Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond met suikerziekte

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

meta54
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Jack Russell
Aantal honden: 1

hond met suikerziekte

Ongelezen bericht door meta54 »

Goedemiddag, sinds begin januari weet ik dat Fedor (onze Jack Russell) suikerziekte heeft.
Sindsdien prik ik hem dus 2 x per dag insuline. Het probleem doet zich voor dat hij steeds
bozer reageert als ik hem moet prikken. In het begin liet hij het veel makkelijker toe. Ik
weet vrijwel zeker dat ik hem geen pijn doe en
toch begint hij te happen. Hij bijt (nog) niet, maar ik schrik wel steeds.
Weet iemand hier een oplossing voor?
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's
Aantal honden: 3

Re: hond met suikerziekte

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Wij hebben een poes met suikerziekte,
nadat ik haar bloed getest heb of gespoten heeft krijgt ze haar eten of wat lekkers.
Dit ziet ze als een beloning,netals een hond.

Als ik naar de keuken loop,daar spuiten en testen wij,dan roep ik,Jotje...tijd voor je shotje.....
en dan kom madam al vrolijk miauwend aanlopen.
Het is steeds een "feestje"voor haar omdat ze dus iets lekkers krijgt.

Misschien kun jij je hondje ook steeds belonen,en dan wordt het misschien wat leuker voor hem?
Afbeelding
**Nancy**
Zeer actief

Wat me ook te binnen schiet.....
Als je altijd op dezelfde spuit,kan die plek heel gevoelog worden,
misschien voelt hij dat?

Test je trouwens ook zijn bloed voordat je insuline geeft?
Afbeelding
chris'76
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder x Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door chris'76 »

Zelf gaf ik de injectie's tijdens het eten, als dat natuurlijk lukt bij jou hond.
En inderdaad elke keer op andere plekken prikken, anders krijg je een "verdikte huid" en dat is pijnlijk.
Suc6 en het is ook de ervaring/gevoel wat je er voor moet krijgen.
LEVEN EN LATEN LEVEN
meta54
geregistreerd lid

Ik geef hem de prikjes tijdens het eten, dat gaat nog het beste. Bloedprikken doet de dierenarts.
Elke keer op andere plek prikken doe ik niet. Misschien eens proberen. Maar eigenlijk vindt ik dat
best eng. In zijn nek is volgens mij het makkelijkst. Als jullie een ander makkelijk plekje weten, hoor
ik het graag.
**Nancy**
Zeer actief

Weet je dat je voor elke insuline-spuit,het bloed moet testen?
Je weet haar bloedwaarde niet.Je geeft dan een bepaalde hoeveelheid insuline,maar als haar bloedsuikerwaarde laag is,en jij geeft de gewone dosis insuline,
dan kan dat te veel zijn,en kan je hond in een hypo raken,en dat kan levensbedreigend zijn!

Ik moet bijv. zeker 6x per week minder spuiten bij inze poes,omdat ze een lagere waarde heeft.
Vorige week was haar nuchtere waarde 6,4.als ik toen de normale 1,75 eh had gegeven was het helemaal fout gegaan.

Testen kun je gewoon doen met zo'n metertje wat ook voor mensen gebruikt wordt.
Je kunt ze gratis aanvragen bij Abbot.
Afbeelding
meta54
geregistreerd lid

Ik hoef de hond zelf niet te testen. De eerste weken moest ik iedere week en hij is nu zo goed onder
controle dat ik 1 x per maand moet komen. Bij een poes schijnt het makkelijker te zijn om zelf te testen. Hond is moeilijker.
Ik heb wel begrepen dat als wij bv. naar Spanje gaan hij minder nodig zal hebben door de warmte. Dat moeten we een beetje uitzoeken. Gelukkig spreek ik spaans, dus kan ook een afspraak maken met dierenarts daar.
Het enige waar ik moeite mee heb, is dat prikken. Ik probeerde net een ander gedeelte te pakken, dan begint hij al te grommen, dus ik weet echt niet hoe ik het moet aanpakken. Ik kijk het nog een paar dagen aan en anders bel ik dierenkliniek maar even. Het moet niet zo zijn dat ik bang ben om te prikken. Dat voelt hij volgens mij ook.
**Nancy**
Zeer actief

Sorry,maar door warmte stijgt de bloedsuikerspiegel juist eerder hoger,
evenals bij stress/andere omgeving en opwinding.

