Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppycursus - inmiddels priveles!-

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Puppycursus - inmiddels priveles!-

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik zit even met het volgende;

Ik zit nu 5 weken met Xavi op puppycursus. Had er heel veel zin in van te voren en ga nu met vreselijke tegenzin er naartoe, vorige les kon ik het echt niet opbrengen om te gaan.

Het "probleem" zit em in meerdere dingen. Xavi is ten eerste de oudste daar en op 1 of andere manier ook drukker dan de rest. Hij wil het liefst constant spelen, wat ik natuurlijk niet toelaat binnen de hekken (mag ook niet) en meer afstand neem van de rest. Hij houd alles en iedereen constant in de gaten en is mede door het pakwerk van de vereniging er naast, compleet afgeleid en soms bang. Nou probeer een hond dan maar fatsoenlijk naast je te laten lopen. :19: Ik moet dat gedrag dan negeren (begrijp ik) en dan afleiding door "kijk eens!" te roepen, iets lekkers voor zn kop te houden en dan zorgen dan ie me aankijkt. Nou no way dat meneer dat wil! Na een tijdje gaat ie gewoon naast me zitten om zich heen te kijken wat er in vredesnaam allemaal gebeurd.

Dus laatst kreeg ik al te horen "meid, je hebt nog een lange weg te gaan", daarna de vraag waarom ik nu al een tuigje voor em had, want dat was niet handig. In de pauze werd me verteld dat als ik later verder wilde met sporten ik mn hond niet moest laten spelen, ook niet buiten de hekken want anders werd het niks.

Nou ik kwam vrij beteuterd thuis van de cursus, en das zacht uitgesproken. Ik kan niet in Xavi zn hoofd kijken maar volgens mij vind hij er ook geen reet aan.

Thuis loopt ie overigens goed mee aan de lijn, we oefenen nieuwe dingen hier elke dag.. hier lukt alles heel goed maar daar wil het gewoon niet. En met negatief, zo voelt het, althans niet opbouwende kritiek erbij (tis alleen commentaar daarna zeggen ze niks, als ik wat vraag wordt er ook niet echt op gereageerd) voelt het gewoon niet goed. Kortom; het klikt gewoon totaal niet!!

Wat zouden jullie doen? Ik vind het wat laf om te stoppen.. en ben helaas ook niet zo'n grote held om op te bellen en er wat van te zeggen. Wil niet zeggen dat de vereniging slecht is, maar met mij en Xavi klikt het gewoon niet. Ik loop nu wat helemaal achter op het trainingsveld, want daar lukt het nog wel.. maar zie er de meerwaarde echt niet meer van in.
Laatst gewijzigd door Hylos op 02 mei 2013 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
ZomerStorm
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita, Akita
Aantal honden: 1

Re: Puppycursus; help!

Ongelezen bericht door ZomerStorm »

Als ik je verhaal zo lees, dan zou ik toch stoppen bij deze cursus en vereniging en op zoek gaan naar eentje die beter bij jou en Xavi past. Ik ben zelf ook niet zo'n held als het op dit soort dingen aankomt (het stopzeggen/ weggaan ergens), maar ik denk dat dit voor jullie wel de beste keuze is. Hier wordt jij niet blij van, je hond niet en dit lijkt me alleen maar frustrerend. Ga eens bij wat andere verenigingen en cursussen kijken en praat met de trainers en andere leden om zo een idee op te doen of dat beter bij jullie past. Succes!
Worteltje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Worteltje »

Heel simpel zou het voor mij zijn.
Puppy cursussen zijn in mijn beleving toch om de baasjes te helpen hoe ze moeten reageren op hun pup en er mee omgaan.
Denk jij dat ze jou daar bij kunnen helpen en helpt het ook daadwerkelijk. Dan zou ik het nog een kans geven.
Word je behandelt als het 5 de wiel aan de wagen . En helpen de oefeningen niet ondanks jou inzet . Dan zou ik op zoek gaan naar iets anders.
Je zegt dat het thuis al erg goed gaat houd je daar aan vast.
Vragen stellen waarom iets gedaan moet worden zoals zij het uitleggen vind ik normaal.
Alles klakkeloos aannemen omdat de vorige en de vorige en de vorige het zoal altijd gedaan hebben.
Daar houd ik niet van.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

misschien toch een keer het gesprek aangaan
niet door te bellen maar gewoon vragen of er na de training even tijd voor je is?
in dat gesprek kan je uitleggen dat je je niet begrepen voelt (in de ik-vorm spreken en uit jezelf praten zonder verwijten) en vragen of ze daar wat mee kunnen en zo ja wat.
mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder

Ongelezen bericht door mirretje »

ik vind het ook erg raar dat ze zeggen dat de hond niet mag spelen buiten de hekken. Ik neem aan dat je dan bedoeld buiten de cursus om? Bij ons op de cursus zelf mocht ook nooit gespeeld worden omdat zij vonden dat een hond moet weten wanneer er serieus gewerkt meot worden en wanneer het speeltijd is. Dus spelen deden we na de cursus in het bos.
Maar ik snap wel een beetje wat je bedoeld hoor. Heb 2 cursussen gevolgd bij mijn hondenclub en ook daar had ik af en toe vraagtekens bij de manier van lesgeven of de manier van een oefening aanleren. Dus ik vroeg ook altijd waarom ze het zus of zo deden en wat werd me ook niet echt in dank afgenomen. Ben na cursus 2 gestopt omdat de hond goed luistert en hij en ik de trainingen niet meer leuk vonden. En ook Rocco deed het op de cursus altijd slechter dan thuis. Niet willen opletten...afgeleid zijn door geluiden, geuren etc...ik vond dat niet erg...belangrijkste is dat hij thuis en tijdens het wandelen
alles goed doet toch
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

Hylos schreef:Ik zit even met het volgende;

Ik zit nu 5 weken met Xavi op puppycursus. Had er heel veel zin in van te voren en ga nu met vreselijke tegenzin er naartoe, vorige les kon ik het echt niet opbrengen om te gaan.

Het "probleem" zit em in meerdere dingen. Xavi is ten eerste de oudste daar en op 1 of andere manier ook drukker dan de rest. Hij wil het liefst constant spelen, wat ik natuurlijk niet toelaat binnen de hekken (mag ook niet) en meer afstand neem van de rest. Hij houd alles en iedereen constant in de gaten en is mede door het pakwerk van de vereniging er naast, compleet afgeleid en soms bang. Nou probeer een hond dan maar fatsoenlijk naast je te laten lopen. :19: Ik moet dat gedrag dan negeren (begrijp ik) en dan afleiding door "kijk eens!" te roepen, iets lekkers voor zn kop te houden en dan zorgen dan ie me aankijkt. Nou no way dat meneer dat wil! Na een tijdje gaat ie gewoon naast me zitten om zich heen te kijken wat er in vredesnaam allemaal gebeurd.

Dus laatst kreeg ik al te horen "meid, je hebt nog een lange weg te gaan", daarna de vraag waarom ik nu al een tuigje voor em had, want dat was niet handig. In de pauze werd me verteld dat als ik later verder wilde met sporten ik mn hond niet moest laten spelen, ook niet buiten de hekken want anders werd het niks.

Nou ik kwam vrij beteuterd thuis van de cursus, en das zacht uitgesproken. Ik kan niet in Xavi zn hoofd kijken maar volgens mij vind hij er ook geen reet aan.

Thuis loopt ie overigens goed mee aan de lijn, we oefenen nieuwe dingen hier elke dag.. hier lukt alles heel goed maar daar wil het gewoon niet. En met negatief, zo voelt het, althans niet opbouwende kritiek erbij (tis alleen commentaar daarna zeggen ze niks, als ik wat vraag wordt er ook niet echt op gereageerd) voelt het gewoon niet goed. Kortom; het klikt gewoon totaal niet!!

Wat zouden jullie doen? Ik vind het wat laf om te stoppen.. en ben helaas ook niet zo'n grote held om op te bellen en er wat van te zeggen. Wil niet zeggen dat de vereniging slecht is, maar met mij en Xavi klikt het gewoon niet. Ik loop nu wat helemaal achter op het trainingsveld, want daar lukt het nog wel.. maar zie er de meerwaarde echt niet meer van in.
Ik herken sommige stukken die je schrijft echt in onze Goof. Hij was tijdens de puppy cursus en de EG cursus ook vaak compleet afgeleid, constant blaffen. Af en toe een 'helder' moment en dan de commando's netjes opvolgen om vervolgens als een idioot te blaffen en te trekken.
Maar thuis kon hij het wel, alle commando's deed hij keurig. Gelukkig zaten wij bij een hondenschool die daar wel alle begrip voor hadden en niet met die rare adviezen kwamen over niet spelen als je met je hond wil sporten e.d. (uiteindelijk heeft Goof de puppycursus gehaald, maar daar kon je ook niet voor zakken. Ook de EG cursus heeft hij gehaald met de minimale score)

