Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

beetje "bang": prostaat Tristan

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

beetje "bang": prostaat Tristan

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik vind het nu even niet meer leuk...

Tristan kon een week of 2,5 -3 geleden slecht poepen; wel aandrang maar het lukte niet; er kwam niets.
Uiteindelijk dat toch niet langer aangezien; hij keek zo moeilijk en zo met zo'n blik van "help, dit doet pijn" dat ik op maandag naar de DA ben gegaan.

Die stelde vast dat de prostaat vergroot was en dat die de darm "blokkeerde" Hoewel er ongetwijfeld andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden is, in overleg, Tristan chemisch gecastreerd. De injectie zit er vandaag 2,5 week in.

De DA had het al over "castreren als dit niet helpt" en daar werd ik al niet blij van natuurlijk ;-(
Maar... het lijkt niet te helpen ;-(

De ontlasting komt nog niet zo zoals het moet zijn; het kost hem nog steeds moeite. Hij heeft wel aandrang maar er komt of niets, of maar een beetje en hij voelt zich er duidelijk nog niet fijn bij.

Het is wel wat beter geweest in de tussenliggende dagen maar vandaag was het weer even niets; hij heeft zich uiteindelijk wel ontlast maar pas na grote moeite. Hij vond het duidelijk niet fijn. De ontlasting is overigens niet afgeplat. Plassen doet hij voor zover ik kan zien normaal, maar .. toen het uiteindelijk met poepen gelukt was liep Tristan toch een beetje met samengeknepen billen en hoewel hij daarna nog zijn poot een paar keer optilde kwam er volgens mij niet / nauwelijks wat uit. Nou tilt hij wel vaker zijn poot oznder dat er wat komt ;-) zeker als hij al goed geplast heeft.

Hij krijgt Isogel door/over zijn eten (kvv) en dat lijkt wel wat te helpen maar ja... als die prostaat niet minder groot wordt...

Enfin, ik ben dus behoorlijk van slag eigenlijk want castreren ligt echt zo helemaal niet in de bedoeling!!

Natuurlijk laat ik dat ook niet zomaar doen; de injectie kan in geval van nood herhaald worden, er zijn nog andere DA's met andere gezichtspunten en er is volgens mij best het een en ander aan homeopathie / alternatief wat ik nog kan proberen om die prostaat wat te laten slinken.

Wie biedt advies/raad?
Moet ik die injectie wat meer tijd geven?

Suzanne
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Re: beetje "bang": prostaat Tristan

Ongelezen bericht door freskin »

Wat krijgt hij voor kvv? Mijn honden krijgen smuldier. Nu perst mijn collie Kelan ook regelmatig net of hij zijn ontlasting niet kwijt kan. Misschien ligt het wel aan de kvv. Je zou kunnen proberen hem wat vezels over het eten te geven in de vorm van bv. zemelen en wat olie. Ik geef sinds kort visolie capsules over het eten heen en heb wel het idee dat de ontlasting dan beter wordt. Mijn andere hond (Saarlooswolfhond)heeft nergens last van, maar colllies en shelties hebben snel last van hun darmen, vind ik. Of anders hem een goede brok geven die de darmen stimuleert. Door kvv drinken ze over het algemeen ook wat minder wat de stoelgang ook weer tegen kan werken. Over de injectie kan ik helaas niets zeggen. Daar heb ik geen ervaring mee.

Ik hoop dat Tristan weer snel opknapt. :J:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
~Suzanne~
Zeer actief

Tristan krijg idd ook Smuldier. Voorheen nooit een probleem geweest maar ik zet 'm probleemloos op een andere kvv om te proberen!
Dank voor de tip!

Suzanne
freskin
Zeer actief

Je zou hem inderdaad een andere kvv kunnen geven. Het is het proberen waard. Ik zit met Kelan ook te overwegen om dat te doen. Maar hij heeft zomaar erge diarree, dus daar moet ik ook weer voor uitkijken. Maar het viel mij ook al op de laatste tijd dat Kelan behoorlijk moet persen. Niet altijd, maar het is wel een naar gezicht. Ik denk dat de darmen meer gestimuleerd moeten worden d.m.v vezels of iets dergelijks. :wink:

*edit: Je zou ook nog eventueel wat lijnzaad door zijn eten kunnen doen. Dat stimuleert de darmen ook.
groetjes, ingrid

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

waarom is er geen ypozane geprobeerd ? als je daar op zoekt vind je wel meer tips.
sterkte.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
~Suzanne~
Zeer actief

sirene schreef:waarom is er geen ypozane geprobeerd ? als je daar op zoekt vind je wel meer tips.
sterkte.
Kans dat de DA dat bedoelde met "tabletten".

