Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
leptospirose enting nog zinvol? (ziekte van weil)
Moderator: moderatorteam
-
esther1989
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): yorkie
leptospirose enting nog zinvol? (ziekte van weil)
Kort samengevat zegt dit artikel dat als je de hond beschermd wil houden tegen de ziekte van weil, dat je 26x per jaar moet enten en dan nog heb je geen zekerheid, omdat het alleen beschermd tegen de twee hoofdvarianten. Enten jullie nog tegen Weil? Hoe groot is de kans dat ze het krijgen?
http://www.dogsnaturallymagazine.com/do ... d-to-know/
http://www.dogsnaturallymagazine.com/do ... d-to-know/
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Re: leptospirose enting nog zinvol? (ziekte van weil)
De kans dat ze het krijgen is behoorlijk groot dus beter wel enten ! Hier zien we regelmatig koeien die weil hebben door het drinken uit slootjes dus als je een hond hebt die dat doet of zwemt is het risico zeker aanwezig !
Dat is ook dereden waarom weil jaarlijks ge-ent moet worden.
Sandra

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik ent niet. Er zijn zo'n 40-tal leptobacteriën en de enting beschermt slechts tegen een dozijn ervan.

-
esther1989
- Vaste gebruiker
Dit wetenschappelijk artikel zegt dat de entstof maar twee weken werkzaam is. Waarom zou je dan jaarlijks enten? Heeft toch geen nut dan.empyree schreef:De kans dat ze het krijgen is behoorlijk groot dus beter wel enten ! Hier zien we regelmatig koeien die weil hebben door het drinken uit slootjes dus als je een hond hebt die dat doet of zwemt is het risico zeker aanwezig !
- dagmar88
- Zeer actief
Ik had begrepen dat 2 x per jaar in de meeste gevallen voldoende zou zijn tegen de vorm waartegen ingeënt wordt.esther1989 schreef:Dit wetenschappelijk artikel zegt dat de entstof maar twee weken werkzaam is. Waarom zou je dan jaarlijks enten? Heeft toch geen nut dan.empyree schreef:De kans dat ze het krijgen is behoorlijk groot dus beter wel enten ! Hier zien we regelmatig koeien die weil hebben door het drinken uit slootjes dus als je een hond hebt die dat doet of zwemt is het risico zeker aanwezig !
Ik doe het trouwens niet, ondanks dat het echte waterratten en slootslurpers zijn, vanwege de reden die Lieke al aangeeft.
-
esther1989
- Vaste gebruiker
Even opgezocht en dat klopt. Koeien kunnen er alleen abortus en verminderde melkgift van krijgen.Inge O schreef:nee, ik ent niet om alle voornoemde redenen.
maar runderen krijgen toch de rundervorm (melkerkoorts) (L. hardjo) en niet de rattenvorm (L. icterohaemorrhagiae) die je via water kan krijgenempyree schreef: Hier zien we regelmatig koeien die weil hebben door het drinken uit slootjes?
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
In principe is bij de runderen de melkerskoorts de meest beruchte omdat deze abortussen tot gevolg heeft maar de andere variant geeft meningitis en komt ook nogal eens voor.
Sandra

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik geef het wel, ze drinken hier bijna alleen maar uit sloten en plassen...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
chris'76
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder x Ierse Wolfshond
- Aantal honden: 1
Ik ent mijn waterrat daarom juist wel. En dan ik dacht dat die enting 10 mnd geldig was.....
ga dat nog nakijken/vragen
Zal het mezelf nooit vergeven als hij juist besmet is met de bacterie waar je hem wel voor kan beschermen. Krijgt hij de variant die niet in de enting zit dan kan ik daar niks aan doen.....
ga dat nog nakijken/vragen
Zal het mezelf nooit vergeven als hij juist besmet is met de bacterie waar je hem wel voor kan beschermen. Krijgt hij de variant die niet in de enting zit dan kan ik daar niks aan doen.....
LEVEN EN LATEN LEVEN
- frank-bobby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua - Aantal honden: 3
- Contacteer:
scheelt typenNanna schreef:Nee.
Mensen kunnen ook Weil krijgen en die laten zich ook niet enten. Terwijl die ook zat rondspetteren in buitenwater.
Ik neem het risico en mijn honden ook
dit dus

- yuki
- Zeer actief
ik deed hem altijd wel, vooral in de maand mei, omdat hij vlgs de d.a. dan ongeveer 5 maanden sterk genoeg is. De risicos zouden dan het grootst zijn in de daar op volgende maanden.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
Esther
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Jade duikt ook ieder watertje in dat ze tegenkomt. Ik ent haar jaarlijks, maar toch, als die enting niet veel zin heeft vind ik het zonde van het gif wat ze binnenkrijgt, en zonde van het geld. 
