Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
eindelijk vervolg maagtorsie-onderzoek
Moderator: moderatorteam
-
Coockie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C
Re: eindelijk vervolg maagtorsie-onderzoek
Ingevuld voor de Labradors : de anderen zijn te klein ( mix Border/Sheltie en J.R ) .
Succes .
Succes .
-
falkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ingevuld voor de controle groep. En gedeeld op facebook-vizslaxperiance forum en BP.
(7 maanden is te jong lijkt me? anders vul ik die ook nog in)
(7 maanden is te jong lijkt me? anders vul ik die ook nog in)

-
abrith
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retrievers, Flat coated retriever,Labradoodle, Kruising Golden met Australian Shepperd en Griekse kruising.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ingevuld met mijn x Wolfshond
Groetjes;
Kaar,Rithro, Abbaio,Flash,Kael,Job,Yethi,kobus en de rest

Kaar,Rithro, Abbaio,Flash,Kael,Job,Yethi,kobus en de rest

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wij hebben het nooit gehad maar CC valt onder die groep neem ik aan (57 cm, 28 kilo) dus die heb ik ingevuld als vergelijker.
-
Sita
- Zeer actief
Ingevuld! Heb hem ook voor Taro ingevuld. Als hij te klein is, dan moet je die maar wissen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- hovawart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawarts
Controlelijst ingevuld 2x
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 1
Kan een maagtorsie ook het gevolg zijn van een afsluiting van de maaguitgang door een vreemd voorwerp?
- ZaZa
- Zeer actief
Had er al even op gezocht. Vond wel een voorbeeld van een maagdialatie ( noem je dat zo). En een voorbeeld van wat ze een torsie noemde, maar werd verder uit het fotoverslag niet duidelijk, alleen dat er gas in de maag zat en eInge O schreef:ik zou het technisch gezien niet uitsluiten maar heb het nog nooit concreet beschreven gezien als oorzaak.ZaZa schreef:Kan een maagtorsie ook het gevolg zijn van een afsluiting van de maaguitgang door een vreemd voorwerp?
R daarna nog een stuk plastic uit kwam.
- ZaZa
- Zeer actief
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Mijn bouvier heeft 2 maal in haar leven een torsie gehad, toen ze 5 was hebben we haar laten opereren, een ingreep waar ik vreselijk spijt van heb gehad, exact een jaar later weer toen heb ik haar laten gaan!
Ze mocht na de operatie alleen kleine hoeveelheden eten en drinken, daar heeft ze nooit aan kunnen wennen, dat is geen leven voor een verder gezonde bouvier.
Ze mocht na de operatie alleen kleine hoeveelheden eten en drinken, daar heeft ze nooit aan kunnen wennen, dat is geen leven voor een verder gezonde bouvier.

- ZaZa
- Zeer actief
Of toeval?Inge O schreef:en dit noemen ze dus een 'case study' - iets wat erg interessant is juist doordat het niet zo vaak voorkomt of weinig bekend is.ZaZa schreef:http://www.venhei.be/gezelschapsdieren/ ... aagtorsie/
Of zat dat plastic er al langer en kwamen ze het nu toevallig tegen?
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
-
Kamy
- Actief
controle groep enquete ingevuld en die van de maagtorsie ook... mijn hond is er afgelopen zomer aan overleden
Hopelijk hebben jullie iets aan de gegevens, mochten er nog vragen zijn dan laat gerust iets weten.
Hopelijk hebben jullie iets aan de gegevens, mochten er nog vragen zijn dan laat gerust iets weten.
- Reststop
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Jack Russel x ???; Woepie
en midden maart komt er een Jack Russel x Engelse Stafford! - Aantal honden: 1
Ik heb hem ingevuld. Het was niet mijn eigen hond, maar de hond van een familielid. Maakt niet uit, toch?
-
Dazwa84
Whoops verkeerde topic!
Laatst gewijzigd door Dazwa84 op 10 feb 2013 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Ik heb 'm ook ingevuld voor Ol die met 7 maanden een dillatatie (zonder torsie) kreeg, en voor de bouvier van mijn schoonouders die nooit een torsie heeft gehad 
- Dog-out
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog en
een Borr - Aantal honden: 2
2x ingevuld, 1 Duitse dog in de torsiegroep en de andere Duitse dog in de controlegroep

-
boxergek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxers...
Ingevuld en gedeeld op de boxer lovers from the netherlandsgroep op facebook.

