Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verbod op verwijderen bijklauwtjes

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: Verbod op verwijderen bijklauwtjes

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, ik ben ook voor gewoon laten zitten hoor, mocht het last geven ben je vroeg genoeg, en heel vaak is dat dus nooit :U: allemaal wat als gedoe
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Badu schreef:
Saba schreef: Nee hoor, ik ben behoorlijk wars van dieren kunstmatig aanpassen maar die duimen mogen van mij er kort na de geboorte af. In Duitsland is het overigens al illegaal, weet dat een Nederlandse fokker ze bij het laatste nest heeft laten zitten vanwege het showen daar want er wordt streng op gecontroleerd.
:scratch:
Duimpjes met bot & al van pasgeboren pups afknippen.... moet er niet aan denken :kotz:
Zou je bij een pasgeboren baby moeten voorstellen.... is ook nog week & voelen er vast ook niks van :O:
M'n Afghaan heeft ze nog en daar zit niks geen bot in hoor, zijn twee losse floddernagels, een van m'n whippets heeft er ook nog een en dat is ook een losse flodder en ligt er constant af, is nu net weer bezig met teruggroeien (en die is nog niets eens oud genoeg om wedstrijden te lopen, dat gebeurt gewoon in de vrije natuur) en als 'ie er weer eens half aanhangt geeft dat flink 'ongemak'. Maar prima hoor, als men niet wil aannemen dat ik persoonlijk ervaar dat de duimen meer ellende dan goed brengen voor de volwassen hond is dat maar zo.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Het gaat er om dat er mensen zijn die er dus hele andere ervaringen mee hebben dan jij Saba. Dat is wat anders dan het niet van jou aan willen nemen. :wink:
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

LongFields schreef:
Saba schreef:De remzolen hebben het ook zwaar te verduren en scheuren vaak, dus laat staan zo'n los fliebernageltje.
Maar de remzolen worden niet weggehaald zodat dat niet meer kan gebeuren en scheuren dus ook gewoon vaak zoals je schrijft?