Toen ik vroeg of de injectie "echt nodig was" en of hij een alternatief had zei hij dat hij tabletten kon bestellen maar dat het dan een aantal dagen zou dieren voor hij die had en dat het langer zou duren voordat die werkte. Omdat Tristan duidelijk pijn/ongemak had bij het persen heb ik ervoor gekozen die injectie te laten zetten.

Dank je wel voor deze tip; ik ga me daar verder op inlezen!

Ik ga de tips verzamelen en dat dus overleggen met de DA.

Zoals duidelijk moge zijn ben ik niet zomaar van plan om tot castratie over te gaan maar hij moet natuurlijk wel zijn behoefte kunnen blijven doen. Op dit moment lukt het nog wel maar is het onaangenaam voor hem.

Suzanne
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Als de chemische castratie niet werkt, heeft het dan zin om te castreren?

Mijn reu had/heeft regelmatig problemen met poepen, zeker als hij veel kvv heeft gehad (rodi, smuldier, duck). Hij krijgt dan een paar dagen blikvoer en dan schuift de boel weer goed door. Ik heb ook een flesje paraffine staan, als het echt niet lukt. Visolie, olijfolie en andere eetbare olien helpt voor dit doel niet, omdat het verteerd is voordat het bij de uitgaan komt - en daar moet het just werken.
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

hier heeft mijn teckel een gescheurde spier vanaf zijn endeldarm naar zijn anus. De poep viel bij hem in een soort ´zakje ` voor zijn anus dus het poepen kostte hem veel moeite en pijn.. Op smuldier poept hij nog heel moeilijk.. Hij krijgt nu blik van de lidl met paraffine erdoor. Hij kreeg ook isogel maar daar werd de ontlasting langer door en hielp niet afdoende..
Hij doet het prima om de paraffine en blik....Een opëratie werd afgeraden omdat hij al ruim 12 jaar is , maar zoals het nu goed ben ik dik tevreden..
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

:flower:

Dank jullie wel voor de verhalen en raadgevingen; ik leg dat bij andere suggesties en dan rolt er wel wat uit.

Suzanne
freskin
Zeer actief

Ik zou het persoonlijk eerst zoeken in een ander dieet. Vooral nu de injectie niet (lijkt) te werken. Brokken of een diner waar vezels in zitten lijkt me dan wel geschikt. Ik weet zo helaas niet uit mijn hoofd welke brok of diner dan geschikt zou zijn, maar meestal als je van voer veranderd, reageren de darmen daar ook weer op. Dus dat kan en stimulans zijn. Olie over het voer of andere middelen zoals bijvoorbeeld lijnzaad of zemelen kunnen de darmen ook meer stimuleren. Misschien speelt de prostaat in dit geval helemaal niet zo'n grote rol. Castreren kan altijd nog. Jij bent al heel voorzichtig wat dat betreft, dus dat is het probleem niet. Maar ik zou dus eerst zijn dieet veranderen.
groetjes, ingrid

~Suzanne~
Zeer actief

freskin schreef:Ik zou het persoonlijk eerst zoeken in een ander dieet. Vooral nu de injectie niet (lijkt) te werken. Brokken of een diner waar vezels in zitten lijkt me dan wel geschikt. Ik weet zo helaas niet uit mijn hoofd welke brok of diner dan geschikt zou zijn, maar meestal als je van voer veranderd, reageren de darmen daar ook weer op. Dus dat kan en stimulans zijn. Olie over het voer of andere middelen zoals bijvoorbeeld lijnzaad of zemelen kunnen de darmen ook meer stimuleren. Misschien speelt de prostaat in dit geval helemaal niet zo'n grote rol. Castreren kan altijd nog. Jij bent al heel voorzichtig wat dat betreft, dus dat is het probleem niet. Maar ik zou dus eerst zijn dieet veranderen.

Daar heb ik ook aan gedacht, dat de prostaat niet zoveel vergroot is of wellicht net wat groter dan normaal en dat het probleem dus echt een darmprobleem is. Ik sluit niets uit.
Lijnzaad is zeker een optie nog; hij gaat vanaf morgen op carnibest ;-) en ik kreeg vanuit andere hoek nog pompoenpitolie aangeraden en zaagbladpalm

Dat zou mijn voorkeur hebben om te proberen, als het niet werkt kan ik een hormoonkuurtje als Ypozane proberen.

