Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over een geleidehond.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Safari

Vraag over een geleidehond.

Ongelezen bericht door Safari »

Vanavond was vriend W op bezoek. Hij is practisch blind en heeft sinds anderhalf jaar goldendoodle Jake als geleidehond. Het is super om die twee samen te zien.

Wat ik mij vanavond afvroeg is, heeft een geleidehond of hulphond ook nog geestelijke uitdaging nodig of is zijn/haar 'werk' voldoende?
Safari

Re: Vraag over een geleidehond.

Cleva schreef:Voorzichtig aan een tuig lopen is nooit voldoende.
Nee dat snap ik maar er komt meer bij kijken. Opletten in het verkeer, baas naar het juiste adres brengen. Het is niet hersenloos voortsjokken.
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door josefientje »

Ik kwam bij ons in het bos een stel tegen waaarvan één van beiden blind was. Ze hadden twee labjes bij zich, een blonde en een bruine. Die waren samen en even later ook samen met mijn honden heerlijk uit hun dakje aan het gaan.

Ik kwam met hen in gesprek, en zij vertelden mij dat de bruine lab een geleidehond was. Eén keer per dag kon hij even lekker voluit spelen met zijn blonde vriendinnetje. En dat had hij nodig. Het waren allebei wel heel gehoorzame honden, maar de blonde was gewoon huishond.
Afbeelding
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Anja »

Ik denk dat een blindengeleidehond nou niet echt geestelijke uitdaging nodig heeft naast zijn werk.
Zijn koppie gebruikt hij de hele dag, het lijkt mij dat het ontspanning is wat zo'n hond nodig heeft, lekker rennen en vliegen zonder verplichtingen.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Anja schreef:Ik denk dat een blindengeleidehond nou niet echt geestelijke uitdaging nodig heeft naast zijn werk.
Zijn koppie gebruikt hij de hele dag, het lijkt mij dat het ontspanning is wat zo'n hond nodig heeft, lekker rennen en vliegen zonder verplichtingen.
Dat denk ik ook. Maar vraag me af of dat voorkomt eigenlijk.
Maar ik heb er verder ook geen verstand van.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nee hoor ,uitdaging genoeg in zijn kop om van alles te vinden en doen voor het baasje.
Gewoon lekker hond zijn tussen door naast zijn werk is genoeg.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Safari schreef:Vanavond was vriend W op bezoek. Hij is practisch blind en heeft sinds anderhalf jaar goldendoodle Jake als geleidehond. Het is super om die twee samen te zien.

Wat ik mij vanavond afvroeg is, heeft een geleidehond of hulphond ook nog geestelijke uitdaging nodig of is zijn/haar 'werk' voldoende?
Volgens mij heeft zo'n hond vooral vrije tijd nodig waarin niks hoeft :wink:
Dee
Zeer actief

lets have fun schreef:
Safari schreef:Vanavond was vriend W op bezoek. Hij is practisch blind en heeft sinds anderhalf jaar goldendoodle Jake als geleidehond. Het is super om die twee samen te zien.

Maar als hulphond heb je die toch niet?
Dan moet hij/zij toch altijd alert zijn?
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Dee schreef:
lets have fun schreef:

Volgens mij niet. Ik ken iemand die een geleidehond heeft gehad. Als die zijn tuig om had, was ie aan het werk en als hij zijn halsband om kreeg was het 'gewoon' wandelen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Dee
Zeer actief

[Sandra] schreef: Volgens mij niet. Ik ken iemand die een geleidehond heeft gehad. Als die zijn tuig om had, was ie aan het werk en als hij zijn halsband om kreeg was het 'gewoon' wandelen.

Okay. Dat soort dingen weet ik dus niet.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Dee schreef:
lets have fun schreef:

jawel hoor :wink: geleide honden krijgen ook vrije tijd (dus zonder tuig) waarbij ze lekker hond kunnen zijn en stoeien en spelen met hun baas.
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Ongelezen bericht door ayke »

Op mijn werk loopt een geleidehond (toevallig van mijn achterneefje) deze hond raced door de gangen achter ballen aan. Tussendoor ligt hij in zijn mand, hond gaat altijd graag naar het werk, want krijgt alle aandacht.
Vroeger speelde Kelly* vaak met een geleidehond, deze hond kwam elke dag in het bos om lekker los te lopen. Beide honden wisten ook dat tuig om weer werken was, Kely* miocht dan niet meer op de hond reageren.
Ook in het bos bij mij in het dorp zie ik soms een man met geleidehond, hond mag dan lekker uitrazen.
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Een van mijn klanten van de hondenuitlaatservice is een hulphond, 1 x per week komt ze spelen en dus even lekker ontspannen met haar maatjes. Sinds ze mee gaat is ze als hulphond veel in haar voordeel verbeterd.
Safari

bouvierpoedel schreef:Nee hoor ,uitdaging genoeg in zijn kop om van alles te vinden en doen voor het baasje.
Gewoon lekker hond zijn tussen door naast zijn werk is genoeg.
Ja dat dacht ik ook. Lekker raggen in het bos of strand is lichamelijke ontspanning. Z'n kop gebruikt hij als hij werkt.
Djack
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hulphond van Hulphond Nederland.
Kruising labrador x Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Djack »

Hoi!

