Safari schreef:dagmar88 schreef:Safari schreef:Ik ga even misbruik maken van het topic

maar hoe leer je het je hond af. Dat Spaanse mormel van mij doet het ook en ik heb geen idee hoe ik het af moet leren. Was een vraag voor op cursus maar die start pas 25 maart.
Ik duw ze gewoon zacht omlaag en geef commando laag er bij.
Aandacht krijgen ze alleen rustig met vier poten op de grond.
Hier kan ik wat mee, dank je wel.
Denk er om dat je het commando "laag" pas geeft
op het moment dat hij met zijn 4 pootjes op de grond staat.
Honden leren een commando door associatie.
Dus wat ze doen of wat hun houding is op het moment dat het commando wordt gegeven.
Als je "laag" gaat zeggen op het moment dat hij tegen je op springt zal "laag" voor hem betekenen dat hij moet springen
En dat is nou net wat je niet bedoelt.
Als pups buiten tegen me op springen haak ik even een vinger of duim achter het halsbandje, zet ze met 4 pootjes op de grond en zeg op dat moment "laag".
Daarna krijgen ze een knuffel.
Ik hoef het vaak maar een of twee keer te doen en de pup springt niet meer ................ bij mij.
Voor de eigen baas kost het vaak al meer moeite.
Want die heeft de pup vaak al geknuffeld en zo omdat het van een pupje zo schattig is als hij contact zoekt.
Dus pup heeft al geleerd om bij de baas te springen.
En dat gaat hij ook leren bij iedereen die hem buiten ook gaat knuffelen omdat hij als schattig pupje tegen ze op gaat staan.
We helpen in zo'n geval met zijn allen de baas dus van de wal in de sloot door een pup dat toe te staan.