Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vanaf 1 april 2013: verplicht chippen van honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: vanaf 1 april 2013: verplicht chippen van honden

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Theraposa schreef:
Ody schreef:Super, nu de katten nog :cheer:
Mee eens!

Zie er het nut hier niet van in. Twee van de vier hebben een stamboom en chip, maar boom en boekje zijn met waterschade verloren gegaan.
Wilde ze uit laten lezen bij het eerstvolgende DA bezoek, maar dat is al weer jaren geleden.
Poezeke en Toon zijn niet gechipt en dat gaat ook niet gebeuren. Tenzij zij het nog mee maken dat ik ergens in the middel of nowhere ga wonen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

langehond1 schreef:Kl*te, de overheid gaat zich met prive huisdieren bemoeien. Wat is daar precies het praktisch nut van?

"Meneer we zien dat u 5 honden heeft en u betaalt maar belasting voor 4. Hoe komt dat?"

"Meneer waarom heeft u eigenlijk 5 honden is 2 niet genoeg?"

"Meneer ik zie dat u hier met een hond loopt, ik moet controleren of hij gechipt is"

"Meneer sorry een ongechipte hond kunnen we hier niet helpen"

"Meneer, u weet het, na verplichte chip is er nu ook verplichte castratie voor honden bij particulieren, deze hond is niet gecastreerd, u moet dit laten doen anders volgens er boetes of inbeslagname"

De laatste uitspraak zie ik ook nog wel waar worden, het staat op de agenda van allerlei dierenwelzijnsorganisaties.

L
Vanéénkomthetandernatuurlijk.
Alles moet te traceren en herkenbaar zijn als en darna gaat iemand wel weer aan de haal met wat er daarna mee gedaan en uitgesleept kan worden. :cheer:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mina2006 »

-Saskia- schreef:Ben ik blij dat het in België een kwestie is van chip erin, dierenarts regelt alles in een paar minuutjes en dan rest je enkel nog het papiertje af te wachten.
Zo is dat (in ieder geval bij mijn DA) ook zo gegaan. Zij registreren de chip/mijn hond voor me, en ik moet wachten op bericht/post daarvan.
Afbeelding

9,5 jaar
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Die boetes tot 19.000 euro klinken mij toch wel wat als een 1 april grap in de oren.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Hier is chippen al verplicht sinds 1998, daar is verder niets anders verplicht van gekomen.
Marjoleine schreef:
Linsey schreef:Zowel Kai, Dino als Wolfke stonden nergens geregistreerd (komen alledrie uit Nederland, 2 verschillende fokkers).
Natuurlijk wel, ze hebben toch stambomen en een chip? Dan staan ze geregistreerd bij de Raad.
Het (extra) registreren bij de NDG (of in een ander land) is aan de kopers, die krijgen er ook standaard een registratiekaart bij als ze een pup kopen.
Dat hoort althans wel zo. De Raad verstrekt die kaarten aan de fokkers.
.
Ze stonden in geen 1 databank online, dus als ze weglopen dan kan niemand toch zien van waar ze zijn? Dat dan die chipnummer vasthangt aan hun stamboomnummer ben je dan ook niet veel mee.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Linsey schreef:Hier is chippen al verplicht sinds 1998, daar is verder niets anders verplicht van gekomen.
Marjoleine schreef:
Linsey schreef:Zowel Kai, Dino als Wolfke stonden nergens geregistreerd (komen alledrie uit Nederland, 2 verschillende fokkers).
Natuurlijk wel, ze hebben toch stambomen en een chip? Dan staan ze geregistreerd bij de Raad.
Het (extra) registreren bij de NDG (of in een ander land) is aan de kopers, die krijgen er ook standaard een registratiekaart bij als ze een pup kopen.
.
Ze stonden in geen 1 databank online, dus als ze weglopen dan kan niemand toch zien van waar ze zijn? Dat dan die chipnummer vasthangt aan hun stamboomnummer ben je dan ook niet veel mee.
Dat (NHSB)stamboomnummer hangt weer aan een eigendomsbewijs.
Naam en adres van de eigenaar dus.