Doordat ik Jottum zelf test,en alles zelf in de hand heb/hou,hoeft ze niet naar de d.a.
Ze heeft suiker vanaf oktober 2011 en zijn alleen bij de d.a. geweest voor de fructosamine-test en daarna nog een keertje voor uitleg.

Ik zou geen inssuline durven spuiten wanneer ik de waarde niet weet :ugh:

En prikken bij een hond in de lip om te testen is veel makkelijker als bij de kat.
Bij de kat moet het in het oor,en daar komt moeilijker bloed uit.
Afbeelding
meta54
geregistreerd lid

De dierenarts prikt hem in zijn pootje voor bloedafname.
Tja het blijft moeilijk.
Het enige probleem dat ik heb is dat hij niet zijn insulineprik wil, voor de rest gaat het goed, gelukkig.
In ieder geval bedankt voor je antwoorden.
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Elke keer echt een ander plekje zoeken om te spuiten, ik denk dat hij nu de spuit aanziet voor pijn, dus toch maar even doorzetten.
Een mens kan op verschillende plaatsen een spuit zetten, dat zal bij een hond ook wel zo zijn (weet dat niet hoor).

Ik heb zelf wel ervaring met spuiten, maar niet bij een hond.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

**Nancy** schreef:Sorry,maar door warmte stijgt de bloedsuikerspiegel juist eerder hoger,
evenals bij stress/andere omgeving en opwinding.

Doordat ik Jottum zelf test,en alles zelf in de hand heb/hou,hoeft ze niet naar de d.a.
Ze heeft suiker vanaf oktober 2011 en zijn alleen bij de d.a. geweest voor de fructosamine-test en daarna nog een keertje voor uitleg.

Ik zou geen inssuline durven spuiten wanneer ik de waarde niet weet :ugh:

En prikken bij een hond in de lip om te testen is veel makkelijker als bij de kat.
Bij de kat moet het in het oor,en daar komt moeilijker bloed uit.
De kat van mijn oom en tante hebben ze ook jarenlang gespoten en die hebben ze nooit zelf getest. Ik geloof ook nooit dat dat standaard elke dag zou moeten. Dat doen mensen ook niet, dan heb je eens in de zoveel tijd een testweek waarbij je dagelijks je suikerspiegel meet en that's it. Als de hoeveelheid insuline niet goed is dan zie je dat heus wel aan het gedrag van je hond want die kan zich dan nooit lekker voelen. :19:

Mijn fokker heeft trouwens een hond gehad met diabetes en die gaf ze aangepaste voeding (vlees zonder granen/gluten) en daar had die hond enorm veel baat bij, zij hoefde dan ook niet te spuiten. Misschien kun je daar ook nog wat mee, ter ondersteuning..?

Tips voor het prikken heb ik niet echt, ik zou proberen ervoor te zorgen dat je niet bang voor hem wordt, misschien de hond even op tafel zetten om te prikken omdat je dan wat meer overwicht hebt en hem dan uitbundig belonen? Blijft lastig. De kat van m'n oom en tante kwam zichzelf melden om stipt 8 uur 's morgens en 's avonds, het leek net alsof hij besefte dat hij zich beter voelde door de injecties maar of dat echt zo is weet ik niet natuurlijk :wink:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
**Nancy**
Zeer actief

Ik werk dagelijk met diabeten,die spuiten Lantus,en die testen zichzelf toch ook 's morgens voor het eten.
En testen de rest van de dag ook nog,en houden dit bij in een boekje.

