Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

buikkrampen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

liljebo
Zeer actief

buikkrampen

Ongelezen bericht door liljebo »

Tja... daar ben ik weer om jullie met mijn vraag lastig te vallen ...

Paniek hier.

Onze Sem (product van het terecht bekritiseerde oepsnestje van destijds, inmiddels alweer 4 jaar) heeft last van aanvallen van buikpijn.

In het verleden kreeg hij wel eens zo'n aanval waarbij hij opeens erg nerveus werd, overal aan ging likken/bijten, buiten razendsnel gras at en soms overgaf. In combi met diarree is ook voorgekomen.
Ik heb daar destijds veel info over gezocht en vragen gesteld en uit de antwoorden leek het samen te hangen met het voer.
Ik ben daarop overgegaan op goed kwaliteitsvoer zonder toevoegingen en idd... er leek idd een duidelijk verband tussen voer en zijn reactie.

Een tijdlang ging het goed, maar de laatste dagen is het weer mis. Ondanks het feit dat hij nog steeds goed voer krijgt.
Nu ben ik net terug van een paar dagen Nederland, maar heb dus begrepen dat hij elke dag wel 1 keer zo'n (korte) aanval krijgt; paniek, overal aan likken, naar buiten willen, gras eten.
Zo ook toen ik gisteravond thuis kwam (door zijn druk doen?)
Tussendoor (ook nu) lijkt er helemaal niets aan de hand. Hij is gewoon normaal, vrolijk met wandelen, goede eetlust, drinkt normaal, normale ontlasting etc

Nu heb ik wel de d.a. gebeld, omdat het voer-verhaal dus blijkbaar niet opgaat. Ik kan daar morgen terecht (heb alles uitgelegd) Hij mag dan niet eten van te voren, zodat onderzoeken die nodig zijn meteen uitgevoerd kunnen worden.

Nu ben ik even rond aan het surfen en voel paniek toeslaan bij het lezen over dilatie en torsie. Een broer van mijn man is zijn hond verloren aan een torsie. Dat weet ik. maar ik legde niet meteen het verband tussen zijn symtomen en die van onze hond, gezien toch verschil in symptomen.
Het is wel zo dat ik de honden 3 keer per dag een kleine portie voer, ook omdat onze alesko altijd een wat gevoelige maag heeft gehad (geen symptomen van dilatie of torsie, maar gewoon snel de maag van streek)
Na het voeren wordt er ook niet gespeeld en gewandeld, maar ik heb al begrepen dat dat niet alles zegt/voorkomt.

Bij onze sem herken ik dus tot mijn paniek wel symptomen van dilatie. Extra reden voor paniek is het feit dat ik ruim een uur rijden van een kliniek af woon. De gewone d.a. draait hier geen diensten.
Dus als het mis gaat, kan ik onze sem verliezen.

Goed ... morgen ga ik dus naar de d.a. hier in de buurt en dan kom ik graag goed beslagen daar, met het oog op de risico's als hij aanleg heeft voor een torsie
(ik weet het natuurlijk nog niet zeker)

Zijn mijn zorgen terecht? Moet ik , indien niets anders wordt gevonden, preventief vastzetten van de maag bespreken?
Wat zijn de voors en tegens.
Nog andere zaken waar ik alert op moet zijn/moet bespreken/moet laten onderzoeken?
meissielief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Terrier x Dogo Argentino

Old English Bulldog x Cane Corso

Re: buikkrampen

Ongelezen bericht door meissielief »

Misschien heeft hij iets gegeten wat vast zit?
Afbeelding

Fan van de bredere rassen honden en paarden
pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door pinguin20 »

Wat voor een ras is het dat je denkt aan maagtorsie? Ik zou niet zomaar de maag laten vast zetten omdat het toch een operatie is. Verder kan ik helaas niet helpen maar ik hoop dat Sem snel beter is!
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Maagtorsie is vaak te herkennen aan een veel bredere rug, en klotsend geluid in de maag!!!
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Omdat je schrijft dat je zelf de laatste dagen er niet was en het toen weer op kwam zetten, zou je kunnen denken dat het daarmee te maken heeft. Misschien heeft hij zich daarom druk lopen maken?

Ik heb zelf een teef die soms 's morgens een rommelende maag heeft en dan ook niks anders wil dan gras vreten buiten. Ik probeer haar dan te laten eten en meestal is het ook gelijk weer over als er wat in haar maag zit.
Ik woon ook in Zweden en mijn honden krijgen KVV van Nordic Hundföder. Goeie prijs/kwaliteit verhouding. :ok:
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
liljebo
Zeer actief

Alvast bedankt voor het meedenken.
Dat hij iets 'vast' heeft zitten, geloof ik niet, omdat het echt om koliek-achtige aanvallen gaat.

Of het is omdat ik weg was? Ik denk het ook niet. Hij had het afgelopen al een paar keer toen ik er nog was en mijn man was gewoon thuis. Lijkt mij dus ook niet echt de oorzaak.

Ik heb, stom genoeg, niet gelet op een evt opgeblazen maag. Doe ik wel als het weer gebeurd, uiteraard. Brede rug en Klotsend geluid heb ik nog nergens gelezen /gehoord bij dilatie. Heeft hij ook niet.
Wel ernstig paniek, overal aan likken en bijten, rusteloos, gejaagd gras eten, hijgen, en de keer dat ik het heb gezien (is lastig te zien als het savonds gebeurd, want dan is het pikkedonker buiten) is wat wit overgeven

Wilma, hij eet dan absoluut niets anders dan gras. Is ook niet op de nuchtere maag, dus ik denk niet dat het daaraan ligt.