En ze weten wie de fokker is, dus ook via de fokker nog te traceren denk ik?
(Als de fokker de namen van de kopers bewaart)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Nog eens geprobeerd en nu komt er dit op, dus inderdaad wel te traceren :F:
- Chipnummers die beginnen met 528140 zijn soms alleen geregistreerd bij de Raad van Beheer. Telefoon tijdens kantooruren: 0900-727 4663 (0,45 p/m) De Raad Van Beheer adviseert rashondeneigenaren in te schrijven bij de NDG databank. Ook is GRATIS registratie mogelijk bij www.BackHomeclub.nl.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

ranetje schreef:
Linsey schreef:Hier is chippen al verplicht sinds 1998, daar is verder niets anders verplicht van gekomen.
Marjoleine schreef:
.

Zowel Luuk als Tessa hebben een stamboom en die staat bij geen van beiden op mijn naam. Van Luuk zijn wij de tweede 'koper' en van Tessa de derde, geen fokker weet dat ik die honden in mijn bezit heb. Dat is niet helemaal waar, Luuk zijn fokker weet wel dat ik hem heb, maar hij heeft geen (adres)gegevens van mij.
De fokker van Tessa weet dat zij allang niet meer bij de eerste koper zit, maar dat is dan ook alles.
Van Luuk heb ik de originele stamboom en van Tessa heb ik een uitdraai (kopie), maar ik heb er totaal geen behoefte aan om die twee, bij de "raad", op mijn naam te laten zetten. Ze staan allebei geregistreerd bij de NDG en dat vind ik genoeg.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
ranetje
Zeer actief

Liesbeth schreef:
ranetje schreef:
Marjoleine schreef: Natuurlijk wel, ze hebben toch stambomen en een chip? Dan staan ze geregistreerd bij de Raad.
.

Zowel Luuk als Tessa hebben een stamboom en die staat bij geen van beiden op mijn naam. Van Luuk zijn wij de tweede 'koper' en van Tessa de derde, geen fokker weet dat ik die honden in mijn bezit heb. Dat is niet helemaal waar, Luuk zijn fokker weet wel dat ik hem heb, maar hij heeft geen (adres)gegevens van mij.
De fokker van Tessa weet dat zij allang niet meer bij de eerste koper zit, maar dat is dan ook alles.
Van Luuk heb ik de originele stamboom en van Tessa heb ik een uitdraai (kopie), maar ik heb er totaal geen behoefte aan om die twee, bij de "raad", op mijn naam te laten zetten. Ze staan allebei geregistreerd bij de NDG en dat vind ik genoeg.
:ok:
Dat is ook genoeg :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Dierenarts hier maakt er mooi misbruik van

kreeg zojuist een mail dat een chip vanaf heden voor elke hond verplicht is.

Geachte hondeneigenaar,

Per 1 april 2013 heeft er een wetswijziging plaats gevonden die het mogelijk voor u noodzakelijk maakt om actie te ondernemen:

- het hebben van een chip is vanaf heden voor elke hond wettelijk verplicht. Tevens moeten de gegevens van de eigenaar bij een erkende databank worden geregistreerd. Deze gegevens moeten juist en actueel zijn. U kunt uw gegevens zelf controleren door de website www.chipnummer.nl te bezoeken.
- bent u van plan om een nieuwe pup aan te schaffen? Let dan op het volgende: een pup moet gechipt zijn vóórdat hij 7 weken oud is. De registratie bij een erkende databank moet hebben plaats gevonden vóór het einde van de achtste levensweek. Een goede fokker is bekend met de wetgeving. Normaliter verlaat een pup het nest niet eerder dan op 8 weken leeftijd. Uw nieuwe pup zou dus onder alle omstandigheden een chip moeten hebben met de bijbehorende documentatie.
- bent u een gastgezin voor een geleidehond in opleiding? Deze hond moet vanaf heden op uw eigen naam en adres worden geregistreerd.
- heeft u een hond uit het asiel en mocht u deze tot nu toe niet op uw naam zetten? Dit mag het asiel niet meer eisen. U bent de eigenaar en zodoende verplicht om uw eigen gegevens bij de databank te vermelden.