Weil is volgens mij goed te behandelen toch?

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Ah ok.Kells schreef:Ik ben daar niet echt van overtuigd. Er zijn mensen in mijn omgeving aan Weil overleden.moosje schreef:Jade duikt ook ieder watertje in dat ze tegenkomt. Ik ent haar jaarlijks, maar toch, als die enting niet veel zin heeft vind ik het zonde van het gif wat ze binnenkrijgt, en zonde van het geld.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- CKS
- Zeer actief
Leptospira is een bacterie die in het hele lichaam op kan duiken. Dus soms veroorzaakt hij nierfalen, dan weer leverfalen, dan weer een hersenvliesontsteking, dan weer abortus en ga zo maar door. Hij is gevoelig voor doxycicline maar als de nieren al vernield zijn heeft behandeling geen zin meer.Kells schreef:Nee, helaas weet ik dat niet. Voor de zekerheid blijf ik enten.moosje schreef:Ah ok.Kells schreef:Ik ben daar niet echt van overtuigd. Er zijn mensen in mijn omgeving aan Weil overleden.moosje schreef:Jade duikt ook ieder watertje in dat ze tegenkomt. Ik ent haar jaarlijks, maar toch, als die enting niet veel zin heeft vind ik het zonde van het gif wat ze binnenkrijgt, en zonde van het geld.
Weil is volgens mij goed te behandelen toch?En honden? Weet je dat?
De laatste patiënt die ik gezien heb met lepto is een Akita van anderhalf met bilaterale ulceratieve keratitis. Denk jij dan meteen aan lepto? Ik ook niet. Om een lang verhaal kort te maken: we zijn nu 6 maanden verder, patiënt is nog steeds onder behandeling, slikt al maandenlang hoge dosis prednison, haar eigenarese geeft kapitalen uit aan oogdruppels en consulten en we weten nog steeds niet of het lukt om glaucoom te voorkomen.
Groetjes, Kees
- esenhazel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Mijn dochter zwemt altijd in dezelfde plas als de hondNanna schreef:Nee.
Mensen kunnen ook Weil krijgen en die laten zich ook niet enten. Terwijl die ook zat rondspetteren in buitenwater.
Ik neem het risico en mijn honden ook
krijgen mensen dan wel dezelfde variant als honden?
maar als die enting maar 2 weken werkt, betekend dat je hond toch al 11,5 maand onbeschermd rondloopt. Wat heeft het enten dan nog voor zin?
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Welk wetenschappelijk artikel? Ik zie alleen quotes van dierenartsen bij de link die is geplaatst, geen onderzoek en de resultaten daarvan..esther1989 schreef:Dit wetenschappelijk artikel zegt dat de entstof maar twee weken werkzaam is. Waarom zou je dan jaarlijks enten? Heeft toch geen nut dan.empyree schreef:De kans dat ze het krijgen is behoorlijk groot dus beter wel enten ! Hier zien we regelmatig koeien die weil hebben door het drinken uit slootjes dus als je een hond hebt die dat doet of zwemt is het risico zeker aanwezig !
- CKS
- Zeer actief
Er staat op die site ook een artikel gelinked, maar ik ben te lui om het te lezen. Waarom?Gollum schreef: Welk wetenschappelijk artikel? Ik zie alleen quotes van dierenartsen bij de link die is geplaatst, geen onderzoek en de resultaten daarvan..
Ten eerste omdat het uit 2003 komt en dat is een eeuw geleden, in de medische wereld.
Ten tweede omdat ik er nog nooit van gehoord had en 1 artikel is dan echt helemaal niets. Als de leptoenting écht maar twee weken bescherming bood dan zouden er tig artikelen over bestaan.
Ten derde omdat de link staat op een site die het woord 'natural' in de url heeft. Mensen die 'natural' bezig zijn gaan altijd extreem selectief op zoek naar info die in hun straatje past, en negeren met alle genoegen 100 artikelen om precies het ene artikel te plaatsen wat precies zegt wat zij graag horen.
Ten vierde omdat Merial tegenwoordig een vaccin heeft dat tegen 4 varianten beschermt, waaronder Grippotyphosa. Tegen die laatste variant beschermt dit vaccin 15 maanden, en het is precies de variant waarvan het artikel zegt dat slechts een bescherming van 2 weken mogelijk is: Linkje.. Dit vaccin is pas sinds 2010 of 2011 op de markt, wat aangeeft hoe achterhaald een artikel uit 2003 is.
