Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Arme Luca....Atopie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Canto
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9

Arme Luca....Atopie

Ongelezen bericht door Canto »

Vandaag het telefoontje van de Da gekregen...Luca heeft atopie :(

Vorig jaar is Luca bij ons teruggekomen, omdat zijn baasjes afstand van hem deden ivm huidproblemen.
Luca stond op dat moment op de prednison en kon zijn plas niet ophouden, waardoor hij binnen alles liet lopen.
In eerste instantie hebben wij eerst de prednison afgebouwd, omdat ik dat de grootste troep vind die er maar bestaat en zolang er geen oorzaak is wat het probleem veroorzaakt is het alleen symptoom bestrijding.

In overleg met de Da zijn we eerst begonnen met een eliminatie dieet en eigenlijk konden we het goed onder controle houden.
Helaas begon er een aantal weken geleden de allergie echt heel erg op te spelen en Luca had ontzettend veel jeuk, kreeg kale plekken en vermagerde in een rap tempo.

Terug naar de Da en eerst huidafkrabsels bekeken en ja hoor, gisten en huidontstekingen. Om de dag wassen we hem nu met medicinale shampoo en ik moet zeggen dat zijn huid al aan het opknappen is. Ook meteen bloed afgenomen en getest op atopie en zijn schildklier. Zijn schildklier is helemaal in orde, maar hij heeft dus atopie.

Nu is het lab aan het onderzoeken voor welke mijten, want het waren geen pollen of vlooien. Daar krijg ik dus volgende week de uitslag van.

Nu wil ik het allemaal zo goed mogelijk aanpakken en hebben we ook meteen contact gelegd met een homeopaat, die gelukkig heel goed in contact staat met mijn Da. We zijn nu dus een stappenplan aan het opzetten hoe Luca het beste te behandelen en vooral te helpen met deze verschrikkelijke jeuk.

Wie weet er een goed kussen waar Luca op kan slapen waar geen mijten in kunnen nestelen?

Alvast bedankt voor het lezen en alle tips zijn meer dan welkom :wink:
Canto
Zeer actief

Re: Arme Luca....Atopie

Hey Peet,

Door middel van een bloed serumtest kunnen ze onderzoeken of er bepaalde allergenen zijn waar de hond gevoelig voor is.
En dat is dus het geval bij Luca. Nu gaan ze kijken voor welke mijten en dan moeten we misschien wel desensibiliseren.
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nel »

Dank voor je uitleg, want ik had nog nooit van atopie gehoord.

Voor mensen heb je matrassen en kussens die huisstofmijt niet toelaten ( weet niet hoe ik het anders moet zeggen) misschien is dat wat voor Luca?
Canto
Zeer actief

Dat is zeker onbegonnen werk.
En voor Luca zou het beter zijn als hij evt de kennel in zou kunnen bij de meiden, maar omdat hij op dit moment zo mager is durf ik dat nu ook niet aan.
Misschien met der tijd....
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

He, wat lastig zeg. :(

Qua kussens, ik heb deze, is van nylon: http://www.leewsicht.com/kussens/nylonflex-ligbed
Makkelijk schoon te maken, en volgens mij gaat er niets in zitten. Zeker weten doe ik het niet.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Misty is allergisch voor 4 soorten mijten en die hou je echt niet uit huis. Ze heeft dus ook echt altijd jeuk, zomers en 's winters.
Ik vind het echt een ramp die eeuwige jeuk.
Afbeelding
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Joy is allergisch voor stofmijten.
Haar hele buik was rood en ontstoken vorig jaar, na een prednison kuur aan Atopica begonnen, en het gaat nu prima met haar.
Haar buikje was zwart en is nu weer prachtig lichtroze. Heb de Atopica afgebouwd naar nu elke 3 dagen 1 pil.
Enige nadeel van Atopica, het is echt vreselijk duur!

Ook ben ik over gegaan van brokken naar kvv, maar of dat bijgedragen heeft is niet te bewijzen.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Canto
Zeer actief

Voor welke mijt(en) Luca allergisch is zullen we nog even af moeten wachten, maar ik weet wel dat ik er niet onderuit ga komen. In ieder geval, voorkomen gaat niet lukken.

Eerst wil ik kijken hoe hij reageert op de medicinale shampoo en dan gaan we kijken wat aanslaat.
Voer heb ik al van alles geprobeerd, maar kan mijn vinger er niet op leggen wat wel of niet werkt. Ik heb duck, renske, smuldier, kivo, voer zonder gluten, met gluten, RC, ProPlan, Dog Lovers Gold geprobeerd.

