Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik weet het echt niet meer.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Feline

Ik weet het echt niet meer.

Ongelezen bericht door Feline »

Hallo ik ben Feline getrouwd met Roy en samen hebben wij een pup genaamd Chuck.
Chuck is een kruising tussen een golden en een flatcoated retriever.
Hij is nu bijna 4 maanden oud.

Hieronder mijn vraag over zijn voeding:

Voordat wij onze pup kregen heb ik onderzoek gedaan naar voeding.
Toen heb ik al snel besloten om voor kvv te gaan.
Na prijs/kwaliteitsonderzoek kwam ik terecht bij Smuldier.
Ook vanwege dat dit gewoon bij de supermarkt op de hoek verkrijbaar is.

Toen we eindelijk onze pup met 8 weken kregen stond hij nog op bonzo pup.
We hebben hem toen in een week naar smuldier over gedaan.
Wel brokken en smuldier door elkaar gemengd, pas later gelezen dat dit slecht kan zijn maar gelukkig heeft hij nergens last van gehad.

Toen bij de dierenarts geweest voor de 2e inenting met 9 weken die vond hem er erg goed uitzien alleen vond kvv toch minder dan brokken en rade zelf royal canin of iets dergelijks aan (wat ik me kan voorstellen omdat ze zelf royal canin verkopen).

Toch besloten om smuldier te blijven geven.

Toen met puppycurcus vonden ze hem te dun. Dus naar 2 bakjes smuldier per dag gegaan (dit was al meer dan de aangeraden 6% die ik toen voerde).

Dit uiteindelijk naar 4 x daags 2/3 pakje gedaan.

Hij ziet er super uit zowel de da als de puppycurcus vinden hem mooi slank (wat wel raar is aangezien hij zoveel eet). Meestal prima ontlasting 2/3 x per dag. Goede vacht, geen stinkende bek, goed gebit.

Nu was hij van de week 16 weken en hebben we hem gewogen en was hij al weer 19 kg. Wat voor zijn ras nogal zwaar is. Hij is een kruising flatcoated/golden retriever. We hebben opgezocht een normale golden retriever reu van zijn leeftijd is rond de 15 kg.
Maar hij is dus absoluut niet dik. Alleen groot.

Vele mensen in het bos zeggen ook dat hij groot is voor zijn leeftijd en dat ie grote voorpoten heeft dus waarschijnlijk erg groot gaat worden maar niemand vind hem er niet goed uitzien.

Maar ondertussen bij de dierenarts weer geweest vandaag en die vond hem mooi slank en heel goed eruit zien, de gewrichten waren ook heel goed (bij het ras wel heup/elleboog/knie problemen). Geen opmerkingen dat hij te snel groeide of zoeits. Wel een andere dierenarts dan mijn vaste. Wel dezelfde praktijk.

Ook zei begon weer het verhaal tegen kvv en voor brok en dan vooral Royal Canin. En ja dat is op wetenschappelijke basis enzo. Dus ik vroeg of ze daar dan ook een onderzoek van had wat de voedingswaarden van een hond moesten zijn en wat die van Royal Canin dus waren. Nee dat hadden ze dan niet.

Uiteindelijk zelf gaan zoeken op internet, moeilijk te vinden wat honden dus nu eigenlijk aan voedingswaarden nodig hebben.
Op de site van royal canin stonden geeneens de voedingswaarden.

Uiteindelijk hier de voedingswaarden van Royal Canin Maxi Junior gevonden:
Royal Canin Maxi Junior

Hier stond die van smuldier
Smuldier Vlees Compleet

Toen bij deze site uitgekomen:
voerwijzer

Royal Canin bleek niet de beste te zijn volgens de beoordeel een brok in 6 stappen.
De beste brok was dan:
Orijen Adult

Maar deze is een stuk duurder dan smuldier of royal canin.

Toen weer gaan lezen over kvv.
goede kvv

Daar kwam dus uit dat smuldier een calcium supplement heeft en bestaat uit premix. Dit is minder goed dan bot als calcium en afwisselende diersoorten.

Dus toen kwam ik weer uit bij Lotgering:
lotgering

Goedkoper dan smuldier omdat je minder moet voeren, maar weer lastig verkijgbaar hier in de buurt dus betaal je weer bezorgkosten.

Lotgering gebeld met een paar vragen oa verschil tussen totaalpakket en afwisselnd pakket, pupvoeding, en de hoeveelheid die een pup moest hebben.

Ik vind het ronduit een vervelend gesprek, kwam bijna niet aan het woord, veel verkooppraatjes, en niet erg vriendelijk.

Nu weeeet ik het dus echt niet meer, ik ben het spoor helemaal bijster.

Mijn man zegt joh hij doet het goed op smuldier dus laat het gewoon daar op staan.