Mijn hond Djack is een zgn. ADL hulphond. Hij helpt mij bij allerlei dagelijkse handelingen.
De vraag ging welliswaar over een blindengeleidehond, maar ik ben toch maar zo vrij de vraag even op Djack te betrekken, hoewel een blindengeleidehond en een hulphond zeker niet helemaal hetzelfde zijn.

Over het algemeen heeft een blindengeleidehond ''vrij'' wanneer de cliënt slaapt of thuis is en de hond dus niet hoeft te geleiden. Of een geleidehond aan het werk is kun je inderdaad zien aan het dekje, zoals hier al gescreven werd
Blinde mensen kunnen zich in hun eigen huis over het algemeen goed redden en hebben daarbij de hond niet nodig.
Een blindegeleidehond is vooral gericht op gevaren in de omgeving van de cliënt.

Bij een hulphond ligt dat anders. De hulphond is vooral gericht op de cliënt zelf en moet aales dat in de omgeving gebeurt juist negeren. Een hulphond werkt in het huis van de cliënt vaak minstens zo hard als buiten en dat dag en nacht. Hij moet altijd alert zijn en is altijd nodig om de cliënt (veilig) te laten functioneren.

Voor een hulphond geldt het al dan niet dragen van zijn dekje niet als aanwijzing of hij vrij heeft of werkt. In principe werkt hij volcontinu.

Ook al werkt Djack volcontinu, dit betekent niet dat hij geen tijd en mogelijkheid krijgt te rennen en ravotten met andere honden, stokken en ballen en los te zijn.
Ook al blijft z'n dekje aan, hij weet precies wanneer het speeltijd is, hij krijgt dan van mij het commando ''release''. En aan het eind van de speeltijd weet hij door commando's ook weer precies dat er een eind aan de speltijd gekomen is.

Zeker één keer per dag zijn we een minimaal een uur in het bos. Zodra hij z'n commando heeft gekregen is hij een heel andere hond en kan niemand zich bedenken dat hij daarvoor of daarna zo volledig onder controle met mij aan het werk is en iedere hond, stok of bal negeert.

Omdat ik alleen ben en rolstoelafhankelijk (+ ziek) komt het een heel enkele ker wel eens voor, dat we het gespeel buiten een beetje moeten beperken en dat zijn precies die dagen dat we spelletjes binnen doen waarbij hij z'n koppie moet gebruiken.
Ja, dit doen we dus ook!

Ik merk trouwens goed aan Djack dat hij ''werken'' en trainen ook als een heel leuk spel ervaart.

Al met al: Djack is 24 uur per dag aan het werk, maar het werken wordt zeker uitgebreid afgewisseld met rennen, ravotten en intelligentiespelletjes!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn buurvrouw, 3 huizen verderop, is blind en heeft nu een nieuwe geleidehond (kruising poedel) maar heeft haar golden geleidehond tot het einde van zijn leven gehouden omdat Falco zwaar depressief werd toen hij met pensioen ging. Ze waren ook stapelgek met elkaar.
Zij gebruikt haar hond als werkhond maar als haar man thuiskomt, dan gaat hij lekker met de hond spelen, wandelen en rennen. Zelfs mijn honden weten het al: als we de hond tegenkomen in tuig dan moeten ze hem met rust laten, komen ze hem tegen aan de gewone lijn dan mogen ze met hem spelen.
Ik vond het ook altijd heel grappig om te zien dat haar honden ook helemaal veranderen als ze hun tuig omhebben. Dan zijn ze bloedserieus en hebben voor niemand aandacht dan voor hun vrouwtje, en als ze aan de gewone lijn lopen zijn het gewone speelse honden net als alle andere honden.
Afbeelding
Safari

lieke schreef: Ik vond het ook altijd heel grappig om te zien dat haar honden ook helemaal veranderen als ze hun tuig omhebben. Dan zijn ze bloedserieus en hebben voor niemand aandacht dan voor hun vrouwtje, en als ze aan de gewone lijn lopen zijn het gewone speelse honden net als alle andere honden.
Dat klopt. Jake en ik zijn dol op elkaar en als we bij vriend W en zijn vrouw thuis zijn Ben ik altijd de eerste die hij begroet en hij wijkt de hele avond niet van mijn zijde. Het is een giga knuffelkont maar als ik ze tegenkom en Jake is aan het werk dan negeren we elkaar straal. Nog geen kwispel kan ervanaf. :I:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

