Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bejaarde hond takelt snel af.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jaron2012
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising galgo Espagnol,
stabij x kooiker
Aantal honden: 2

Bejaarde hond takelt snel af.

Ongelezen bericht door Jaron2012 »

Boomer is een kruising stabij/kooiker van 14 jaar en takelt de laatste weken erg snel af.
Afgelopen woensdag is mijn man met hem naar de dierenarts geweest om Boomer's klachten te bespreken. De DA gaf aan dat hij Boomer nog te goed vond voor een spuitje en heef hem 2x daags vitofyllin voorgeschreven. Sinds hij dat krijgt lijken de kwaaltjes alleen maar erger te worden.
Hier even alle kwaaltjes op een rijtje:
-Wil zijn mand niet vrijwillig uit. Alleen om even een slokje water te drinken en even zijn poot op te tillen buiten.
-Dramt/schooit niet meer om eten (hij was behoorlijk "van de klok", om 5 uur moest en zou hij brokken hebben!).
-extreem angstig, hij lijkt te denken dat we hem gaan slaan.
-drinkt heel veel.
-piept soms zomaar uit het niets heel hard en hoog (in een kreet). Hij piept ook zo als we hem zijn riem om willen doen, of als hij even zijn mand uit MOET, of als hij schrikt van een deur die open gaat.
-wil door niemand meer aangehaald worden en wil niet bij ons in de kamer zijn, hij ligt de HELE dag in de hal.
-hij wordt doof en blind (dat is al langer aan de gang).
-is zichzelf niet meer.

Nou... volgens mij kan ik zo nog wel even doorgaan, maar dit zijn wel de grootste problemen.
Mijn vraag is dan ook, zouden jullie, als jullie hond er zo aan toe is weer naar de dierenarts gaan om het over een spuitje te hebben of nog doorgaan met de medicijnen en af wachten? Of hebben jullie andere ideeën/suggesties?
Onderschrift? Dat komt nog wel een keer!
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Re: Bejaarde hond takelt snel af.

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Heeft hij niet gewoon pijn ergens?
Jaron2012
Vaste gebruiker
stabij x kooiker

DebbieZ schreef:Heeft hij niet gewoon pijn ergens?
tja, zeg het maar.... de dierenarts kan niets vinden! Die heeft hem wel onderzocht.

Owja, ik ben nog een belangrijk detail vergeten! We vinden de laatste tijd 's ochtends soms veel bloed, maar we kunnen geen wond vinden. Ook de DA heef naar iets gezocht waar bloed uit kan komen, maar die weet het ook weer niet.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Dat klinkt alsof er toch nog wat meer onderzoek moet worden gedaan. Zo is het ook niet leuk voor het beestje.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik zou naar een andere DA gaan en hem de rust geven.
Beetje onderzoeken op uiterlijkheden en je dan wegsturen met een pot pillen kan iedere gek.
Als ik het zo lees is het beestje op en heel niet gek gedacht van je om hem in te laten slapen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

O bah, daar kan ik niet goed tegen. Zo half wassen diagnose stellen. En het dan ook niet weten. Dat bloed komt ergens vandaan, als het niet uit een wond komt, dan zal het wel uit een lichaamsopening komen. Klinkt alsof jullie hondje echt op is. Dan kun je nog wel een bloedbeeld laten maken, maar ik denk niet dat jullie nog echt hem willen pesten met allerlei onderzoeken. En als je een algemeen bloedbeeld laat maken, kan dat aanleiding zijn om verder te zoeken. En je hondje is al zo ziek!