Maar ik wil gewoon het beste voor hem. Alleen iedereen lijkt iets anders te vinden.

Zijn er meer mensen die tegen dit probleem aanlopen?

Heeft iemand tips? Adviezen?
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Ik weet het echt niet meer.

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik denk dat je goed bezig bent. Een pup van 4 mnd eet idd wel rond de 5 6 7 % van zijn gewicht.
Zolang je de ribben wel kunt voelen maar niet kunt zien is het goed. Kun je de ribben heel erg duidelijk voelen, dan is je lieverd nog wat te mager, voel je een "speklaagje" dan wordt hij te dik.

Smuldier compleet is prima! Er zijn betere kvv's, zoals lotgering of carnibest omdat daarin echt bot wordt verwerkt. Smuldier werkt met een calciumpreparaat. Maar alsnog; beter dan brok hoor.

Orienteer je eventueel op een rauwvoerforum voor meer info maar ik heb zomaar het idee dat je gewoon goed bezig bent!

Suzanne
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Esther12 »

Wat kan je daar onzeker van worden, hè. Maar als ik je verhaal zo lees dan doet je hond het hartstikke goed dus laat je niet gek maken.
Smuldier is prima voer, ik geef het zelf ook, afgewisseld met Lotgering en ook ik krijg veel complimenten over hoe m'n hond eruit ziet.
Ben wel blij dat mijn da er niet over zeurt.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik zou het lekker afwisselen als ik jou was. Ik voer de laatste tijd ook voornamelijk smuldier, afgewisseld met naturis en carnibest. Af en toe wat te knagen, in de supermarkt kun je vaak wel hele kippen kopen (met organen erbij in een zakje). Die zijn ongeveer een kilo, die hak je in vieren en kun je zo mooi opdelen. Een lekkere lap pens zo af en toe en misschien eens wat tafelresten (groenten), een eitje, wat biogarde. Dan heb je al zo een afwisselend menu.

Nu denk ik dat je het toch niet zo snel verkeerd kan doen hoor, de een staat op de goedkoopste brok en de ander op het duurste vlees en ze gaan er allebei niet van dood. Kijk naar hoe je hond het op het voer doet, gaat het goed en zegt de DA dat hij er goed uit ziet is het toch goed. De ene hond word gewoon groter dan de ander en dierenartsen willen graag verkopen. Mijn Gol valt bijvoorbeeld onder de maat, die zou te mager zijn volgens de tabellen maar ze is gewoon klein en er kan zelfs nog wat vanaf :19:
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

Ik zou me niet uit durven spreken over of Royal Canine goed of slecht is voor je hond, daar heb ik geen verstand van. Maar het feit dat een DA dit verkoopt en aanprijst doet mij mijn wenkbrouwen fronsen. Niet dat het een onbekend fenomeen is hoor, maar de objectiviteit in dit advies staat enigszins "onder druk".
Als jouw hond graag smuldier eet en het er goed op doet, prima toch?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik begrijp echt niet waar je je druk om maakt. Iedereen, inclusief de DA én jijzelf vindt de hond er goed uitzien. Dan dóe je het toch goed?

Nu wed ik niet graag op 1 paard en wissel mijn KVV af. Dat zou je ook kunnen doen. Via bv www.caroba.nl kun je een leuke diversiteit bestellen. De kiloprijs gaat wat omhoog, maar dan varieer je wel.
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Irta »

Rosita Compagner schreef:Iedereen, inclusief de DA én jijzelf vindt de hond er goed uitzien. Dan dóe je het toch goed?
Eens. Als je geen klachten hebt verder, het jezelf niet moeilijker maken dan nodig is. Laat je door zo'n DA niks wijsmaken ogv voer hoor, die is alleen uit op het spekken van zijn eigen portemonnee :wink: Wat betreft voedingsstoffen: niks kan m.i. tippen aan natuurlijke (soortgeschikte) voeding wat betreft gezondheid. Net als dat het voor mensen beter is om bv veel groente en fruit te eten ipv veel fast-food met iedere dag een multivitamine.

Je zou ook nog wat hele prooidieren kunnen geven misschien, is beter voor de tandjes en krijgt ie iig ook bot binnen (bv idd zo'n hele kip uit de supermarkt).
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Die kip uit de supermarkt moet je wel rauw geven.

Mijn honden krijgen ook alleen smuldier en mijn dierenarts vind mijn honden er goed uitzien.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Persoonlijk zou ik KVV's gaan afwisselen zeker omdat smuldier geen bot als calcium bron gebruikt.

Gewoon meerdere merken door elkaar, wel zou ik het persoonlijk bij KVV houden als dit nu eenmaal jouw keuze is geweest.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Van mijn pup zeiden ze hetzelfde :mrgreen:

Gaf hier ook gewoon smuldier compleet ook zowat 2 bakjes per dag. Alleen gaf er er wel iets bij als een kippennek, eendennek of kipkarkas voor het calcium.