Voorzichtig is my middle name :engel:

Suzanne
freskin
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
freskin schreef:Ik zou het persoonlijk eerst zoeken in een ander dieet. Vooral nu de injectie niet (lijkt) te werken. Brokken of een diner waar vezels in zitten lijkt me dan wel geschikt. Ik weet zo helaas niet uit mijn hoofd welke brok of diner dan geschikt zou zijn, maar meestal als je van voer veranderd, reageren de darmen daar ook weer op. Dus dat kan en stimulans zijn. Olie over het voer of andere middelen zoals bijvoorbeeld lijnzaad of zemelen kunnen de darmen ook meer stimuleren. Misschien speelt de prostaat in dit geval helemaal niet zo'n grote rol. Castreren kan altijd nog. Jij bent al heel voorzichtig wat dat betreft, dus dat is het probleem niet. Maar ik zou dus eerst zijn dieet veranderen.

Daar heb ik ook aan gedacht, dat de prostaat niet zoveel vergroot is of wellicht net wat groter dan normaal en dat het probleem dus echt een darmprobleem is. Ik sluit niets uit.
Lijnzaad is zeker een optie nog; hij gaat vanaf morgen op carnibest ;-) en ik kreeg vanuit andere hoek nog pompoenpitolie aangeraden en zaagbladpalm

Dat zou mijn voorkeur hebben om te proberen, als het niet werkt kan ik een hormoonkuurtje als Ypozane proberen.

Voorzichtig is my middle name :engel:

Suzanne
Zou ik ook zijn, hoor! :ok:
groetjes, ingrid

Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Zazoe had ook last van zijn prostaat en ook ik wilde liever niet castreren.
Hij kreeg idd Ypozane.
Maar dacht ik later.... De kans dat hij het terug krijgt als hij ouder en misschien wel zieker is, is behoorlijk groot. Ik heb er toen dus toch voor gekozen om hem te laten castreren.

Nou vind ik het nog zonde tot op de dag vandaag maar ik heb er geen spijt van dat ik het heb laten doen.
Sinds zijn castratie is hij hartstikke vrolijk, rent en doet alles. Is nog lekker gespierd en merk verder weinig aan hem.

Weet niet hoe oud die van jou nu is....
Maar het is wel iets om over na te denken. Nu is hij nog jonger denk ik en heeft hij wat minder last van de narcose.

Succes
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
~Suzanne~
Zeer actief

Tristan wordt deze maand 5; dus hij is te oud om een jonge hond te zijn ;-) maar te jong om het een oudemannenkwaal te laten zijn.

Mocht blijken dat niets helpt (en vooralsnog ga ik dat niet aannemen ;-) dan kan ik over 1 of 2 jaar alsnog besluiten hem te laten castreren. Voor mij is dat echt een uiterste redmiddel als al het andere bewijsbaar niet helpt.
Veranderingen in karakter ben ik niet zo bang voor; in activiteit wel maar de vacht.... ;-(((((

Voor mij dus echt "voorlopig niet' ;-)

Suzanne
Sanne!!
Zeer actief

Ja vacht kan ik me wel iets bij voorstellen ja....
Zazoe was bijna 7 toen ik hem liet castreren.. BAH!
Hij heeft een korte vacht maar sinds hij gecastreerd is heeft hij allemaal langer haren gekregen.
Onder zijn buik aan zijn poten. Ik vind het schattig maar kan me voorstellen dat het bij een collie niet fijn is...
~Suzanne~
Zeer actief

Nee, hij heeft GEEN implantaat!!!
Het is een kortdurende chemische castratie die ca 3-4 weken werkzaam is.

*edit; het gaat niet om een agressieve hond; hij reageert zelfs niet overdreven op loopse teven.

We gaan er verder mee, dank je wel!

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 15 feb 2013 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanne!!
Zeer actief

Inj tardak of vetadinon?

Staat vast wel op je rekening.
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Ik heb met mijn reu heel veel baat gehad met een kuur Ypozane , zou het zo weer doen
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Canis Sapiens schreef:Ik bedoelde ook niet jouw hond, ik gaf een voorbeeld.