Dus mijn advies zou zijn, zoek een andere hondenschool, probeer de druk om te presteren jezelf en je hond niet op te leggen. Het is nog maar de puppycursus. Die is m.i. toch vooral om de band tussen baasje en hond te versterken en andere honden te 'ontmoeten' en indrukken op te doen.

edit: stukje aangepast
Laatst gewijzigd door P-tt op 05 feb 2013 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

er is vast wel een andere school in de buurt, die het leuker weet te brengen, op zoek zou ik zeggen :ok:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 05 feb 2013 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Mijn Nelle is de knotsgekke hond tijdens de cursus, ze vind het te leuk al die mensen en honden.
Zoek een andere vereniging die wel bij je past, zo raak jij gefrustreerd en daar reageert je hond op.
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Kruimel53 schreef:Als je hier niks nuttigs leert en er zelf geen bal aan vindt, zoek je toch lekker een andere hondenschool waar je je wel thuisvoelt en wat leert! Jij moet je er goed bij voelen, en je hond moet het er lekker doen, en als iets niet loopt moet er een oplossing gezocht worden samen met jou. Is dat niet het geval dan heb je er niks aan en ben je elders beter af vind ik.

Precies! Het moet voor allebei wel leuk en leerzaam zijn :wink:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers: ik zou ook een andere hondenschool zoeken.
Ik vind het heel normaal en herkenbaar klinken dat je hond nog stuiterig en snel afgeleid is tijdens de cursus op deze leeftijd. Mila was ook zo hoor (en nu nog wel eens, als ze héél graag wil). Ik speelde dan ook juist wel met haar tussen oefeningen door (een trekspelletje bijvoorbeeld) om haar aandacht een beetje bij mij te houden en haar de kans te geven zich even even flink uit te leven. Voor zo'n jonge hond is dat wachten en stilzitten natuurlijk onnoemelijk saai.
Geef je hond ook de tijd om z'n concentratiespanne op te bouwen: op zo'n jonge leeftijd al heel veel verwachten en veel druk leggen, zou ik zelf niet doen.
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Ik zou ook opzoek gaan naar een hondenschool die beter bij jou en xavi past.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Je kan toch vragen of ze je misschien meer individueel willen helpen? Je hoeft toch niet meteen commentaar te leveren, maar gewoon op de man afvragen of ze jou meer kunnen helpen, omdat je problemen ervaart tijdens de cursus. Kunnen ze dat niet, dan ga je zoeken waar dat wel kan toch?

Maar ik moet een kanttekening maken. Soms kan je ergens een tijdje mee zitten en kan een cursus daardoor niet meer zo motiverend zijn. Och ieder zal wel eens een moment hebben en het kan ook van voorbijgaande aard zijn. Mochten er geen desastreuze gebeurtenissen zijn maak ik de cursus naar eigen inzicht af en trek mijn eigen plan, maar kan wel de hulp van instructeurs naar mijn eigen hand zetten. Maar goed ik heb dan ook wel enige ervaring in honden trainen en laat trainers soms wel eens gewoon lullen en het ontgaat mij volledig (ben dan gewoon druk met mijn hond).

Kay wilde aanvankelijk als pup niet in de auto. Dus koos ik niet de hondenschool waar ik heen wilde, maar degene waar ik lopend heen kon. Niet mijn piece of cake, maar ach het was een niet hele slechte training, alleen de vervolgcursussen wilde ik daar echt niet volgen. Tegen die tijd kon Kay in de auto en ging ik naar de hondenschool van mijn keuze. En toen ik behendigheid ging doen was dat weer op een andere hondenschool die ik op dat gebied beter vind. Dus ach ja zo shop ik de hele boel bij elkaar.