Uiteraard bent u van harte welkom om langs te komen of te bellen als u vragen heeft over dit onderwerp, of als u hulp nodig heeft met de registratie of het wijzigen ervan. We zijn van maandag t/m vrijdag tussen 8:00 en 19:00 uur bereikbaar.
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Mina2006 schreef:
-Saskia- schreef:Ben ik blij dat het in België een kwestie is van chip erin, dierenarts regelt alles in een paar minuutjes en dan rest je enkel nog het papiertje af te wachten.
Zo is dat (in ieder geval bij mijn DA) ook zo gegaan. Zij registreren de chip/mijn hond voor me, en ik moet wachten op bericht/post daarvan.
ja bij Dydo precies het zelfde.Maar hij had nooit een chip.
Ik moest hem chippen omdat ik anders de verzekering niet af mocht sluiten (logisch)

Dierenarts regelde alles.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

xSuzannex schreef:Dierenarts hier maakt er mooi misbruik van

kreeg zojuist een mail dat een chip vanaf heden voor elke hond verplicht is.

Geachte hondeneigenaar,

Per 1 april 2013 heeft er een wetswijziging plaats gevonden die het mogelijk voor u noodzakelijk maakt om actie te ondernemen:

- het hebben van een chip is vanaf heden voor elke hond wettelijk verplicht. Tevens moeten de gegevens van de eigenaar bij een erkende databank worden geregistreerd. Deze gegevens moeten juist en actueel zijn. U kunt uw gegevens zelf controleren door de website www.chipnummer.nl te bezoeken.
- bent u van plan om een nieuwe pup aan te schaffen? Let dan op het volgende: een pup moet gechipt zijn vóórdat hij 7 weken oud is. De registratie bij een erkende databank moet hebben plaats gevonden vóór het einde van de achtste levensweek. Een goede fokker is bekend met de wetgeving. Normaliter verlaat een pup het nest niet eerder dan op 8 weken leeftijd. Uw nieuwe pup zou dus onder alle omstandigheden een chip moeten hebben met de bijbehorende documentatie.
- bent u een gastgezin voor een geleidehond in opleiding? Deze hond moet vanaf heden op uw eigen naam en adres worden geregistreerd.
- heeft u een hond uit het asiel en mocht u deze tot nu toe niet op uw naam zetten? Dit mag het asiel niet meer eisen. U bent de eigenaar en zodoende verplicht om uw eigen gegevens bij de databank te vermelden.

Uiteraard bent u van harte welkom om langs te komen of te bellen als u vragen heeft over dit onderwerp, of als u hulp nodig heeft met de registratie of het wijzigen ervan. We zijn van maandag t/m vrijdag tussen 8:00 en 19:00 uur bereikbaar.
Hoezo maakt hij er misbruik van? Hij informeert zijn klanten hierover, lijkt me toch heel erg netjes. Ik neem ook aan als je binnenloopt en aan de assistente vraag hoe het nu precies zit, je dat niets kost? Hij verplicht je toch tot niets?
Mina2006
Zeer actief

Hij maakt er misbruik van omdat het niet bij élke hond verplicht is.
Lees:

''Is uw hond op of na 1 april 2013 geboren? Dan moet u uw pup binnen 7 weken na de geboorte laten chippen en registreren. Dat geldt ook voor honden die u op of na deze datum importeert.''

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... reren.html
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

En wat dan helemaal het mooie ervan is, de dierenarts geeft een link. In die link staat dit:

Met ingang van 1 april 2013 geldt in Nederland een verplichting om honden te Identificeren door middel van een chip en te registreren in een door de Minister Aangewezen databank.