Maar wat je hond dan ook heeft gehad (oke geen implantaat, sorry...), mijn stukje over persen blijft belangrijk denk ik. Succes ermee in ieder geval, poepproblemen zijn niet leuk (mijn hond heeft ze ook lang gehad).
Oh, ik dacht dat je bedoelde dat je dacht ;-) dat mijn hond agressie had. Gelukkig niet ;-)

Ik zet 'm even op ander voer, kijken wat dat doet en ik probeer wat alterantieve mogelijkheden. ik snap dat goede resultaten door meer mensen zijn bereikt met een hormoonkuurtje maar ook dat doe ik nog liever niet.

Ik hou wel goed in de gaten dat het poepen lukt want dat moet inderdaad niet te lang duren. Vanmorgen gelukkig zonder problemen.

Suzanne
Tarzan&Happy
Zeer actief
Mijn ras(sen): chiwawa's

Ongelezen bericht door Tarzan&Happy »

hoiii zoizo denk ik ook met zijn ontlasting mischien voeding
maar de injectie duurt ook even mijn malteser had ook een vergroot prostaat na een dikke maand
begon pas de werking zijn testikels krompen in werden klein weet aleen niet welke injectie jij heb genomen
ik heb hem hormoniaal laten helpen een dik groot buisje in zijn nek voor 1 jaar ben erg tevrede
wand wil ook niet echt hun manelijkheid weg halen dus zo nu ook voor Tarzan een buisje maar
meer om de redenen omdat hij wat dominant overal op zat te rijden en dat is nu ook vele mate minder
dus ik vind injectie of buisje prima maar het heeft even tijd nodig
veel groetjes inge
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Tarzan&Happy schreef:hoiii zoizo denk ik ook met zijn ontlasting mischien voeding
maar de injectie duurt ook even mijn malteser had ook een vergroot prostaat na een dikke maand
begon pas de werking zijn testikels krompen in werden klein weet aleen niet welke injectie jij heb genomen
ik heb hem hormoniaal laten helpen een dik groot buisje in zijn nek voor 1 jaar ben erg tevrede
wand wil ook niet echt hun manelijkheid weg halen dus zo nu ook voor Tarzan een buisje maar
meer om de redenen omdat hij wat dominant overal op zat te rijden en dat is nu ook vele mate minder
dus ik vind injectie of buisje prima maar het heeft even tijd nodig
veel groetjes inge
Mijn hond heeft geen implantaat maar een injectie; deze is na ca 1 maand gewoon weer uitgewerkt.
Iets heel anders dan jouw hond gehad heeft dus.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Voorlopig ga ik het zo proberen:

In plaats van Smuldier Vlees-compleet gaat hij de versie "Pens-vlees-compleet" krijgen; inderdaad omdat pens laxeert.
Recent heb ik een pakket van Yarrah gewonnen, waaronder brokjes. Eventueel krijgt hij 1 vleesmaaltijd en 1 brokmaaltijd (voorlopig). Ik ben en blijf erg voorstander van vers maar wil ook niet dat hij problemen heeft met de ontlasting natuurlijk.

Er zijn nog meer soorten kvv die ik uit kan proberen.

Ik ben niet zo voor een hormoonbehandeling zoals met Yprozane maar, als het nodig mocht zijn is het zeker een overweging.

Hij krijgt nog wel wat isogel over zijn (vlees-)maaltijd, dat maakt de ontlasting ook wat soepeler.
Dit ga ik afbouwen, want dat kan ik niet blijven geven natuurlijk ;-)

Wordt vervolgd.

Suzanne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik denk zo maar dat die chemische castratie invasiever is dan een kuurtje Ypozane. Ypozane werkt nml specifiek op de prostaat. Alle chemische castraties en implantaten werken op de testosteronproductie.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
~Suzanne~
Zeer actief

sirene schreef:Ik denk zo maar dat die chemische castratie invasiever is dan een kuurtje Ypozane. Ypozane werkt nml specifiek op de prostaat. Alle chemische castraties en implantaten werken op de testosteronproductie.
Oh, DAT neem ik direct aan. Vandaar ook mijn opmerkingen dat ik er op zich niet zo blij mee was maar ik heb welbewust gekozen die injectie te laten geven omdat hij op dat moment zich niet kon ontlasten.
Ik vind het dan "voor nu" een optie om de boel even wat rust te gunnen door wat eten te veranderen. Dat doe ik liever dan "nu" of "heel binnenkort" ook nog zo'n kuurtje ypozane te geven.

Mocht het nodig zijn kan dat altijd nog.