En ik wil ding voor ding uitsluiten, anders weet ik het straks helemaal niet meer :scratch:
Misschien dat er nog meer mensen zijn met ervaringen van Atopica?
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Hier ook een hond met jeuk.
Niet van voedsel of vlooien dus werd het door d.a. ook atopie genoemd.

Ik gebruik nu efavet sinds een week of 7 en moet zeggen dat de jeuk minder wordt.
Geen spots meer tenminste...
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Atopica heeft best wel veel bijwerkingen dus er is meer nadeel dan de hoge kosten.

Ik zou me er eerst erg goed in verdiepen voor ik op Atopica over zou gaan.
Mijn DA zegt dat ze alleen Atopica zou overwegen als de andere optie euthanasie zou zijn, dat zegt toch wel wat.

Mijten krijg je nooit helemaal weg uit je huis. De dekens wassen op tenminste 60 graden helpt wel iets.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
kooi
Zeer actief

Maar is Atopica wel een goed alternatief voor prednoral?
baasje van nesco
Actief

Ongelezen bericht door baasje van nesco »

hou er wel rekening mee dat zij met Atopica niet oud worden .
is troep wat je geef niet elke hond kan er tegen.
mijn franse bul is maar 7 jaar mee geworden heb hem zelf daarvan 5 jaar gehad.
Canto
Zeer actief

Ik heb net van alles over Atopica gelezen en idd niet de beste verhalen gaan de ronde over dit middel.
In mijn ogen is het net zulke troep als prednison.

We gaan eerst maar de andere dingen uitproberen en we gaan zoiezo verder met de homeopaat.
Luca ligt op dit moment op katoenen lakens, maar die wassen wij wel uit op 90 graden. Maar voor hem zou het toch prettig zijn om op iets zachters te liggen.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Canto schreef:Ik heb net van alles over Atopica gelezen en idd niet de beste verhalen gaan de ronde over dit middel.

We gaan eerst maar de andere dingen uitproberen en we gaan zoiezo verder met de homeopaat.
Luca ligt op dit moment op katoenen lakens, maar die wassen wij wel uit op 90 graden. Maar voor hem zou het toch prettig zijn om op iets zachters te liggen.
Had je mijn linkje gezien?
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Canto
Zeer actief

moosje schreef:
Canto schreef:Ik heb net van alles over Atopica gelezen en idd niet de beste verhalen gaan de ronde over dit middel.

Had je mijn linkje gezien?
Ja ik heb je linkje bekeken.
Ziet er goed uit en ik denk dan ook maar dat ik zo'n bed ga bestellen. De kosten zijn het ook niet :wink:
Dank je wel :ok:
JYBD
Zeer actief

Wij hadden voor onze vorige bul Keet ook een kussen aangeschaft van volgens mij dat soort uit die link, maar ze wilde er dus echt niet op. Het maakte een vreemd geluid en eigenlijk vind ik het niet echt comfortabel aandoen. Het was wel goed afwasbaar, dat wel.

En huisstofmijt, want daar zou je het dan dus voor doen, krijg je echt je huis niet helemaal uit.

Afbeelding
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

.
Laatst gewijzigd door beatje op 04 mar 2015 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mijn hond heeft ook atopie en is voor 11 dingen allergisch, waaronder alle soorten mijten die er bestaan.

Vergeet het maar dat je je huis, kussen, bank, vloer(kleed) mijtenvrij kan krijgen, dat bestaat niet.
Zelfs al zou je ieder uur van de dag stofzuigen dan is dat nog niet mogelijk.

Ik ben met mijn hond in overleg met de dierenarts naar de dermatoloog gegaan (DSA Amsterdam) en die heeft afschraapsels genomen
van de huid, die heeft een allergietest op de huid gedaan én een bloedtest.
De allergietest op de huid en de bloedtest bepalen uiteindelijk waar hij allergisch voor is (dubbel onderzoek om zoveel mogelijk fouten hierin uit te sluiten).

Hij had al prednison voorheen gekregen van de dierenarts, een ramp, want hij plaste ook alles onder.
Aangezien hij wel helemaal open lag, moest er iets gebeuren en heeft hij Atopica gekregen om de ergste huidproblemen te onderdrukken.

Toen alle allergieën bekend waren, zijn we begonnen met desensibiliseren (immuno therapie). Hij krijgt 2 prikken per keer, want hij is voor zoveel zaken allergisch, dat het niet in één 'potje' past.

