Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Springende honden van anderen.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️
Aantal honden: 2

Springende honden van anderen.

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Wat doen jullie daartegen?

Merk dat ik er nu een beetje klaar mee begin te raken.
In het bos kwam ik net een groot bakbeest tegen die in volle galop op, ik dacht, mijn honden afkwam. Maar hij bleek op mij af te komen en dus vol tegen me op te springen.
Mijn broek, jas en zelfs mijn gezicht zaten vol modder en zand :schrik:
Ik duwde de hond best hardhandig van me af en zijn vrouwtje zegt 'Ja, dat springen doet ie bij iedereen' :lol1:
T enige wat ik er 'grommend' uit kon brengen was dat t zwaar irritant is.
Ben er nog chagrijnig om... :piew:

Dus.. Hoe kan ik dit voorkomen
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
Corneliana
Zeer actief

Re: Springende honden van anderen.

Ongelezen bericht door Corneliana »

net als dat je dat bij je eigen hond doet.
als er een hond tegen mij aan wil springen draai ik weg met mijn handen afwerend meestal stoppen ze dan.
zeggen mensen: ben je bang?
nee, maar ik spring toch ook niet tegen jou aan...
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:zweep: :S:
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

edit verkeerd gelezen

Springende honden kan ik inmiddels meesterlijk ontwijken. Als er geen ontwijken aan is dan doe ik wel een mijn handen naar voren of knie en brul ik iets.
Meestal duw ik de hond zelf naar de grond met beide handen. Zonder geweld maar wel duidelijk een daadkrachtig.

Maar goed meestal is het met dit soorten dingen juist het probleem dat het al gebeurd is voordat je er erg in hebt.
Laatst gewijzigd door Sarah5 op 09 mar 2013 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik til mijn knie op. Dan leren ze het heel snel af :F:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:denken: Doen ze eigenlijk nooit.

Ja, een keer een newf puber die me herkende en achterop de fiets klom :LOL:
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Ik ga even misbruik maken van het topic :flower: maar hoe leer je het je hond af. Dat Spaanse mormel van mij doet het ook en ik heb geen idee hoe ik het af moet leren. Was een vraag voor op cursus maar die start pas 25 maart.
Sanne&Bo
Zeer actief

Ja Nanna, van pups en heel jongen honden kan ik het ook hebben. Dat springt maar.
Maar deze hond van 40+ kilo vind ik echt teveel van het goede...
Het was idd al gebeurt voor ik er erg in had. Maar denk dat ik de volgende keer maar mn knie omhoog doe of wat brul.
Sanne&Bo
Zeer actief

Safari, dat weet ik ook niet. Hier is dat na een maand of wat vanzelf over gegaan.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Eigenlijk weinig last van (gehad) tot nu toe. Wegdraaien of een knie als wegdraaien echt niet helpt.
Honden die rond mij lopen en in hun enthousiasme willen opspringen (dus niet komen aan denderen en dan springen) rem ik door de halsband of nekvel te pakken en ze omlaag te trekken/duwen op het moment dat ze springen. Staan ze op 4 poten zijn ze braaf.
'Kennis' van mij had Dogo's en vond het niet erg dat ze tegen mensen opsprongen. Zij hadden er geen last van, dus gingen het niet corrigeren. Als jij het vervelend vond, moest je het maar corrigeren :piew:
Enige oplossing was een knietje uitdelen, want het waren flinke lompe honden.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Safari schreef:Ik ga even misbruik maken van het topic :flower: maar hoe leer je het je hond af. Dat Spaanse mormel van mij doet het ook en ik heb geen idee hoe ik het af moet leren. Was een vraag voor op cursus maar die start pas 25 maart.
Ik duw ze gewoon zacht omlaag en geef commando laag er bij.
Aandacht krijgen ze alleen rustig met vier poten op de grond.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik til mijn knie op en zeg laag.
Als ze laag blijven beloon ik ze met mijn stem
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Safari schreef:Ik ga even misbruik maken van het topic :flower: maar hoe leer je het je hond af. Dat Spaanse mormel van mij doet het ook en ik heb geen idee hoe ik het af moet leren. Was een vraag voor op cursus maar die start pas 25 maart.
Ik heb het pup Gol geleerd door haar aangelijnd kennis te laten maken met bijvoorbeeld kinderen, zelf op mijn hurken gaan zitten en de lijn onder de kop vasthouden. Als ze dan sprong corrigeerde ze zichzelf gelijk en zei ik er 'laag' bij. Ook heb ik het commando 'hoog' aangeleerd. Dat had ze vrij vlot door allemaal.
Corneliana
Zeer actief

sky kent het commando laag wel alleen bij bezoek steek ik weleens mijn been ervoor
dagmar88
Zeer actief