Ik snap dat de injectie heftiger is dan de pillen maar de pillen zouden langer duren voordat ze gingen werken en omdat Tristan zo ongemakkelijk werd van het niet kunnen poepen vond ik dat de beste optie.

Misschien had ik achteraf gezien anders moeten kiezen maar goed, dat deed ik niet; ik moet het ermee doen (en sta er ook achter hoor).

Suzanne
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Weet je zeker dat het (alleen) de prostaat is niet dat hij niet ook een hernia perinealis heeft? Want dan hebben chemische castraties oid weinig zin natuurlijk. Als hij nog steeds moeilijk kan ontlasten zou ik dat eerst uitgesloten willen hebben, en bovendien veel voortvarender te werk gaan wat betreft laxeren. Dus lactulose of eventueel psyllium als het persé 'natuurlijk' moet. Als hij onderhand ruim drie weken lang niet normaal kan poepen is de tijd voor experimentjes een beetje voorbij denk ik, wat de eigenlijke oorzaak ook is, als dit nu niet snel wordt opgelost zit je straks met sowieso met de complicaties van het niet kunnen poepen en die kunnen wel eens ernstiger zijn dat het originele probleem.

Je kunt ook té voorzichtig zijn Suzanne, angst is een slechte raadgever enzo ;)

Kees
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

ik lees vol interesse mee want de oude Labrador van mijn zwager (12 jaar) heeft ook moeite met poepen en de da heeft bevestigd dat hij een sterk vergrootte prostaat heeft en wil die verwijderen.
Nou vind ik dat je op die leeftijd eigenlijk niet meer geopereerd zou moeten worden, maar Joep is verder goed. Hij is levendig en vrolijk.
Zou Ypozane hier dus ook een mogelijkheid zijn voordat hij onder het mes gaat?
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
~Suzanne~
Zeer actief

Casey schreef:Weet je zeker dat het (alleen) de prostaat is niet dat hij niet ook een hernia perinealis heeft? Want dan hebben chemische castraties oid weinig zin natuurlijk. Als hij nog steeds moeilijk kan ontlasten zou ik dat eerst uitgesloten willen hebben, en bovendien veel voortvarender te werk gaan wat betreft laxeren. Dus lactulose of eventueel psyllium als het persé 'natuurlijk' moet. Als hij onderhand ruim drie weken lang niet normaal kan poepen is de tijd voor experimentjes een beetje voorbij denk ik, wat de eigenlijke oorzaak ook is, als dit nu niet snel wordt opgelost zit je straks met sowieso met de complicaties van het niet kunnen poepen en die kunnen wel eens ernstiger zijn dat het originele probleem.

Je kunt ook té voorzichtig zijn Suzanne, angst is een slechte raadgever enzo ;)

Kees
Hernia wattus? ;-)
Nee, 100% zeker kan ik niet zijn, ik ben geen dierenarts natuurlijk.
Hij gedraagt zich zoals normaal, beweegt verder zoals normaal met evenveel intensiteit, doet normaal op de behendigheidsles en bij het uitlaten is hij even beweeglijk als altijd. Het ontlasten heeft nog een poosje moeite gekost maar gaat nu vrijwel normaal.

Ik ga even kijken wat jij bedoelt met die hernia dinges ;-)
*edit: gelezen op een paar websites en hoewel ik het omdat ik geen DA ben nooit 100% kan uitsluiten lijkt me dit niet aan de orde op basis van hetgeen ik lees.

*edit 2: had de DA dat dan niet gevoeld op moment van rectaal onderzoek?

Wordt vervolgd.

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 17 feb 2013 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
mariabel
Zeer actief

die hernia dinges heeft mijn Teun.. dat is dus een gescheurde spier van endeldarm naar anus..
Ik had al gereageerd in je topic.. Teun krijgt blikvoer en paraffine door zijn eten.. parafinne omdat dat niet afbreekbaar is en andere olie wel.. dus dit werkt beter volgens dierenarts. hij poept nu al ruim een jaar goed...
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Gos hier op het forum heeft ook een hondje gehad met een hernia perinealis, hij is er destijds aan geopereerd.
mariabel
Zeer actief

daar hebben wij het ook over gehad maar dierenarts zei dat het ingrijpende operatie is.. en geen garantie geeft dat het nooit meer terugkomt gaf het teveel risico vonden wij, aangezien Teun al 12 jaar is , hebben we er voor gekozen om het zo te doen en dat gaat nu al bijna een jaar heel goed..
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”