Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Betreffende oude honden, ochtendplasjes en kattenbakken...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hamster-007
Actief
Mijn ras(sen): Maltezer x Terriër
Klikootje
Aantal honden: 2

Betreffende oude honden, ochtendplasjes en kattenbakken...

Ongelezen bericht door Hamster-007 »

Dank voor uw reacties.

Het is grappig te zien datsommige replyers mij als poster beter denken te kennen dan ik als poster zelf ook al hebben ze mij nog niet eens ontmoet ;)
Wat ik uit uw overige reply's begrij[ is dat het gebruik van een "hondenbak" een hond op leeftijd is aan te leren, al zou het mogelijk wat stroef geleerd worden.

De vragen die ik nog open heb staan zijn:

Hoe zorg ik ervoor dat hij IN de kattenbak/honden-wc de plas doet en niet er aan de buitenkant tegenaan?
Honden-toilet of kattenbak: Is het één boven het ander aan te raden en is er iets wat juist af te raden is voor dit doel?
Hoe voorkom ik dat zijn maatje Mikkie ook in de bak gaat plassen, of moet ik het niet willen proberen om dit te voorkomen?

ॐGroetjes Sebastiaan.ॐ

Heya,

Mijn 14jarige hond Rakker heeft sinds bijna een half jaar een plasprobleem.
Alle dierenartsbezoeken ten spijt is het plasprobleem niet opgehouden. De DA is er nog steeds mee in de weer maar zijn plasprobleem blijft in de tussentijd wel doorgaan.
Overdag wanneer ik thuis ben kan ik voor Rakker de deur open doen wanneer de nood aan de man komt. Daarnaast doen we natuurlijk onze normale dagelijkse wandelingetjes.
Het probleem zit hem in de nacht. Wanneer we na ons late avondrondje naar bed gaan houdt rakker het niet meer vol tot de ochtendwandeling. In de vroege morgen (6 uur/half 7)gaat hij piepen en mijn gezicht likken om me eruit te bonjouren om hem even buiten te laten kijken voor zijn plasje. Dit doe ik natuurlijk met plezier voor hem, maar ik slaap weleens diep en dan krijgt hij me niet wakker.
Gevolg: twee volle wasmachienes voor mijn beddengoed. Ook wanneer hij me wel wakker krijgt en ik de deur voor Rakker open doe, is er kans dat er al plasplekken in mijn bed zijn.
En om iedere morgen de wekker om 6 uur te zetten, dat hou ik simpelweg niet vol met het energie-probleem dat ik heb.

Nu is bij mij het idee ontsproten om voor Rakker een kattenbak of een honden-wc aan te schaffen, zodat ik hem kan leren om daar in hoge nood zijn plasje te doen, wanneer hij in de nacht moet plassen. Ik stel me zo voor dat dit naast de praktische voordelen ook een deel stress (en misschien schaamte?) voor mijn hond weg kan nemen. Mijn Rakkert hoeft dan niet meer in "paniek" te raken wanneer hij zijn plas niet meer op kan houden en ik hoef niet meer om de dag mijn beddengoed uit te wassen. Het lijkt me ook niet zo bevoordelijk voor Rakkers blaas dat hij dagelijks een overdruk ervaart...

Maar is een oud baasje als mijn Rakker nog te leren dat hij IN HUIS, tegen alles wat hij heeft geleerd, een plas mag doen en hoe leer ik hem dat dit mag?
Zo ja, hoe zorg ik ervoor dat hij IN de kattenbak/honden-wc de plas doet en niet er aan de buitenkant tegenaan?
Honden-toilet of kattenbak: Is het één boven het ander aan te raden en is er iets wat juist af te raden is voor dit doel?
Hoe voorkom ik dat zijn maatje Mikkie ook in de bak gaat plassen, of moet ik het niet willen proberen om dit te voorkomen?

Gaarne uw antwoorden ^^.

ॐGroetjes Sebastiaan.ॐ
Laatst gewijzigd door Hamster-007 op 24 feb 2013 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Betreffende oude honden, ochtendplasjes en kattenbakken.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je zou de wekker kunnen zetten of is dat te moeilijk gedacht.????????
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Sookie

Ongelezen bericht door Sookie »

Ik zou dan toch ook een wekker zetten, zo rond 3uur.
Ben liever een half uurtje bezig om hem uit te laten, dan elke dag de beddengoed wassen.

Ik vind het trouwend wel goed dat rakker aangeeft als hij moet.
Vind het daarom meer een baasje probleem dan een plasprobleem.

Het kan altijd erger, b.v. incontinetie of onzindelijkheid
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Het kan geen kwaad om het te proberen met een grote bak. Zorg dat die bak qua ondergrond lijkt op zijn plek buiten, vang met een oude pollepel (bijv via kringloop) een plas op, of wijdt de plek in met een drupje ammonia. Je merkt vanazelf of hij het accepteert als alternatief voor de keren dat jij niet op tijd wakker kan worden...

