moesten minstens drie jaar lang meerdere dagen per week met hem trainen anders zou het echt absoluut fout gaan.
Wel: het is de meest stabiele hond geworden die wij ooit gehad hebben. Druk, slim, vrolijk, heel zelfbewust, allemaal waar. Maar daarbij ongecompliceerd lief , gek op mensen en in voor alle sporten en spelletjes. De waarde van de puptest én al die zware woorden van de fokker bleken in ons geval allemaal erg voorbarig.
Moraal van het verhaal: wij willen best luisteren naar het advies van de fokker (en dat ook meewegen), maar een toekomstige hond zoeken wij echt zelf uit.
P.S. Paisly| precies mijn punt!
Laatst gewijzigd door wilma84 op 04 apr 2013 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
dat is toch niet samen kiezen? dat is je als pupkoper neerleggen bij de beslissing van de fokker.nathalie schreef:Ik ben al "mijn" toekomstige pupeigenaren gezegt dat ze een voorkeur op mogen geven en dat we uiteindelijk SAMEN de beslissing maken. Mocht mijn beslissing hun niet aan staan, is dat, grof gezegt, jammer. Ze weten dat ik het zo doe en dat vonden ze allemaal prima. Ze hebben aangegeven wat ze willen gaan doen met de pup en dan kan ik daar weer rekening mee houden.
Zouden ze zelf willen kiezen, dan hadden ze bij een andere fokker kunnen gaan kijken.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Hier net zo.Tara schreef:Als er op basis van een puppytest gekozen moet worden, dan haak ik als pupkoper al meteen af.
Ik ben nog steeds niet overtuigd van de meerwaarde van puppytesten.
Puppytesten zeggen mij ook niets, het is een momentopname, meer niet.
De pupkopers mogen zelf kiezen, ik zal vertellen wat ik heb kunnen observeren, en wat mijn mening is over het gedrag wat ik heb kunnen zien. Maar het wordt hun hond, dus hun keuze.
En voor mij is er geen beste pup, ze zijn mij allemaal evenveel lief.
De pupkopers mogen zelf kiezen, ik zal vertellen wat ik heb kunnen observeren, en wat mijn mening is over het gedrag wat ik heb kunnen zien. Maar het wordt hun hond, dus hun keuze.
- Lin851
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder
Wij zijn wel afgegaan op het oordeel van de fokker.
We konden aangeven of we een reu of teef wilde, fijn of grof gebouwd, gezinssituatie, wat we ermee wilde gaan doen (sporten/ meer gezelschapshond, en op basis daarvan (en de puppytest) werd gekeken welke het beste bij ons zou passen.
Qua kleur viel er weinig te kiezen
Wij hadden verder geen voorkeur voor een bepaalde pup, ze waren allemaal schattig, Maar als we echt een voorkeur hadden zou daar wel rekening mee worden gehouden.
We konden aangeven of we een reu of teef wilde, fijn of grof gebouwd, gezinssituatie, wat we ermee wilde gaan doen (sporten/ meer gezelschapshond, en op basis daarvan (en de puppytest) werd gekeken welke het beste bij ons zou passen.
Qua kleur viel er weinig te kiezen

Wij hadden verder geen voorkeur voor een bepaalde pup, ze waren allemaal schattig, Maar als we echt een voorkeur hadden zou daar wel rekening mee worden gehouden.
- Lin851
- Zeer actief
carine schreef:-Saskia- schreef:Zoveel moeite kost het helaas helemaal niet: KlikLongFields schreef:Denk dat je ook erg veel moeite zal moeten doen (als het al zóu lukken) om een Fousek te vinden bij een broodfokker.
Broodfokkers houden zich niet bezig met zeer weinig voorkomende en niet populaire rassen lijkt mij.![]()
Sinds vorig jaar storten de Waalse broodfokkers zich ook graag op de Catahoula.
Dat is pgeen waal hoor...één van de grootste broodfokkers in Belgie met een winkel in Groot Bijgaarden...