Als ik onze jottum van de week niet getest had met haar waarde van 6,4 en gewoon gespoten was,
dat ze zeker een hypo gehad!
Op het suikerkattenforum staat een duidelijk uitleg hoe je een kat moet behandelen met suiker.
En onze jot laat niks zien hoor met een lage of hoge suikerwaarde,
bijv. vanavond om 18.30 was ie 14,1 en gisterenmorgen 9,1.....daar zie je echt geen verschil in qua gedrag,
maar je dient wel de insuline te verlagen bij die 9,1.

Ik weet niet hoelang het geleden is dat je tante een suikerkat had,
maar tegenwoordig hoort er getest te worden.
Lees hier anders maar.........[http://www.suikerkatten.nl/index.php?op ... &Itemid=47
Afbeelding
tootjeko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese Podengo medio en Jack Hussel

Ongelezen bericht door tootjeko »

Ook hier al een jaar of 4 ervaring met het insuline spuiten bij een kat. En de ervaring leert dat het heel belangrijk is om niet elke keer op precies dezelfde plek te spuiten.
Je kunt over de hele breedte van de nek spuiten en ook wat verder naar achteren ter hoogte van de schouderbladen.
En maak inderdaad zoals Nancy zegt van elke spuitbeurt een feestje door de hond te belonen met wat lekkers.

Het blijft jammer dat er nog steeds dierenartsen zijn die door middel van een bloedafname uit de poot de bloedsuikerspiegel bepalen.
Het kan namelijk zo veel simpeler door een simpel prikje aan de binnenzijde van de lip. En dit kan je thuis ook heel goed zelf doen met het meter bestemd voor humaan gebruik. Op deze manier is je hond/kat veel beter in te stellen en voorkom je dat er hele grote schommelingen in de waardes ontstaan door het spuiten van teveel of te weinig insuline.

Wanneer heeft je dierenarts voor het laatst de bloedsuikerspiegel gecontroleerd?
Van katten is het namelijk bekend dat ze zelf heel goed voelen wanneer hun waarde te laag is om insuline te spuiten en ze dit aangeven door te blazen of tegen te werken, misschien dat dit bij honden wel net zo werkt.
Daarom is het ook zo belangrijk om zelf te gaan testen.
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

**Nancy** schreef:Ik weet niet hoelang het geleden is dat je tante een suikerkat had,
maar tegenwoordig hoort er getest te worden.
Lees hier anders maar.........[http://www.suikerkatten.nl/index.php?op ... &Itemid=47
Het is een jaar of 8 geleden dat hij bij ons logeerde en hij is nu een jaar of 3 dood denk ik
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
**Nancy**
Zeer actief

Dan is er denk ik,inderdaad veel verandert sinds die tijd.

Onze Jottum heeft sinds oktober 2011 dus suikerziekte,
En mijn eigen d.a.,die weinig tot niks ervaring had met suikerkatten,wist te vertellen dat het intensief zou worden.
2x spuiten op een dag en het testen.
Het testen hebben we nu wel kunnen verminderen,zoiezo testen we wel 2x perdag voor haar insuline spuit,
we hebben ook getest 4 uur na de insuline,want kan kun je zien,hoe de kat op de insuline gereageerd heeft,en of je misschien aanpassingen moet doen.
Nu is ze beter ingesteld en weten we hoe Jot reageerd,en testen we minder.

Net was haar waarde 7,2,dus ze heeft weer minder nodig.
IPV 1,75 krijgt ze nu 0,50.

