Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kamperen en kou

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Kamperen en kou

Ongelezen bericht door Lothian »

Vorig jaar heb ik voor het eerst gekampeerd met hond, en aangezien ik het 's nachts koud had maakte ik me zorgen dat het in de voortent op een dekentje al helemaal koud zou zijn. Dus hop met z'n drieen in de binnentent :mrgreen: maar die scherpe nagels rondom de opblaasmatjes vond ik ook maar spannend :schrik:

Wat doen jullie als je gaat kamperen bij minder dan snikhete temperaturen? Warme mand, stoffen reisbench? Sokjes om de scherpe nagels en lekker in bed :lol1: of zal ik toch aan de hondenkleding moeten? Of, laatste optie, moet ik me niet zo vreselijk aanstellen en houdt een kortstokhaar bejaard maar topfit herdertje zichzelf wel warm?
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Kamperen en kou

Ongelezen bericht door yamie »

ik prop een ( of meerdere) jr's gewoon in mijn slaapzak, ze hebben maar tegen me aan te liggen :mrgreen:
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Schapenvachten, voor jezelf met nog zo'n matje eronder.
Werkt zelfs bij echt extreme temperaturen.
Wiel
Lothian
Zeer actief

Oh heerlijk, mijn volgende hond wordt ook formaatje kruik :I:
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Dan wel een naakttekkel. Ook nog eens een plaatje om te zien :cool2:
Bedankt voor alle tips, schapenvachten klinken heerlijk!
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Bij mij gaat er een oude slaapzak over mijn matje heen, dus voor nageltjes ben ik niet bang. De honden slapen in de zomer in een mandje in de binnentent.
Ik kampeer ook als het echt koud is, dan heb ik extra slaapzakken bij mij en twee van de drie honden kruipen daar ook in. Zelfs mijn 12 jaar oude koukleum heeft het 's nachts dan niet koud, ook niet als het flink vriest. Wel gebruikt ze mij als kruik. Maar dus wel met goed materiaal en zonder vocht, want dat is erger dan kou.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Pallas
Zeer actief
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pallas »

Ik neem Sira tussen kerst en oud&nieuw elk jaar mee naar de ardennen. Temperaturen 's nachts van -10. Madam heeft een oude slaapzak om op te liggen. Erin wil ze niet. Als ze erg moe is of de temperatuur daalt tot onder de -10 dan krijgt ze van mij een jas aan. Ze heeft er geen moeite mee, ook al is het een gewone binnenhond.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wij kamperen regelmatig in "slecht" weer.
Ook wel met knappe nachtvorst. Wij gebruiken een paar ouderwetse wollen dekens. Éen onder het laken op ons luchtbed, en éen in de mand van felix. Hij slaapt van de grond af, op een sof-bed. Op die deken liggen dan ook nog een paar oude dekbedden, waarvan ik er eentje over hem heen gooi als het echt koud is :wink:
We hebben zo'n oud rubber/canvas luchtbed. Dat krijgen die nagels niet kapot.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

Pallas schreef:...Temperaturen 's nachts van -10....
Mijn god, kamperen bij -10....
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Canidae schreef:
Het kan nog erger,'n nachtje slapen in 'n tipi ( met houtkacheltje dan wel weer) in 'n prachtig besneeuwd bos bij 'n temperatuur van - 23 :pffff:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

Hamilton schreef:
Canidae schreef:
Het kan nog erger,'n nachtje slapen in 'n tipi ( met houtkacheltje dan wel weer) in 'n prachtig besneeuwd bos bij 'n temperatuur van - 23 :pffff:
Sorry, ik win: -24 in een open Dug-out op een besneeuwd veld. Zonder tent of zeiltje, gewoon in de open lucht. (gekke scouts...)

Maar toen was de hond niet mee.

Mijn punt is: kijk wat je hond zelf aangeeft, die hebben het vaak eerder te warm dan te koud.

Nog een handige tip: zo'n reddingsdeken (aluminium-achtig geval) onder de mat van je hond leggen. Houdt heel veel kou tegen en reflecteert de warmte van je hond.
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Pallas schreef:
Sorry, ik win: -24 in een open Dug-out op een besneeuwd veld. Zonder tent of zeiltje, gewoon in de open lucht. (gekke scouts...)

Maar toen was de hond niet mee.

Mijn punt is: kijk wat je hond zelf aangeeft, die hebben het vaak eerder te warm dan te koud.