Heb die site al een paar keer eerder bekeken, bizar dat er zo veel verschillende rassen op staan. Vraag me wel af wat er met de onverkoopbare honden gebeurd (wil ik dat wel weten?)
En hoe zullen de honden er honden er aan toe zijn die al 7 maanden of ouder zijn (nestje van 22/9/12? )
- Lin851
- Zeer actief
Vrees het ook. Bizar dat mensen zo met dieren om kunnen gaan (maar om zoiets op te zetten moet er sowieso al een steekje bij je los zijn)Tara schreef:Ik denk gewoon afma... eh... afboeken, doen wij met het bier dat over de THT heen is ook.Lin851 schreef: Heb die site al een paar keer eerder bekeken, bizar dat er zo veel verschillende rassen op staan. Vraag me wel af wat er met de onverkoopbare honden gebeurd (wil ik dat wel weten?)
En hoe zullen de honden er honden er aan toe zijn die al 7 maanden of ouder zijn (nestje van 22/9/12? )

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Ik heb me dat nooit afgevraagd eigenlijk, de bouviers waren de laatste uit het nest, de zwarte rus was de dikste met overbeet, en ik wilde niet showen dus die was voor mij
De lakeland Manager was 4 maanden en was nog bij de fokker, Baco vanaf een foto gezien en Madam de herplaatser draait ook moeiteloos mee. 

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
eens op wat uizonderingen na.Melanie 74 schreef:Puppytesten zeggen mij ook niets, het is een momentopname, meer niet.
ik had 1 terrorpup in het nest en die heb ik wel met mijn leven bewaakt

- tom-benthe
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): fousek
Ik denk dat we er samen met defokker wel uit komen.
Wij hebben duidelijk een voorkeurslijsje op kunnen geven, daarna wordt bekeken ofdat de voorkeurspup die bovenaan staat ook wel voor ons geschikt wordt.
De fokker kent de pups uiteraard het beste, en met onze omschrijving wat we willen gaan doen, komen we er wel uit.
De puppy test is meer ter bevestiging van wat de fokker al in de tussentijd heeft geconstateerd.
(zelf zie ik het nut er ook niet zo van in)
Volgens de fokker komt het niet zo heel vaak voor dat je niet de pup krijgt die op de 1e of 2e plaats in je lijstje stond.
Wij hebben duidelijk een voorkeurslijsje op kunnen geven, daarna wordt bekeken ofdat de voorkeurspup die bovenaan staat ook wel voor ons geschikt wordt.
De fokker kent de pups uiteraard het beste, en met onze omschrijving wat we willen gaan doen, komen we er wel uit.
De puppy test is meer ter bevestiging van wat de fokker al in de tussentijd heeft geconstateerd.
Volgens de fokker komt het niet zo heel vaak voor dat je niet de pup krijgt die op de 1e of 2e plaats in je lijstje stond.
Mensen zouden nog veel kunnen leren van een roedel 4-voeters!!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Beetje samenspel van fokker en koper bij elkaar en je komt een heel eind.
Mooiste is als de fokker zijn puppen kent wat zegt dat hij er aandacht aan heeft besteed en dit mee laat wegen in waar welke heen gaat.
De keus moet op het moment van weggaan zijn door nieuwe eigenaar op volgorde van aanmeldingslijst.
Is hun keus als koper en bij niet de juiste, dan kun je meepraten/beslissen als fokker en adviseren en desnoods de pups terug trekken als koper hierin niet wil meegaan.
Mooiste is als de fokker zijn puppen kent wat zegt dat hij er aandacht aan heeft besteed en dit mee laat wegen in waar welke heen gaat.
De keus moet op het moment van weggaan zijn door nieuwe eigenaar op volgorde van aanmeldingslijst.
Is hun keus als koper en bij niet de juiste, dan kun je meepraten/beslissen als fokker en adviseren en desnoods de pups terug trekken als koper hierin niet wil meegaan.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
Het uitkiezen van Jip is in samenspraak met de fokker gegaan.
Een viel er voor mij gelijk af en uit de andere twee kon ik geen keus maken.
Hun uiterlijk en gedrag lagen erg dicht bij elkaar en uiteindelijk op kleine puntjes de keus voor Jip gemaakt.
Een viel er voor mij gelijk af en uit de andere twee kon ik geen keus maken.
Hun uiterlijk en gedrag lagen erg dicht bij elkaar en uiteindelijk op kleine puntjes de keus voor Jip gemaakt.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
tom-benthe schreef:Ik denk dat we er samen met defokker wel uit komen.
Maar je hebt nu (zo jong) dus al wel een voorkeurslijst moeten geven
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waar jullie voorkeurslijstje nu dan op gebaseerd was, bij zulke jonge pups? Of kun je je voorkeurslijstje nog wijzigen als de pups wat ouder zijn?crutz schreef:Maar je hebt nu (zo jong) dus al wel een voorkeurslijst moeten geventom-benthe schreef:Ik denk dat we er samen met defokker wel uit komen.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Tenzin komt uit een nest van 3, 2 reuen en 1 teefje. Ik had eerste keus en wilde een reu.
De andere 2 puppen gingen naar 1 persoon. Die bleven zo aandringen dat ze wilden weten welke ze kregen dat ik met 3 weken al een keus moest maken en dan kies je dus op kleur.
Dat zou me nu niet meer gebeuren, dan maar geen pup.
Ik heb toch het idee dat er bij tibetanen vooral op kleur gekozen wordt, maakt blijkbaar niet uit bij een gezelschapshond
De andere 2 puppen gingen naar 1 persoon. Die bleven zo aandringen dat ze wilden weten welke ze kregen dat ik met 3 weken al een keus moest maken en dan kies je dus op kleur.
Dat zou me nu niet meer gebeuren, dan maar geen pup.
Ik heb toch het idee dat er bij tibetanen vooral op kleur gekozen wordt, maakt blijkbaar niet uit bij een gezelschapshond