ik zou eerder standaard de duimnageltjes tapen dan dat ik ze er op voorhand af zou halen. Ik vind dat preventieve geknip of gesnij in en aan honden gewoon niet nodig.
Een voetkussen amputeren omdat die ook wel eens scheuren en het weghalen van de losse duimnagel die er bijna standaard af wordt gelopen maar verder geen nut heeft kun je denk ik niet echt vergelijken. Het waarom lijkt me evident. :19: Overigens heb ik het niet uitgevonden, ik fok niet en ik heb ook nog nooit nagels weggehaald of daar om gevraagd, ik ben alleen blij dat mijn oudste whippet ze niet meer heeft want ik ervaar er gedoe mee ja, en ik zie dat dus niet alleen bij mijn eigen honden. En hier laat ik het bij want ik heb geen zin in een hetze.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Saba schreef:
Badu schreef:
Saba schreef: Nee hoor, ik ben behoorlijk wars van dieren kunstmatig aanpassen maar die duimen mogen van mij er kort na de geboorte af. In Duitsland is het overigens al illegaal, weet dat een Nederlandse fokker ze bij het laatste nest heeft laten zitten vanwege het showen daar want er wordt streng op gecontroleerd.
:scratch:
Duimpjes met bot & al van pasgeboren pups afknippen.... moet er niet aan denken :kotz:
Zou je bij een pasgeboren baby moeten voorstellen.... is ook nog week & voelen er vast ook niks van :O:
M'n Afghaan heeft ze nog en daar zit niks geen bot in hoor, zijn twee losse floddernagels, een van m'n whippets heeft er ook nog een en dat is ook een losse flodder en ligt er constant af, is nu net weer bezig met teruggroeien (en die is nog niets eens oud genoeg om wedstrijden te lopen, dat gebeurt gewoon in de vrije natuur) en als 'ie er weer eens half aanhangt geeft dat flink 'ongemak'. Maar prima hoor, als men niet wil aannemen dat ik persoonlijk ervaar dat de duimen meer ellende dan goed brengen voor de volwassen hond is dat maar zo.
Ik volg je niet meer... heb je het nou over de duimen voor, of de Hubertusklauwen achter? Duimen zijn geen flodders zonder bot namelijk.
Hubertus- of wolfsklauw
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Saba schreef: En hier laat ik het bij want ik heb geen zin in een hetze.
Een hétze nog wel... :LOL:
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Ik ben een ontzettende tegenstander van het afhalen van oren en staarten.
Dat was echt alleen om foutjes (teveel krul vooral) te verbergen, bij de terriers (staarten) dan.
Ik heb een terrier gefokt die in elk opzicht het ideaal benadert, alleen hij heeft aan het eind van zijn staart, een krulletje. Da's een atavisme zeker. Misschien ergens windhond ver weg in de voorouders??
Denk je nu echt dat ik om die reden, niet met die prachthond (ook van karakter!) zou fokken?
Maar de hubertusklauwen is iets anders.
Het is natuurlijk een overblijfsel uit het verleden wat niet meer nodig is en ook nog niet altijd helemaal weg is. Maar in tegenstelling tot de duimpjes, hangen de hubertusklauwen los aan de achterpoten en steken min of meer uit, waardoor het risico van in bramen en sleedoorn beschadigd raken/ blijven hangen bij jagende terriers echt reëel is. Mijn terriers beschadigen tijdens het werk ook nogal eens hun voetzolen, vooral als ze in scherpe leisteen (Moezelgebied) aan een everzwijn hangen wat hen voortzeult, en ook hun nagels breken ooit af. Maar bij mijn honden is de mogelijkheid dat de loshangende hubertusklauwen in bramen en doornstruiken, (waar juist altijd het wild inzit en waar de honden dus als torpedo's doorknallen) ferm beschadigd raken of zelfs (gedeeltelijk) losscheuren of blijven hangen, niet een beetje.
Omdat ik dit in het verleden dus echt een paar keer heb gehad, en recent ook nog (DJT Maus, tweedehands gekregen op volwassen leeftijd, had aan beide kanten hubertusklauwen, waren vaak kapot) haal ik ze er op de derde dag na de geboorte bij mijn honden af. Waarom op de derde dag? Omdat de bloedstolling dan volledig functioneert, maar de pijnzenuwen nog minimaal ontwikkeld zijn. Toch voelen ze het een beetje, en even, (een paar seconden geloof ik) maar beter zo jong dan later aan de sleedoorn, dan voelen ze heel wat meer. Jachtterriers hebben soms (enkele) hubertusklauwen, maar die zitten nooit echt met bot vast en hangen dus meestal slordig en kwetsbaar naar opzij los.
Er valt idd niet te voorspellen of en welke honden dit zullen krijgen.
Heb 1 x in mijn fokkerscarriëre meerdere pups gehad die polydactiel waren (Dus aan elke poot 1 extra, volledig ontwikkelde teen, met alles op en aan, waar de hond ook op liep.) Ze hadden hierdoor wat bredere voeten. Dit was een kruising tussen een inteelt lijn pitbulls en een werkende Jack Russell lijn uit Engeland.
Bij bepaalde kattenrassen (m.n. Maine Coon) wordt voor de lol, polydactylie gefokt, de kat heeft er geen last van maar ook geen profijt.
Maar die hubertusklauwen in de bouw, en in doornig stuikgewas....heb ook foto's van beschadigingen.
De duimen bij mijn honden, die goed dicht aan de voorpoot aanliggen, zijn dan weer niet vaker beschadigd, maar de nagels daaraan houd ik door knippen wel netjes kort zodat ze niet ingroeien of ergens achter blijven hangen.
Behalve deze hubertusklauwtjes, die bij mijn honden en hun intensief gebruik, dus echt stukgaan, haal ik niks van mijn honden af. Al niet meer toen staartcouperen nog mocht c.q. moest, ik was er toen al tegen.
Er is nog nooit een terrier van mij geweest die door kwispelen of slaan met de staart, schade opliep, alleen weer dezelfde Maus, die in het begin erg laf was: ze had zich in de bouw weggedraaid van een aanvallende vos en die kwam haar achterna, beet in haar (dunne, lange) staart en brak die. Ik heb dat laten zitten en genezen en ze had er verder geen last van. Ze had vanaf dan alleen een "knik"staart. Nou, en?
Topline
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Topline »