Een naar mijn idee betere optie zou zijn om rekening te houden met je eigen slaapcyclus en een extra uitlaatronde te plannen rond een tijdstip waarop je zelf 's nachts vaak (bijna) wakker wordt. Dan kan je de volgende ochtend iets langer blijven liggen.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Je kunt een bak proberen.

Balou heeft als kleine pup last van blaasontsteking en struviet gehad, ik heb toen een bak (oud dienblad met opstaand randje) met kranten (hij was krantzindelijk toen ik hem kreeg) voor hem in de kamer gezet waar hij op ging. Ook nu staat die bak er nog, hij is nu 9 maanden en maakt heel af en toe nog gebruik van de bak. Ik heb er veel profijt van omdat hij nu bij hoge nood niet op de vloer plast. Ik laat het ook zo, als ik door ziekte niet in staat zal zijn om hem uit te laten, is dat hij bakzindelijk is mooi meegenomen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik heb het geloof ik al eerder gezegd, ik zou hem behandelen als pup en dus idd de wekker zetten...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Sookie schreef:Ik zou dan toch ook een wekker zetten, zo rond 3uur.
Ben liever een half uurtje bezig om hem uit te laten, dan elke dag de beddengoed wassen.

Ik vind het trouwend wel goed dat rakker aangeeft als hij moet.
Vind het daarom meer een baasje probleem dan een plasprobleem.

Het kan altijd erger, b.v. incontinetie of onzindelijkheid

Dat dus!!!
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Hoe vervelend ook... idd s.nachts de wekker zetten.. hij geeft het dus wel gewoon aan en wil graag naar buiten, dus tussen de oren is hin hardstikke zindelijk alleen het lijf kan het niet meer aan.. en als je ws de deur open zet plast hij gewoon in je tuin dus het is 5 minuten werk.
Ik heb zelf CVS en fybro en ben helemaal in de winter erg gesteld op mijn slaap maar ik zet ook de wekker om esperanza s'nachts telaten plassen omdat ze het anders binnen doet...en dan niet de tuindeur open maar echt naar buiten want ik wil zelf niet dat ze bij ons achter plast.
Afbeelding
AnjaR
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): x mechelseherder

Ongelezen bericht door AnjaR »

Als de wekker geen optie is, dan kun je hem misschien eerst buiten op de bak leren plassen. Dat is "gewoner" voor hem. Als dat lukt dan de bak naar binnen en grotere kans dat hij daar dan ook gaat plassen. Hier plassen ze min of meer op commando als het moet, dus dan zou het met veel geduld denk ik wel lukken. Maar het blijft een heel project. Ik merk ook dat onze 14 jarige hond op zijn zachtst gezegd niet meer zo makkelijk leert. We verdenken hem van een behoorlijke dosis eigenwijsheid, maar sluiten een lichte vorm van dementie ook niet uit ;-) . Zo blijft het nieuwe aangschaftte denkspelletje voor Baggio iedere keer weer een verassing, terwijl Tessie na één keer wel doorhad hoe het werkte.

Maar veel succes!!
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

En zelf in de middag of avond dan een extra 20 minuutjes slaap pakken, dan hou je het ook makkelijker vol dat keertje extra opstaan, zelfs als je een 'energie-probleem' hebt.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

dan zou ik eerder een kattenluikje doen ipv een kattenbak.
en een goed afgesloten tuin natuurlijk.
maar eigenlijk denk ik ook dat je er gewoon uit moet.
baasje van nesco
Actief

Ongelezen bericht door baasje van nesco »

Vind het een goed idee een honden bak.
Waarom niet, katten moeten het binnen doen op de bak.
En honden moeten dan maar naar buiten onzin
Honden kunnen ook op de hondebak zeker als zij ziek of oud worden.

Je kan een hondbak kopen maar misschien heeft iemand,
nog een oud cavia of konijnen kooi over.
De onderkant daarvan kan je goed gebruiken daarvoor.
Kranten of oude handdoeken erin en je heb een noodbak
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sTefaniA »

baasje van nesco schreef:Vind het een goed idee een honden bak.
Waarom niet, katten moeten het binnen doen op de bak.
En honden moeten dan maar naar buiten onzin
Honden kunnen ook op de hondebak zeker als zij ziek of oud worden.

Je kan een hondbak kopen maar misschien heeft iemand,
nog een oud cavia of konijnen kooi over.
De onderkant daarvan kan je goed gebruiken daarvoor.
Kranten of oude handdoeken erin en je heb een noodbak
De hond is toch niet ziek, hij moet alleen wat vroeger uit. Ik zie het probleem niet om je wekker te zetten, 5 min de hond laten plassen en weer in je bed.