Ten vijfde omdat twee weken extreem kort is: antilichaampjes leven veel langer dan twee weken. Dus zelfs als er totaal geen geheugencellen aangemaakt worden is twee weken erg kort, ik zou dan toch eerder denken aan 6 tot 8 weken bescherming (minimaal) óf helemaal geen bescherming. Twee weken bescherming lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Ik ben het er helemaal mee eens dat niet alle honden tegen lepto geënt hoeven te worden maar de beslissing moet dan wel op de juiste gronden gemaakt worden, niet op basis van vooroordelen van 'natuurlijke' figuren.
Groetjes, Kees
- CKS
- Zeer actief
Reder #6: je moet nooit vertrouwen op samenvattingen van linkjes die geplaatst worden door 'natural' mensen. Zij gaan er namelijk altijd vanuit dat jij niet doorleest om te zien wat er écht in zo'n wetenschappelijk artikel staat. Ik ben niet op school dus ik kan niet het hele artikel lezen, maar dit is de samenvatting:
Abstract
Kees
Abstract
Alle drie geteste vaccins lijken dus behoorlijke beschermign te bieden, en dan vooral de Novibac variant.Twenty-four specific pathogen-free beagles were randomly allocated into four groups (three vaccinated groups and one control group) and inoculated at nine and 12 weeks of age with one of three commercial inactivated Leptospira vaccines: A (Vanguard 7; Pfizer Santé Animale), B (Dohyvac 7L; Fort Dodge), and C (Nobivac DHPPi + Lepto; Intervet International); the control group received Nobivac DHPPi (Intervet International). Seven weeks after the second vaccination all the dogs were challenged with Leptospira interrogans serogroup canicola. All the vaccinated dogs developed a mild serological response (microscopic agglutination titres) after the booster vaccination. A significant serological response after the challenge was observed, particularly in the controls. The challenge induced fever and clinical disorders in the control group, whereas in the vaccinated groups the clinical signs were mild. Blood cultures became positive in all control dogs, and in one of six dogs vaccinated with vaccine A and two of four dogs vaccinated with vaccine B; none of the six dogs vaccinated with vaccine C was leptospiraemic at any stage of the experiment. Urine cultures were positive in all the control dogs two weeks after the challenge. One of six dogs vaccinated with vaccine A and two of four dogs vaccinated with vaccine B shed bacteria in their urine after the challenge, but none of the dogs vaccinated with vaccine C shed bacteria in their urine at any time during the experiment.
Kees
- CKS
- Zeer actief
Kijken of er risico is op natuurlijk infectie- zo niet dan heeft vaccinatie uiteraard geen zin. Dus een poedeltje wat op een appartement woont en alleen op het balcon een plasje doet hoeft uiteraard niet gevaccineerd te worden. Een hond die vooral in de tuin woont, met vijver en ratten en muizen zou ik dus wel vaccineren. Dan kun je nog naar het klimaat kijken: mijn honden worden iedere 6 maanden geënt wegens het klimaat hier, dat zal in Nederland niet nodig zijn.Kruimel53 schreef:En wat zijn volgens jou de juiste gronden Kees?
Kees
- Gollum
- Zeer actief
Tja waarschijnlijk heb ik dat artikel niet gezien omdat ik op de site ook een artikel over homeopathie zag staan, dat gaat niet zo goed samen in mijn hoofd met wetenschappelijk. Toen ik google gebruikte zag ik ook verder niets wat er op wees dat het vaccin maar twee weken beschermt. Wel dat het lastig is een titer te bepalen, als de hond een hoge titer heeft heeft het meestal al lepto.Casey schreef:Er staat op die site ook een artikel gelinked, maar ik ben te lui om het te lezen. Waarom?Gollum schreef: Welk wetenschappelijk artikel? Ik zie alleen quotes van dierenartsen bij de link die is geplaatst, geen onderzoek en de resultaten daarvan..
Ten eerste omdat het uit 2003 komt en dat is een eeuw geleden, in de medische wereld.
Ten tweede omdat ik er nog nooit van gehoord had en 1 artikel is dan echt helemaal niets. Als de leptoenting écht maar twee weken bescherming bood dan zouden er tig artikelen over bestaan.
Ten derde omdat de link staat op een site die het woord 'natural' in de url heeft. Mensen die 'natural' bezig zijn gaan altijd extreem selectief op zoek naar info die in hun straatje past, en negeren met alle genoegen 100 artikelen om precies het ene artikel te plaatsen wat precies zegt wat zij graag horen.