Elke da zal wel weer andere voer aan raden, en het verbaasd me dat er blijkbaar weinig zijn die kvv aanraden. Waarschijnlijk omdat ze daar zelf niks aan verdienen...
Afbeelding
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Wat heb je je al ontzettend goed ingelezen :ok: maar ik snap ook dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik heb er weinig aan toe te voegen behalve dat als je een ander merk wilt gaan voeren je misschien samen met andere mensen kunt bestellen. Dan hoef je geen verzendkosten te betalen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Lotgering is prima, smuldier is prima. En lotgering is vrij snel gegroeid... je moet bedenken dat dit geen grote fabriek is met marketingafdelingen etc. Het komt soms wat minder professioneel over maar daarentegen is de service perfect. Als je wat mist geen vragen de volgende keer zit t er netjes bij samen met een extratje. Tenminste hier laatst toen ze de hartjes vergeten waren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Lekker zo doorgaan! Anti-KVV verhaaltjes zijn gewoon omdat veel mensen brok geven en dat kennen.
Afwisselen kun je altijd doen, hier geven wij Lotgering, Smuldier en ik wil Herby er nog bij gaan geven.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Volgens mij komt het allemaal wel goed met jouw hond.

Mocht je voeding interessant vinden, dan heb ik hier een link naar de F.E.D.I.A.F. en ik heb ook het oude boek van Nutrient requirements of dogs als pdf (dus die van 1985. De nieuwe, van 2006, heb ik nog niet te pakken weten te krijgen). Ik weet niet waar je zit, maar de bibliotheek van Wageningen universiteit heeft die in ieder geval wel staan.

http://www.fediaf.org/press-area/press- ... bb037106ad

En wie geïnteresseerd is in de pdf, moet me even een berichtje of mailtje sturen met zijn of haar e-mailadres.
Feline

Ongelezen bericht door Feline »

Ik heb vandaag 10 rollen van 1000 kg bij Carnibest gekocht.
Ik wil dat nu als afwisseling bij smuldier gaan geven.

Carnibest is wel duurder dan lotgering maar de handelaar zit 10 min van mij vandaan dus een stuk gemakkelijker verkrijgbaar.
En word vaak aangeschreven als 1 van de betere merken.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik meng ook Carnibest met smuldier en de combinatie bevalt mij (en de honden) prima.
Zo heb je kwaliteit en betaalbaarheid gecombineerd.
Op smuldier alleen ddeden mijn honden het wisselend (toch regelmatig wat dunnere ontlasting)
maar met de Carnibest er bij doen ze het uitstekend.
Groetjes, Marjan
nel-joey
Actief
Mijn ras(sen): havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door nel-joey »

Je doet het prima hoor!, en smuldier is ook prima, zeker als je de totaal versie neemt ( zit toevoegingen in zoals vit. kalk enzv) , doet je hondje het er goed op dan niet twijfelen aan je zelf!.

Carnibest is ook een heel goed KVV voer wel iets duurder...Dit merk krijgt mijn hondje ook, prima kvv voer!.

Als jij je prettig voel met smuldier gewoon doorgaan ermee :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je doet het prima toch?

Wat je kan doen als je toch Lotgering wilt proberen is kijken of er mensen in je buurt ook Lotgering voeren en dan samen bestellen.
Dat kan trouwens met alle leveranciers die bezorgen ;)
Lotgering bevalt mij erg goed en de service is ook goed, maar afwisseling van merken is nooit verkeerd.

Overigens lusten mijn honden dus geen Carnibest, het boeit ze niet dat het een goed merk is blijkbaar ;)
Nouja, en ik heb stabijs en wetters, echte boerenhonden, die houden niet van duur denk ik :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tja, heel veel mensen vinden het nog eng hoor, honden die vlees krijgen :wink: Ik vind smuldier niet de allerbeste kwaliteit maar er is zeker niks mis mee. En als ik voor mijn honden moest kiezen tussen RC of smuldier werd het dat laatste! Een tijdje heeft Nilo op RC gestaan, zijn drollen waren knalgeel :80: Die is binnen 2 weken dus weer terug op smuldier gegaan. Inmiddels krijgen ze allebei Energique, daarvan vind ik de kwaliteit wel beter maar het is ook duurder.

Ohja en dat grote/dikke poten betekend dat de hond groot word is ook zoiets..Mijn pup heeft heel grof bone, vrijwel iedereen verwachtte dat het een reus zou worden. Het was ook geen Toller want die bleven veel kleiner, dit moest wel een Golden zijn. Of Hovawart :mrgreen: En toch is ze maar 47cm geworden hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”