Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie kan mij meer vertellen over KVV en een advies geven?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Wie kan mij meer vertellen over KVV en een advies geven?

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Ik zit dus een beetje te kijken op internet en het is allemaal vreselijk veel informatie (waar ik niet veel wijzer van wordt)
Nu begrijp ik dat KVV verplakte pakketjes (bevroren) vers vlees zijn (?) en dat dit vele malen gezonder is dan droge brokjes.
Eigenlijk wil ik wel overstappen op vers vlees, maar omdat ik niet veel weet, vraag ik jullie om advies en een uitleg :engel:
Ik zit eigenlijk met vragen zoals;

waar is het te verkrijgen?
zijn er verschillende merken, zo ja, hoe weet ik wat een ''budget'' merk is en wat gewoon goed is?
staat er op elke verpakking hoeveel de standaard is om te geven, en ook wat je daarnaast moet geven?

Misschien zou iemand een beetje een dagindeling kunnen benoemen wat betreft KVV, voor een kleine hond van ongeveer 10 kg, van 6 jaar (ik weet niet of leeftijd uitmaakt).
In mijn hoofd is het: ochtend voer en avond voer..tussendoor wat snoepjes. Dus graag wat tips :ugh: :ugh: :ugh:
Afbeelding

9,5 jaar
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Re: Wie kan mij meer vertellen over KVV en een advies geven?

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Als je het eens wil proberen kun je het beste Smuldier geven, gewoon te krijg in de supermarkt, niet heel duur, maar wel heel okee.

Otto weegt 14 kilo, hij krijgt een derde bakje per maaltijd. Voor jouw hondje zou ik een kwart bakje per maaltijd doen, misschien nog net iets minder. Als he eenmaal ontdooid is, kun je het nog wel een dag of wat in de koelkast bewaren. Je hebt twee compelete versies en enkelvoudige smaken, ik wissel het af.

De vriezer bij de dierenspeciaalzaak ligt vol met allerlei duurdere en goedkopere merken. En dan kun je ook nog via internet bestellen, bijvoorbeeld bij Lotgering. Dat is wel vetter dan smuldier, dus daarvan moet je dan weer iets minder geven.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Mina2006
Zeer actief

Dankje, is er nog een soort 'versie' waar ik het beste mee kan beginnen? En een kwart bakje per maaltijd, betekend dan dus ongeveer een half bakje per dag?
Wat houden die complete versies en enkelvoudige smaken precies in?
Op dit moment een Mina alleen brokjes (ochtend en avond) kan ik dit dan zo veranderen? Of moet ik eerst beginnen met in de ochtend brokjes en avond vers (of andersom) ?

Dankje
Afbeelding

9,5 jaar
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

In principe kan je zo overstappen op kvv. Kies in eerste instantie (om uit te proberen) voor een complete versie. Je kunt ook enkelvoudige versies nemen maar dan moet je erop letten dat je meerdere soorten met elkaar afwisselt. Het gaat erom dat je hond alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt.
Mina2006
Zeer actief

Oke dan zal ik dat doen, dankje. Zijn er dingen wat betreft bijvoorbeeld ontlasting, waar ik al rekening mee kan houden? Is het normaal als ze dan meer moet ontlasten, of juist minder? En minder snel of sneller?
Afbeelding

9,5 jaar
[Sandra]
Zeer actief

Mina2006 schreef:Dankje, is er nog een soort 'versie' waar ik het beste mee kan beginnen? En een kwart bakje per maaltijd, betekend dan dus ongeveer een half bakje per dag?
Wat houden die complete versies en enkelvoudige smaken precies in?
Op dit moment een Mina alleen brokjes (ochtend en avond) kan ik dit dan zo veranderen? Of moet ik eerst beginnen met in de ochtend brokjes en avond vers (of andersom) ?

Dankje
Je zou kunnen beginnen met smuldier vlees compleet, de rode verpakking. Er is ook een pens/vleescompleet-versie. Enkelvoudige smaken zijn bijvoorbeeld kip (mijn honden krijgen daar harde drolletjes van), pens, hart en vlees (blauw). Ik geef bijvoorbeeld wel eens een dagje pens en hart. Dat kan prima, wij eten ook niet elke dag dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen.
Ik voer ook op het oog, een half bakje per dag lijkt me nog wat veel voor zo'n kleintje, maar 10 kilo... Ik dacht dat als richtlijn wel 2 % van het lichaamsgewicht wordt aangehouden.