Voor wie geldt deze verplichting? Deze verplichting geldt voor alle houders van een of meerdere honden die:

- na 1 april 2013 geboren zijn: die moeten binnen 6 weken worden voorzien van een chip, en binnen 7 weken geregistreerd bij een Aangewezen databank

- na 1 april 2013 geimporteerd werden: voor zover die niet al een chip hebben moet meteen een chip worden geplaatst door de dierenarts en de hond geregistreerd in de Aangewezen Databank.

Conclusie is dus nog steeds, niet alle honden moeten verplicht gechipt zijn.
Afbeelding

9,5 jaar
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Mina2006 schreef:Hij maakt er misbruik van omdat het niet bij élke hond verplicht is.
Lees:

''Is uw hond op of na 1 april 2013 geboren? Dan moet u uw pup binnen 7 weken na de geboorte laten chippen en registreren. Dat geldt ook voor honden die u op of na deze datum importeert.''

Een foutje in de informatie van de dierenarts! :boos:

Ik zou zeggen: langzaam op een klein vuurtje roosteren, te beginnen bij zijn linker kleine teen. Je zou toch onbedoeld een hond terugkrijgen die je voor de zomervakantie zorgvuldig aan een boom gebonden hebt, alleen omdat de dierenarts jou wijsgemaakt heeft dat ie gechipt moest zijn :L:

;) Kees
Mina2006
Zeer actief

Casey schreef:
Mina2006 schreef:Hij maakt er misbruik van omdat het niet bij élke hond verplicht is.
Lees:

Een foutje in de informatie van de dierenarts! :boos:

Ik zou zeggen: langzaam op een klein vuurtje roosteren, te beginnen bij zijn linker kleine teen. Je zou toch onbedoeld een hond terugkrijgen die je voor de zomervakantie zorgvuldig aan een boom gebonden hebt, alleen omdat de dierenarts jou wijsgemaakt heeft dat ie gechipt moest zijn :L:

;) Kees
Waarom quote je mij? Ik leg alleen uit waarom de dierenarts en wel degelijk misbruik van maakt :tongue:
Ik zeg niet dat ik het erg vind hoor.. :neenee:
Afbeelding

9,5 jaar
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Vraag:
Mina2006 schreef:Waarom quote je mij?
Antwoord:
Mina2006 schreef:Ik leg alleen uit waarom de dierenarts en wel degelijk misbruik van maakt :tongue:
Dat was in Suzanne-kruisjes' berichtje niet 100% duidelijk, namelijk ;)

:)

Kees
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Es schreef:Rvb is ontwaakt... http://www.databankhonden.nl/
Woei! Wat goed zeg :cheer:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

RvB schreef:Vanaf 1 april 2013 is het verplicht om iedere geboren of geïmporteerde hond te identificeren en registreren.
Wat een vreemde zin :denken:
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Niet zo vreemd als die in het koningslied.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
ranetje
Zeer actief

Kaiou schreef:
RvB schreef:Vanaf 1 april 2013 is het verplicht om iedere geboren of geïmporteerde hond te identificeren en registreren.
Wat een vreemde zin :denken:
:mrgreen:
Ze bedoelen waarschijnlijk iedere in Nederland geboren of geïmporteerde hond.

Als zij de officiële, door de overheid aangewezen databank voor verplichte registratie hebben zal er wel weer een prijskaartje aan hangen? :?
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

yukon schreef:De exacte regels weet ik niet, maar vanaf die dag moeten pups met uiterlijk 7 weken worden gechipt. Honden die dan al volwassen zijn op 1 april hoeven geen chip te krijgen.
Honden die uit het buitenland worden gehaald moeten dan ook binnen een paar dagen gechipt worden.
Belangrijke regel ook dat de eigenaar en evt nieuwe eigenaar er voor zorgt dat de chip op de goede gegevens geregistreerd staat.
Honden uit het buitenland zijn als het goed is al gechipt. De enige van mijn honden die gechipt is, dat is mijn spanjaard.

Ik zie er tegenop om dat bij mijn andere honden te doen en als het effe niet hoeft doe ik het niet.

Ik weet niet of het nu ook wel zo wenselijk is. Het chippen gaat alleen maar gebruikt worden om alle honden in Nederland op te sporen om honden belasting te betalen.