Gisteravond had Jottum een nuchtere waarde van 14,1 en 4 uur later hebben wij getest hoever die gezakt was na de insuline,
hij stond toen op 5,3.Je ziet dus dat de waardes ineens heel erg flink kunnen zakken.
Afbeelding
meta54
geregistreerd lid

Hij is vrijdag getest en toen was de waarde 6.4 dus moet gewoon doorgaan met aantal eenheden als altijd.
Ik heb hem vanmorgen op tafel gezet. Dat ging wel wat beter. Hij gromde wel maar hapte niet..
Dus vanavond maar weer zo doen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou na het inspuiten er toch een goede beloning tegen aan gooien hoor, sardientje of iets dergelijks, t moet wel de moeite waard zijn en met stroop vang je nu eenmaal meer vlegen
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Meta, hoe vaak gebruik je de naaldjes? Als je ze te vaak gebruikt kan dat ook pijn geven.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Mijn schoonouders hadden een hond met suikerziekte. Ze kreeg het op haar 10e en is nog 14 geworden.
Testen gebeurde echt niet dagelijks of wekelijks. Het is altijd goed gegaan: op vaste tijden eten en insuline spuiten. Altijd stipt om 8 uur 's morgens en in de avond om half 8. Ze heeft het daar altijd goed op gedaan.
Ze is uiteindelijk gewoon door ouderdom overleden, ze was echt op.

Mijn schoonouders spoten ook altijd op een vaste plek: in de nek, tijdens het eten. Fiffi had daar geen problemen mee (mix herder x boerenfox).

Ik zou er inderdaad een hele goede beloning tegenover zetten. Misschien dat 'ie het dan minder erg vindt...!
meta54
geregistreerd lid

Ik zal inderdaad iets extra lekkers voor hem halen.
Ik vervang de spuit iedere dag, dus dat kan het niet zijn.
Bedankt voor alle reacties trouwens.
**Nancy**
Zeer actief

Nee,inderdaad,
een spuit kun je gerust 2x gebruiken.

Wat wel is.....
Jottum was voor de suikerziekte best wel een krengetje,al heel haar leven.
Ze is nu trouwens 12.
Door het spuiten/testen is ze een stuk liever geworden.
Ze kan voortaan zo genieten als we op haar buikje kiebelen,
"vroeger"hoefde je maar te wijzen naar haar buik,en je had al 10 nagels in je handen hangen :lol1:
Afbeelding
Nissa
Actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herder

Ongelezen bericht door Nissa »

Over testen en prikken kan ik je niet veel vertellen, gelukkig heb ik geen ervaring met huisdieren met suikerziekte.

Wat het bijten (of dreigen om te bijten) betreft:

- Belonen!! Veel mensen hebben dit al aangegeven. Hij moet het prikken als iets gaan zien waar altijd iets leuks op volgt. Let op, altijd pas belonen na het prikken.

- "Droogoefenen". Pak zo nu en dan zijn nekvel zoals je doet voordat je gewoonlijk een prik geeft, en laat het dan weer los. Gromt of bijt hij niet, dan ook belonen door hem lekker te aaien en hem de hemel in te prijzen.

- Zet je eigen gevoel opzij.... (makkelijker gezegd dan gedaan). Niet bang zijn om gebeten te worden en gewoon handelen zonder twijfel. Je eigen houding op het moment dat je hem moet prikken is heel belangrijk. Als jij bang bent om gebeten te worden zal hij dit aanvoelen en hier op reageren.

Wat doe je nu als hij gromt of bijt? De reactie die je hier op geeft is ook heel belangrijk. Als hij daar mee bereikt dat jij twijfelt of zijn prik wat uitstelt, zal dat hem er waarschijnlijk toe zetten dit de volgende keer weer te doen.

Succes!
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Wij hebben twee keer een hond met suikerziekte gehad.
De eerste hond prikte ik een keer per dag insuline en die kreeg twee keer per dag eten.
Zelf bloed testen deed men indertijd nog niet bij honden voor zover ik weet.