Ik geef 's morgens brok en 's avonds vers. Ik heb ook een tijdje alleen kvv gegeven, maar ik vergeet nogal eens om het 's avonds uit de vriezer te leggen ;)
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik ga voor de smuldier vlees compleet. Die pens / compleet meurt :LOL:

Ik geef voor de afwisseling soms de kip.
Mina2006
Zeer actief

[Sandra] schreef: Ik voer ook op het oog, een half bakje per dag lijkt me nog wat veel voor zo'n kleintje, maar 10 kilo... Ik dacht dat als richtlijn wel 2 % van het lichaamsgewicht wordt aangehouden.

Ik geef 's morgens brok en 's avonds vers. Ik heb ook een tijdje alleen kvv gegeven, maar ik vergeet nogal eens om het 's avonds uit de vriezer te leggen ;)
Ik zal dan wel wat minder dan een half bakje per dag aanhouden (inderdaad ook op het oog). Maar is het dan ook goed dat ik ochtend brokjes doe (20 gram?) en in de avond vers? Misschien om te wennen? Maar dan kan ik ook de brokjes opmaken :mrgreen:
Dan houd ik uiteraard wel minder dan een kwart bakje per dag aan. Kan ik het dan voor het ontdooien verdelen, zodat ik niet alles hoef te ontdooien?
(Wat een veel vragen he.. :blont: )
Afbeelding

9,5 jaar
[Sandra]
Zeer actief

De enkelvoudige pens meurt ook :schrik:

Mijn honden hebben er geen problemen mee om 's morgens brok te eten en 's avonds kvv. Behalve dan dat ze 's morgens liever ook kvv zouden eten :F:
Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Je merkt vanzelf wel hoe je hond het erop doet.
Je kunt kvv iets laten ontdooien en het dan verdelen. Ik laat het altijd ontdooien en wat er overblijft gaat in de koelkast voor de volgende dag. Als je het in de koelkast laat ontdooien kun je het verdelen terwijl het nog gekoeld is.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Mina2006
Zeer actief

Oke dan ga ik dat gewoon doen. Als ik het ietsjes ontdooi, in stukjes verdeel en dan weer in de vriezer gooi, is dat dan schadelijk?
Want ik begreep dat je ontdooide kvv ongeveer een dag kan bewaren. En aangezien ik dan dus bijna een kwart pakje gebruik per dag, kan ik het na een dag weggooien.
Afbeelding

9,5 jaar
[Sandra]
Zeer actief

Mina2006 schreef:Oke dan ga ik dat gewoon doen. Als ik het ietsjes ontdooi, in stukjes verdeel en dan weer in de vriezer gooi, is dat dan schadelijk?
Want ik begreep dat je ontdooide kvv ongeveer een dag kan bewaren. En aangezien ik dan dus bijna een kwart pakje gebruik per dag, kan ik het na een dag weggooien.
Nou, dan kun je de andere helft de volgende dag geven. Niets aan de hand hor. Ik heb ook wel eens kvv gegeven dat twee, dagen in de koelkast heeft gelegen. Twee dagen houdt het zeker wel in de koelkast.

Er zijn ook soorten kvv (wel wat duurder, ik weet de merken niet precies, Carnibest oid) die je in stukjes geeft, dat is misschien wat makkelijker doseren voor zo'n kleintje.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik haal het uit de winkel uit de vriezer, dan leg ik het thuis in de koelkast.
dan geef ik het de volgende dag, of de dag er na. De dag daarna eten ze het ook nog :engel:

Ik ben slecht met diepvries. Zowel voor onszelf, als voor de honden.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Mina2006 schreef:Oke dan zal ik dat doen, dankje. Zijn er dingen wat betreft bijvoorbeeld ontlasting, waar ik al rekening mee kan houden? Is het normaal als ze dan meer moet ontlasten, of juist minder? En minder snel of sneller?
Op vers voer hebben ze over het algemeen (veel) minder ontlasting dan met brokken.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Volgens mij moet je trouwens 2 á 3 % geven van het ideale gewicht van je hond. En 2% voor een rustige hond, 3% voor een actieve hond. Mijn hond is vrij actief en krijgt dus meer dan 2%.

En omdat ik zelf geen zin heb ik geknoei met grammetjes doe ik de pakjes gewoon door de helft (jij zou het in drieën kunnen doen) en dan geef ik er iets anders dan kvv naast. Dat kunnen brokjes zijn (die ik als beloning gebruik), een ei of een eendennek of een restje van ons eigen eten. Net hoe het uitkomt. Het gaat om een gemiddelde hoeveelheid dus het is niet zo dat ik dagelijks alle grammetjes zit uit te rekenen, het kan gebeuren dat ze de ene dag wat meer krijgt en een andere dag wat minder.