Wat moet, dat moet.
Afbeelding
Hamster-007
Actief
Klikootje

Dank voor uw reacties.

Het is grappig te zien datsommige replyers mij als poster beter denken te kennen dan ik als poster zelf ook al hebben ze mij nog niet eens ontmoet ;)
Wat ik uit uw overige reply's begrij[ is dat het gebruik van een "hondenbak" een hond op leeftijd is aan te leren, al zou het mogelijk wat stroef geleerd worden.

De vragen die ik nog open heb staan zijn:

Hoe zorg ik ervoor dat hij IN de kattenbak/honden-wc de plas doet en niet er aan de buitenkant tegenaan?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dan ga je wat eerder naar je nestje en dan zet je de wekker maar om 5 uur... :U: Hoe moeilijk kan het zijn... die hond is 14!! Dan ga je toch niet nog hele vernieuwingen aanleren voor die paar maanden misschien nog jaar dat ie nog heeft...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sookie

Ongelezen bericht door Sookie »

malinois schreef:Dan ga je wat eerder naar je nestje en dan zet je de wekker maar om 5 uur... :U: Hoe moeilijk kan het zijn... die hond is 14!! Dan ga je toch niet nog hele vernieuwingen aanleren voor die paar maanden misschien nog jaar dat ie nog heeft...
Helemaal mee eens.

Je begin topic heb je geschreven om 2 uur s'nachts :denken:
Hoe laat is jouw laatste ronde, en hoe laat de eerste?
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ach de hond is 14 jaar, tja dn krijg je wat probleempjes en zul je je wel eens aan moeten passen. Als mijn hond in mijn bed zou plassen dan is het bed overigens geen toegang meer voor hem (en ik zou meteen nieuw beddengoed aanschaffen: gatverdamme!). Ja ook na 14 jaar!

Of je die kattenbak nog aangeleerd krijgt? Ik vraag het mij af. En waarom zou je andere hond er niet op mogen? Vind dat dan wel weer apart dat dat een probleem zou zijn? Maar inderdaad: hoe laat isde laatste ronde en kan ja daarin iets veranderen? Als je energieprobleem hebt, is 2 uur 's nachts die verhaal typen uiterst opmerkelijk natuurlijk.... :schrik: Dus een uur a 1 of 2 eerder naar bed, zodat je er wel midden in de nacht uit kwam.

Wij hadden een schotse collie die vanaf haar 12e ofzo incontinent was. Ze werd ook wakker kletsnat van haar eigen urine. Een bak was geen oplossing en pillen hielpen niet. Ze liep 's nachts met een luier om of als mijn ouders even weg waren. Maar deze hond had dus geen controle meer over blaas. Ook overdag gebeurde er wel eens ongelukken ondanks om de 2 uur uitlaten van een jaar of 14. Ze werd ook nog eens 16. Maar ze liep dus niet hele dag met dag ding om.
Afbeelding
Hamster-007
Actief
Klikootje

Sookie schreef:
malinois schreef:Dan ga je wat eerder naar je nestje en dan zet je de wekker maar om 5 uur... :U: Hoe moeilijk kan het zijn... die hond is 14!! Dan ga je toch niet nog hele vernieuwingen aanleren voor die paar maanden misschien nog jaar dat ie nog heeft...
Helemaal mee eens.

Je begin topic heb je geschreven om 2 uur s'nachts :denken:
Hoe laat is jouw laatste ronde, en hoe laat de eerste?
Zoiets heet een inslaap-probleem :)
Dat zorgt er voor dat ik met wat pech een halve nacht wakker ben, zo ook de afgelopen nacht.
Natuurlijk kan ik een wekker zetten om een uur of 5/half 6, met als gevolg dat ik na de 2 minuten die het duurt om Rakker even buiten zijn plasje te laten doen de rest van de nacht wakker lig en op termijn trek je dat gewoon niet.
Hoe dan ook, mijn vraag was niet een vraag over mijn wekker maar over een hondenwc/kattenbak.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Hamster-007 schreef:
Zoiets heet een inslaap-probleem :)
Dat zorgt er voor dat ik met wat pech een halve nacht wakker ben, zo ook de afgelopen nacht.

Natuurlijk kan ik een wekker zetten om een uur of 5/half 6, met als gevolg dat ik na de 2 minuten die het duurt om Rakker even buiten zijn plasje te laten doen de rest van de nacht wakker lig en op termijn trek je dat gewoon niet.
Hoe dan ook, mijn vraag was niet een vraag over mijn wekker maar over een hondenwc/kattenbak.
Herkenbaar :ugh:

Wat ik deed met 1 van mijn vorige bejaarde honden was incontinentiematjes klaar leggen voor de nacht. Met wat geluk deed ze het daar dan op. Heb ik haar niet hoeven leren, ze deed het uit zichzelf liever op iets absorberends dan op het laminaat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”