De tweede hond met suikerziekte prikte ik twee keer per dag insuline na het eten en zij kreeg ook nog twee keer tussentijds eten, dus in totaal vier keer per dag eten.
Dat eten, was energiuqe, woog ik tot op de gram precies af.
De insulinespuiten bestelde ik bij de diabetescentrale en die zijn voor eenmalig gebruik.
Dan doe je vijftig dagen met een doos.
Die insulinespuiten hebben mooie dunne korte naaldjes, te vergelijken met een prikpen voor mensen.
BD Micro-Fine+ Insulinespuit 0,5ml U40 0,30mm 30G 8mm
Het prikken ging altijd zonder problemen, pluk huid oppakken, naald erin en klaar was het.
Zelf bloedsuikerwaarden testen met zo'n metertje deed ik in het begin twee keer per week en toen alles goed liep een keer per week.
Je kent je eigen hond het best en als er wat is dan kun je altijd een keer extra testen.
Dat bloedprikken in de lip zal ook niet bij elke hond lukken. Dan zou ik ook af en toe bij de dierenarts laten testen.
De eerste hond heeft een keer een hypo gehad, de tweede hond met suikerziekte gelukkig nooit.
Zij is kortgeleden gewoon van ouderdom gestorven.
**Nancy**
Zeer actief

Ik haal de spuitjes bij mijn dierenarts,
daar krijg ik kennelkorting en zijn ze dus goedkoper als bij de diabetes centrale.
Ik heb de 0.5 ml Intervet Caninsulin spuitjes(40iu) 29Gx1/2
En die mag je 2x gebruiken.
dus 's morgens en 's avonds,en dan gaat ie in de naalden-container.

Ook met de Caninsulin insuline zelf ben ik een stuk goedkoper uit ... 5 euro per flesje.

De testsstrips haal ik bij Boere Medical die zit hier namelijk vlakbij,
scheelt me verzendkosten ;-)
Afbeelding
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Het kan een schrikreactie zijn, eerst even met je nagel op de plek tikken en dan prikken.
Afbeelding
tootjeko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese Podengo medio en Jack Hussel

Ongelezen bericht door tootjeko »

meta54 schreef:Hij is vrijdag getest en toen was de waarde 6.4 dus moet gewoon doorgaan met aantal eenheden als altijd.
Ik heb hem vanmorgen op tafel gezet. Dat ging wel wat beter. Hij gromde wel maar hapte niet..
Dus vanavond maar weer zo doen.
Hoeveel uur na het spuiten is hij getest?

En inderdaad belonen na het spuiten, het moet een feestje gaan worden.
Afbeelding
meta54
geregistreerd lid

Hij is ongeveer 6,5 uur na het spuiten getest.
Ik ga hem inderdaad maar belonen, maar moet ik dat ook doen als hij gromt tijdens het prikken?
**Nancy**
Zeer actief

Onder het prikken,kan er dan iemand voor de hond gaan staan,
om hem een beetje af te leiden met het lekkere snoepje in de hand.
En jij zet dan de spuit,en zogauw de spuit eruit is dat snoepje erin.
Probeer er misschien heel eventjes een aandachts-oefening van te maken.
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

meta54 schreef:Ik ga hem inderdaad maar belonen, maar moet ik dat ook doen als hij gromt tijdens het prikken?
Ik zou dat wel doen, gewoon op tafel zetten, je ding doen, hond weer op de grond en dan overdreven blij en vrolijk doen en hem iets lekkers geven. Hopelijk ziet ie dan zelf in dat het best oke is om gewoon even mee te werken.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Voor zover ik heb begrepen is het zelf bloed prikken bij een hond, minder gemakkelijk als bij een kat. Ik heb ook 5 jaar een suikerkat gehad, maar die heb ik ook niet ieder dag bloed geprikt. In het begin vaker, maar naderhand alleen als ik merkte dat ze anders ging eten/drinken.
Ik heb hier trouwens nog 60 steriel verpakte spuitjes liggen BD Micro-Fine 0,30 mm (30G) x 8mm. Ik bestelde ze altijd op internet, bij Daxtrio, daar kosten ze nu per 100 €28,04 (incl. BTW). Als er iemand geïnteresseerd is in de spuitjes hoor ik het wel.

Voor TS, gewoon extra lekker eten na het spuiten. Dat deed ik bij mijn kat ook. Maar daar moet je dan wel je insuline op afstemmen. Het eten was zo lekker dat ze van het spuiten niets merkte.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”