Mijn dierenarts is daar gelukkig nuchter in. Die durft het wel gewoon te zeggen als er eigenlijk niks meer aan te doen is. Denk dat sommige dierenartsen dat een beetje eng vinden. Je weet het ook nooit echt helemaal zeker, of een hond nog een maand mee kan, of twee, of een half jaar. Het gaat toch om de levenskwaliteit, die telt het meest, vind ik. Maar misschien moet je ook wel duidelijker/assertiever zijn en zeggen dat je het wel welletjes vind. Het is toch jouw hond, jij weet het het beste als het gaat om zijn levenskwaliteit. Sterkte ermee.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zijn ze nieren wel goed? Dit omdat hij nu slecht(er) eet en veel drinkt. En wie weet komt het bloed wel daar vandaan
Perry en Noah

Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ach, wat zielig klinkt dat zeg.. :ugh:
Als mijn Boomer deze symptomen had, zou ik hem waarschijnlijk laten inslapen.. Dit lijkt me helemaal niets voor hem!
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Natuurlijk kan ik het niet via een beeldschermpje beoordelen maar kijk eens als een liefhebbend baasje naar je hond.
Heeft ie nog een gelukkig leven, is ie happy?
Heeft ie nog een kwalitatief goed leven?
Als je één van deze vragen met nee beantwoord dan is het misschien beter om je lieverd zijn rust te geven, dat is ontzettend moeilijk om verstand en gevoel bijeen te brengen maar ik zeg het nu heel hard misschien, je bent het aan je hond verplicht, hij heeft je 14 jaren gegeven en nu moet je kijken wat goed is voor hém.
Heel veel sterkte met je beslissing.
Laatst gewijzigd door Ptje op 10 mar 2013 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door h a n s »

Het klinkt misschien hard, maar soms denk ik ook wel eens dat een DA meer kan verdienen aan een 'onder behandeling staande' hond dan aan één spuitje....
Ik denk in dit geval dat je gewoon goed naar jezelf moet luisteren; jij kent de hond het beste.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Bij een DA tonen dieren vaak fitter dan thuis. Dat de DA vond dat het nog wel ging is daarom niet zo heel gek. Zo iemand moet ook maar afgaan op wat het dier daar toont en wat er wordt verteld (inclusief inschatten hoeveel daarvan echte observatie is en hoeveel er wordt verkleurd door de zorgen van het baasje).

Zelf zou ik denk ik testen of het gedrag binnen enkele uren voldoende verbetert met een pijnstiller en zo niet, dan de laatste prik. Verbetert het gedrag met pijnstilling, dan zou ik vervolgens nog een laatste test laten doen op urine en/of bloed, maar geen verder uitgebreid gedokter meer in deze 'elke mooie dag is er eentje' fase...

Sterkte!
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Jaron2012
Vaste gebruiker
stabij x kooiker