Ik geef zelf les op een hondenschool en zit niet heel ver van Leeuwarden af. Je mag altijd komen kijken. We hebben wel meer mensen uit Leeuwarden die bij ons komen trainen, dus kwa afstand valt het redelijk mee (half uurtje ofzo?). Zoek een hondenschool wat bij je past, waar jij de fijn voelt. Ga (zonder hond) bij verschillende hondenscholen kijken. Er is vast iets waar jij wel leuk kunt trainen, want er zijn zoveel verschillende hondenscholen.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik sluit me ook aan bij het weg gaan.

Je moet er een goed gevoel bij hebben.
En er wat van kunnen leren.
Zoals het nu gaat ga je al met stress er heen.
Dan ga je ook bij je hondje stress opbouwen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik sluit me ook aan bij mijn voorgangers.
Een puppycursus moet een cursus zijn waar je met plezier naar toe gaat (dat geldt voor de vervolg cursussen ook :wink: )
Ik zou het heerlijk vinden als er werd gevraagd waarom een oefening op een bepaalde manier werd gedaan :ok:

Ik legde het zelf doorgaans al uit voor we aan de oefening begonnen, maar dat even terzijde :wink:

Zijn er geen andere scholen in de buurt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou ook een andere school zoeken.. het moet wel leuk zijn en je moet er iets van leren anders heeft het geen zin.
Met Bowie stond ik ook compleet voor emmer maar mijn trainers hebebn altijd hun best gedaan en soms ook oefeningen aangepast om tzorgen dat Bowie het ook leuk vond.. alle cursussen heb ik 2x gedaan en ben voor alle toch maar mooi geslaagd, al duurde het veel langer dan bij de rest maar we hielden de lol en het plezier erin !
Afbeelding
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

ik herken het helemaal, Toen Storm nog klein was kon hij de druk niet aan, ik ben zo blij dat ik na de basiscursus gestopt ben en iets ben gaan zoeken waar hij het wel leuk vond. Storm bleek helemaal niet van de verbale commando's. Bij Storm werkte non-verbaal trainen veel beter. Dit had alles met mij te maken. Ik laat emotie doorkomen in mijn stem (ook door de verwachtingen binnen de puppy en basiscursus trainers). Storm kon daar helemaal niets mee. Was er ook nog niet aan toe. Toen ik die link kon maken ging het zoveel beter en hadden we beide de passie samen te werken en plezier te maken. Wat een genot. Ik zou op zoek gaan naar een plek en eventuele methode die bij jou past. Heel veel succes. Trainen hoort leuk te zijn voor beiden :D
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Okee, dus een tuigje vinden ze niks en spelen mag je hond niet?
Het je ook gevraagd waarom dat niet mag?
Ik zou daar toch een heel duidelijke uitleg voor willen, eerlijk gezegd.

Je hebt geen makkelijke mix, kan het daarmee te maken hebben?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
yodi
Zeer actief

ik vind het sowieso vreemd niet spelen op puppiecursus, wel is mijn ervaring dat Nelle echt honger moet hebben als we gaan.
In het begin had ik iets van, dat is zielig, maar het werkt stukken beter.
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik herken dit helemaal toen sem nog pup was.
Geen land mee te bezeilen.
Gras rook zo lekker dat zijn neus alleen daarop geconcentreerd was,
Ezels maakte zulke leuke geluiden, en de honden die mee deden die waren zo en zo al helemaal geweldig.
Baasje? Nee die bestond niet meer.
Heb toen een gentle leader toegepast(ben daar geen lief hebber van) en de aller lekkerste snoepjes gekocht(rodi worst)
Toen ging het wel langzaam aan beter.
Misschien dat jij dit ook kan doen?
Ik zou eerst beginnen met de lekkerste van de lekkerste snoepjes te gaan gebruiken.
Ik begrijp je frustraties dat hij geen aandacht voor jou heeft!
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Hylos
Zeer actief

Ik zal vanavond even uitgebreider reageren maar ben nu op het werk.

Met het spelen bedoelen ze andere pupjes onderling en dan buiten het hek van het trainingsveld, dus wwel op het terrein. Ze moeten trainen niet linken aan spelen want dat geeft gedoe voor later.

En dat tuigje was omdat hij nu al zo gespierd is en omdat je hem dan beter kunt corrigeren. Waarop ik zei dat ik dat ook wil maar hij moet eerst rustig bij me kunnen zitten want meneer had zn nek al open gehaald aan die halsband.