Paarden worden ook gechipt.
Maar dat neemt niet weg dat er tóch verwarring ontstaat.
Omdat namelijk niet altijd de moeite wordt gedaan om de chip te lezen.
Of omdat eigenaren bij verkoop een paard niet op naam laten zetten.
Dus stel dat je een hond verkoopt, en de nieuwe eigenaar laat de chip nog steeds op naam staan van oude eigenaar. Wat heeft het dan voor nut?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Rovio
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ouderlijk huis honden
Beagle 1994*2007
Engelse staffordshire bull terrier 2001

Geïnteresseerd in Mechelse herder.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rovio »

Ik ben blij met deze regel !

Mijn katten zijn ook gehipt maar dit is was al gedaan bij de fokker.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Toch zie ik er nog steeds niet de toegevoegde waarde van in.

Veel gevonden overleden dieren wordt de chip niet eens bij gelezen, die worden gewoon ergens in de kliko geflikkerd. En de eigenaar zal nooit weten wat er gebeurd is.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Mina2006
Zeer actief

Het gaat niet alleen om overleden dieren he..vooral gevonden dieren, aan een boom vastgebonden.
Ze zullen vast wel dingen gaan ondernemen zodat ze vaker gescand worden hoor :)
Afbeelding

9,5 jaar
bouvierpoedel
Zeer actief

iones schreef:Toch zie ik er nog steeds niet de toegevoegde waarde van in.

Veel gevonden overleden dieren wordt de chip niet eens bij gelezen, die worden gewoon ergens in de kliko geflikkerd. En de eigenaar zal nooit weten wat er gebeurd is.
Ik eigenlijk ook niet.
heel vaak word de chip geen eens op naam gezet en heeft het beest al 3 eigenarenn gehad na diegeen waar hij nog steeds bij op naam staat.
bouvierpoedel
Zeer actief

Mina2006 schreef:Het gaat niet alleen om overleden dieren he..vooral gevonden dieren, aan een boom vastgebonden.
Wie gaat dat controleren dan en waar.
Hebben ze dan ook gelijk de PC bij de hand om te kijken of chip op naam staat.?
Of is alleen een chip genoeg.?
Net zo'n achterlijke wet dat iedereen een ID op zak moet hebben. :ugh:
Mina2006
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Mina2006 schreef:Het gaat niet alleen om overleden dieren he..vooral gevonden dieren, aan een boom vastgebonden.
Sowieso zal zo'n hond naar de dierenarts worden gebracht, deze kan binnen 1 seconde de chip (als deze dan aanwezig is) scannen, en iedereen kan het chipnummer simpel op internet opzoeken en de (vermoedelijke) eigenaar opsporen.

Als die ''achterlijke'' wet van de ID kaart niet bestond, zouden dat heel veel boetes schelen (en dus meer gevaar op de weg en op straat, want tja..de politie weet toch lekker niet wie ik ben :piew: ) Tenzij je mee moet naar het bureau, maar dat kost tijd, dus geld, en wie betaald dat? Precies..
Afbeelding

9,5 jaar
bouvierpoedel
Zeer actief

Mina2006 schreef:
bouvierpoedel schreef:
Sowieso zal zo'n hond naar de dierenarts worden gebracht, deze kan binnen 1 seconde de chip (als deze dan aanwezig is) scannen, en iedereen kan het chipnummer simpel op internet opzoeken en de (vermoedelijke) eigenaar opsporen.

Als die ''achterlijke'' wet van de ID kaart niet bestond, zouden dat heel veel boetes schelen (en dus meer gevaar op de weg en op straat, want tja..de politie weet toch lekker niet wie ik ben :piew: ) Tenzij je mee moet naar het bureau, maar dat kost tijd, dus geld, en wie betaald dat? Precies..
Daar heb je een rijbewijs voor lieverd. :engel:
En wat doet de DA dan boetes uit schrijven.?
Oh mevrouwtje toch u heeft chipje niet op naam staan Foei.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”