lieke schreef:Mijn buurvrouw, 3 huizen verderop, is blind en heeft nu een nieuwe geleidehond (kruising poedel) maar heeft haar golden geleidehond tot het einde van zijn leven gehouden omdat Falco zwaar depressief werd toen hij met pensioen ging. Ze waren ook stapelgek met elkaar.
Zij gebruikt haar hond als werkhond maar als haar man thuiskomt, dan gaat hij lekker met de hond spelen, wandelen en rennen. Zelfs mijn honden weten het al: als we de hond tegenkomen in tuig dan moeten ze hem met rust laten, komen ze hem tegen aan de gewone lijn dan mogen ze met hem spelen.
Ik vond het ook altijd heel grappig om te zien dat haar honden ook helemaal veranderen als ze hun tuig omhebben. Dan zijn ze bloedserieus en hebben voor niemand aandacht dan voor hun vrouwtje, en als ze aan de gewone lijn lopen zijn het gewone speelse honden net als alle andere honden.
Dat hoorde ik ook van iemand met een blindegeleidehond. Zijn taak zat erop en hij mocht met pensioen, maar hij is gewoon bij hun blijven wonen. Kortgeleden hebben ze hem laten inslapen omdat hij op was. Ze wil geen nieuwe geleidehond.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Cato
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door Cato »

Hier in de omgeving komen we in het veld ook vaker een slechtziende man met zijn blindegeleide hond tegen.
Riep cato altijd terug als ik zag aankomen , als de dood dat cato die wel eens heel lomp/druk kan zijn , die hond een blesure zou bezorgen. ( ok dit is nog nooit bij een andere hond gebeurt)
Tijdje geleden met hem gesproken en hij wil juist dat zijn hond eens lekker los kan rennen met een andere hond, effe echt hond kan zijn enzz en hij vond dat ze prima met elkaar over weg kunnen. Zijn hond is gelukkig ook erg sociaal en geeft cato geen trigger om zich zo te gedragen maar blijf het eng vinden... Vind hem zowiezo een super baas voor zijn hond , iets wat ik helaas ook al vaker anders heb gezien bij hulphonden die werden gezien als een ´hulpmiddel´ en niet als levend wezen.
Groetjes saskia en een poot van cato
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Toevallig zag ik vandaag dat een meisje een andere hulphond had. Zij zit in een rolstoel en heeft ontzettend veel profijt van de hulp die de hond geeft.
Vroeg me al een tijdje af wanneer haar golden met pensioen zou gaan, want ik wist dat ze de hond toch al wat jaartjes had. Ze woonde ook bij mij in de buurt, en regelmatig ging de hond mee naar strand met haar vader.
Was overigens wel een verschilletje ineens, ze had een rustig niet al te groot golden retriever teefje, deze is nu met acht jaar met pensioen, de hond is naar familie gegaan.
En nu stond ze daar met een flinke zwarte kruising labrador x herder :80: Prachtig beest, maar het viel me moeilijk om de hond niet aan te halen, hij zocht zelf behoorlijk wat contact :mrgreen:
Ze was ook erg blij met hem, en door zijn grootte kon hij makkelijk haar dingen aanreiken. Wél erg druk vertelde ze, maar je kon nu al zien dat het een hond was die veel wilde doen voor de baas. Het golden teefje deed dat ook, maar op een of andere manier straalde die nooit zoveel plezier uit. Mijn interpretatie was dat overigens hoor, zo ervaarde ik het altijd een beetje.

En een patiënt loopt ook met een hulphond, haar zie ik overigens buiten zelf de hond los doen om even mee te spelen, of haar man doet even lekker gek met hem.
bouvierpoedel
Zeer actief

Kennisje is blind en heeft haar oude blindengeleide golden ook nog steeds naast haar nieuwe blindengeleide poedel nu .
Ze heeft ook nog een oude Jack en gooit ze alle 3 gerust los hoor om te spelen.

En dat een ADL hond 24 uur werkt is niet zo. Hij moet wel een 24 uur oproepbaar zijn om het zo maar te noemen.
Net als de gebruiker zijn rustmomenten heeft ,heeft de hond dat ook anders ben je er snel van af .
Djack
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bouvierpoedel:
En dat een ADL hond 24 uur werkt is niet zo. Hij moet wel een 24 uur oproepbaar zijn om het zo maar te noemen.
Net als de gebruiker zijn rustmomenten heeft ,heeft de hond dat ook anders ben je er snel van af
Ik schreef dat niet duidelijk. Natuurlijk is mijn ADL hond niet 24 uur letterlijk aan het werk, want dat ben ik zelf ook niet! Maar.. hij is wel 24 uur "in dienst" in de zin van alert.