Het is overigens een groep van ongeveer 10 pups.. best veel dus.
Afbeelding
Afbeelding
yodi
Zeer actief

Sorry ik bedoel niet puppies met elkaar spelen, maar met de baas met hun eigen speeltjes!!!!
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Kruimel53 schreef:
yodi schreef:ik vind het sowieso vreemd niet spelen op puppiecursus, wel is mijn ervaring dat Nelle echt honger moet hebben als we gaan.
In het begin had ik iets van, dat is zielig, maar het werkt stukken beter.
Bij ons gaat het spelen ook zeer gedoseerd. In groepjes van 3 goed bij elkaar passende hondjes, in les 4 of zo, zodat we de honden ook goed kennen en weten wie bij wie kan. En dan korte periodes, 5 minuten is al een hele tijd.
Spelen is heel leuk, als het goed gaat, maar geeft ook veel prikkels en daardoor veel stress. Hoeveel elke hond aan kan op welk moment is heel verschillend en daar moet je je als instructrice ook aan aanpassen en rekening mee houden. Het is ook belangrijk voor de pups om te leren dat je heel vaak niks hoeft met andere honden, en mensen, en gebeurtenissen, dat die er zijn en dat je je daar niet mee hoeft te bemoeien. Dat geeft ook veel rust en maakt het aanleren van goede manieren een stuk eenvoudiger.
Ik snap het niet spelen op zich wel, dat kan natuurlijk niet te pas en te onpas tijdens de les ;-)
En ik wilde het ook niet, omdat ik de andere honden in het puppyklasje veel te lomp vond.
Maar ik heb wel altijd zélf heel veel met Mila gespeeld tijdens de puppycursus (ook vervolgcursussen) en dat vind ik juist een goede beloning en uitlaatklep voor een jonge, energieke hond.
ranetje
Zeer actief

Kruimel53 schreef: En ik vind vaak ook volwassen honden veel beter en opvoedkundig veel effectiever spelen met puppen dan andere puppen. Met name omdat goed gesocialiseerde volwassen honden veel beter en duidelijker grenzen kunnen aangeven en kunnen voorkomen dat een kleine bullebak winnaarservaringen opdoet met z'n gedrag en een timide pupje platgewalst wordt en daardoor andere honden niet meer leuk vindt.
Ben ik het mee eens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier

Ongelezen bericht door primera »

Ik herken het helemaal, beamer is ook in alles geïnteresseerd behalve mij op de hondenschool. Puppycursus was vreselijk en duurde te lang (ook grote groep) en er was geen klik met degene die les gaf in die groep. Ik ben uiteindelijk over gestapt naar de grotere bullterrier groep, niet dat beamer daar perfect luistert maar bijna iedereen in die groep weet hoe ze zijn als ze zo jong zijn, scheelt alweer de helft ;) Weet ook op het moment niet of ik het ga verlengen, misschien dat ik er een soort van pauze in ga lassen en na een half jaar weer verder ga.
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

Als het niet goed voelt en je komt er, indien je dat wilt, na een gesprek niet uit stoppen en rustig op zoek naar iets waar je je wel prettig voelt.
Ik ben tijdens mijn tweede cursus toen ook gestopt waar ik leste. Abby was toen 10 maanden en met alles bezig behalve mij. Zij raakte zo opgefokt dat ze naar alles en iedereen uitviel en niet meer bereikbaar was.

Daar was het ook dat er 3 groepen tegelijk cursus deden op het veld en op hetzelfde veld waren ook nog eens 3 groepen bezig met behendigheid.
Stonden ook wel is op een rustiger veld en daar ging het beter. Het was daar leuk, gezellig maar kon er niks mee. Op een gegeven moment werd ze thuis ook veel feller en ondanks dat ik op de cursus wel iemand had die me persoonlijk hielp was ik er toen echt klaar mee. Ik wilde cursus volgen om zo samen met mijn hond bezig te zijn.
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

Het kan ook aan de persoon liggen die de les geeft. Ik heb bij de welpen en puppencursus heerlijke trainers gehad, duidelijk en lief voor de honden en mensen. Ook hebben we een paar keer een invaller gehad, die daar een andere cursus geeft, en die hoef ik echt niet als vaste trainer te hebben. Zij gaf vreemde adviezen in onze ogen en had niet de juiste flow voor jonge honden ofzo... Het was hem niet zeg maar! Misschien is er binnen de club een andere puppy groep waar je je bij aan zou kunnen sluiten?