- renee-uk
- Zeer actief
ik denk dat het ook nog uitmaakt of iemand bekend is met het ras en er ervaring mee heeft?
voor mij als pupkoper zou dat in elk geval wel uitmaken.
stel dat ik besluit dat ik het toch wel aan zou kunnen met een wartje, dan zou een b&t mijn enige 'eis' zijn.
maar vanwege geen persoonlijke ervaring met wartjes, zou ik me dan wel een hoop gelegen laten liggen aan wat de fokker me zou aanraden.
daar staat dan wel weer tegenover dat ik me niet kan voorstellen dat ik een pup zou kopen bij een fokker die ik helemaal niet ken en die mij ook helemaal niet kent.
stel dat ik besluit dat ik het toch wel aan zou kunnen met een wartje, dan zou een b&t mijn enige 'eis' zijn.
maar vanwege geen persoonlijke ervaring met wartjes, zou ik me dan wel een hoop gelegen laten liggen aan wat de fokker me zou aanraden.
daar staat dan wel weer tegenover dat ik me niet kan voorstellen dat ik een pup zou kopen bij een fokker die ik helemaal niet ken en die mij ook helemaal niet kent.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
ik bedoelde dat verschil ook van beide kanten hoor.Inge O schreef:ja, dat is zeker zo, maar dat werkt ook net zo goed andersom - ik kan me niet herinneren dat ik ooit al iemand die het ras al goed kende een andere pup dan hun eigen keuze heb aangeraden.renee-uk schreef:ik denk dat het ook nog uitmaakt of iemand bekend is met het ras en er ervaring mee heeft?
maar je kan de fokker toch net zo goed leren kennen via je interesse in een pup? ik heb met nog heel wat puppenmensen een leuk contact, ook nog jaren later.renee-uk schreef:daar staat dan wel weer tegenover dat ik me niet kan voorstellen dat ik een pup zou kopen bij een fokker die ik helemaal niet ken en die mij ook helemaal niet kent.
dat ligt eraan.
als ik het zo lees zo links en rechts is het vrij normaal dat mensen 1 á 2 keer bij een fokker langs gaan als er al een nest is, dat zou voor mij niet genoeg zijn om aan te nemen dat zo'n fokker dan ook de juiste keuze zou kunnen maken voor mij en bovendien wil ik mijn toekomstige pup ook vaker zien dan een keer of twee én al kennis gemaakt hebben met die fokker voordat er een nest is.
eigenlijk denk ik dat een fokker helemaal niet zo blij is met mij als pupkoper, veel te veel noten op mijn zang

