Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

erg veel plassen, dominant gedrag of medisch?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

yuki
Zeer actief

erg veel plassen, dominant gedrag of medisch?

Ongelezen bericht door yuki »

Het valt me op dat mijn teefje erg veel plast. Drinken doet ze overigens niet extreem (1 of anderhalve liter water gok ik?).
Vooral in bossen, parken en losloopgebieden waar veel honden komen, maar dat zijn ook de langere wandelingen natuurlijk. Ze plast 1 of 2 keer een flinke plas en daarna steeds weer opnieuw wat druppels, is er echt druk mee bezig. Het valt nu ook andere mensen op die meelopen. Ik ga volgende week toch maar even langs de d.a. even bloed laten checken en urine. Ze heeft tenslotte afgelopen oktober (na een zware operatie) acute nierfalen gehad. Omdat dit ws door de narcose kwam, hoefde ze nadat alles weer ok was (binnen 2 dagen), niet op een nierdieet. Gelukkig maar want dat bliefte ze niet.

Maar soms lijkt het me een gedragsdingetje, ze plast soms ook bewust op dingen zoals mijn reu dat deed: een omgevallen verkeersbord, een stuk plastic enz. Het lijkt veel op markeergedrag. Zijn er meer teven die dit doen? Dat vele plassen vooral in gebieden waar veel lekkere luchten hangen?
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Safari

Re: erg veel plassen, dominant gedrag of medisch?

Ongelezen bericht door Safari »

Ik weet dat het Chihuahua teefje van mijn dochter ook markeert. Beide achterpoten omhoog en dan tegen de boom aan. Ze probeert echt zo hoog mogelijk te druppelen. Ze markeert zelfs veel meer dan mijn reutjes :F:
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Teven kunnen zeker wel markeergedrag vertonen. Druppeltjes plassen lijkt daar wel veel op.Het kan goed zijn dat ze haar nieuwe omgeving aan het markeren is. Maar 1 1/2 liter water drinken per dag lijkt me wel veel.....krijgt ze brokken of vers?

Ik zou ook voor de zekerheid even bij de da langs gaan. Je kan maar beter zeker zijn dat het geen blaasontsteking is of iets dergelijks. :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

hier ook een teefje die markeert, molshopen, bomen, etc niets is veilig. :D
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Canidae »

yuki schreef:.....ze plast soms ook bewust op dingen zoals mijn reu dat deed....
Doet Canna ( teef ) ook. Zie haar regelmatig als een kerel pissen...
Afbeelding
yuki
Zeer actief

freskin schreef:Teven kunnen zeker wel markeergedrag vertonen. Druppeltjes plassen lijkt daar wel veel op.Het kan goed zijn dat ze haar nieuwe omgeving aan het markeren is. Maar 1 1/2 liter water drinken per dag lijkt me wel veel.....krijgt ze brokken of vers?

Ik zou ook voor de zekerheid even bij de da langs gaan. Je kan maar beter zeker zijn dat het geen blaasontsteking is of iets dergelijks. :wink:
Deze eet helaas brokken, de kvv pruimt ze (tot nu toe) niet. Wel die goedkope bakjes van de supermarkt die eet ze 2 x per week (smuldier) en dan drinkt ze ook minder. Ze kluift wel veel en graag en daarna drinkt ze ook.

Ze gaat meestal wel zitten, heel soms lift ze 1 pootje een beetje.

Esther
yuki
Zeer actief

Inge O schreef:
yuki schreef:Maar soms lijkt het me een gedragsdingetje, ze plast soms ook bewust op dingen zoals mijn reu dat deed: een omgevallen verkeersbord, een stuk plastic enz. Het lijkt veel op markeergedrag. Zijn er meer teven die dit doen? Dat vele plassen vooral in gebieden waar veel lekkere luchten hangen?
ja hoor, hier doen ze het allemaal, zelfs in die mate dat ik 'vaak plassen/markeren' nooit kan gebruiken als een indicatie voor een naderende loopsheid.
Fijn om te lezen (ik ben behoorlijk onervaren met tevengedrag namelijk) Mensen in het bos en park die ik sprak en mijn vriendin hebben teven die 1 of2 keer plassen op een wandeling. De mijne soms wel 12 keer. :80: Ik hoef er ook niet extra uit met haar en ze druppelt nergens iets.