Anders inderdaad op zoek naar een andere hondenschool... Vedette had ook meer aandacht voor de grond en de andere cursisten.. Ja dat werd begrepen, want het is een jachthond en die werkt met haar neus... Dat andere honden 'beter' waren, ligt aan het ras, en je krijgt dus niet het gevoel dat je onderdoet voor anderen... Andere oefeningen kon ze dan weer heel goed en mocht ze voordoen, zodat iedere hond even in het zonnetje werd gezet en daarmee ook de baasjes. Heel positief dus! Wij speelden ook niet op de hondenschool, omdat het de bedoeling is om een band te krijgen tussen hond en baas en zij aandacht voor elkaar moeten hebben.

Als dingen uitgelegd worden, snap je ook vaal waarom ze dingen willen aanleren. Ben je het er niet mee eens, kun je het laten, maar weet je wel waarom ze het zeggen :ok: Succes!
Hylos
Zeer actief

Heel erg bedankt voor de reacties iedereen!
Het "probleem" is nu dat ik wel even zal moeten wachten voor een andere cursus. hij is namelijk te oud voor een nieuwe puppycursus. MAar das niet erg, dan doe ik straks gewoon een basiscursus met hem :)

@gyanty, ik zal je even een PB sturen zodat ik weet waar je ongeveer les geeft! Lijkt me erg leuk om eens te komen kijken en wie weet een cursus te volgen.
Kruimel53 schreef:
Hylos schreef:Ik zal vanavond even uitgebreider reageren maar ben nu op het werk.

Met het spelen bedoelen ze andere pupjes onderling en dan buiten het hek van het trainingsveld, dus wwel op het terrein. Ze moeten trainen niet linken aan spelen want dat geeft gedoe voor later.

En dat tuigje was omdat hij nu al zo gespierd is en omdat je hem dan beter kunt corrigeren. Waarop ik zei dat ik dat ook wil maar hij moet eerst rustig bij me kunnen zitten want meneer had zn nek al open gehaald aan die halsband.

Het is overigens een groep van ongeveer 10 pups.. best veel dus.
Een pup moet je helemaal niet fysiek corrigeren, niet met een halsband en niet ergens anders mee. Als je een hele grote lompe puber hebt kan een halti of gentle leader helpen om te voorkomen dat je met je neus door de modder gesleept wordt maar ik zou dan eerder voor een halti harness of U-Lead gaan. Met een tuig kun je niet corrigeren en geen schade aan het strottenhoofd of de nek aanrichten en dat is alleen maar gunstig.

Bij ons zijn er soms ook puplessen met 10 stuks en daar staan dan minimaal 2 en vaak 3 instructeurs bij. Het veld moet dan wel groot genoeg zijn zodat ze op voldoende afstand van elkaar kunnen staan, op elkaars lip en dan niks mogen geeft enorm veel stress en daar moeten ze eerst mee leren omgaan. Met een zacht lijntje werkt iha voor pup en eigenaar een stuk plezieriger dan met links en rechts gecorrigeer en gedoe.

En ik vind vaak ook volwassen honden veel beter en opvoedkundig veel effectiever spelen met puppen dan andere puppen. Met name omdat goed gesocialiseerde volwassen honden veel beter en duidelijker grenzen kunnen aangeven en kunnen voorkomen dat een kleine bullebak winnaarservaringen opdoet met z'n gedrag en een timide pupje platgewalst wordt en daardoor andere honden niet meer leuk vindt.
Precies, daarom wil ik dus liever een tuigje, het is voor hem nu sowieso gewoon beter. Hij kreeg striemen in zn nek als ik even stilstond en bijvoorbeeld met iemand stond te praten. En tsja corrigeren was volgens hen makkelijker als hij een halsband om heeft. En ik stimuleer zo zn borstspieren om te groeien en die waren al zo groot. nouja hij loopt nu prima aan de riem en trekt amper, dus ja dat groeien zie ik ook niet zo.