Corneliana schreef:sky kent het commando laag wel alleen bij bezoek steek ik weleens mijn been ervoor
Bezoek wordt hier ook opgedragen geen contact te maken tot ze rustig zijn.
Wie zich daar niet aan houdt, bekijkt het maar lekker :tongue:
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

dagmar88 schreef:
Hier kan ik wat mee, dank je wel.
semmyboy schreef:Ik til mijn knie op en zeg laag.
Als ze laag blijven beloon ik ze met mijn stem
Hij komt amper tot mijn knie :mrgreen:
Corneliana
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Corneliana schreef:sky kent het commando laag wel alleen bij bezoek steek ik weleens mijn been ervoor
Bezoek wordt hier ook opgedragen geen contact te maken tot ze rustig zijn.
Wie zich daar niet aan houdt, bekijkt het maar lekker :tongue:
haha hier ook want ik ben het zat om die hond te moeten corrigeren terwijl het bezoek hem aanhaalt.
ja sorry hoor dan zoek je het inderdaad maar uit behalve als bezoek dan meent te moeten corrigeren is er een gat van de deur.
dagmar88
Zeer actief

Safari schreef:
dagmar88 schreef:
:ok: Ze hebben zo door dat springen/druk doen niets oplevert en rust wel.
Maar ik voer dat wel overal door; ook met trainen en eten.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik doe mijn knie omhoog of draai weg. Wil niet dat Morris springt en wil ook niet dat andere honden tegen mij op gaan springen.

Safari, afleren vond ik ook lastig omdat er altijd mensen waren die hem gingen belonen. Maar stug volhouden met corrigeren en proberen het te voorkomen zodat hij ook niet in de fout kon gaan (riep hem al bij me als ik andere mensen zag, dus voordat hij ze in de gaten kreeg). Heb hem het commando 'laag' aangeleerd wat wel even duurde voor hij het door had, maar uiteindelijk valt het kwartje een keer. Nu springt hij bijna nooit meer bij iemand op. En als hij het wel doet is het ook meteen over met de pret. Dan gaat de lijn eraan en blijft hij maar naast me lopen. Komt gelukkig bijna nooit meer voor!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nou ik ben niet zo van de knieën, waardeer het ook niet zo als een ander het wel zou doen , en toch heb ik het hem wel vlot afgeleerd zonder knieën opheffen enzo.
vaak werkt t handgebaar stop ( op ooghoogte ) met een flinke brul HEEEE ook wel, in het begin
Corneliana
Zeer actief

Nanna schreef:
Corneliana schreef: ik ben het zat om die hond te moeten corrigeren terwijl het bezoek hem aanhaalt.
ja sorry hoor dan zoek je het inderdaad maar uit behalve als bezoek dan meent te moeten corrigeren is er een gat van de deur.
Als ik ergens op bezoek kom in mijn goeie goed dan wens ik niet huizenhoog besprongen te worden door de hond des huizes terwijl de gastvrouw/gastheer er bij staat van zoek het maar lekker uit :19:
Die krijgt toch echt een douw. Het is maar een hond hoor. En als je dat niet wilt, dan had je het heilige prinsje weg moeten sluiten, of hem dat gespring af moeten leren.
nee ho even, dat is wat anders natuurlijk. het gaat er dan om dat ze eerst de hond belonen en aanhalen terwijl ik zeg van niet.
dan ben je gewaarschuwd. en dan alsnog recht op de hond aflopen, hand uitsteken, dan wordt er gesprongen en dan een douw dat dacht ik dus ff niet of zelfs een persoon die meende hem bij zijn nekvel te kunnen grijpen. dat is niet gelukt want je denkt toch niet dat ik dat laat gebeuren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Safari schreef:
dagmar88 schreef:
Denk er om dat je het commando "laag" pas geeft op het moment dat hij met zijn 4 pootjes op de grond staat.

Honden leren een commando door associatie.
Dus wat ze doen of wat hun houding is op het moment dat het commando wordt gegeven.

Als je "laag" gaat zeggen op het moment dat hij tegen je op springt zal "laag" voor hem betekenen dat hij moet springen :mrgreen:
En dat is nou net wat je niet bedoelt.

Als pups buiten tegen me op springen haak ik even een vinger of duim achter het halsbandje, zet ze met 4 pootjes op de grond en zeg op dat moment "laag".
Daarna krijgen ze een knuffel.
Ik hoef het vaak maar een of twee keer te doen en de pup springt niet meer ................ bij mij. :8):
Voor de eigen baas kost het vaak al meer moeite.
Want die heeft de pup vaak al geknuffeld en zo omdat het van een pupje zo schattig is als hij contact zoekt. :I:
Dus pup heeft al geleerd om bij de baas te springen.
En dat gaat hij ook leren bij iedereen die hem buiten ook gaat knuffelen omdat hij als schattig pupje tegen ze op gaat staan.