Ten vierde omdat Merial tegenwoordig een vaccin heeft dat tegen 4 varianten beschermt, waaronder Grippotyphosa. Tegen die laatste variant beschermt dit vaccin 15 maanden, en het is precies de variant waarvan het artikel zegt dat slechts een bescherming van 2 weken mogelijk is: Linkje.. Dit vaccin is pas sinds 2010 of 2011 op de markt, wat aangeeft hoe achterhaald een artikel uit 2003 is.
Ten vijfde omdat twee weken extreem kort is: antilichaampjes leven veel langer dan twee weken. Dus zelfs als er totaal geen geheugencellen aangemaakt worden is twee weken erg kort, ik zou dan toch eerder denken aan 6 tot 8 weken bescherming (minimaal) óf helemaal geen bescherming. Twee weken bescherming lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Ik ben het er helemaal mee eens dat niet alle honden tegen lepto geënt hoeven te worden maar de beslissing moet dan wel op de juiste gronden gemaakt worden, niet op basis van vooroordelen van 'natuurlijke' figuren.
Groetjes, Kees
Mijn manier tot nu toe was enten in het voorjaar, 1 keer per jaar. Dit omdat Gol dan het meeste zwemt en ik in de veronderstelling was dat het vaccin maar 6 maanden beschermt. Dat werd ook beaamd door de dierenarts, evengoed wilde hij haar een dubbele enting geven omdat ik iets langer dan een jaar niet geënt had
Lastig hoor, ik doe graag het goede voor mijn honden maar word niet altijd wijs uit alle adviezen. Ik ga meestal maar uit van het advies van de fabrikant van het vaccin of de meest recente onderzoeken.
-
nomo
- Zeer actief
Ik vind het lastig. Ik ent wel elk jaar omdat Morris meer buiten drinkt dan binnen en graag door gore slootjes banjert.
Maar begin dit jaar is er nog een hondje van een bekende van me overleden aan Weil... terwijl die ook braaf elk jaar een enting kreeg. Dan vraag ik me wel weer af hoe zinvol het is
Maar begin dit jaar is er nog een hondje van een bekende van me overleden aan Weil... terwijl die ook braaf elk jaar een enting kreeg. Dan vraag ik me wel weer af hoe zinvol het is
- Jeffy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Als de enting maar een half jaar beschermt, moet je dan niet sowieso de booster geven elk jaar? Of elk half jaar enten?
- CKS
- Zeer actief
Je kunt in ieder geval kijken of je de Merial-enting kunt krijgen. Die beschermt tegen meer varianten dan andere merken. Je kunt niet alles voor zijn en er zijn zoveel varianten leptospira dat je nooit tegen allemaal beschermd kunt zijn, maar de vier varianten in de Merial-enting zijn precies die varianten die het meest voorkomen én de gevaarlijkste verschijnselen geven. Die geef ik dus ook aan mijn honden.nomo schreef:Ik vind het lastig. Ik ent wel elk jaar omdat Morris meer buiten drinkt dan binnen en graag door gore slootjes banjert.
Groetjes, Kees
- Gollum
- Zeer actief
In de winter zag ik minder nut, vandaar dat ik het jaarlijks deed. Met nobivac, waarvan ik nu dus lees dat het tot 15 maanden werkzaam kan zijn.Jeffy schreef:Als de enting maar een half jaar beschermt, moet je dan niet sowieso de booster geven elk jaar? Of elk half jaar enten?
- CKS
- Zeer actief
Die 15 maanden gaat over de Merial-enting niet over Novibac (hoewel die net zo goed kan zijn, maar er zittel wel minder varianten in).Gollum schreef:In de winter zag ik minder nut, vandaar dat ik het jaarlijks deed. Met nobivac, waarvan ik nu dus lees dat het tot 15 maanden werkzaam kan zijn.Jeffy schreef:Als de enting maar een half jaar beschermt, moet je dan niet sowieso de booster geven elk jaar? Of elk half jaar enten?
Kees
- yuki
- Zeer actief
Kan de d.a. die voor je bestellen? Ik geloof dat de mijne vooral novibac ent.Casey schreef:Die 15 maanden gaat over de Merial-enting niet over Novibac (hoewel die net zo goed kan zijn, maar er zittel wel minder varianten in).Gollum schreef:In de winter zag ik minder nut, vandaar dat ik het jaarlijks deed. Met nobivac, waarvan ik nu dus lees dat het tot 15 maanden werkzaam kan zijn.Jeffy schreef:Als de enting maar een half jaar beschermt, moet je dan niet sowieso de booster geven elk jaar? Of elk half jaar enten?