Nog een handige tip: zo'n reddingsdeken (aluminium-achtig geval) onder de mat van je hond leggen. Houdt heel veel kou tegen en reflecteert de warmte van je hond.
Brbrbr dat is voor mij toch wel een grens :eek: :wink:
Een besneeuwde tent vind ik grappig, ijs op mijn tent vind ik ook geen probleem. Kamperen in de winter met -18 is leuk (zolang ik er alleen in hoef te slapen en overdag warm kan zitten). Maar zonder tent en zeiltje :piew: :tongue:
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Bij kamperen bij koude mag je hond het toch ook wel een klein beetje koud hebben? :P Ik kan me niet voorstellen dat ze het minder comfortabel dan wij hebben, met die dikke vacht en geharde lijf waarmee ze ijswater in duiken zonder het koud te krijgen. Ik lig de hele nacht onderkoeld te zijn.
Mijn Thermarest matje is door gewone hondennagels niet lek te krijgen. Maar het matje is te klein voor mij plus hond.
Ik zou kiezen voor een schuimrubberen onderleggertje oid. Het ligt er ook aan of je ruimte heb voor extra bagage. Ikzelf kampeer tijdens backpacken en ga geen extra slaapzakken of zware dekens meenemen. Dat komt allemaal op de rug terecht.
Het voordeel van een hond erbij in een kleine 1persoons tent, is dat de lucht in de tent sneller warm wordt.
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Kells schreef:
Hamilton schreef:
Canidae schreef:
Heerlijk! Hebben we ook al eens gedaan op de camping in Dorothea. In de late zomer!
:ok: :ok: die aan dat grote meer?
Afbeelding
Nel en Nisvan
Jaap*
Zeer actief

Kells schreef:bedoelde Vilhelmina.
Met die oude nederzetting onderaan de kampeerplaats?
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik krampeer gewoon niet :pffff:
Afbeelding
Pallas
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef: Dat laat ik mooi over aan onbeschaafde grasvretende hottentotten.
Het compliment wordt gewaardeerd :D :engel:
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:
Frenk schreef:Ik krampeer gewoon niet :pffff:
Ik ook niet. Dat laat ik mooi over aan onbeschaafde grasvretende hottentotten.
Geef mij maar een huisje met stromend warm en koud water :ok: En O goden zij gedankt, een eigen pleetje :lol1: En een keukentje waar ik kan redderen. :pffff:
Geneugten waar de moderne mensch niet zonder kán. :hmmm:
Precies! Dat je niet met je pleerol onder je arm naar een wc hoeft door vochtig gras...
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Jullie spreken uit ruime ervaring hoor ik wel
Frenk
Zeer actief

Als ik m'n goeie geld uitgeef aan een vakantie, dan ga ik niet ergens zitten waar het minder is dan in mijn eigen huis. Dan kan ik beter thuisblijven :engel:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:
Frenk schreef:Als ik m'n goeie geld uitgeef aan een vakantie, dan ga ik niet ergens zitten waar het minder is dan in mijn eigen huis. Dan kan ik beter thuisblijven :engel:
Nou, het huisje op Terschelling is minder dan mijn eigen huis ;-)
Maar allé, de omgeving maakt alles goed.
Oh maar zo bedoel ik het ook. Als de omgeving bijzonderder is telt dat ook. :engel:
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Kells schreef:
Hamilton schreef:
Kells schreef:
Hamilton schreef: Het kan nog erger,'n nachtje slapen in 'n tipi ( met houtkacheltje dan wel weer) in 'n prachtig besneeuwd bos bij 'n temperatuur van - 23 :pffff:
Heerlijk! Hebben we ook al eens gedaan op de camping in Dorothea. In de late zomer!
:ok: :ok: die aan dat grote meer?
Foutje! Ik schreef Dorothea, maar bedoelde Vilhelmina.
ok :wink: , maar nog steeds aan het grote meer ( iets buiten Vilhelmina)?
Afbeelding
Nel en Nisvan
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:
Frenk schreef: Oh maar zo bedoel ik het ook. Als de omgeving bijzonderder is telt dat ook. :engel:
Maar de omgeving is nooit zo bijzonder dat het een overnachten op een camping rechtvaardigt :neenee:
Exact. :cool2:
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Oh goddank, dus ik hoef niet bang te zijn dat ik naast jullie op de camping sta :mrgreen:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Frenk schreef:Als ik m'n goeie geld uitgeef aan een vakantie, dan ga ik niet ergens zitten waar het minder is dan in mijn eigen huis. Dan kan ik beter thuisblijven :engel:

Ik zie het anders. Ik heb geen goed geld in ruil voor veel vrije tijd, en wil ergens naartoe, dus ga ik lekker wildkamperen omdat ik geen hotelkamer kan betalen :idea:

Vorig jaar een tijd in scandinavië rondgedoold en heb alleen geld uitgegeven aan benzine en wat supermarkt-voedsel. Ik kan niet wachten op het voorjaar; dan kan het zwerven weer beginnen. Met deze temperaturen overleef ik het wel een nachtje of twee maar rond het vriespunt jezelf wassen in een meertje gaat me toch iets te ver.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Lothian schreef:Vorig jaar heb ik voor het eerst gekampeerd met hond, en aangezien ik het 's nachts koud had maakte ik me zorgen dat het in de voortent op een dekentje al helemaal koud zou zijn. Dus hop met z'n drieen in de binnentent :mrgreen: maar die scherpe nagels rondom de opblaasmatjes vond ik ook maar spannend :schrik:

Wat doen jullie als je gaat kamperen bij minder dan snikhete temperaturen? Warme mand, stoffen reisbench? Sokjes om de scherpe nagels en lekker in bed :lol1: of zal ik toch aan de hondenkleding moeten? Of, laatste optie, moet ik me niet zo vreselijk aanstellen en houdt een kortstokhaar bejaard maar topfit herdertje zichzelf wel warm?
Niks lekkerders dan met een koude neus je campingbedje instappen. Uiteraard met de natte neuzen om je heen om je warm te houden. Ega houdt niet zo heel erg van kamperen, dus meestal doe ik dat alleen. Op hondenweekendjes. Ik alleen 's nachts met de dames en een stoffen doekje tussen ons en de natuur in. Oef, gelukkiger kun je me bijna niet krijgen :mrgreen:
(ja, ega erbij is nog leuker, maar die vind dat nu eenmaal niet zo leuk).

Ik maak me nooit zorgen om koude grond of luchtbedden. Wij hebben 2x een 2-persoons velours luchtbed in de slaapcabine en daar komen ze niet zo snel doorheen. Maar vaak genoeg vinden ze het dan te warm en verkassen ze naar de voortent op het zeiltje. Of gaan gewoon op de koude rond voor de tent de wacht houden.
En mijn Goldens zijn inmiddels ook 12,5 en 10,5. Dus ook al best bejaard te noemen :ugh:
Marion.

Ik ga liever gewoon ergens op vakantie wat niet heel veel meer kost dan wonen in mijn eigen huis (de kost betaal ik overal, de benzine is extra) maar wat nog steeds helemaal mijn eigen bed en mijn eigen dekbed en mijn eigen bedoeninkje is.
Maar ik ben ook een beetje vies van bedden waar honderden voor me in geslapen hebben, en vloerbedekking waar weet ik wat op is gebeurd :ugh:
Marion.

Nanna schreef:
Marion. schreef: En mijn Goldens zijn inmiddels ook 12,5 en 10,5. Dus ook al best bejaard te noemen :ugh:
ook? :engel:
TS had het over een bejaard Herder-bekkie toch? Dat was mijn "ook" :pffff:

Jij gaat mij toch niet bejaard noemen hè :S: :S: :S:
(iets in me zegt dat ik met mijn maat 36 het toch kan winnen van jouw maat 43 :mrgreen: )
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Ik stik altijd van de warmte in een tent. Ik heb vorig jaar nog in vriestemperaturen geslapen, legging onder m'n pyamabroek en een tshirt onder mijn pyamavest, sokken aan. Want als ik koude voeten krijg is het tevergeefs, dan blijf ik kou hebben.

Ik word dan 's ochtends altijd wakker in een snikhete tent. Ik ging vroeger ook nog weleens kamperen met de auto, een soort veredelde bestelwagen met een bed in en dat was nog veel erger. Lag ik in m'n onderbroek te puffen van de warmte, maar ja je kunt ook niet boven de dekens liggen in een auto he... Wel vervelend als ik dan 's nachts moest plassen, kan ook niet half bloot de bosjes in kruipen.

Maar ik ben sowieso geen kouwkleum. Op mijn werk is het in de koelcel maar 1 graad en daar loop ik ook te stikken in een tshirt. Nu vriest het hier -10 en ik slaap met de raam open. Na een kwartier komt er een dan een hijgende hond onder het dekbed uit omdat het daaronder zowat een sauna is.

Ik ben gewoon mijn eigen straalkachel.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Kells schreef:
Nanna schreef:
Kells schreef: ook al kunnen wij dat betalen.
:LOL: :LOL:
:denken: :U:
Ik kan het huisje zelfs wel kópen, denk ik :pffff: :mrgreen:
Maar als er een huisje staat wil ik er al niet eens meer met mijn tent staan. Daarmee sta ik juist op plekken waar helemaal geen huisjes zijn. Laat staan een plee waar ik mijn pleerol naartoe moet lopen.
Ik vind het overigens ook al raar als je het zó erg vind om met een wc rol gezien te worden, dat je daarvoor in een huisje gaat zitten. Wat kan het mij nou schelen of iemand die ik helemaal niet ken ziet dat ik moet schijten.
En daarbij, sinds decennia hangt er gewoon een rol wc papier in de campingplee. Speciaal voor aanstellers van wie niemand mag weten dat ze moeten schijten :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”