Ontlasting wordt inderdaad minder. Mijn hond heeft overig wat last van de kipvariant. Daar raakt ze van verstopt. Maar dat zal per hond verschillen. Gewoon uitproberen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Schrik niet als je hond aan de diarree gaat de eerste paar dagen, dat komt vaker voor. Om de kou er af te halen zou je de eerste paar dagen wat gekookt water over het vlees kunnen gieten.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Je kunt ook eens kijken op de site van Degomeat, die hebben ook kleinere verpakkingen van 250 gram: http://www.degomeat.nl/ (kijk bijvoorbeeld bij 'gemalen vlees hond' en dan 'compleet'). Dat is wel handig als je een klein hondje hebt. Is een prima kvv en niet duur. Bij Pet's Place hebben ze tegenwoordig ook Tinlo in de vriezer, ook zij hebben rolletjes van 250 gram. Dat is wel wat duurder.

Qua hoeveelheid is het altijd even aftasten. Al je hond gemiddeld actief is, zou ik beginnen met 2% van het lichaamsgewicht. Je kunt meer of minder gaan geven als dat nodig is.
De ontlasting wordt minder en harder dan op brokken, het worden meer droge keutels.
Mina2006
Zeer actief

Bedankt, ik begin morgenavond met 1/4 pakje smuldier vlees compleet om te proberen.
DeDiana schreef:Je kunt ook eens kijken op de site van Degomeat, die hebben ook kleinere verpakkingen van 250 gram Al je hond gemiddeld actief is, zou ik beginnen met 2% van het lichaamsgewicht. Je kunt meer of minder gaan geven als dat nodig is.
De ontlasting wordt minder en harder dan op brokken, het worden meer droge keutels.
Ik zal even kijken hoe het lukt met Smuldier verdelen, anders zal ik inderdaad kijken voor de kleinere verpakkingen.
Gollum schreef:Om de kou er af te halen zou je de eerste paar dagen wat gekookt water over het vlees kunnen gieten.
Dat is misschien wel een goeie ja, of kan ik het ook eventueel ontdooien op kamertemperatuur? Je hoort verschillend dat in de koelkast ontdooien niet gezond is, andere weer dat op kamertemperatuur ontdooien ongezond is..? Hoe zit dat dan met KVV? :denken:
Afbeelding

9,5 jaar
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mina2006 schreef:
Gollum schreef:Om de kou er af te halen zou je de eerste paar dagen wat gekookt water over het vlees kunnen gieten.
Dat is misschien wel een goeie ja, of kan ik het ook eventueel ontdooien op kamertemperatuur? Je hoort verschillend dat in de koelkast ontdooien niet gezond is, andere weer dat op kamertemperatuur ontdooien ongezond is..? Hoe zit dat dan met KVV? :denken:
Geen idee eigenlijk. Ik ontdooi meestal in de koelkast of in een bak lauw water als ik het kvv niet op tijd uit de vriezer heb gehaald. Sommige honden reageren wel gevoelig op eten of drinken dat heel koud is, dan zou ik ervoor zorgen dat het op kamertemperatuur is.
Mina2006
Zeer actief

DeDiana schreef: Geen idee eigenlijk. Ik ontdooi meestal in de koelkast of in een bak lauw water als ik het kvv niet op tijd uit de vriezer heb gehaald. Sommige honden reageren wel gevoelig op eten of drinken dat heel koud is, dan zou ik ervoor zorgen dat het op kamertemperatuur is.
Dankje, ik haal het vandaag en geef het morgenavond, dus vanavond haal ik het deel dat ik gebruik uit de vriezer.
Nu heeft de slager mij verteld (voor vlees voor mensen dan, zoals gehakt ed) dat je die nooit moet ontdooien in lauw water, maar in koud water (dit ontdooid dan wel redelijk snel).
Afbeelding

9,5 jaar
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Ik haal een dagportie in de ochtend uit de vriezer. Dat laat ikeen uurtje buiten de koelkast staan en dan zet ik het ineen bakje in de koelkast, daar kan het verder ontdooien. S'avonds krijgt B daar de helft van en de volgende ochtend de andere helft. Ik geef het gewoon uit de koelkast en laat het niet op kamertemperatuur komen.
Mina2006
Zeer actief

Safari schreef:Ik haal een dagportie in de ochtend uit de vriezer. Dat laat ikeen uurtje buiten de koelkast staan en dan zet ik het ineen bakje in de koelkast, daar kan het verder ontdooien. S'avonds krijgt B daar de helft van en de volgende ochtend de andere helft. Ik geef het gewoon uit de koelkast en laat het niet op kamertemperatuur komen.
Dankje, ik denk dat ik het een half uurtje voor ik het geef wel even op kamertempatuur laat komen, om te wennen, maar dit gebeurd dan niet standaard (uiteindelijk ook uit de koelkast)
Erg bedankt.
Afbeelding