Er zijn heel veel verhalen bekend dat desensibiliseren niet helpt, maar wij hadden geluk en het helpt ontzettend goed bij onze hond :ok:
We zijn er nu 2,5 jaar mee bezig (het is levenslang overigens) en in het late najaar ermee begonnen en tegen de tijd dat het allergieseizoen begon (maart t/m oktober voor hem) had hij het eerste jaar al veel minder last.
Vorig jaar ging het nog weer een stukje beter. Van november t/m maart krijgt hij 1 x 4 weken injecties (doen we zelf) en de ander maanden 1 x 3 weken.

Hij heeft verder nu nog 2 maanden per jaar Atopica nodig (september en oktober). Dat zijn de ergste maanden voor hem en dan krijgt hij toch weer teveel last, alhoewel lang zo erg niet als voor het desensibiliseren.
Aangezien het verstandiger is om voor te zijn dat zijn huid weer totaal openligt, krijgt hij dus bij de eerste verschijnselen in september de Atopica.

Voorheen was het echter veel en veel erger, hij reageert er dus goed op.
Dus van deze kant eens een positief verhaal over atopie en ook over atopica trouwens. Ja, het is sterk spul, maar mijn hond reageert er veel minder heftig op dan op prednison.
Voorzichtig moet je er altijd mee zijn: zo kort mogelijk geven in zo'n laag mogelijk dosis. Hij heeft een weekje last van maag en darmen ervan, niet heel erg, maar wel duidelijk niet zo lekker... daarna knapt hij er enorm van op.
Van de allergie zelf was hij veel en veel langer ziek, 9 maanden per jaar.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
JYBD
Zeer actief

baasje van nesco schreef:hou er wel rekening mee dat zij met Atopica niet oud worden .
Daarin moet ik je even iets tegenspreken. Atopica en prednison zijn natuurlijk ellendige medicijnen maar wat als de kwaal zo erg is dat je niet anders kan? Als je een goede dosering weet te vinden, zo laag mogelijk of een paar maanden niet per jaar dan kan het wel de oplossing zijn. Een bulletje van een bekende krijgt al 10 jaar prednison en is net 13 geworden, dus als het niet anders kan heb je geen keus, ja je hebt wel keus maar of je dat wil is een andere vraag.

Hier zitten we met Luna ook in de laatste fase voor eventuele medicatie, we proberen nog 1 ding uit, en dan moet ik ook gaan kiezen tussen Atopica of Prednison.

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

JYBD schreef:
baasje van nesco schreef:hou er wel rekening mee dat zij met Atopica niet oud worden .
Daarin moet ik je even iets tegenspreken. Atopica en prednison zijn natuurlijk ellendige medicijnen maar wat als de kwaal zo erg is dat je niet anders kan? Als je een goede dosering weet te vinden, zo laag mogelijk of een paar maanden niet per jaar dan kan het wel de oplossing zijn. Een bulletje van een bekende krijgt al 10 jaar prednison en is net 13 geworden, dus als het niet anders kan heb je geen keus, ja je hebt wel keus maar of je dat wil is een andere vraag.

Hier zitten we met Luna ook in de laatste fase voor eventuele medicatie, we proberen nog 1 ding uit, en dan moet ik ook gaan kiezen tussen Atopica of Prednison.
Ja precies, een hond die open ligt en huidontstekingen ervan krijgt en vergaat van de jeuk, dat is pas zielig.
Dan kunnen ze beter zonder die ellende 10 jaar worden dan met alle jeuk 14 jaar. Bovendien is natuurlijk helemaal niet bewezen dat
de franse bull overleden is door de Atopica, neem ik aan (hoe sneu het ook is hoor, hou me ten goede).

De hond van mijn moeder heeft wel 8 jaar prednison gebruikt vanwege ontstekingen in de darmen (ziekte van Crohn) en heeft echt nog een hele acceptabele leeftijd bereikt met al zijn problemen. Hij is 12 jaar geworden.

Overigens is Atopic wel ontzettend duur, zeker voor en wat grotere hond. Als je echt geen andere keuze hebt dan prednison of atopica, zou ik eerst kijken hoe de hond reageert op prednison.
Als er teveel bijwerkingen zijn, dan naar de Atopica. Ik lees er ook veel verontrustende verhalen over, over beide trouwens, maar soms heb je geen keuze inderdaad, behalve dan de keuze of je hond te zien lijden en een vreselijke leven te hebben of zwaardere medicatie.
Vaak is het starten juist bij de eerste tekenen, nog het verstandigste: uiteindelijk heeft je hond dan minder lang prednison of atopica nodig, dan dat je begint als de hond al half open ligt (uiteraard is de start anders, want de eerste keer geef je het pas als de atopie dusdanig ernstig is dat je overweegt om prednison of Atopica te geven, maar ik bedoel de seizoenen erna als de hond de eerste verschijnselen krijgt).