- renee-uk
- Zeer actief
ik vraag me nog steeds af of dat niet zou eindigen met twee kapiteins op één schip, niet echt wat je zegt ideaalInge O schreef: ik had je laatste zinnetje nog helemaal niet gelezen toen ik al wilde zeggen dat jij nodig aan de wartjes moet![]()
.

- renee-uk
- Zeer actief
het wartje, jij zou mijn hoop in bange dagen zijnInge O schreef:bedoel je dan het wartje of ikke als tweede kapiteinrenee-uk schreef:ik vraag me nog steeds af of dat niet zou eindigen met twee kapiteins op één schip, niet echt wat je zegt ideaalInge O schreef: ik had je laatste zinnetje nog helemaal niet gelezen toen ik al wilde zeggen dat jij nodig aan de wartjes moet![]()
.
?

- tom-benthe
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): fousek
Ik heb inderdaad een keuzelijstje afgegeven.
Ik wilde graag een teefje en een grove , dus daar is mijn lijstje momenteel op afgestemd.
uiteindelijk gaan we voordat we ze gaan ophalen nog een keer of 3 kijken (en we zijn al 1 keer na de geboorte geweest en ook een keer op intake voor de geboorte).
Het blijft moeilijk natuurlijk, maar ik heb nu wel vertrouwen in de fokker
Ik wilde graag een teefje en een grove , dus daar is mijn lijstje momenteel op afgestemd.
uiteindelijk gaan we voordat we ze gaan ophalen nog een keer of 3 kijken (en we zijn al 1 keer na de geboorte geweest en ook een keer op intake voor de geboorte).
Het blijft moeilijk natuurlijk, maar ik heb nu wel vertrouwen in de fokker
Mensen zouden nog veel kunnen leren van een roedel 4-voeters!!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun
- Contacteer:
Wij hebben iedereen een 1e en 2e keuze op laten geven.
Bij de 5 teefjes was het makkelijk, want iedereen koos een ander teefje. Dus iedereen had zijn/haar 1e keuze. Wie ben ik dan om dat om te gaan gooien en te zeggen dat ze niet hun 1e keuze krijgen, terwijl iedereen een ander hondje wil?
Bij de reutjes (ook 5) hadden 3 mensen hetzelfde reutje op nr. 1 staan, 2 van de stellen heeft dus hun 2e keuze gekregen en daarbij heb ik gekeken naar welke ik het beste vond passen bij de gezinnen. Uiteindelijk was iedereen super blij met de keuze en alles is in samenspraak gegaan.
Je kan niet iedereen hetzelfde hondje geven, dus dan zal je toch verder moeten kijken.
En nu bij het uitkiezen van het teefje wat straks bij ons komt wonen, gebeurd het in samenspraak.
En ik geloof dat het wel goed zit..
Bij de 5 teefjes was het makkelijk, want iedereen koos een ander teefje. Dus iedereen had zijn/haar 1e keuze. Wie ben ik dan om dat om te gaan gooien en te zeggen dat ze niet hun 1e keuze krijgen, terwijl iedereen een ander hondje wil?
Bij de reutjes (ook 5) hadden 3 mensen hetzelfde reutje op nr. 1 staan, 2 van de stellen heeft dus hun 2e keuze gekregen en daarbij heb ik gekeken naar welke ik het beste vond passen bij de gezinnen. Uiteindelijk was iedereen super blij met de keuze en alles is in samenspraak gegaan.
Je kan niet iedereen hetzelfde hondje geven, dus dan zal je toch verder moeten kijken.
En nu bij het uitkiezen van het teefje wat straks bij ons komt wonen, gebeurd het in samenspraak.
En ik geloof dat het wel goed zit..