Angel of Wassenaer vind ik dan wel weer mooi.
Die wilka doet me weer meer aan een shiloh shepherd denken.
Moderator: moderatorteam
Dat zij als ODH aangekeurd is volgens de DHCN, die hebben zich afgescheiden van de VDH van wat ik weet. Tegenwoordig hebben "we" dus drie lijnen DH met twee rasverenigingenranetje schreef:Vind het wel een mooie hond, maar de ogen trekken me niet aan![]()
Wat betekent "aangekeurd" door de DHCN?

Niet helemaal.Selene schreef:Dat zij als ODH aangekeurd is volgens de DHCN, die hebben zich afgescheiden van de VDH van wat ik weet. Tegenwoordig hebben "we" dus drie lijnen DH met twee rasverenigingenranetje schreef:Vind het wel een mooie hond, maar de ogen trekken me niet aan![]()
Dus gezonder zullen sommigen ook niet zijn gezien de genenpool.Elly* schreef:Niet helemaal.Selene schreef:Dat zij als ODH aangekeurd is volgens de DHCN, die hebben zich afgescheiden van de VDH van wat ik weet. Tegenwoordig hebben "we" dus drie lijnen DH met twee rasverenigingenranetje schreef:Vind het wel een mooie hond, maar de ogen trekken me niet aan![]()
De Oudduitse herder is een afsplitsing van de Duitse herder, maar is niet FCI-erkend. Ze zijn wel georganiseerd, maar er zijn meerdere verenigingen die zich met de fok van Oudduitse Herders bezighouden.Ze fokken sinds 1984 met langstokharige Duitse Herders, die al generaties in hun eigen stamboek staan (en dus niet meer FCI-erkend zijn), maar voegen "vers" bloed toe door langstokharige Duitse Herders uit de FCI-fokkerij aan te keuren en toe te laten in hun stamboek. Helaas zijn ze er niet echt selectief op wat ze toevoegen. Er worden veel honden uit de huidige showlijnen van de Duitse herder toegevoegd en bijgevolg fokken ze niet meer op de echt rechte rug.
De link van DHCN is een vereniging die zowel de belangen behartigt van de langstokharige Duitse Herder met FCI-stamboom, als de Oudduitse herder. Volgens de site streven ze erkenning na door de Raad van Beheer, maar dan zullen ze toch echt de belangen van de ODH moeten laten vallen, aangezien dit geen erkend ras is. En om nu de OUH te erkennen naast de langstokharige Duitse Herder lijkt mij onzin. het zijn dezelfde honden (soms), in ieder geval is het dezelfde genenpool.
Elly* schreef:Niet helemaal.Selene schreef:Dat zij als ODH aangekeurd is volgens de DHCN, die hebben zich afgescheiden van de VDH van wat ik weet. Tegenwoordig hebben "we" dus drie lijnen DH met twee rasverenigingenranetje schreef:Vind het wel een mooie hond, maar de ogen trekken me niet aan![]()
De Oudduitse herder is een afsplitsing van de Duitse herder, maar is niet FCI-erkend. Ze zijn wel georganiseerd, maar er zijn meerdere verenigingen die zich met de fok van Oudduitse Herders bezighouden.Ze fokken sinds 1984 met langstokharige Duitse Herders, die al generaties in hun eigen stamboek staan (en dus niet meer FCI-erkend zijn), maar voegen "vers" bloed toe door langstokharige Duitse Herders uit de FCI-fokkerij aan te keuren en toe te laten in hun stamboek. Helaas zijn ze er niet echt selectief op wat ze toevoegen. Er worden veel honden uit de huidige showlijnen van de Duitse herder toegevoegd en bijgevolg fokken ze niet meer op de echt rechte rug.
De link van DHCN is een vereniging die zowel de belangen behartigt van de langstokharige Duitse Herder met FCI-stamboom, als de Oudduitse herder. Volgens de site streven ze erkenning na door de Raad van Beheer, maar dan zullen ze toch echt de belangen van de ODH moeten laten vallen, aangezien dit geen erkend ras is. En om nu de OUH te erkennen naast de langstokharige Duitse Herder lijkt mij onzin. het zijn dezelfde honden (soms), in ieder geval is het dezelfde genenpool.

Elly* schreef:Niet helemaal.Selene schreef:Dat zij als ODH aangekeurd is volgens de DHCN, die hebben zich afgescheiden van de VDH van wat ik weet. Tegenwoordig hebben "we" dus drie lijnen DH met twee rasverenigingenranetje schreef:Vind het wel een mooie hond, maar de ogen trekken me niet aan![]()
Hangede oortjes en het zou zo je Hovawart in je onderschrift kunnen zijn Inge.Inge O schreef:nee, klopt, maar daar til ik dan even niet zo zwaar aan, zeker in het geval van zooooooooooo'n verziekt ras en een kop met een toch nog zeer aansprekende uitstraling.sirene schreef:Ja. En dan is het ook een mooie hond. Maar geen typische PeruaanInge O schreef:tja, als jij je peruaan zou kruisen met pakweg een australiërwaarvaniknunietopdenaamkankomensirene schreef:Ik vind het wel een mooie hond maar ik vind hem zo'n zachte, sullige uitstraling hebben. Helemaal niet typisch DH. Misschien heb ik het mis hoor maar het lijkt me helemaal geen hond die hard wil werken.zal zijn uitstraling ook vast iets veranderen, toch?
ik zou echt niet weten wat er sullig en 'niet-werkerig' is aan die kop

Jup.Ellen. schreef:Is dat niet Maks?
Inge O schreef:nee, klopt, maar daar til ik dan even niet zo zwaar aan, zeker in het geval van zooooooooooo'n verziekt ras en een kop met een toch nog zeer aansprekende uitstraling.sirene schreef:Ja. En dan is het ook een mooie hond. Maar geen typische PeruaanInge O schreef:tja, als jij je peruaan zou kruisen met pakweg een australiërwaarvaniknunietopdenaamkankomensirene schreef:Ik vind het wel een mooie hond maar ik vind hem zo'n zachte, sullige uitstraling hebben. Helemaal niet typisch DH. Misschien heb ik het mis hoor maar het lijkt me helemaal geen hond die hard wil werken.zal zijn uitstraling ook vast iets veranderen, toch?
ik zou echt niet weten wat er sullig en 'niet-werkerig' is aan die kop
Irisz schreef:Of dit