Heb jij al immuno therapie geprobeerd JYBD? Dat is niet schadelijk voor de hond, geen garantie dat het helpt, maar er zijn gelukkig ook goede verhalen over, waaronder die van mijn hond (van 9 maanden per jaar medicatie naar 2 maanden en wellicht hopelijk dit jaar nog minder).
Afbeelding
A good dog never dies...

JYBD
Zeer actief

Luna is door de hele mallemolen gegaan, voedselallergie uitgesloten door eliminatie. In het verleden Atopie aangetoond door Artuvetrin test, toen nog een keer de artuvetrinserum test die een totaal andere uitslag gaf dan de eerste, en eigenlijk geen allergenen meer vond in het bloed. Wij hebben die 2de test gedaan om daarna te gaan desensibiliseren maar dat heeft dus, volgens het lab van Artuvetrin, waar ik telefonisch contact mee heb gehad, totaal geen zin.
Chinese kruiden, AB kuur na AB kuur, allerlei zalfjes en supplementen, nu zijn we haar aan het wassen met Malasebshampoo en zit ze op brok en dan is het einde oefening, niet wat Luna betreft maar wel wat ge-dokter betreft, ze gaat dan over op medicijnen. Om ook een stress allergie uit te sluiten heeft ze een fleece joggingpak aan, dag en nacht, najou, soms een paar uur niet om te luchten.

Eigenlijk zitten we met haar nu op dood spoor, geen voedselallergie, geen aantoonbare uitwendige allergische invloeden. Het lab spreekt van een Intrinsieke Dermatologische Atopie.

Daar is eigenlijk niets aan te doen als ik het goed begrijp.

Afbeelding
kooi
Zeer actief

Nogmaals: efavet?

http://www.hellamentjox.nl/level3pages. ... geid=16276

Heb de berner nu 7 weken daarop en de pred afgebouwd naar 1 keer per 4 dagen 10 mg.
Wel nog wat jeukklachten, maar niet meer tot erge hotspots aan toe...
JYBD
Zeer actief

Ik ken efavet.

Een goedkopere oplossing is gewoon teunisbloem-olie in combi met omega 3.
Die weg hebben we ook al gehad. En trouwens ook Allergy-x. Een mens in nood maakt vreemde sprongen.

Het nare bij Luna is dus dat we niet weten waar het van komt.

Ze heeft trouwens niet al te veel jeuk, alleen na het wassen een paar uur. maar meer open wonden.

Afbeelding
Canto
Zeer actief

Dat is helemaal vervelend als je niet weet waar het vandaan komt :U:

Wij staan nu aan het begin en zullen dus eerst af moeten wachten.
Zoals al eerder geschreven is dat wij eerst één voor één dingen moeten gaan uitsluiten.
Prednison heeft Luca al opgestaan en hij liet daar constant zijn urine van lopen, hij kon het niet ophouden. Vandaar dat wij dat langzaam hebben afgebouwd en in eerste instantie ging het ook heel erg goed.
Volgende week weten we meer en komt de homeopaat weer, waar wij ook veel vertrouwen in hebben. Zij is nu ook van alles op de hoogte, vanwege het feit dat onze Da en zij heel goed contact onderhouden en samen afstemmen hoe Luca te behandelen :wink:
JYBD
Zeer actief

Dat is fijn dat beide artsen onderling overleg hebben. Ook mijn reguliere dierenarts is op de hoogte van het feit dat ik op het ogenblik bij een (ook) holistische dierenarts kom.

Afbeelding
kooi
Zeer actief

JYBD schreef:Ik ken efavet.

Een goedkopere oplossing is gewoon teunisbloem-olie in combi met omega 3.
Die weg hebben we ook al gehad. En trouwens ook Allergy-x. Een mens in nood maakt vreemde sprongen.

Het nare bij Luna is dus dat we niet weten waar het van komt.

Ze heeft trouwens niet al te veel jeuk, alleen na het wassen een paar uur. maar meer open wonden.

Geen goede ervaring mee dus? :(:
JYBD
Zeer actief

Nee, helaas deed het hier niet veel.