We helpen in zo'n geval met zijn allen de baas dus van de wal in de sloot door een pup dat toe te staan. :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Ik til ook mijn knie op, vind het zo'n vreselijk irritant gedrag.
Luna had er als jonge hond ook een handje van, bij bezoek dat binnen kwam. Ik heb toen een plantenspuit bij de deur naar de hal gezet. Zodra de bel gaat, zei ik waarschuwend 'pas er op he'. Sprong ze toch, kreeg ze een straal water in d'r snoet. 2x gedaan, toen was de lol er af.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Corneliana
Zeer actief

ranetje schreef:
Safari schreef:
dagmar88 schreef:
Denk er om dat je het commando "laag" pas geeft op het moment dat hij met zijn 4 pootjes op de grond staat.

Honden leren een commando door associatie.
Dus wat ze doen of wat hun houding is op het moment dat het commando wordt gegeven.

Als je "laag" gaat zeggen op het moment dat hij tegen je op springt zal "laag" voor hem betekenen dat hij moet springen :mrgreen:
En dat is nou net wat je niet bedoelt.

Als pups buiten tegen me op springen haak ik even een vinger of duim achter het halsbandje, zet ze met 4 pootjes op de grond en zeg op dat moment "laag".
Daarna krijgen ze een knuffel.
Ik hoef het vaak maar een of twee keer te doen en de pup springt niet meer ................ bij mij. :8):
Voor de eigen baas kost het vaak al meer moeite.
Want die heeft de pup vaak al geknuffeld en zo omdat het van een pupje zo schattig is als hij contact zoekt. :I:
En dat gaat hij ook leren bij iedereen die hem buiten ook gaat knuffelen omdat hij als schattig pupje tegen ze op gaat staan.

We helpen in zo'n geval met zijn allen de baas dus van de wal in de sloot door een pup dat toe te staan. :mrgreen:
:oeps: pas bij school een heel lief, heel klein pupje sprong tegen me op en ik heb geknuffeld of mn leven ervan afhing want ik smolt weg.
maar je hebt wel gelijk.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

ranetje schreef:Voor de eigen baas kost het vaak al meer moeite.

Herkenbaar. Wij probeerden het als pup al af te leren of eigenlijk voorkomen. Reacties als "ach, het is maar een pupje" kregen de vraag of ze het ook nog steeds leuk zouden vinden als de hond volwassen was. Antwoord was vooraf wel te raden.
Als het in de toekomst niet gewenst is, dan moet het als pup niet worden toegestaan. Een hond snapt niet dat iets nu wel mag en in de toekomst ineens niet. En een cliché maar voorkomen is echt beter dan genezen.
Afbeelding
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Juist bij pups let ik er nu zelf op dat ik ze niet beloon voor het opspringen. Ik zet een enthousiaste pup eerst terug op de 4 pootjes en dan pas aanhalen, leuk doen.

Ik zou het ook fijn vinden als mensen dat bij mijn pup zouden aanpakken
Corneliana
Zeer actief

Nanna schreef:
Corneliana schreef: :oeps: pas bij school een heel lief, heel klein pupje sprong tegen me op en ik heb geknuffeld of mn leven ervan afhing want ik smolt weg.
maar je hebt wel gelijk.
Bij een teckeltje of maltezertje doe ik dat ook hoor ;-) Als baas het goed vindt tenminste.
Want van dat grut maakt me dat vederlichte gehuppel niet uit.
Maar zo'n bonkige lompe Boxer of Labrador hoef ik écht niet tegen me op :neenee:. En dan gaat het niet eens om springen. Ook dat geknal tegen mijn knieën hoef ik niet. Dat doe je maar bij die boom verderop.
ik ook niet
ik ben ook weleens aan de kant gesprongen dan springen ze mis :LOL:
Corneliana
Zeer actief

Sarah5 schreef:Juist bij pups let ik er nu zelf op dat ik ze niet beloon voor het opspringen. Ik zet een enthousiaste pup eerst terug op de 4 pootjes en dan pas aanhalen, leuk doen.

Ik zou het ook fijn vinden als mensen dat bij mijn pup zouden aanpakken
dat komt ook omdat je zelf een pup hebt denk ik
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

gebeurt niet vaak, maar ik sluit me bij nanna aan ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Sorry, hier ook 36 kg sprongkracht, de pest is als mijn kinderen langskomen die vinden het geweldig.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”