Als ik slaap, slaapt hij (als ik niet slaap trouwens ook vaak :wink: ), maar op een commando of een geluid is hij wél direct wakker en staat naast mijn bed of rolstoel en / of doet wat hij moet doen.

Om een voorbeeld te noemen: Als ik -wanneer hij in diepe slaap lijkt- 's nachts ''help'' zeg, dan zal hij diret opspringen en het alarm indrukken.

Als de telefoon gaat terwijl hij slaapt, gaat hij de telefoon pakken en als de deurbel gaat, springt hij op, gaat naast de deuropener staan en wacht op het commando dat hij de deur open mag doen.

Ook als hij ''release'' heeft en los aan het spelen is met een bal, stok of andere honden, mag hij lekker los gaan maar, als dat nodig is, komt hij op een commando van mij naar mij toe om te helpen.

Vergeet verder niet, dat een hulphond het over het algemeen gewoon heel leuk vindt om te ''werken'' . Het is voor hem een spel dat hij graag speelt en dat laat hij vaak meer dan duidelijk merken :wink: !
bouvierpoedel
Zeer actief

Djack schreef:Bouvierpoedel:
Net als de gebruiker zijn rustmomenten heeft ,heeft de hond dat ook anders ben je er snel van af
Ik schreef dat niet duidelijk. Natuurlijk is mijn ADL hond niet 24 uur letterlijk aan het werk, want dat ben ik zelf ook niet! Maar.. hij is wel 24 uur "in dienst" in de zin van alert.

Als ik slaap, slaapt hij (als ik niet slaap trouwens ook vaak :wink: ), maar op een commando of een geluid is hij wél direct wakker en staat naast mijn bed of rolstoel en / of doet wat hij moet doen.

Om een voorbeeld te noemen: Als ik -wanneer hij in diepe slaap lijkt- 's nachts ''help'' zeg, dan zal hij diret opspringen en het alarm indrukken.

Als de telefoon gaat terwijl hij slaapt, gaat hij de telefoon pakken en als de deurbel gaat, springt hij op, gaat naast de deuropener staan en wacht op het commando dat hij de deur open mag doen.

Ook als hij ''release'' heeft en los aan het spelen is met een bal, stok of andere honden, mag hij lekker los gaan maar, als dat nodig is, komt hij op een commando van mij naar mij toe om te helpen.

Vergeet verder niet, dat een hulphond het over het algemeen gewoon heel leuk vindt om te ''werken'' . Het is voor hem een spel dat hij graag speelt en dat laat hij vaak meer dan duidelijk merken :wink: !
Dat laatste heb ik niet het tegendeel van beweerd.
Heb namelijk zelf verschillende pups aan St Hulphond gelevert die op zijn geleid voor ADL hond en goed funtioneren.
Van de week kreeg ik een telefoontje dat hulphond een pup van mij had geplaatst bij een soldaat met PTSS en een hond van mij die nu een traject in gaat met een trainster Petra van hulphond ,voor kinderen met autisme.
Djack
Vaste gebruiker
Contacteer:

:ok: :ok: :ok: Bouvierpoedel!

Komen er poedels, bouviers of juist kruisingen bij jou vandaan? Ik heb met veel andere teams contact (en dan m.n. de ADL teams), dus wie weet ken ik wel een "nakomeling" van jou :wink: .

Heel bijzonder, de honden die nu ingezet worden bij oorlogsveteranen met PTSS!
Hinke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend

Ongelezen bericht door Hinke »

Mijn vriend staat op de wachtlijst voor een geleidehond van de KNGF.
Bij de intake werd gezegd dat de hond 20% geleidehond is en 80% huishond.
Het is de bedoeling dat je de geleidehond minstens een uur per dag los laat lopen.
Sommige mensen hebben de neiging om het tuig niet af te doen, daardoor is de hond continu aan het werk.
Hier zijn ze heel alert op en worden de mensen van de hond gewezen op het feit dat de hond echt regelmatig zijn tuig af moet hebben.
Groetjes van Hinke

En een poot van Basco en Vronie
bouvierpoedel
Zeer actief

Djack schreef::ok: :ok: :ok: Bouvierpoedel!

Komen er poedels, bouviers of juist kruisingen bij jou vandaan? Ik heb met veel andere teams contact (en dan m.n. de ADL teams), dus wie weet ken ik wel een "nakomeling" van jou :wink: .

Heel bijzonder, de honden die nu ingezet worden bij oorlogsveteranen met PTSS!
Alleen poedels.
En een aantal doodles die hulphond zelf gefokt heeft waarvan een reu van mij de vader is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”