Heel erg bedankt voor alle antwoorden! Ik vind de optie van de pijnstillers wel een hele goeie. Morgenochtend bellen we gelijk de DA om pijnstillers te vragen, knapt hij daar niet van op... dan gaan we toch nog 1 laatste keer naar de dierenarts, om hem daar te laten. Heel jammer en verdrietig, maar ik heb niet de indruk dat hij echt nog de WIL heeft om te leven. Is het misschien een idee om de dierenarts te vragen hier eens te kijken hoe Boomer en echt aan toe is?
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Tsja soms is houden van, los laten.
Afbeelding
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Jaron2012 schreef:Heel erg bedankt voor alle antwoorden! Ik vind de optie van de pijnstillers wel een hele goeie. Morgenochtend bellen we gelijk de DA om pijnstillers te vragen, knapt hij daar niet van op... dan gaan we toch nog 1 laatste keer naar de dierenarts, om hem daar te laten. Heel jammer en verdrietig, maar ik heb niet de indruk dat hij echt nog de WIL heeft om te leven. Is het misschien een idee om de dierenarts te vragen hier eens te kijken hoe Boomer en echt aan toe is?
Wat enorm moeilijk! Ik denk dat dit wel de beste optie is, want enorm lang dokteren daar doe je hem ook geen plezier mee. Als hij nog een poosje mee kan op pijnstillers zou het heel fijn zijn, maar je wil ook geen laatste herinneringen hebben van een hond die zichzelf niet meer kan zijn. Heel veel sterkte in ieder geval (en tot volgende week)!
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Jaron2012 schreef:Heel erg bedankt voor alle antwoorden! Ik vind de optie van de pijnstillers wel een hele goeie. Morgenochtend bellen we gelijk de DA om pijnstillers te vragen, knapt hij daar niet van op... dan gaan we toch nog 1 laatste keer naar de dierenarts, om hem daar te laten. Heel jammer en verdrietig, maar ik heb niet de indruk dat hij echt nog de WIL heeft om te leven. Is het misschien een idee om de dierenarts te vragen hier eens te kijken hoe Boomer en echt aan toe is?
Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Ik zou in ieder geval niet meer teveel dokteren met een 14 jarige hond.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Jaron2012 schreef:Boomer is een kruising stabij/kooiker van 14 jaar en takelt de laatste weken erg snel af.
Afgelopen woensdag is mijn man met hem naar de dierenarts geweest om Boomer's klachten te bespreken. De DA gaf aan dat hij Boomer nog te goed vond voor een spuitje en heef hem 2x daags vitofyllin voorgeschreven. Sinds hij dat krijgt lijken de kwaaltjes alleen maar erger te worden.
Hier even alle kwaaltjes op een rijtje:
-Wil zijn mand niet vrijwillig uit. Alleen om even een slokje water te drinken en even zijn poot op te tillen buiten.
-Dramt/schooit niet meer om eten (hij was behoorlijk "van de klok", om 5 uur moest en zou hij brokken hebben!).
-extreem angstig, hij lijkt te denken dat we hem gaan slaan.
-drinkt heel veel.
-piept soms zomaar uit het niets heel hard en hoog (in een kreet). Hij piept ook zo als we hem zijn riem om willen doen, of als hij even zijn mand uit MOET, of als hij schrikt van een deur die open gaat.
-wil door niemand meer aangehaald worden en wil niet bij ons in de kamer zijn, hij ligt de HELE dag in de hal.
-hij wordt doof en blind (dat is al langer aan de gang).
-is zichzelf niet meer.

Nou... volgens mij kan ik zo nog wel even doorgaan, maar dit zijn wel de grootste problemen.
Mijn vraag is dan ook, zouden jullie, als jullie hond er zo aan toe is weer naar de dierenarts gaan om het over een spuitje te hebben of nog doorgaan met de medicijnen en af wachten? Of hebben jullie andere ideeën/suggesties?
Eerlijk...?
ik zou 'm laten gaan als de hond er zo aan toe was.
Maar, ik moet het doen met bovenstaande beschrijving, ik zie de hond niet....
Zoals ik het lees LIJKT het niet hondwaardig meer en dan moet je die keus maken, hoe hard ook.

Suzanne
Connie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel , Duitse staande x stabij en een raad wat ik ben ras
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Connie »

h a n s schreef:Het klinkt misschien hard, maar soms denk ik ook wel eens dat een DA meer kan verdienen aan een 'onder behandeling staande' hond dan aan één spuitje....
Ik denk in dit geval dat je gewoon goed naar jezelf moet luisteren; jij kent de hond het beste.
helemaal mee eens Mijn oudje van ook toen 14 liep tegen de DA aan te springen voor een koekje op de dag dat wij haar lieten gaan
En ze was echt op ik zou een andere DA raadplegen
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
Jaron2012
Vaste gebruiker
stabij x kooiker

Boomer heeft nu pijnstillers en een ab-kuurtje, omdat de DA ineens toch een extreem opgezette (waarschijnlijk)speekselklier heeft gevonden. We gaan niet meer laten onderzoeken wat het is, we gaan alleen aan symptoombestrijding/pijnbestrijding doen. De DA zei dat hij zoiets nog nooit had gezien, dat de speekselklier zo erg opgezet was. Boomer is aardig opgeknapt met zijn cocktail vitofylinn, ab en pijnstiller. Nu even afwachten dus.
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ik duim voor je dat het beter blijft gaan.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik duim mee voor je oudje :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”