Nanna schreef:Ik heb zelf ook een hond met een kloteverleden, een Collie nog wel en die zijn erg gevoelig.
Maar het maakte me niks uit wat hij allemaal precies had meegemaakt, hoef ik ook niet te weten ook.
Liever niet, zelfs.
Nu heb ik hem gewoon van het begin af aan rustig opgebouwd en stabiliteit geboden. Daar is ie enorm van opgeknapt
Sommige dingen vind hij razend eng (zoals hem even bij de nek tegenhouden). Zal best met zijn verleden te maken hebben. Nou, dat weet je dan dus dan doe je dat niet meer.
Echt, weten over een verleden voegt vaak helemaal niks toe en houdt alleen maar tegen.
Dat voorbeeld van dat bij de nek tegenhouden.. Als je dat van te voren had geweten, dat hij dat zo eng vond..had je dat nooit een keer geprobeerd.. Nu deed je het wel, merkte je op dat hij het eng vond..en doe je het niet meer.
Dat is heel logisch, zo doe ik het ook.
Maar stel, dat de vorige baas had gezegd; 'hee, niet bij zn nek tegenhouden, vind ie gruwelijk'.. Dan zou je het denk ik helemaal niet hebben gedaan of anders hebben aangepakt, zodat de situatie niet meer onprettig was voor hem. Ik zou het persoonlijk fijner vinden om situaties die onprettig zijn voor mijn hond te voorkomen. In plaats van het te laten gebeuren en dan er achter komen dat het niet leuk was voor de hond. Snap je?
Maar goed, ik denk dat het een eindeloze discussie gaat worden

Ik wil gewoon graag wat meer weten over haar verleden.. en wat ik daar mee doe als ik dat weet, dat zie ik dan wel.. En overleg ik desnoods met mijn trainer.
En het merendeel hier vind dat ik er niet naar moet zoeken.. En ik snap de tegen argumenten heel goed.. en noem me eigenwijs..Maar toch wil ik het weten