Esther
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik heb er ook eentje die altijd vaker plast dan de rest. Soms 2x achter elkaar. Of het ook meer is geen idee...
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
yuki
Zeer actief

Inge O schreef:
yuki schreef:
Inge O schreef:
yuki schreef:Maar soms lijkt het me een gedragsdingetje, ze plast soms ook bewust op dingen zoals mijn reu dat deed: een omgevallen verkeersbord, een stuk plastic enz. Het lijkt veel op markeergedrag. Zijn er meer teven die dit doen? Dat vele plassen vooral in gebieden waar veel lekkere luchten hangen?
ja hoor, hier doen ze het allemaal, zelfs in die mate dat ik 'vaak plassen/markeren' nooit kan gebruiken als een indicatie voor een naderende loopsheid.
Fijn om te lezen (ik ben behoorlijk onervaren met tevengedrag namelijk) Mensen in het bos en park die ik sprak en mijn vriendin hebben teven die 1 of2 keer plassen op een wandeling. De mijne soms wel 12 keer. :80: Ik hoef er ook niet extra uit met haar en ze druppelt nergens iets.
maar twéé keer plassen tijdens een wandeling?! whahaha, mijn dames lachen zich hier allemaal een breuk :smile2: :mrgreen: . 12 keer? hmmm, moet nog beter kunnen :pffff: .
Ok ok, vandaag leek het extreem veel, wel 15 keer of nog meer maar ik dacht laat ik nou niet overdrijven :mrgreen: Maar met de sneeuw en dit weer doet ze het ook meer dan anders nog (en het eeuwige gesnuffel van deze bossloerie) :wink:

Esther
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ja hoor, Mila doet dit ook. Ik heb ook nooit eerder een markerende teef gehad, dus dacht ook even: huh? :denken:
Maar het is echt markeren, ze doet het vooral op plekken waar andere honden hebben geplast of gepoept. Haar 'normale' plas doet ze aan het begin van de wandeling, en daarna allemaal van die markeerplasjes.
yuki
Zeer actief

DeDiana schreef:Ja hoor, Mila doet dit ook. Ik heb ook nooit eerder een markerende teef gehad, dus dacht ook even: huh? :denken:
Maar het is echt markeren, ze doet het vooral op plekken waar andere honden hebben geplast of gepoept. Haar 'normale' plas doet ze aan het begin van de wandeling, en daarna allemaal van die markeerplasjes.
Precies ja, ze plast onderweg naar het bos al en daar aangekomen druppelt ze het halve bos door, heeft het er razend druk mee.

Esther
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

yuki schreef:
DeDiana schreef:Ja hoor, Mila doet dit ook. Ik heb ook nooit eerder een markerende teef gehad, dus dacht ook even: huh? :denken:
Precies ja, ze plast onderweg naar het bos al en daar aangekomen druppelt ze het halve bos door, heeft het er razend druk mee.
:lol1: Ik denk toch dat dit echt markeergedrag is. Het is lang geleden dat ik teven heb gehad, maar ik kan mij wel herinneren dat zij ook wel konden markeren. Dat ging ook met druppeltjes.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
DeDiana
Zeer actief

Inge O schreef:
yuki schreef:heeft het er razend druk mee.
dan kan je een blaas- of ander fysiek probleem wel uitsluiten, daar hebben ze het helemaal niet druk mee maar gaan gewoon zitten plassen.
Precies, en dan gebeuren er denk ik ook vaker ongelukjes in huis bijvoorbeeld?
yuki
Zeer actief

DeDiana schreef:
Inge O schreef:
yuki schreef:heeft het er razend druk mee.
dan kan je een blaas- of ander fysiek probleem wel uitsluiten, daar hebben ze het helemaal niet druk mee maar gaan gewoon zitten plassen.
Precies, en dan gebeuren er denk ik ook vaker ongelukjes in huis bijvoorbeeld?
Nee nooit ongelukjes in huis, ze kwam als hond zo uit het bos (in de opvang leefde ze ook buiten) mijn huis in. Heeft alleen de eerste avond 1 plasje in huis gedaan en daarna nooit meer.

Ik zag op de site van mijn d.a. dat het maand van de gebitscontrole is, ik ga maar ns op die uitnodiging tot een gratis gebitcheck in, en vraag hem tussen neus en lippen door of extra controle ivm dat plasgedrag nodig is :wink: (ik wil er niet totaal aan voorbijgaan gezien haar nieren afgelopen oktober) Misschien steek ik een plasje in mijn zak voor geval dat ;-)

Esther
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Wat grappig om te lezen...heb het zelf nooit meegemaakt met m'n teven... :D
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Inge O schreef: maar twéé keer plassen tijdens een wandeling?! whahaha, mijn dames lachen zich hier allemaal een breuk :smile2: :mrgreen: . 12 keer? hmmm, moet nog beter kunnen :pffff: .