9,5 jaar
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik geef in principe smuldier pens compleet. Soms doe ik ergens anders boodschappen en dan haal ik de vlees compleet/pens compleet variant van de AH of een rol carnibest. Maar smuldier is in principe mijn basis merk. En dat is ook nog eens de goedkoopste. :mrgreen:

Ik geef Frenk (ongecastreerd, actief en 11 kg) 2 bakjes per 3 dagen. Ik haal er twee bakjes uit en die doe ik in een plastic bak voor in de koelkast.

edit: vlees compleet verdraagt hij niet. Tot nu toe is dat elke keer :kotz: geblazen :schrik:
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Okee, dat is ook ongeveer de richtlijn die ik wil aanhouden (alleen dan 1 bakje, 3 dagen, omdat ik begin met ochtend brokjes.
Dankje.
p.s. leuk hondje heb je :lol1:
Afbeelding

9,5 jaar
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Je hebt al heel veel advies gekregen, goed trouwens dat je erover na bent gaan denken!
Hier is nog een site waar ook wat informatie op staat over verschillende soorten KVV
http://www.voerwijzer.com/versvlees/beg ... rmatie-kvv
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Bedankt! Er staat tussen; af en toe vette vis of een eitje. Hoe moet ik dit zien? Gewoon een eitje hard koken en dan geven :tongue: ?
Als tussendoortje denk ik dan?
Dankje, de site is erg handig om alles nogmaals op een rijtje te hebben!
Afbeelding

9,5 jaar
HillieS
Zeer actief

Mina2006 schreef:Bedankt! Er staat tussen; af en toe vette vis of een eitje. Hoe moet ik dit zien? Gewoon een eitje hard koken en dan geven :tongue: ?
Als tussendoortje denk ik dan?
Dankje, de site is erg handig om alles nogmaals op een rijtje te hebben!
Een eitje kan je rauw geven, gebroken in haar bakje of met schil en al (ik geef het met enige regelmaat aan die van mij, wel buiten! en dat vinden ze heerlijk.), maar gekookt kan ook. Inderdaad als tussendoortje.
Vis geef ik weer niet los, omdat ik Alaska en Naturis geef, en daar vaak ook de Zalm versie van geef.
Ik koop de Alaska via Yara haar fokker in, waardoor het vele malen goedkoper is voor mij.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Haha ik moet er een beetje aan wennen hoor, ik kende echt alleen: natvoer en brokjes. Dus het is een beetje 'raar' te lezen dat een hond een rauw ei zal eten :19: Ik zal zeker dingen uitproberen want ikzelf denk wel dat dit vele malen gezonder is dan alleen brokken of dat vette natvoer.
Dankje!
Afbeelding

9,5 jaar
HillieS
Zeer actief

Mina2006 schreef:Haha ik moet er een beetje aan wennen hoor, ik kende echt alleen: natvoer en brokjes. Dus het is een beetje 'raar' te lezen dat een hond een rauw ei zal eten :19: Ik zal zeker dingen uitproberen want ikzelf denk wel dat dit vele malen gezonder is dan alleen brokken of dat vette natvoer.
Dankje!
Het is echt ook leuk!
Toen ik de eerste keer aan Jamie een rauw ei gaf, wist hij echt niet wat hij ermee moest.
Hij ging er maar mee stuiteren, en ineens ontdekte hij dat dat leuk was. En plots wat het ei kapot
Je zag hem denken : Ow, jammie!!

Edit: Het is ook gezonder. En heel natuurlijk!
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Haha wat apart! Maar wel leuk inderdaad. Gelukkig zijn er toch nog gezonde alternatieven :D
Afbeelding

9,5 jaar
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Mina2006 schreef:Okee, dat is ook ongeveer de richtlijn die ik wil aanhouden (alleen dan 1 bakje, 3 dagen, omdat ik begin met ochtend brokjes.
Dankje.
p.s. leuk hondje heb je :lol1:
Dank je! Jij ook :D

Wat voor brokjes ga je erbij geven? Ik heb gekozen voor farmfood brokken (voor op vakantie enzo) omdat die goed combineren qua vertering met vers vlees.

Ik geef inderdaad ook wel eens rauwe en gekookte eieren. Soms wat (geiten)yoghurt, groente (rauwe wortels is hij gek op), fruit en vis en vlees (dus een blikje tonijn of zalm of runderhart ofzo)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”