Ik wilde als eerste graag een jachthond (vanwege de honden uit mijn jeugd, vermoed ik
Uiteindelijk is het dus de DSK geworden; de Weim staat te boek als een wat scherper hond en omdat het onze eerste werd, daarvan afgezien. En de Viszla had me toch over het algemeen ietsje te weinig passie; wordt nu toch vaak vooral gefokt als huishond ipv jachthond.
We hebben Sep nu precies (vandaag
- Hij is (soms wat té) sociaal naar andere honden ongeacht geslacht, lief tegen de katten (kater Julius is z'n beste vriend) al plaagt ie ze wel, maar daar zit geen greintje 'kwaad' in. En alle mensen, bekend of onbekend, vindt ie leuk.
- Actief... tja, dat is dubbel uitgekomen haha, hij is echt superactief. Wil altijd graag spelen, wandelen, werken, rennen, vliegen, springen, racen haha. En elke activiteit, spelletje of wat dan ook wat ik voor hem verzin, vindt ie geweldig. Als hij alleen al de indruk krijgt dat er wat gaat gebeuren, staat hij al naast me te stuiteren: watgaanwedoenwatgaanwedoenwatgaanwedoennouuuhooouuuu.
- Lief: de andere kant van Sep, als hij genoeg gewerkt, gespeeld, gerend etc heeft, is de bankaardappel. Niets lekkerder dan lekker tegen je aan de hele avond op de bank hangen en beetje kroelen. De baas krijgt regelmatig een knuffelattack (bij mij mag ie dat niet), waarbij de poten op beide schouders worden gedrapeerd en vervolgens de stoppelbaard - en de rest - grondig en in volle overgave wordt afgelebberd. In huis wil hij altijd in je buurt zijn.
De keerzijdes hebben we natuurlijk ook gemerkt:
- zijn overenthousiasme en werklust uit zich vaak in frustratie en ongeduld, wat trainen in een groep nog steeds erg moeilijk maakt. Ook zijn gehoorzaamheid als er wat leukers te doen is - andere honden, rennen, snuffelen - vergt continue aandacht en training.
- het is een staande hond en een zelfstandig ras. Bij het loslopen vindt hij het dan ook absoluut niet nodig om bij je in de buurt te blijven. Zelf heb ik daar niet zo'n moeite mee; ik wist dat van de DSK en hou er rekening mee met waar ik hem zijn gang laat gaan en los laat. Mijn man heeft daar wel wat issues mee gehad: 'waarom blijft ie niet bij ons, gaat hij zo ver weg, grrr' waarop ik steevast antwoord: als je een hond op je hielen had gewild, hadden we een herder moeten nemen
Nu na exact een jaar Sep in ons leven, heb ik terugkijkend echt wel een paar keer met de handen in het haar gezeten (zie mijn oudere topics
En al met al denk ik nu zeker dat Sep de juiste keuze was
Zo, nou jullie

.