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

JYBD schreef:Luna is door de hele mallemolen gegaan, voedselallergie uitgesloten door eliminatie. In het verleden Atopie aangetoond door Artuvetrin test, toen nog een keer de artuvetrinserum test die een totaal andere uitslag gaf dan de eerste, en eigenlijk geen allergenen meer vond in het bloed. Wij hebben die 2de test gedaan om daarna te gaan desensibiliseren maar dat heeft dus, volgens het lab van Artuvetrin, waar ik telefonisch contact mee heb gehad, totaal geen zin.
Chinese kruiden, AB kuur na AB kuur, allerlei zalfjes en supplementen, nu zijn we haar aan het wassen met Malasebshampoo en zit ze op brok en dan is het einde oefening, niet wat Luna betreft maar wel wat ge-dokter betreft, ze gaat dan over op medicijnen. Om ook een stress allergie uit te sluiten heeft ze een fleece joggingpak aan, dag en nacht, najou, soms een paar uur niet om te luchten.

Eigenlijk zitten we met haar nu op dood spoor, geen voedselallergie, geen aantoonbare uitwendige allergische invloeden. Het lab spreekt van een Intrinsieke Dermatologische Atopie.

Daar is eigenlijk niets aan te doen als ik het goed begrijp.
Poehh, wat vreselijk zeg :(:
Je hebt 2 x een Artuvetrin test laten doen; één keer wel allergenen en één keer niet. Is er ook een huidtest gedaan ter ondersteuning?
En is er een verklaring hoe het kan dat in de eerste test wel allergenen werd aangetoond en in de tweede test niet? (gaf je geen prednison destijds of kort ervoor, want dan is het beeld niet goed).
Ik neem aan dat je dit allemaal weet... maar ja, voor alle zekerheid toch maar even neergezet.
Afbeelding
A good dog never dies...

JYBD
Zeer actief

Eerste test kan ik niets verder over zeggen, ze was toen nog bij haar vorige baas, we hebben haar, inclusief huidproblemen uit het asiel gehaald. De vorige baas wil geen contact en ik ben al goegelend en mailend bij een eerdere dierenarts van haar terecht gekomen die me de testuitslagen toestuurde. Haar vorige baas was een dierenartshopper en wisselde net zo vaak van dierenarts als ik van onderbroek. :wink: Dus ik kom verder niets meer te weten. Over de vreemde afwijkende uitslagen heb ik het lab. gebeld en kreeg toen plausibel verhaal over een eventuele kruisreactie. Een erg ingewikkeld verhaal maar het klopte wel.
Geen idee of ze toen, rond die eerste test iets slikte of ingespoten gekregen heeft. Ergens denk ik van niet omdat de dierenarts waar ze toen onder behandeling was dat hoogstwaarschijnlijk ook wel geweten heeft. Ze heeft in het verleden, in haar vorige leven dus, wel een langere tijd prednison gehad.. Bij mij heeft ze rond de test niets van dien gehad, dus dat kan de test niet beïnvloed hebben.
Ik heb geen huidtest laten doen omdat dat niets meer zou toevoegen werd me bij het lab. verteld.
Daarbij komt dan ook nog dat de test erg duur uit zou vallen als je dat voor 1 hond zou moeten doen. Volgens het lab. dus weggegooid geld omdat er hoogstwaarschijnlijk niets (meer dan uit de serumtesten) zou komen.

Zo modderen we door maar volgens jaar om deze tijd is ze weer een mooie meid, van binnen was ze al een mooie meid en dan is ze het van buiten ook! :D

Afbeelding
Canto
Zeer actief

Eventjes een update.

Afgelopen vrijdag de uitslag binnen gekregen omtrent Luca zijn atopie. Hij is allergisch voor twee soorten huisstofmijt en twee schimmelsoorten.
Afgelopen donderdag is ook weer de homeopaat geweest en we zijn ons nu aan het focussen om Luca zijn immuunsysteem weer op te peppen.

Met de AB zijn we gestopt, want hij scheet z'n eigen helemaal leeg. Ik had aan vier zakjes niet genoeg om het op te kunnen ruimen :oops:
Verder zijn we weer begonnen met een eleiminatiedieet op basis van paard en eend/konijn.

De medicinale wassingen reageert hij heel erg goed op, dus misschien moeten we daar nog even mee door blijven gaan. Wanneer de shampoo op is moet ik terug naar de Da en gaan we kijken hoe het ervoor staat qua gisten en de huidontstekingen.

Over vier tot zes weken doen we een nieuw bloedonderzoek omtrent zijn alvleesklier en het algehele bloedbeeld.
De desensibilisatie vloeistof kan tot een half jaar gemaakt worden, dus die optie kunnen we ook nog begaan.

Nu maar hopen dat Luca op gaat knappen en wat wil gaan aankomen, want dan kan hij lekker met de meiden naar buiten.

Wel hebben we nog een jasje besteld voor hem, zodat ik wat verder met hem kan wandelen.
Nu is het snel plassen en poepen in de hoop geen mensen tegen te komen, want je ziet ze al denken als ze Luca zien.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”