-
La Vie
- Vaste gebruiker
Ik heb de lijst ook ingevuld.
Enige tijd geleden las ik het volgende stuk;
"In het vakblad voor dierenartsassistentes staan de nieuwste ideeën over het ontstaan van maagtorsies bij honden (heel soms bij katten) besproken op het wereldcongres in Birmingham afgelopen april (2012). Nog steeds zijn de precieze oorzaken wetenschappelijk niet bewezen maar het inslikken van veel lucht, 1 x per dag voeren, snel eten, veel beweging na de maaltijd en de bouw van de hond kunnen, zoals de meesten van ons al wisten, de kans vergroten.
Dierenartsen zien het ook vaker bij wat oudere honden en honden met een diepe borstkas.
Wat zij nog niet wisten is dat ze vroeger altijd dachten dat het eten vanaf een verhoging goed was en dat dit nu juist 1 van de oorzaken blijkt te zijn!
Het blijkt niet zo te zijn dat een hond lucht hapt als hij/zij van de grond eet maar waarschijnlijk kan hij/zij wel sneller eten vanaf een verhoging?
Ook kan een combinatie van stress en nervositeit de kans op en maagtorsie vergroten."
Weet je of dit een gegeven is of dat dit ook ook nog verder onderzocht?
Enige tijd geleden las ik het volgende stuk;
"In het vakblad voor dierenartsassistentes staan de nieuwste ideeën over het ontstaan van maagtorsies bij honden (heel soms bij katten) besproken op het wereldcongres in Birmingham afgelopen april (2012). Nog steeds zijn de precieze oorzaken wetenschappelijk niet bewezen maar het inslikken van veel lucht, 1 x per dag voeren, snel eten, veel beweging na de maaltijd en de bouw van de hond kunnen, zoals de meesten van ons al wisten, de kans vergroten.
Dierenartsen zien het ook vaker bij wat oudere honden en honden met een diepe borstkas.
Wat zij nog niet wisten is dat ze vroeger altijd dachten dat het eten vanaf een verhoging goed was en dat dit nu juist 1 van de oorzaken blijkt te zijn!
Het blijkt niet zo te zijn dat een hond lucht hapt als hij/zij van de grond eet maar waarschijnlijk kan hij/zij wel sneller eten vanaf een verhoging?
Ook kan een combinatie van stress en nervositeit de kans op en maagtorsie vergroten."
Weet je of dit een gegeven is of dat dit ook ook nog verder onderzocht?
Foto volgt......
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
ik had het al via pb doorgegeven maar voor de volledigheid hier ook maar een keer. Ik heb 4 x ingevuld
Storm Weimaraner: 5 1/2 jaar, overleden aan maagtorsie (Storm had een enorm diepe borstkas)
de andere 3 (2x Basset Artésien Normand :4 en 20 mnd en 1x Dalmatische Hond: bijna 8 mnd) controle groep
Storm Weimaraner: 5 1/2 jaar, overleden aan maagtorsie (Storm had een enorm diepe borstkas)
de andere 3 (2x Basset Artésien Normand :4 en 20 mnd en 1x Dalmatische Hond: bijna 8 mnd) controle groep
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Mijn hond is te klein voor dit onderzoek. Dus ik heb de enquete niet ingevuld.
Ik wil toch even melden dat ik het top vind dat er onderzoek naar wordt gedaan. Ik weet hoe lastig het is om een correct onderzoek te bedenken, uit te voeren, en vervolgens de juiste conclusies te trekken. (achtergrond in de biologie) Maar dat maakt het niet minder belangrijk. Top.
Ik wil toch even melden dat ik het top vind dat er onderzoek naar wordt gedaan. Ik weet hoe lastig het is om een correct onderzoek te bedenken, uit te voeren, en vervolgens de juiste conclusies te trekken. (achtergrond in de biologie) Maar dat maakt het niet minder belangrijk. Top.

- Elmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog en Dalmatische hond
- Contacteer:
Ik heb hem ook weer ingevuld, Osi was 5 toen ze een torsie kreeg, na de operatie lag ze toen kantje boord maar die ouwe taaie is er gelukkig nog steeds
en de controlegroep ook ingevuld Elmo leefde en at hetzelfde als Osi en nooit een torsie gehad
en de controlegroep ook ingevuld Elmo leefde en at hetzelfde als Osi en nooit een torsie gehad
De website van Sanja en Femie

Elmo 18-7-2001 † 23-5-2009 Ostara 31-5-2002 † 15-7-2013 voor altijd in ons hart

Elmo 18-7-2001 † 23-5-2009 Ostara 31-5-2002 † 15-7-2013 voor altijd in ons hart
-
La Vie
- Vaste gebruiker
Dit is alle informatie die ik heb. Zal proberen te achterhalen om welk congres het ging.
In dit stuk staat;
"Wat zij nog niet wisten is dat ze vroeger altijd dachten dat het eten vanaf een verhoging goed was en dat dit nu juist 1 van de oorzaken blijkt te zijn!"
Ik vroeg mij af of dit door onderzoek is aangetoond en dus als een gegeven kan worden aangenomen.
Je hebt het antwoord al gegeven.
In dit stuk staat;
"Wat zij nog niet wisten is dat ze vroeger altijd dachten dat het eten vanaf een verhoging goed was en dat dit nu juist 1 van de oorzaken blijkt te zijn!"
Ik vroeg mij af of dit door onderzoek is aangetoond en dus als een gegeven kan worden aangenomen.
Je hebt het antwoord al gegeven.
Foto volgt......
-
Melanie 74
Controle groep drie keer ingevuld. Is het gewicht ook niet relevant misschien?
- Habibi
- Zeer actief
Geen idee, maar zou er geen mogelijk verband met overgewicht zijn?
Overgewicht dan in sommige gevallen weer gerelateerd aan veel of weinig beweging?
Ik kan me voorstellen dat er ook binnen een ras enorme verschillen in gewicht zijn, en dat ras dus niet alles zegt, evenals evt. kruisingen dan moeilijk in te schatten zijn.
Zie dit overigens absoluut niet als kritiek hoor, dat wordt schriftelijk op een forum zo snel gedacht. Het is gewoon oprechte interesse en gedachten die mij door mijn hoofd schieten.
Overgewicht dan in sommige gevallen weer gerelateerd aan veel of weinig beweging?
Ik kan me voorstellen dat er ook binnen een ras enorme verschillen in gewicht zijn, en dat ras dus niet alles zegt, evenals evt. kruisingen dan moeilijk in te schatten zijn.
Zie dit overigens absoluut niet als kritiek hoor, dat wordt schriftelijk op een forum zo snel gedacht. Het is gewoon oprechte interesse en gedachten die mij door mijn hoofd schieten.

- Habibi
- Zeer actief
Duidelijk antwoord!
In feite wordt er 1 parameter (beweging vlak voor/na maaltijd (2?)) getest. Is ook meest gangbaar en haalbaar.
Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke resultaten.
In feite wordt er 1 parameter (beweging vlak voor/na maaltijd (2?)) getest. Is ook meest gangbaar en haalbaar.
Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke resultaten.

- Dog-out
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog en
een Borr - Aantal honden: 2
Ik ben heel benieuwd of het verdelen van de maaltijd invloed heeft op het risico op een torsie. Daar zijn namelijk 2 tegenstrijdige theorieen over. De een zegt dat je het beste de maaltijden kunt verdelen zodat de maag de hele tijd een beetje gevuld is, de ander zegt dat de maagbanden daar lui van worden en het dus beter is om de hond alles in een keer te geven.

- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Precies andersom dan wat er overal wordt geroepen dus... 
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wordt hier ook nu wat mee gedaan qua info voorziening naar t grote publiek via da etc. ? Want de adviezen zijn helaas nog steeds exact het tegenovergestelde.... erg goed dat jullie er zo mee bezig zijn!!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als ik zie wat pups doen na de maaltijd (en ik ga ervan uit dat hun instincten deugen) klopt dat ook gewoon.Inge O schreef:voor de geïnteresseerden : we komen in dit onderzoek weer net hetzelfde uit : beweging voor en na de maaltijd verkleint de kans op torsie en hoe intenser de beweging, hoe minder torsie.
Ik zou ook willen weten wat ermee gebeurt naar het grote publiek. En ook of ik er in dat kader al artikelen over mag laten verschijnen