:mrgreen: Charlie toch zeker iedere twee a drie minuten.
En er dan nijdig zo'n halve druppel uit staan persen.
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

dagmar88 schreef:.......En er dan nijdig zo'n halve druppel uit staan persen.
Ja grappig, zie ik bij Canna ook wel eens. Zo'n laatste halve druppel zit bij in m'n broek.... :wink:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollum is niet het toonbeeld van dominantie maar markeert als een malle. Vooral over molshopen, ze tilt ook rustig haar poot omhoog en kont in de lucht om tegen een paaltje of boom te plassen. Soms moet ze echt persen om er nog wat uit te krijgen :19:
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Tessa markeert ook dat het een lieve lust is.
Voor haar eerste plas gaat ze lekker zitten, maar daarna pist ze over bijna elk luchtje heen. Eén pootje in de lucht of twee, maakt niet uit. Ze maakt er meer werk van dan Luuk :piew: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
DeDiana
Zeer actief

Ik betwijfel overigens of het echt dominant gedrag is, dat markeren van teven?
Mila is over het algemeen niet dominant (wel pittig). Ik had zo'n tien jaar geleden een echt dominante teef, en die markeerde helemaal niet.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

DeDiana schreef:Ik betwijfel overigens of het echt dominant gedrag is, dat markeren van teven?
Mila is over het algemeen niet dominant (wel pittig). Ik had zo'n tien jaar geleden een echt dominante teef, en die markeerde helemaal niet.
Ja dat betwijfel ik ook. Gol is zelfs niet eens echt pittig..
Misschien heeft het ook met territorium/ omgevingsherkenning te maken. Op vakantie piste ze bijvoorbeeld direct op diverse plekken rond het huisje en veelvuldig tijdens het wandelen. Ze wist ook feilloos de weg terug te vinden. Ik kreeg er een soort van hans en grietje idee bij :F:
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Oh nou...die logeermeid hier kan er ook wat van. :80:

Nooit teefjes gehad, altijd reutjes ...dacht ik dat die meiden idd uitplasten en klaaaaaaar...heeft madammeke me de ogen wel geopend.Ze markeert daarna net zo hard, veel, vaak (zo niet meer :mrgreen: ) als de heren.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Cyntha markeert er ook altijd lustig op los tijdens het wandelen. Rondom en tijdens de loopsheid doet ze er nog een schepje bovenop.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Izzy plast ook vaak tijdens een wandeling. Met poot omhoog en ook op molshopen, takken en plasjes van andere honden. Eerst de ene hond en dan zij er overheen. Tot de laatste druppel en dan tilt ze alleen d'r poot nog maar op :LOL:
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ben toch wel opgelucht na het lezen over al die zeikwijven :wink: Raar dat bij ons dan al die teven het niet doen, dat mensen mij aanspreken op het plasgedrag van mijn teef :roll: En me daarbij toch wel wat bezorgd maken. Ik had het eventueel al gelinkt aan het feit dat ze gesteriliseerd is en wellicht meer mannelijke hormonen? Ze lijkt overigens best dominant, het is in ieder geval een stoer hondje (naar honden, niet naar mensen) ze heeft zich natuurlijk ruim 2 jaar staande moeten houden in een bos vol andere wilde honden, ook van groot formaat.

Esther
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Laten nakijken kan nooit kwaad natuurlijk.
Maar hier nog zo'n teef. Doet precies hetzelfde als een reu. Met haar poot omhoog overal overheen markeren, vaak ook een paar druppels.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

maupie deed het ook. Die heeft ook weleens blaasontsteking gehad, maar dan zie je echt wel verschil hoor..
DeDiana
Zeer actief

Inge O schreef:
DeDiana schreef:Ik betwijfel overigens of het echt dominant gedrag is, dat markeren van teven?
of de definitie van 'dominant' klopte in dit geval niet helemaal?

(voor de discussie over het woord zelf verwijs ik graag naar 5000 voorgaande topics :schrik: :mrgreen: )
:mrgreen:
yuki
Zeer actief

Inge O schreef:

(voor de discussie over het woord zelf verwijs ik graag naar 5000 voorgaande topics :schrik: :mrgreen: )
Ik zie mijn teefje ook niet als dominant, hoewel ze zich wel dominant kan gedragen. Ik zie haar liever als zelfbewust :pffff:

Esther
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

yuki schreef:
Inge O schreef:

Ik zie mijn teefje ook niet als dominant, hoewel ze zich wel dominant kan gedragen. Ik zie haar liever als zelfbewust :pffff:
:mrgreen:
Daar gingen de voorgaande discussies over :engel:

Rana plast ook heel veel.
Bij voorkeur tegen een boom of paaltje en dan graag net wat hoger dan de reuen hebben gedaan.

Het allermooiste vindt ze het om een werdstrijdje te doen met een leuke reu ................. wie het hoogst kan plassen :cheer:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”