Ik hield nu dus steeds afstand van de rest zodat hij minder afgeleid is, maar dan loop je dat waar afgelegen van de rest dingen te doen die hij thuis veel beter kan.. begeleiding is uiteraard een stuk bij je vandaan.. werkt ook niet echt :ugh: En dan het pakwerk er nog bij wat dus 100 meter van ons af is. Ze worden daar aardig opgezweept en Xavi is er echt bang voor.. klinkt een beetje als vuurwerk. Kwam er ook nog eens bij dat het elke keer vroor en xavi een uur heeft zitten te rillen (korte vacht + dat baby buikje :schrik:)

Dat van het spelen begrijp ik ook wel hoor. Maar het kwam zo uit de lucht vallen ineens zo van "willen jullie later verder" nou dat leek mij dus leuk "nou dan zou ik ze maar niet laten spelen want als ze hier komen moeten ze weten dat ze gaan trainen en niet spelen" punt. Het gaat vaak ook op de manier waarop het gezegd wordt. Weinig uitleg en komt gewoon bot over.

Het is ook niet zo dat ik alleen lol wil hebben ofzo of dat ik er hoge verwachtingen van heb, het past gewoon niet bij me. En dit zit in veel dingen. Ook bijvoorbeeld het constant geven van koekjes e.d. Hij moest zoveel hebben dat Ik maar over ben gestapt op kip want dat is vrij mager. Maar ik wil niet na elke scheet een stuk eten in dat beest stoppen.. Xavi raakt door positieve stem, en zo nu en dan een beloning in de vorm van eten ook echt gemotiveerd (meestal laatie et koekje trouwens gewoon liggen :19: ).

En ik weet dat hij goed te trainen is... hij leert zo snel. Als zit, af, rondje draaien, op commando springen, poot, andere poot, buiging. En dit hoef ik vaak maar 3 keer "uit te leggen".
En dat vind ik niet stoer ofzo maar het geeft aan dat hij goed te trainen is en het lijkt me zo leuk daar iets mee te doen!

Nouja in ieder geval ik kom steeds beteuterd thuis en heb eigenlijk nog het meest met Xavi te doen (als snapt die dat waarschijnlijk toch niet :mrgreen: ) Als of hij niks kan... Nou ik ben wel trots op je hoor!! :pffff: :mrgreen:

Sorry dat alles wat door elkaar staat maar ik moest ff snel!
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Zonet contact gehad met een andere hondenschool hier in de buurt, en ik ga vanavond kijken!! :cheer:
Klinkt heel positief allemaal. Ze trainen 2x per week, in groepjes van 3 en mbv clicker.. wat me erg interessant lijkt om te doen!

Ben zo benieuwd, hopelijk klikt het met deze mensen wel want wil zó graag met Xavi naar een hondenschool.. zijn we beide ook wel aan toe. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Pipje
Actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pipje »

Ik snap je heel goed. Thuis ben ik zo gelukkig met Pip, ze leert zo goed en we zijn zo tevreden en trots op haar en onszelf :D Maar op de cursus is het niets, daar ligt de aandacht erg op lopen aan de lijn en dat doet ze pas sinds kort redelijk, ze bleef maar steeds zitten, dus op de cursus lag de nadruk op wat ze nog niet zo goed kan. Ik ga nog één les proberen en anders stop ik er mee. Zo jammer als je plezier daar vergalt wordt!
Als beloning krijgt ze van mij gewone maaltijdbrokjes.
Laatst gewijzigd door Pipje op 11 mar 2013 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

Hylos schreef:Zonet contact gehad met een andere hondenschool hier in de buurt, en ik ga vanavond kijken!! :cheer:
Klinkt heel positief allemaal. Ze trainen 2x per week, in groepjes van 3 en mbv clicker.. wat me erg interessant lijkt om te doen!

Ben zo benieuwd, hopelijk klikt het met deze mensen wel want wil zó graag met Xavi naar een hondenschool.. zijn we beide ook wel aan toe. :mrgreen:
Dat klinkt heel positief :ok:
Denk er aan dat werken met de clicker wel betekent dat er, zeker in het begin veel, heel veel eetbaars wordt gegeven.
Die stukjes kip zijn daar prima voor, het hoeven geen grote happen te zijn.
Ik geef zelf vaak gewoon kleine blokjes rodiworst (mijn honden zijn dol op de lam/rijst variant).
In feite is dat compleet voer, dus het kan een maaltijd vervangen.
Dan heeft hij gewerkt voor zijn eten.
Niks mis mee :ok:

En wat je aan goede snacks geeft kan je aftrekken van zijn eten :wink:
Dus dik hoeft hij er niet van te worden.
Geef hem alleen geen eten een aantal uren voor hij naar training gaat.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”