Ik ben gisteren toevallig bij het verwijderen van hubertusklauwtjes van twee hovawartpups geweest (gedaan door de dierenarts), maar het stelt eigenlijk niks voor, ze zeggen nauwelijks piep en slapen erna gewoon weer rustig verder.

Ik snap wel dat mensen het niet nodig vinden, maar de ingreep zelf is met een seconde gedaan en de pups hebben er geen last van, dit in tegenstelling als de hond volwassen is en dan zijn klauw afscheurt omdat hij ergens achter is blijven hangen.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tara schreef: Ik kan je vertellen dat die kapotgeslagen staarten toch echt niet met een grote korrel zout genomen moeten worden, dat is namelijk bij een behoorlijk aantal jachtgebruikshonden net zo schering en inslag als het inscheuren van die duimpjes bij windhonden.
Niet leuk, en bovendien vaak aanleiding tot amputatie. :(:
Geef je hiermee aan dat jij zelf het liefst zou zien dat de staarten weer gecoupeerd zouden mogen worden bij jachthonden warmee gewerkt wordt?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tara schreef:
LongFields schreef:
Tara schreef: Ik kan je vertellen dat die kapotgeslagen staarten toch echt niet met een grote korrel zout genomen moeten worden, dat is namelijk bij een behoorlijk aantal jachtgebruikshonden net zo schering en inslag als het inscheuren van die duimpjes bij windhonden.
Niet leuk, en bovendien vaak aanleiding tot amputatie. :(:
Geef je hiermee aan dat jij zelf het liefst zou zien dat de staarten weer gecoupeerd zouden mogen worden bij jachthonden warmee gewerkt wordt?
Nee, ik geef hier mee aan dat men niet moet onderschatten hoe vaak het gebeurt.
Dat mensen het namelijk niet vanuit hun eigen situatie niet herkennen, wil niet zeggen dat het dus ook niet voorkomt.
Het komt wel degelijk voor, en vaak ook. Daar valt niks aan te bagatelliseren.
Ik geloof niet dat het zo zeer gebagatelliseerd wordt, als dat mensen gewoon hun ervaringen ermee vermelden.
Maar om dit even door te trekken naar het oorspronkelijke onderwerp van dit topic, het verbod op het verwijderen van wolfs-/hubertusklauwtjes, denk ik dat hetgeen jij schrijft voor mij zeker niet op gaat. Ik praat niet alleen over mijn eigen honden maar over de 5 nesten pups die ik zelf gefokt heb, en alle pups die ik ken van collega-fokkers en dat zijn er ook een flink aantal. Er is 1 fokker die net zoals ik eventueel aanwezige wolfsklauwtjes laat zitten, en bij hun pups zijn flink meer klauwtjes geweest dan bij mij. Ook die honden hebben geen problemen gekregen door het laten zitten van de wolfsklauwtjes. En dan praat je niet over een ras wat standaard als bankvulling gehouden wordt. :wink:
Annemarie Rouw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippets
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Annemarie Rouw »

