Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraag over gewicht

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Wolf77
Zeer actief
Mijn ras(sen): Husky/Malamute
Aantal honden: 2

vraag over gewicht

Ongelezen bericht door Wolf77 »

Beide ouders van Mo-yi zijn husky/malamute. Mo-yi oogt meer Husky, hoewel ik weleens twijfel als we een pure husky zien, daarnaast is Mo wel wat groffer.
Vorig jaar werd ze geopereerd ( gecastreerd, medische redenen ), ze woog toen 29 kilo.
Op 10 april wordt ze 2 jaar ( ze is nu dus 22 maanden ), en ik heb haar zojuist bij de d.a gewogen en ze weegt nu 30.6 kilo.
Viel mij mee, ik dacht dat ze enkele kilo's zwaarder zou zijn afgelopen jaar, plus ze is verder mooi op gewicht gebleven na de castratie dus. Maar als ik "schema's" zie van de hussen.. die zitten rond de 23 kilo zo ongeveer.
In mijn ogen is ze niet dik, ziet ze er goed uit. Ik heb ook geen hele duidelijke vraag denk ik zo, maar het verschil viel me zo op in gewicht van de hussen. Ze is qua schofthoogte trouwens 64 cm , ook dat is voor een hus te groot als ik t zo lees, dan zou ze toch eerder de bouw hebben van een Mal?
dagmar88
Zeer actief

Re: vraag over gewicht

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Gewoon kijken naar je hond. Iedere hond is anders en een kruising valt sowieso moeilijk met een ras te vergelijken.
:F: Voor een mal is ze volgens mij ook al te groot.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Bij dat soort schema's heb ik altijd het idee dat ze de super slanke honden voor ogen hebben en dat naar beneden hebben afgerond.
Onze Golden's wogen volgens die schema's altijd behoorlijk te veel, terwijl ze prima op gewicht waren (en is in het geval van Finn).
Gewicht is een getal, maar het goede gewicht beoordeel je m.i. niet met dat getal met met het oog en de hand.
Zien doe je het meteen wel en als je de ribben nog netjes kan voelen zonder ze te zien (bij langharige honden lastiger), zijn ze meestal niet te dik.
Afbeelding
Wolf77
Zeer actief

Ik voer ook "op t oog", terwijl ik in de puppentijd wel de tabellen aanhield, maar dat was ook meer omdat ze mn eerste echte pup was en dat was een goede houvast. Eenmaal bezig kan je dat dan wel wat makkelijker loslaten. Half jaartje terug ong. had ik wel even t idee dat ze wat dikker werd, maar eenmaal tijdens t wassen had ze toch een schriel nekje.. en ja..die wintervacht.. dat vertekent veel. Nu laat ze veel ondervacht los en da's meteen een heel verschil. Maar in mijn ogen ziet ze er prima uit, mja..da's maar 1 paar ogen :)
zou ze voor een Mal zelfs te groot zijn ja? nahh..dat zijn pas beren..
T wordt toch eens tijd om met Lief af te spreken..beetje vergelijken ofzo :tongue:
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

;) als ik dat plaatje zie denk ik: oh leuk husky! dus... ;)
Wolf77
Zeer actief

Corneliana schreef:;) als ik dat plaatje zie denk ik: oh leuk husky! dus... ;)
owww..in dat geval .. ;)
nou ja, ik was gewoon benieuwd :)
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

Geen idee wat ze volgens de boekjes zou moeten wegen maar ik wil graag met maar lichte druk ribben kunnen voelen en daar mag dan een dun laagje vet overheen zitten. Dat is voor mij de beste graadmeter.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

64 cm en 30 kilo. Okee.
Mijn wetter was 57 cm en 32 kilo en geen gram te vet, maar wetters zijn grof gebouwde honden, heel compact.
Ik heb een Duits/Belgische herder gehad van 64 cm, die woog 34 en was ronduit mager.
Zo zie je dat zoiets niet veel zegt, het hangt af van de bouw.
Jouw hond oogt rank gebouwd, dus dan lijkt me dit gewicht niet raar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Wolf77
Zeer actief

Rebble schreef:Geen idee wat ze volgens de boekjes zou moeten wegen maar ik wil graag met maar lichte druk ribben kunnen voelen en daar mag dan een dun laagje vet overheen zitten. Dat is voor mij de beste graadmeter.
Met paarden is dat ook net zo ( veel paarden zijn te "dik ), als ze echt gebogen naar links of naar rechts draaien mag je licht de ribben wat zien. Maar Mo heeft een mega ondervacht :) Maar het voelt, naar mijn idee wel goed.
Wolf77
Zeer actief

Marjoleine schreef:64 cm en 30 kilo. Okee.
Mijn wetter was 57 cm en 32 kilo en geen gram te vet, maar wetters zijn grof gebouwde honden, heel compact.
Ik heb een Duits/Belgische herder gehad van 64 cm, die woog 34 en was ronduit mager.
Zo zie je dat zoiets niet veel zegt, het hangt af van de bouw.
Jouw hond oogt rank gebouwd, dus dan lijkt me dit gewicht niet raar.
ahh..kijk, da's dan weer een geruststelling.
He..ik lijk nu net alsof t me vreselijk dwars zit, en dat is niet zo. Maar ik was wel benieuwd wat zo'n beetje de standaard is, en dan kijk ik wel op bij de hussen en dan met Mo dat er qua gewicht veel verschil zit.
Ik zal eens kijken of ik een heldere foto van haar hele lijf heb, of anders kan ik die vandeweek wel maken en hier zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”