~Suzanne~ schreef:
Ik vind het dan weer onlogisch eerlijk gezegd dat je de honden in de kofferbak vervoerd. Zoals je zelf al opmerkt zijn de meeste botsingen kop-staart.. honden maken toch in de kofferbak alsnog geen schijn van kans?
Het ligt er maar net aan hoe groot je kofferbak is, of je een trekhaak achter je auto hebt hangen of de constructie voor een afneembare trekhaak, en of je airbags hebt achter. Voordat mijn hele kofferbak in elkaar gevouwen is moet er wel heel veel gebeuren hoor. Heb je een 3-deurs kleine auto waar je honden een centimeter of 40 hebben in de lengte van de achterbak, dan is het risico op schade nogal wat groter natuurlijk.
Ik heb een keer een auto achterop gehad bij mijn Jeep (waar op dat moment geen honden in zaten), de neus van de achteropkomende auto (een Citroen Xsara Picasso) was helemaal onder de mijne geschoven en zat hopeloos in elkaar, mijn Jeep (voorzien van een afneembare trekhaakconstructie) had alleen wat lakschade aan de onderkant van de bumper, meer niet.
~Suzanne~ schreef:Ik heb zelf een aanrijding gehad waarbij ik stilstond en iemand achter mij in de kofferbak reed. Twee keer zelfs. De eerste keer was dus al met al toch nog zo hard dat het naar binnen toe verbogen was. Moet er niet aan denken dat daar mijn honden zitten.
Ik heb ze op de achterbank. Zal ook wel niet 100% veilig zijn maar in mijn beleving het beste.
Ik weet niet in wat voor auto je toen reed?
Als je je honden op de achterbank vervoert hoop ik dat je ze wel vast hebt zitten. Anders is het helemaal link, een hond die door de auto geslingerd wordt bij een noodstop of aanrijding van achteren zorgt voor meer slachtoffers dan de hond alleen namelijk.
En dat als je ze wel vast hebt zitten, ze echt goed vast zitten. Desondanks kan een noodstop met een gezekerde hond op de achterbank alsnog een gewonde of dode hond opleveren.
Je kunt nooit alle risico's uitsluiten helaas. De broer van Erics beste vriend reed in een auto met rondom airbags, voorzien van het maximum aantal sterren in de crashtesten, en tóch is hij dodelijk verongelukt in diezelfde auto.