Hier (bij mijn whippets) gaan de duimpjes er af, op dag vier. Ook al teveel narigheid gezien bij coursings. Ik doe het zelf, en het stelt echt niets voor, ze vinden het stevig vasthouden niet leuk, maar op het kleine knipje reageren ze nauwelijks. Ik doe er geen sterilon op, dat bijt me teveel, maar Styptic powder, zodat ze niet nabloeden. Ik denk ze daarmee als volwassen hond veel narigheid te besparen.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

zelf verwijderen vind ik dan wel weer te ver gaan. het is toch een medische ingreep die verricht wordt en dat moet naar mijn mening door een persoon gedaan worden die daarvoor geleerd heeft.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

jee nooit over nagedacht.. checkt. ja ze hebben duimen.. dat zijn die dingen waar lola aan kauwt om de nagel kort te houden.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kells schreef:
Annemarie Rouw schreef:Hier (bij mijn whippets) gaan de duimpjes er af, op dag vier. Ook al teveel narigheid gezien bij coursings. Ik doe het zelf, en het stelt echt niets voor, ze vinden het stevig vasthouden niet leuk, maar op het kleine knipje reageren ze nauwelijks. Ik doe er geen sterilon op, dat bijt me teveel, maar Styptic powder, zodat ze niet nabloeden. Ik denk ze daarmee als volwassen hond veel narigheid te besparen.
:80: Gadver, duimpjes zou ik nooit verwijderen maar Hubertusklauwtjes weer wel.
Toch gek hoor ,maar iedere trimbeurt een vervilte hond gaan zitten ontklitten ddie tegenstribbelt omdat het niet leuk iis en pijn heeft heb je geen moeite mee.? :denken:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

bellabeest schreef:zelf verwijderen vind ik dan wel weer te ver gaan. het is toch een medische ingreep die verricht wordt en dat moet naar mijn mening door een persoon gedaan worden die daarvoor geleerd heeft.
Je kunt ook doordraven met je medische ingreep.
Je knipt als fokker toch ook de navelstrengen af als het moet.
Of als trimmer een ingegroeide nagel.
De meeste dierenartsen hebben ook nnog nooit zoiets gedaan.
Vroeger deed mijn DA de staarten van mijn bouvier pups couperen en iedere x weer een zooitje in te kort of te lang of gewoon helemaal geen staart meer of vette ontsteking van het dichtbranden.
Ben het daarna zelf gaan doen met netjes hechten en dat zag er beter uit en minder ellende dan van de DA .

Heb je wel eens een DA gehad die nog nooit een hond heeft in laten slapen en die staat te klungelen en zegt met een trillend handje en bezweet gezicht Ja sorry maar dat heb ik nog nooit gedaan want kwam niet verder dan op een sinasappel oeffenen.
Ja leuk dan voor mijn hond.
Dus dat medische handelingen van DA's valt soms ook aardig tegen hoor.
bouvierpoedel
Zeer actief

Maak maar een verbod op castreren op te jonge leeftijd zoals nu bij pups word gedaan .
Ben niet tegen castreren maar wel dan op een normale leeftijd en in geval van echt nodig in ziekte of ontsteking.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

bouvierpoedel schreef:
bellabeest schreef:zelf verwijderen vind ik dan wel weer te ver gaan. het is toch een medische ingreep die verricht wordt en dat moet naar mijn mening door een persoon gedaan worden die daarvoor geleerd heeft.
Vroeger deed mijn DA de staarten van mijn bouvier pups couperen en iedere x weer een zooitje in te kort of te lang of gewoon helemaal geen staart meer of vette ontsteking van het dichtbranden.
Ben het daarna zelf gaan doen met netjes hechten en dat zag er beter uit en minder ellende dan van de DA .
bah hoe verdoofde je dan
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ben het wel met BP eens.
Er wordt zoveel gedaan door mensen zelf. En over het algemeen kunnen mensen dat ook prima.
Hubertusklauwen verwijderen doen mensen ook niet zelf als ze geen ervaren fokkers zijn denk ik, en inderdaad zijn dierenartsen ook niet per definitie ervaren. Je moet het ergens leren tenslotte. Ook die dierenarts moet dat.
Van mij mag ie meekijken, maar ik doe het toch liever zelf. Van mijzelf weet ik tenminste dat ik het kan.
(En ja, ik heb een opleiding daarvoor ;) ).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief

twinkeltje schreef:
bouvierpoedel schreef:
bah hoe verdoofde je dan
Niet net als de DA dat niet deed.
Daarbij gezegt dat ik er zelf ook steeds meer moeite mee kreeg ,in wat mindere mate bij pups van andere fokkers die ik ook coupeerden.
Eigenlijk was ik blij dat het afgelopen was en al voor het cuopeerverbod aanfok had lopen die een staart hadden.
Oren heb ik nooit zelf gedaan daar ging ik naar een oud fokker voor die dat heel kundig en onder verdoving deed.

Maar moet zeggen dat ik een rondom gecoupeerde hond nog steeds mooi vind.
bouvierpoedel
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ben het wel met BP eens.
Er wordt zoveel gedaan door mensen zelf. En over het algemeen kunnen mensen dat ook prima.
Hubertusklauwen verwijderen doen mensen ook niet zelf als ze geen ervaren fokkers zijn denk ik, en inderdaad zijn dierenartsen ook niet per definitie ervaren. Je moet het ergens leren tenslotte. Ook die dierenarts moet dat.
Van mij mag ie meekijken, maar ik doe het toch liever zelf. Van mijzelf weet ik tenminste dat ik het kan.
Ja als ik kijk naar een paar friebels weg knippen binnen 4 dagen na geboorte of een hond laten castreren omdat het zo lekker makkelijk is of een hond iedere 3 maanden staan te beulen op de trimtafel met ontvilten/ontklitten of zijn haren uit zijn pens lopen te trekken omdat het zo hoord ,dan valt het friemeltje wegknippen na de geboorte wel in het niet bij mij.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

bouvierpoedel schreef:
Marjoleine schreef:Ben het wel met BP eens.
Ja als ik kijk naar een paar friebels weg knippen binnen 4 dagen na geboorte of een hond laten castreren omdat het zo lekker makkelijk is of een hond iedere 3 maanden staan te beulen op de trimtafel met ontvilten/ontklitten of zijn haren uit zijn pens lopen te trekken omdat het zo hoord ,dan valt het friemeltje wegknippen na de geboorte wel in het niet bij mij.

;-) :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Ja als ik kijk naar een paar friebels weg knippen binnen 4 dagen na geboorte of een hond laten castreren omdat het zo lekker makkelijk is of een hond iedere 3 maanden staan te beulen op de trimtafel met ontvilten/ontklitten of zijn haren uit zijn pens lopen te trekken omdat het zo hoord ,dan valt het friemeltje wegknippen na de geboorte wel in het niet bij mij.
Binnen een dag doe ik het zelfs.

En ik ben het met je eens.
Ik kan me niet voorstellen dat een hond daar mentaal wat van meekrijgt of er last van krijgt. Terwijl ik me dat bij de andere dingen die je noemt wel degelijk kan voorstellen :ugh:

Afbeelding

Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Maar gaat het nu inmiddels over duimen of die hubertusklauwtjes? Duimen eraf halen lijkt me eh onnodig?
bouvierpoedel
Zeer actief

Asta schreef:Maar gaat het nu inmiddels over duimen of die hubertusklauwtjes? Duimen eraf halen lijkt me eh onnodig?
Waarom dan,?
Ze kunnen alle 2 behoorlijk aanwezig zijn of niet .
Daar hoef je niet voor aan de achter of voorpoten te zitten.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Duimen liggen vlak tegen de poot, hubertusklauwtjes niet.
Duimen gebruiken ze ook, hubertusklauwtjes niet.
Dus die duimen mogen blijven wat mij betreft. Maar die hubertusklauwtjes, daar zie ik het nut niet van.