Kees
Esther
Esther
- Gollum
- Zeer actief
Oh stom, ik haalde even twee dingen door elkaar. Ik zal vragen waar de da mee ent en of ze aan Merial kan komen. Binnenkort gaan we naar de titer-dag, ben heel benieuwd hoe ze er voor staan.Casey schreef:Die 15 maanden gaat over de Merial-enting niet over Novibac (hoewel die net zo goed kan zijn, maar er zittel wel minder varianten in).Gollum schreef:In de winter zag ik minder nut, vandaar dat ik het jaarlijks deed. Met nobivac, waarvan ik nu dus lees dat het tot 15 maanden werkzaam kan zijn.Jeffy schreef:Als de enting maar een half jaar beschermt, moet je dan niet sowieso de booster geven elk jaar? Of elk half jaar enten?
Kees
-
nomo
- Zeer actief
De mijne ent ook nobivac. Zal hem eens vragen naar Merial.
- esenhazel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ziekte van Weil / Leptospirose
Aangemerkt moet worden dat deze ziekte voornamelijk door de serovars groepen, grippotyphosa, bratislava, sejroe, pomona en saxkoebing wordt veroorzaakt, waar tegen de vaccinatie NIET beschermt, omdat deze groepen in de entstoffen die momenteel gebruikt worden, niet zitten. Als u de hond laat enten voor de ziekte van weil, denkt u natuurlijk zo mijn hond is nu veilig, maar niets is minder dan waar. De dierenarts hoor je niet over, maar vaccinatie tegen weil (leptospirose) is een verraderlijke enting, omdat deze bij veel bacteriën gewoon niet werkt, en de hond gewoon deze ziekte op kan lopen. De enting werkt maar bij enkele bacteriën, terwijl er momenteel wereld wijd 200 verschillende bacterie groepen bestaan.
Wie kunnen er Weil ( leptospirosis) krijgen?
Dieren die geen goed immuunsysteem hebben, Pups, oude honden en dieren die al gezondheidsklachten hebben (brokkeneters) door een verminderd immuunsysteem. Een gezonde vlees en bot etende hond zal hier niet gauw last van krijgen. Enig risico is laat in de zomer in stilstaand water, wat boven de 22 graden is, als er botulisme en blauw algen heerst. Dan kunt u de hond beter niet laten zwemmen in dit water, voor de rest loopt het niet met zo’n vaart. De vaccinatie tegen leptospirose (weil) kan de nieren, hersenen en immuunsysteem van uw hond beschadigen, de oorzaak is het kwik wat hier in zit. Deze enting is zéér belastend voor uw hond, en zeker niet ongevaarlijk .Tevens werkt deze vaccinatie niet preventief, bied maar enkele maanden bescherming, daarna loopt hij weer onbeschermd rond.
Aangemerkt moet worden dat deze ziekte voornamelijk door de serovars groepen, grippotyphosa, bratislava, sejroe, pomona en saxkoebing wordt veroorzaakt, waar tegen de vaccinatie NIET beschermt, omdat deze groepen in de entstoffen die momenteel gebruikt worden, niet zitten. Als u de hond laat enten voor de ziekte van weil, denkt u natuurlijk zo mijn hond is nu veilig, maar niets is minder dan waar. De dierenarts hoor je niet over, maar vaccinatie tegen weil (leptospirose) is een verraderlijke enting, omdat deze bij veel bacteriën gewoon niet werkt, en de hond gewoon deze ziekte op kan lopen. De enting werkt maar bij enkele bacteriën, terwijl er momenteel wereld wijd 200 verschillende bacterie groepen bestaan.
Dieren die geen goed immuunsysteem hebben, Pups, oude honden en dieren die al gezondheidsklachten hebben (brokkeneters) door een verminderd immuunsysteem. Een gezonde vlees en bot etende hond zal hier niet gauw last van krijgen. Enig risico is laat in de zomer in stilstaand water, wat boven de 22 graden is, als er botulisme en blauw algen heerst. Dan kunt u de hond beter niet laten zwemmen in dit water, voor de rest loopt het niet met zo’n vaart. De vaccinatie tegen leptospirose (weil) kan de nieren, hersenen en immuunsysteem van uw hond beschadigen, de oorzaak is het kwik wat hier in zit. Deze enting is zéér belastend voor uw hond, en zeker niet ongevaarlijk .Tevens werkt deze vaccinatie niet preventief, bied maar enkele maanden bescherming, daarna loopt hij weer onbeschermd rond.
- yuki
- Zeer actief
Jammer dat mijn hondje brokken boven kvv prefereert, nou loopt ze dus ook nog meer kans op Weil, of ik haar laat vaccineren of niet?esenhazel schreef:Ziekte van Weil / Leptospirose
Waar staat dit geschreven (bronvermelding)
Esther
Esther