Uiteraard laat ik geen maag vast zetten, als er niets zeker is . Denk ook niet dat een d.a. dat doet.
Het is een kruising .50% hovawart, 25% bordercollie, 25% dalmatiner. Geen typisch ras voor maagtorsie dus. Maar ik neem aan dat je niets kunt uitsluiten.
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

krijgt hij kvv?
yodi
Zeer actief

Mijn bouvier is overleden aan een maagtorsie, toen ik 's morgens beneden kwam zag ik direct dit is niet goed, enorm dik, toen ze naar me toe liep hoorde ik haar maag klotsen.
Afbeelding
yodi
Zeer actief

Klinkt mij eerder als maagzuur, geef hem eens gaviscol vloeibaar.
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Nou, ik ga hem niet zomaar iets geven. laat hem toch liever nakijken. Ik heb voor morgenvroeg een afspraak.

Jacq, nee hij krijgt geen KVV. Waarom?
liljebo
Zeer actief

sorry voor mijn late reactie. Maar de hond is dus goed onderzocht, incl foto's en bloedprikken, maar de da kwam inderdaad tot de conclusie dat het maagzuur was, waar hij last van had.
Ze adviseerde niet meteen met medicatie te beginnen, maar de hond gewoon veel kleine maaltijden te verstrekken. Te beginnen meteen bij het opstaan en ook een hapje vlak voor het slapengaan.
Als dat niet hielp, kon medicatie nog altijd worden opgestart.
(medicatie heeft tenslotte ook bijwerkingen)
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

yodi schreef:Maagtorsie is vaak te herkennen aan een veel bredere rug, en klotsend geluid in de maag!!!
Dat is niet altijd waar. Mijn vorige hond kreeg een torsie zonder deze symptomen. Het (proberen te) overgeven, bolle rug, gras eten en harde buik waren zijn symptomen.

Je geeft nu 3x pd voer, misschien dat je nu weer met een voerwisseling de klachten van je hond kunt verminderen? Ik zou voor licht verteerbaar voer kiezen. Onze huidige hond heeft bv veel last van borrelbuiken als hij rundvlees heeft gegeten. Nu geven wij lichter verteerbaar voer (eend, kip) en het borrelen is duidelijk minder. Wij geven wel kvv en geen brok. Vleesvoer geeft minder kans op torsies dan brokvoer.

Ik vind de symptomen van je hond inderdaad lijken op een torsie / dilletatie en terecht dat je je zorgen maakt. Vastzetten van de maag zou ik niet zomaar doen, misschien dat ander voer, eten van een standaard en niet van de grond ook helpt. Sterkte!

Gelukkig is het geen torsie/dilletatie, dat scheelt. Dan zou ik toch ander voer proberen.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik herken dit verhaal, precies met die aanvallen dat ze overal gaan bijten en likken, maar ben even vergeten wat het was. Er was een paar weken geleden een topic over, ik ga even zoeken. Ik dacht dat het iets van epileptische aanvallen waren, of daarop lijkend. Het is iig een zeldzame aandoening.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Gevonden, ik vond het op dit verhaal lijken: dyskinesie. Staat in dit topic, misschien herken je er iets in. http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=259160
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots heeft ook wel eens borrelbuiken. Bij hem is het enkel smorgens als hij het heeft. En dan heeft hij nog niet gegeten.
Het is bij hem over als we even gelopen hebben en hij heeft gepoept. Hij eet dan ook wel gras.
Hij kotst alleen niet. En het is dan ook wel echt klaar en dan eet hij daarna gewoon.

Maar ik ben dus wel heel erg benieuwd. Toots krijgt kvv meestal Carnibest of ah merk.
Ik zit wel te twijfelen vanwegen die rommelende buiken om iets anders uit te proberen maar ik weet eigenlijk niet wat.

Bij Toots kwam het wel vaker voor toen hij 2 keer per dag eten kreeg. Het is nu verdeeld over 3 keer en ook tussendoortjes.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
liljebo schreef:sorry voor mijn late reactie. Maar de hond is dus goed onderzocht, incl foto's en bloedprikken, maar de da kwam inderdaad tot de conclusie dat het maagzuur was, waar hij last van had.
je hebt maagzuur en maagzuur :wink: .

je kan zuurbranden hebben : dat is als je relatief teveel maagzuur hebt geproduceerd en als de sluitspier naar de slokdarm niet correct afsluit : dan krijg je een wat zeurend en branderig gevoel, iedereen waarschijnlijk wel bekend.

ik denk niet dat het dit is wat je hond heeft want dat begint niet acuut.

dan heb je soms dat je een zuuroprisping hebt : terwijl je maag gewoon de bedoeling had om even 'een boer te laten' komt er niet alleen lucht naar boven maar per vergissing ook wat (erg zure) maaginhoud. die komt dan tot in je keel en dat kan ontzettend prikken en branden - ik denk dat het dat is wat je hond heeft, daar reageren ze inderdaad erg paniekerig op en bij gebrek aan gras zouden ze alles eten om dat geprik weg te krijgen.

heeft op zich niks te maken met maagtorsie maar verhoogt de kans op het ontstaan ervan wel doordat de hond continu gaat (lucht)slikken door de prikkel in zijn keel en dat luchtslikken is gevaarlijk.

om die reden geef ik ze hier bij zo'n aanval (als die niet overgaat na wat gras eten) altijd eerst iets zoets te drinken (compenseert het zuur in de keel wat) én geef ook een motilium om zeker te zijn dat de maag goed actief blijft en er zo de eventueel ingeslikte lucht weer goed uitkrijgt. eventueel een slokje gaviscon vloeibaar kan ook, niet om het zuur in de maag te neutraliseren want daar is niks mis mee maar om lokaal in de keel het zuur dat er was wat te compenseren waardoor het geprik vermindert.
:ok: Dit!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”