Afbeelding

Annemarie Rouw
Zeer actief

De duimen geven hier juist de problemen, bij het coursen met name. Ze gaan dan met snelheden van 50 km per uur achter een kunsthaas aan, die ook scherpe bochten maakt etc. Zeker, je kunt tapen, maar dat moet dan twee keer per wedstrijddag, en weer verwijderen, ik kan uit ervaring zeggen dat honden daar echt een hekel aan hebben. Ik vind de narigheid van een ingescheurde duimnagel of steeds tape aanbrengen en verwijderen, niet opwegen tegen dat ene knipje.
Er is niets cosmetisch aan, de looks van een duimnageltje hinderen me niet.
Overigens wordt er nogal eens dramatisch over gedaan. Kreeg pas de vraag of ik dan met een tang onverdoofd ging knippen..hier spreekt dan echt iemand die geen idee heeft. Zo'n duimpje is ongeveer 2 à 3 millimeter. De leesbril moet er bij op. :F:
bouvierpoedel
Zeer actief

Annemarie Rouw schreef:De duimen geven hier juist de problemen, bij het coursen met name. Ze gaan dan met snelheden van 50 km per uur achter een kunsthaas aan, die ook scherpe bochten maakt etc. Zeker, je kunt tapen, maar dat moet dan twee keer per wedstrijddag, en weer verwijderen, ik kan uit ervaring zeggen dat honden daar echt een hekel aan hebben. Ik vind de narigheid van een ingescheurde duimnagel of steeds tape aanbrengen en verwijderen, niet opwegen tegen dat ene knipje.
Overigens wordt er nogal eens dramatisch over gedaan. Kreeg pas de vraag of ik dan met een tang onverdoofd ging knippen..hier spreekt dan echt iemand die geen idee heeft. Zo'n duimpje is ongeveer 2 à 3 millimeter. De leesbril moet er bij op. :F:
Leg je ze niet op de zaagtafel en dan even langs de cirkelzaag. :80: Voor de wat zwaardere gevallen heb ik een kettingzaag gekocht. :pffff:
Annemarie Rouw
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Annemarie Rouw schreef:De duimen geven hier juist de problemen, bij het coursen met name. Ze gaan dan met snelheden van 50 km per uur achter een kunsthaas aan, die ook scherpe bochten maakt etc. Zeker, je kunt tapen, maar dat moet dan twee keer per wedstrijddag, en weer verwijderen, ik kan uit ervaring zeggen dat honden daar echt een hekel aan hebben. Ik vind de narigheid van een ingescheurde duimnagel of steeds tape aanbrengen en verwijderen, niet opwegen tegen dat ene knipje.
Leg je ze niet op de zaagtafel en dan even langs de cirkelzaag. :80: Voor de wat zwaardere gevallen heb ik een kettingzaag gekocht. :pffff:

:mrgreen: Tegenwoordig heb ik bijna een leesbril nodig om dat schaartje te zien.
Maar, eerlijk is eerlijk: ik zie er wel tegenop. Het is niet leuk om te doen, en als je het niet goed doet blijft er altijd zo'n brokkelnageltje zitten. Precisiewerk..
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Marjoleine schreef:
bouvierpoedel schreef:Ja als ik kijk naar een paar friebels weg knippen binnen 4 dagen na geboorte of een hond laten castreren omdat het zo lekker makkelijk is of een hond iedere 3 maanden staan te beulen op de trimtafel met ontvilten/ontklitten of zijn haren uit zijn pens lopen te trekken omdat het zo hoord ,dan valt het friemeltje wegknippen na de geboorte wel in het niet bij mij.
Binnen een dag doe ik het zelfs.

En ik ben het met je eens.
Ik kan me niet voorstellen dat een hond daar mentaal wat van meekrijgt of er last van krijgt. Terwijl ik me dat bij de andere dingen die je noemt wel degelijk kan voorstellen :ugh:
Die hondjes krijgen misschien mentaal niks mee maar ik wel :schrik:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind het gewoon allemaal niet nodig. De duimpjes en de klauwtjes aan de achterpoten hoeven er van mij niet af.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”